Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 209
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen 6. kt./Departementet 3.1/2.1
Sagsnr.: 8674
Den 28. januar 2011
FVM 857
N
OTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter,
der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs
Bt11xMIR604xGA21 under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Kommissionen har fremlagt forslag til beslutning om tilladelse til markedsføring af genetisk
modificeret majs Bt11xMIR604xGA21 efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodificerede fødevarer og foder
(GMO-forordningen).
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH) den 8.-9. februar 2011.
Majs MIR604, GA21 og Bt11 er i forvejen godkendte under GMO-forordningen. Majs
Bt11xMIR604xGA21 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener.
Beslutningsforslaget lægger op til, at der gives tilladelse til import og markedsføring af pro-
dukter, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs Bt11xMIR604xGA21. Ifølge den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) udtalelse kan majskernerne fra den gen-
modificerede majs anvendes til fødevare- og foderbrug på samme måde som konventionelle
majskerner, det vil sige både som hele kerner og i forarbejdet form. Godkendelsen omfatter
også tilladelse til industriel forarbejdning, men ikke til dyrkning, af majsen i EU.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende gen-
modificerede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurde-
ring, som fastsat i GMO-forordningen. Da den sundheds- og miljømæssige vurdering af majs
Bt11xMIR604xGA21 ikke giver danske og internationale eksperter anledning til bemærknin-
ger, har regeringen ingen fagligt begrundede indvendinger imod godkendelsen. Regeringen er
af den holdning, at muligheden for at importere genmodificeret majs og soja til EU bør udnyt-
tes fuldt ud inden for EU’s eksisterende lovgivninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Indsættelsen af generne for insektresistens gør, at planten danner Bt-toksiner. Med hensyn til
indholdet af Bt-toksiner agter regeringen at betinge sin tilslutning til forslaget af, at der gen-
nemføres en tilpasning af grænseværdierne i lovgivningen om pesticidrester i fødevarer og
foder, så der tages højde for naturligt indhold af Bt-toksinerne
Cry1A(b)
og
mCry3A,
som
dannes i majs Bt11xMIR604xGA21, og at grænseværdifastlæggelsen i pesticidlovgivningen
sker under hensyntagen til menneskers og dyrs sundhed. Det dannede indhold af Cry-
proteiner i Bt11xMIR604xGA21-majsen er af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA) vurderet som værende sundhedsmæssigt uproblematisk.
Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget, idet man fra dansk side lægger af-
gørende vægt på, at der gennemføres en tilpasning af grænseværdierne for pesticidrester i fø-
devarer og foder, som tager højde for majsens indhold af Bt-toksiner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen 6. kt./Departementet 3.1/2.1
Sagsnr.: 8674
Den 28. januar 2011
FVM 857
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter,
der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs
Bt11xMIR604xGA21 under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om godkendelse af genetisk modificeret majs
Bt11xMIR604xGA21 i henhold til GMO-forordningen. Godkendelsen vil gælde import og
markedsføring af fødevarer, fødevareingredienser og foder, der indeholder eller er fremstillet
af majs Bt11xMIR604xGA21, samt anvendelse af majsen til anden industriel brug, undtagen
dyrkning. Majs Bt11xMIR604xGA21 er fremstillet ved at krydse tre genmodificerede majssor-
ter MIR604, GA21 og Bt11. Ved krydsning af de tre majssorter er der opnået resistens over
for både visse insekter og modstandsdygtighed overfor ukrudtsmidler med glyphosat og glufo-
sinat. De tre genmodificerede majs, som indgår i krydsningen, er hver for sig vurderet tidlige-
re og er i forvejen godkendte under GMO-forordningen. Ansøger angiver, at majs
Bt11xMIR604xGA21 har bedre dyrkningsegenskaber end konventionel majs. Majs
Bt11xMIR604xGA21 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener. Formålet med god-
kendelsen er at tillade import og markedsføring i EU af Bt11xMIR604xGA21-majs stammen-
de fra dyrkning i tredjelande. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at ville berøre beskyt-
telsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til beslutning om tilladelse til markedsføring af genetisk
modificeret majs Bt11xMIR604xGA21 efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodificerede fødevarer og foder
(GMO-forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i forordningens artikel 7 og 19.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekæden
og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommis-
sionen beslutningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage
forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er et kvalificeret flertal imod forslaget,
skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre må-
neder, kan Kommissionen udstede beslutningen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH) den 8.-9. februar 2011.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens holdning, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Formål og indhold
I marts 2008 indsendte Syngenta Seeds S.A.S. en ansøgning om godkendelse af majs
Bt11xMIR604xGA21 til fødevare- og foderbrug (ikke dyrkning) i henhold til reglerne i
GMO-forordningen.
Majs Bt11xMIR604xGA21 er fremstillet ved at krydse tre genmodificerede majssorter
MIR604, GA21 og Bt11. De tre genmodificerede majs, som indgår i krydsningen, er hver for
sig vurderet tidligere. MIR604 majs er tilført to nye gener. Genet
mCry3A,
som gør majsen
resistent over for visse insektlarver
og pmi,
hvis egenskaber er brugt som markør ved udvæl-
gelsen. GA21 har fået indsat genet mEPSPS, som giver resistens overfor ukrudtsmidler med
glyphosat. Bt11 har fået tilført to nye gener, CryIA(b) som giver resistens overfor visse in-
sektlarver (sommerfuglelarver) og
pat,
som giver modstandsdygtighed overfor herbicider med
det aktive stof glufosinat. Ved krydsning af de tre majssorter er der opnået resistens over for
både visse billelarver og ukrudtsmidler med glyphosat og glufosinat. Majs MIR604, GA21 og
Bt11 er i forvejen godkendte under GMO-forordningen. Krydsning af tre godkendte GMO-
majs kræver ifølge GMO-forordningen en godkendelse af krydsningen. Ansøger angiver, at
majs Bt11xMIR604xGA21 har bedre dyrkningsegenskaber end konventionel majs. Majs
Bt11xMIR604xGA21 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener.
Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majs Bt11xMIR604xGA21 adskiller sig iføl-
ge ansøgningen ikke fra konventionel (ikke genmodificeret) majs. Udover dokumentation for
den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majsen, var ansøgningen i henhold til reglerne
ledsaget af et forslag til miljømæssig overvågning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Godkendelsens omfang
Beslutningsforslaget lægger op til, at der gives tilladelse til import og markedsføring af pro-
dukter, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs Bt11xMIR604xGA21. Ifølge den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) udtalelse kan majskernerne fra den gen-
modificerede majs anvendes til fødevare- og foderbrug på samme måde som konventionelle
majskerner, det vil sige både som hele kerner og i forarbejdet form. Godkendelsen omfatter
også tilladelse til industriel forarbejdning, men ikke til dyrkning, af majsen i EU.
I henhold til GMO-forordningen må godkendte genmodificerede planter krydses med konven-
tionelle ikke-genmodificerede planter til frembringelse af nye sorter, uden at dette kræver
speciel godkendelse. Tilladelsen vil derfor omfatte Bt11xMIR604xGA21, samt majs fra efter-
følgende krydsninger heraf, med konventionelle ikke-gensplejsede majs.
Markedsføringen af majsen vil kunne ske fra datoen for en eventuel beslutning om godken-
delse. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato.
Mærkning
Produkter til fødevare- eller foderbrug, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs
Bt11xMIR604xGA21 skal i henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger med ”ge-
netisk modificeret majs” eller ”fremstillet af genetisk modificeret majs”.
Sætningen ”ikke til dyrkning” skal angives i mærkningen på produktet og i følgedokumenter-
ne til foder og produkter til anden industriel anvendelse, som indeholder spiredygtige majs-
kerner af Bt11xMIR604xGA21. Denne sætning skal ikke fremgå af mærkningen på tilsvaren-
de fødevarer.
Miljømæssig overvågning
Ifølge den miljømæssige overvågningsplan skal ansøgeren via de etablerede netværk af indu-
striorganisationer sørge for, at der indsamles oplysninger om potentielle uønskede effekter af
markedsføringen, og at der tages passende forholdsregler for at forhindre spild af spiredygtige
kerner med videre i henhold til den generelle plan for miljømæssig overvågning af genmodifi-
ceret majs. Det påhviler ansøgeren at afrapportere herom til Kommissionen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige kon-
sekvenser i Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reg-
lerne umiddelbart anvendelige i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virk-
somheder og umiddelbart gældende for disse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Konsekvenser
Forslaget har ingen administrative eller statsfinansielle konsekvenser.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af majs
Bt11xMIR604xGA21 konkluderer den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i ud-
talelse af 15. juni 2010, at majsen er lige så sikker at anvende som tilsvarende konventionel
majs. Det er ifølge den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) derfor usandsynligt,
at majs Bt11xMIR604xGA21 vil have negative konsekvenser for menneskers og dyrs sund-
hed eller for miljøet ved de påtænkte anvendelser.
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. DTU Fø-
devareinstituttet kan tilslutte sig den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) vur-
dering af, at majs Bt11xMIR604xGA21 er lige så sikker som den konventionelle majs, der er
sammenlignet med samt andre tilsvarende majs i relation til både sundhedsmæssige og mil-
jømæssige aspekter. Ingen af de udførte undersøgelser indikerer, at de nye proteiner
Cry1A(b), pat, mEPSPS, mCry3A
og
pmi
skulle være sundhedsmæssigt betænkelige. Resulta-
terne af de dyreforsøg, som er foretaget, giver ifølge DTU Fødevareinstituttet ikke anledning
til at betragte krydsningen på anden måde end de tilsvarende traditionelle majs i relation til
deres ernæringsmæssige værdi og giver ingen indikation af interaktioner mellem de indsatte
gener. Krydsningen vurderes derfor at være sundhedsmæssigt uproblematisk som forældre-
planterne.
Miljøstyrelsen har i forbindelse med den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs)
høring af miljømyndighederne, forud for offentliggørelsen af autoritetens udtalelse om maj-
sen, sendt sagen til de danske eksperter i Plantedirektoratet, DTU Fødevareinstituttet og
Danmarks Miljøundersøgelser, som samlet har vurderet, at der ikke vil være miljømæssige
konsekvenser af import af majs Bt11xMIR604xGA21, når de anvendes til andre formål end
dyrkning.
Indsættelsen af generne for insektresistens gør, at planten danner Bt-toksiner (såkaldte Cry-
proteiner), som er giftige for insekter. Cry-proteinerne i planten svarer til de Bt-toksiner for
hvilke der er fastsat en grænseværdi i reglerne om restindhold af pesticider i fødevarer og fo-
der. Indholdet af
Cry1A(b)
og
mCry3A
(Bacillus thuringiensis-toksiner) i majskerner fra
Bt11xMIR604xGA21-majs er ca. 2,2 mg/kg. I reglerne om restindhold af pesticider er der
fastsat en grænseværdi for delta-endo-toksin fra Bacillus thuringiensis på detektionsniveauet
0,01 mg/kg. En godkendelse af den pågældende krydsning vil således påkræve tilpasninger i
pesticidlovgivningen. Det dannede indhold af Cry-proteiner i Bt11xMIR604xGA21-majsen er
af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderet som værende sundhedsmæs-
sigt uproblematisk.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
950413_0007.png
7
Høring
Sagen har været i høring via høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
DI Fødevarer anbefaler, at ansøgningen imødekommes uden forsinkelse. Organisationen base-
rer sin anbefaling på den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) positive udtalel-
se og vurderer, at der er tilvejebragt tilstrækkelig dokumentation for at imødekomme ansøg-
ningen.
Landbrug & Fødevarer finder, at Danmark bør stemme for godkendelsen i lyset af, at den Eu-
ropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at den pågældende GM-
majskrydsning ikke udgør nogen risiko for menneskers og dyrs sundhed og for miljøet.
Fagligt Fælles Forbund (3F) savner oplysninger om, hvilken effekt restkoncentrationer af
glyphosat og glufosinat eventuelt kan have på mennesker og dyr, der spiser majs
Bt11xMIR604xGA21. 3F finder, at der ikke bør gives godkendelse til majsen, før ansøgeren
har dokumenteret, at mennesker eller dyr, der spiser majsen, ikke udsættes for en negativ ef-
fekt fra eventuelle restkoncentrationer af glyphosat og glufosinat. Derudover mener 3F, at der
skal foretages en helhedsvurdering af hvilke positive og negative effekter, der er ved majsen,
samt hvilke samfundsmæssige nytteværdier der er ved markedsføring heraf.
Økologisk Landsforening kan ikke støtte, at der gives tilladelse til at markedsføre majs
Bt11xMIR604xGA21, idet der henvises til en række indvendinger vedrørende det eksisteren-
de godkendelsesgrundlag. Indvendingerne vedrører Den Europæiske Fødevaresikkerhedsauto-
ritets (EFSAs) risikovurdering af majsen, som foreningen ikke finder tilstrækkelig.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning anfører, at hvis der gives tilladelse til det ansøgte, så
gives der samtidig lov til, at alle majs inficeres med GMO. Foreningen er af den opfattelse, at
GMO’er er livsfarlige – forstået således, at GMO-planter altid har en ringere kvalitet, har fær-
re livgivende kræfter og dermed giver mindre sundhed. Der henvises til, at billeddannende
metoder viser forskel på GMO-majs, konventionel majs, biodynamisk og økologisk majs.
Desuden henvises til en tysk landmand, hvis køer døde efter at have fået GMO-foder.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende gen-
modificerede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurde-
ring, som fastsat i GMO-forordningen.
Da den sundheds- og miljømæssige vurdering af majs Bt11xMIR604xGA21 ikke giver dan-
ske og internationale eksperter anledning til bemærkninger, har regeringen ingen fagligt be-
grundede indvendinger imod godkendelsen. Regeringen er af den holdning, at muligheden for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
at importere genmodificeret majs og soja til EU bør udnyttes fuldt ud inden for EU’s eksiste-
rende lovgivninger.
Det bemærkes, at godkendelsen omfatter tilladelse til import, forarbejdning samt fødevare- og
foderbrug af Bt11xMIR604xGA21-majsen i EU. Da der ikke er tale om tilladelse til dyrkning,
vil godkendelsen ikke have betydning for spredning til økologiske, biodynamiske eller kon-
ventionelle fødevarer, afgrøder og dyrkningsarealer.
Det kan ikke udelukkes, at der vil kunne forekomme Bt11xMIR604xGA21-majsplanter som
følge af frøspild i forbindelse med håndteringen af importerede majskerner. Da majskerner
imidlertid har ringe overlevelsesevne i jorden, og blandt andet som følge heraf kun sjældent
optræder som spildplanteukrudt under europæiske forhold, vurderes spild af
Bt11xMIR604xGA21-majskerner ikke at ville udgøre noget problem.
Med hensyn til indholdet af Bt-toksiner agter regeringen at betinge sin tilslutning til forslaget
af, at der gennemføres en tilpasning af grænseværdierne i lovgivningen om pesticidrester i fø-
devarer og foder, så der tages højde for naturligt indhold af Bt-toksinerne
Cry1A(b)
og
mCry3A,
som dannes i majs Bt11xMIR604xGA21, og at grænseværdifastlæggelsen i pesticid-
lovgivningen sker under hensyntagen til menneskers og dyrs sundhed.
Vedrørende høringssvaret fra Biodynamisk Forbrugersammenslutning oplyser DTU Fødeva-
reinstituttet, at en forskel fundet ved de såkaldte billeddannende metoder ikke nødvendigvis
betyder, at de genmodificerede produkter er af ringere kvalitet end de ikke-genmodificerede.
De billeddannende metoder har ifølge DTU Fødevareinstituttet ikke nogen bevist relation til
sundheden af produkterne. Med hensyn til den tyske landmand, hvis køer døde, har de tyske
myndigheder ikke kunnet påvise nogen sammenhæng mellem foderet og dyrenes sundhedstil-
stand. Der var således andre årsager til, at køerne mistrivedes og døde end det genmodificere-
de foder.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager efter de danske eksperters
vurdering en meget grundig og lødig vurdering af ansøgningerne om godkendelse af GMO’er.
DTU Fødevareinstituttet er således ikke enig i kritikken fra Økologisk Landsforening af den
risikovurdering, som den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager i sådan-
ne sager. Det er DTU Fødevareinstituttets vurdering, at der i den foreliggende sag er foretaget
alle de relevante analyser og målinger, der er nødvendige for at vurdere majsen. DTU Fødeva-
reinstituttet er enigt i den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) vurdering af, at
majskrydsningen kan betragtes sundhedsmæssigt som værende lig andre traditionelle majs.
Vedrørende høringssvaret fra 3F skal det bemærkes, at der ikke er tale om en tilladelse til
dyrkning af majsen i EU og derfor heller ikke en tilladelse for så vidt angår brug af sprøjte-
midler. Hertil bemærkes, at såfremt Bt11xMIR604xGA21-majs anvendes til fremstilling af
fødevarer, skal produkterne overholde de samme grænseværdier for restindhold af glyphosat
og glufosinat, som tilsvarende ikke genmodificerede produkter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.