Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 20
Offentligt
MILJØstyrelsenKemikalieenheden
11. oktober 2010LFO(mst)/japed (dep)MST-69-00368
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGForslag til Kommissionens forordning om tilføjelser til bilag I til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning (EF) nr. 689/2008 om eksport og import af farlige kemikalier(EØS-relevant tekst)1. StatusKommissionen har den 27. september 2010 fremsendt et udkast til ovennævnte forordning.Den relevante forvaltningskomite skal behandle forslaget på et møde den 19. oktober 2010.Forslaget foreligger kun på engelsk.Beslutningerne træffes efter reglerne om forskriftprocedure med kontrol, jf. artikel 5(a) iRådets afgørelse af 1999/468/EF. Denne procedure indebærer bl.a. at Kommissionenforelægger et udkast til de påtænkte foranstaltninger for et forskriftudvalg med repræsentanterfra alle medlemsstater, hvorefter udvalget udtaler sig (stemmer) om forslaget med kvalificeretflertal.2. Forslagets formål og indholdForslaget er fremsat med hjemmel i artikel 22, stk. 4, i forordning (EF) nr. 689/2008 omeksport og import af visse farlige kemikalier, hvorefter Kommissionen træffer beslutning omat justere listen over stoffer, hvor der før eksport er en forpligtelse til at orientereimportlandet.Forordning 689/2008 gennemfører Rotterdam-konventionens regler om forudgående samtyk-ke ved international handel med visse farlige kemikalier (Prior Informed Consent, PIC). End-videre gennemføres eksportforbud af stoffer, som er reguleret af Stockholm-konventions omsvært nedbrydelige organiske forbindelser (POP). Endelig nævnes stoffer, som allerede erforbudt at eksportere efter anden EU-lovgivning.Rotterdam-konventionen indebærer, at stoffer, der er optaget som såkaldt PIC stof på konven-tionens bilag, kun må eksporteres, hvis importlandet har givet samtykke hertil. For andre ke-mikalier som et land har forbudt eller strengt reguleret, er der en forpligtelse til, at importlan-dets myndigheder orienteres inden eksport. EU har i forordning 689/2008 indført skrappereregler, så der også skal foreligge samtykke inden eksport af stoffer, som vurderes at opfyldebetingelserne i konventionen for at kunne betegnes som PIC-stof.
2Forslaget afspejler således de justeringer i reguleringen af kemikalier, der er sket i EU, ogvedtagelser under Rotterdamkonventionen. De nye stoffer er pesticider, hvor der efterdirektivet om plantebeskyttelsesmidler 91/414 og biociddirektivet 98/8 er truffet beslutninger,som indebærer, at stofferne ikke må anvendes i EU. De optages dog kun på listen, hvisstofferne i EU er klassificeret som enten meget giftige eller som farlige for miljøet, og i øvrigtstadig forhandles.Der er praksis for, at visse pesticider, som egentlig opfylder betingelserne for at blive optagetpå del 2 til PIC-forordningens bilag I (samtykkelisten), i stedet kun optages på del 1 (oriente-ringslisten). Der er tale om pesticider, som er omfattet af en særlig fremskyndet procedure irevurderingsprogrammet af pesticider, der giver mulighed for, at stoffer, som ikke er optagetpå godkendelseslisten under plantebeskyttelsesmiddeldirektivet, kan få en hurtig behandlingaf en fornyet ansøgning om optagelse.Konkret indebærer forslaget som konsekvens af afgørelser på plantebeskyttelsesmiddelområ-det:at eksport af følgende tre stoffer forudsætter, at importlandet forinden har givet sam-tykke hertil: carbosulfan, klorthal-dimentyl og triflualinat eksport af følgende fem stoffer forudsætter, at importlandet forinden er orienteret:bifentrin, metam, difhenylamin, triazoxid og triflumuron. For alle stoffer er der indgi-vet en fornyet ansøgning efter den fremskyndende procedure i plantebeskyttelseslov-givningen
Endvidere indebærer forslaget som konsekvens af beslutninger under Stockholm-konventionen, at en række stoffer ikke længere må eksporteres. Det gælder chlordecon, pen-tachlorbenzen, hexabrombiphenyl, hexachlorcyclohexan, inkl. lindan (som allerede er regule-ret), tetrabromdiphenylether, pentabromdiphenylether, hexabromdiphenylether og hep-tabromdiphenylether.Endelig indarbejder forslaget det gældende forbud mod at eksportere metallisk kviksølv,blandinger af metallisk kviksølv, herunder legeringer med over 95% kviksølv og kviksølvfor-bindelser. Forbuddet er fastsat i Parlamentets og Rådets beslutning 1102/2008 om forbud modeksport af metallisk kviksølv og visse kviksølvforbindelser3. Nærheds- og proportionalitets princippetVurdering af nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevant, da der er tale omeksportregulering.4. Forslagets konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenserForslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
3Økonomiske og administrative konsekvenserDer er ingen økonomiske konsekvenser for kommuner eller erhvervslivet, da eksport af stof-ferne stadig er tilladt, hvis det importerende land giver samtykke til import. Eventuelle øko-nomiske konsekvenser af det ikke længere er muligt at eksportere stoffer, som EU efterStockholm-konventionen er forpligtet til at eliminere, både med hensyn til produktion, anven-delse og fremstilling, er ikke opgjort i forbindelse med optagelsen på PIC-forordningens bi-lag.Der forventes imidlertid ikke økonomiske konsekvenser i det anvendelsen af stofferne allere-de før optagelse under Stockholm Konventionen var stærkt reguleret i EU.BeskyttelsesniveauFor så vidt de PIC relaterede dele vil beskyttelsesniveauet i Danmark ikke blive påvirket afforslaget, som retter sig mod at sikre miljø og sundhed i tredjelande. Forbuddet med eksportaf svært nedbrydelige stoffer vil reducere den globale belastning med disse stoffer, herunder iDanmark.5. HøringForslaget har været sendt i høring i miljøspecialudvalget.6. ForhandlingssituationenDet har endnu ikke været drøftelser imellem landene. Det forventes, at de øvrige medlemssta-ter vil støtte ændringsforslaget.7. Dansk holdningDanmark er generelt positiv over for forslaget, som følger de hidtidige principper for optagel-se af stoffer på PIC-forordningens bilag.