Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
899467_0001.png
899467_0002.png
899467_0003.png
Notat
KemikalierJ.nr. MST-644-00206Ref. ASC/kirst4. oktober 2010
GRUNDNOTAT TIL FOLKERINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af bilagene til klassifice-ringsforordningen (1272/2008/EF), herunder indførelse af et faresymbol for ozonlagsnedbry-dende stoffer og underopdeling af sensibiliserende stoffer og blandinger.ResuméKlassificeringsforordningen indeholder regler og kriterier for klassificering, emballering og mærk-ning af kemiske stoffer og blandinger i en række bilag til forordningen. Forordningen implementererde i FN vedtagne retningslinjer for GHS (Globally Harmonized System of Classification and Label-ling of Chemicals). Kommissionen har foreslået en række præciseringer og ændringer/tilføjelser ioverensstemmelse med vedtagelserne i GHS.Den mest betydningsfulde ændring vedrører indførelsen af underkategorier for allergifremkaldendestoffer, der medfører en forbedret mærkning af de blandinger, som stofferne indgår i, indførelse afen egentlig fareklasse for ozonlagsnedbrydende kemikalier med tilhørende faresymbol samt enudvidelse af klassificeringskriterierne for kronisk toksicitet i vandmiljøet.I forhold til de gældende regler er der tale om en styrkelse af beskyttelsesniveauet, særligt i forholdtil den forbedrede mærkning af allergifremkaldende blandinger.1. StatusForslaget har hjemmel i Artikel 53 i Europa-Parlamentets og Rådet forordning (EF) 1272/2008 af16. december 2008 om klassificering, emballering og mærkning af stoffer og blandinger m.v. (i detfølgende kaldet klassificeringsforordningen).Kommissionen sendte den 22. september 2010 ovennævnte forslag til medlemsstaterne, efter atsagen havde været drøftet på et møde i Komitéen for Medlemslandenes kompetente Myndighederfor REACH og CLP (Caracal).Forslaget skal til afstemning i REACH komitéen den 18. oktober 2010 efter forskriftsprocedurenmed kontrol, beskrevet i artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgø-relse 2006/512 af 17. juli 2006.Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen forordningen, efter atParlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i ko-mitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet.Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højstto måneder, kan Kommissionen udstede forordningen, efter at Parlamentet har gennemført en le-galitetskontrol af forslaget.
Folketinget har ikke tidligere fået oversendt grundnotat om forslaget.2. Formål og indholdFællesskabet har ved flere lejligheder erklæret at ville bidrage til udvikling af globalt harmoniserederegler for klassificering og mærkning samt at ville indføre disse i Fællesskabslovgivningen. Dentredje revision af GHS blev vedtaget i december 2008, og det er derfor nødvendigt at tilføje de nyeregler i klassificeringsforordningen for herigennem at leve op til målsætningerne om tilpasning afFællesskabets regler til det globale system.Forslag om underkategorier for stoffer, der skal klassificeres som allergifremkaldende: Kommissio-nen foreslår indført underkategorier for stoffer, der skal klassificeres som allergifremkaldende vedindånding og ved hudkontakt, således at stoffer, hvor der kan konstateres en høj (alvorlig) fore-komst af allergi placeres i kategori 1A. Hvis der kan konstateres en lav til moderat forekomst af al-lergi, placeres stoffet i kategori 1B. Såfremt der ikke er tilstrækkelige data til at klassificere i under-kategorier, skal stoffet klassificeres i kategori 1.Opdelingen i underkategorier indebærer ifølge forslaget, at blandinger, der indeholder mere end0,1% og mere end 1% af et stof i henholdsvis kategori 1A og 1B, skal klassificeres som allergifrem-kaldende i kategori 1.Der er i de nugældende regler en mærkningsbestemmelse vedrørende indholdet af allergifremkal-dende stoffer i blandinger. Ifølge denne regel skal kemiske blandinger, der ikke er klassificeredesom allergifremkaldende, men som indeholder mindst ét stof, der er klassificeret som sensibilise-rende i en koncentration på over 0,1%, på etiketten have oplysning om stoffets navn samt en ad-varsel om, at stoffet kan udløse en allergisk reaktion.Da der nu foreslås indført underkategorier for allergifremkaldende stoffer, foreslås mærkningsbe-stemmelsen tilsvarende ændret, således at tilstedeværelsen af ét kategori 1A stof over 0,01% og étkategori 1B stof over 0,1% i en blanding, udløser krav om mærkning med stoffets navn og, for deikke klassificerede blandingers vedkommende, advarsel om stoffets allergifremkaldende virkning.Der gælder endvidere strengere regler, hvis stoffet har en specifik koncentrationsgrænse.Forslag vedrørende kronisk toksicitet i vandmiljøet: Ændringerne i miljøafsnittet vedrørende kronisktoksicitet i vandmiljøet skyldes, at der nu er retningslinjer i GHS for, hvordan man skal klassificerestoffer og blandinger for miljøfare ved hjælp af oplysninger om langtidsgiftigheden (EC10- ogNOEC-værdier), hvor det hidtil kun har været muligt at basere klassificeringen på giftigheden efterkort tids eksponering (EC50- eller LC50-værdier).Særlig fareklasse for stoffer, der er farlige for ozonlaget: Der har hidtil i klassificeringsforordningenværet en særlig EU-fareklasse for ozonlagsnedbrydende stoffer uden selvstændigt farepiktogram.Der er nu i GHS indført en fareklasse for stoffer, der er farlige for ozonlaget med et faresymbol iform af et udråbstegn i farepiktogrammet og denne fareklasse med tilhørende farepiktogram, sig-nal-ord, fare- og forsigtighedssætninger foreslås nu indført i forordningen.Reglerne finder anvendelse på stoffer fra den 1. december 2012 og på blandinger fra den 1. juni2015. Det er dog tilladt at anvende de nye regler straks fra forordningens ikrafttræden, ligesom derer en overgangsordning for stoffer, der blev markedsført før 1. december 2012.3. Europa- Parlamentets udtalelserEuropaparlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
2
4. NærhedsprincippetDa der er tale om en teknisk tilpasning i allerede gældende fællesskabsregulering skal den forslåe-de regulering gennemføres på EU-niveau.5. Gældende dansk retKlassificeringsforordningen er umiddelbart gældende i medlemslandene og implementering af til-pasninger til forordningen er derfor ikke relevant.6. Konsekvenser for DanmarkForslagets lovgivningsmæssige konsekvenserIngen, da forordningen er umiddelbart gældende i Danmark.Samfundsøkonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser, samt forslagets statsfinansiellekonsekvenser:Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-administrative konsekvenser.Beskyttelsesniveau:I forhold til de gældende regler medfører forslaget samlet set et øget beskyttelsesniveau. Særligtindførelsen af underkategorier for allergifremkaldende stoffer og skærpelse af mærkningskravenefor indhold af allergifremkaldende stoffer i blandinger vil betyde et øget beskyttelsesniveau.7. HøringForslaget har ikke været i høring. Et rammenotat om sagen har været sendt i høring i Miljøspecial-udvalget fra 27. – 30. september 2010.DIoplyser, at man ikke bemærkninger til rammenotatet og kan støtte indstillingen.LOoplyser, at man støtter regeringens indstilling.8. ForhandlingssituationenForslaget har været drøftet på et enkelt møde i en undergruppe under Caracal og der syntes atvære generel opbakning til forslaget.9. Regeringens holdningRegeringen støtter forslaget, da det vil forbedre miljøbeskyttelsen, specielt i forbindelse med indfø-relsen af reglerne om allergifremkaldende stoffer10. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3