Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 129
Offentligt
930093_0001.png
930093_0002.png
930093_0003.png
930093_0004.png
930093_0005.png
930093_0006.png
NOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
1. december 2010123-31-00003
MRN-SIK

Standard for selvslukkende cigaretter

Resumé

I 2007 fik Kommissionen mandat til at bede den europæiske standardise-ringsorgan CEN om at udarbejde en standard for selvslukkende cigaret-ter på baggrund af direktivet for generel produktsikkerhed. Beslutningenblev truffet på baggrund af komitologi.Selvslukkende cigaretter er cigaretter med et specielt papir, der bevirker,at gløden i de fleste tilfælde går ud, hvis der ikke aktivt ryges på cigaret-ten.Standarden blev vedtaget den 17. november 2010 som harmonisereteuropæisk standard under direktivet for generel produktsikkerhed. Idirektivet for generel produktsikkerhed fastlægges det overordnedevæsentlige sikkerhedskrav til produkter om, at de skal være sikre. Iproduktstandarderne under direktivet fastlægges de mere specifikke kravtil det enkelte produkt, som det skal overholde for at leve op til direktivetsvæsentlige sikkerhedskrav. Når standarden for selvslukkende cigaretteroffentliggøres i EU-tidende, skal medlemslandenes produktsikkerheds-myndigheder herefter bruge standarden, når de tager cigaretter ud imarkedskontrollen, dvs. vurdere og sikre, at der er tale om selvslukkendecigaretter.I øjeblikket drøftes i komitéen for direktivet for generel produktsikkerhed,hvordan man på bedst mulig vis får indfaset standarden i de enkeltemedlemslande. Kommissionen foreslår en etårig overgangsperiode, såstandarden bliver offentliggjort i EU-tidende et år efter, at den er ende-ligt vedtaget, det vil sige 17. november 2011. Kommissionen foreslår, atder herefter hverken må produceres, importeres eller sælges ikke-selvslukkende cigaretter. Nogle medlemslande mener, at overgangsperio-den er for kort, nogle medlemslande forudser visse håndhævelsesproble-mer i detailleddet. Det blev aftalt, at man skulle drøfte overgangsbe-stemmelserne på et møde i januar 2011, hvor landene kan fremsættealternative forslag.
2/6

1.

Baggrund og indhold

I 2007 fik Kommissionen mandat til at bede det europæiske standardise-ringsorgan CEN om at udarbejde en standard for selvslukkende cigaretterpå baggrund af direktivet for generel produktsikkerhed.Standarden blev endeligt vedtaget 17. november 2010 som europæiskstandard under direktivet for generel produktsikkerhed.Selvslukkende cigaretter er cigaretter med et specielt papir, der bevirker,at gløden i de fleste tilfælde går ud, hvis der ikke aktivt ryges på cigaret-ten. Formålet med standarden for selvslukkende cigaretter er at mindskeantallet af brande forårsaget af rygning. Kommissionen anslår, at derårligt sker mindst 2.000 dødsfald i EU som følge af brande startet afcigaretter. Herhjemme omkommer der årligt ca. 80 personer ved brand.Heraf skyldes ca. halvdelen rygning. Beredskabsstyrelsen skønner, at 5 -10 af disse dødsfald pga. cigaretter vil kunne undgås ved indførelsen afde selvslukkende cigaretter. Branddødsfaldene opstår ofte, fordi folkfalder i søvn med en tændt cigaret.Standarden foreskriver, at 15 ud af 20 cigaretter i en pakke skal gå ud, nårder ikke ryges aktivt på cigaretterne. Standarden er dermed på ingenmåde en garanti for, at der i fremtiden ikke kan opstå brande som følge afcigaretrygning, men den kan medvirke til en reduktion i antallet af brandeog ofre for brande. I Finland, hvor man har haft selvslukkende cigaretterpå markedet siden januar 2010, har man kunnet se en reduktion i antalletaf dødsbrande på 30 pct. På den baggrund mener Kommissionen, atindførelsen af selvslukkende cigaretter vil redde 700 menneskeliv om åreti EU.Standarden blev endeligt vedtaget 17. november 2010 som europæiskstandard, og da den er udarbejdet på baggrund af et mandat, kan denophøjes til harmoniseret standard under direktivet for generel produktsik-kerhed. I direktivet for generel produktsikkerhed fastlægges det overord-nede væsentlige sikkerhedskrav til produkter om, at de skal være sikre. Iproduktstandarderne under direktivet fastlægges de mere specifikke kravtil det enkelte produkt, som det skal overholde for at leve op til direkti-vets væsentlige sikkerhedskrav. Når standarden for selvslukkende ciga-retter offentliggøres i EU-tidende og dermed bliver harmoniseret, skalmedlemslandenes produktsikkerhedsmyndigheder herefter bruge standar-den til at vurdere, om der er tale om selvslukkende cigaretter.I øjeblikket drøftes i komitéen for direktivet for generel produktsikker-hed, hvordan man indfaser standarden. Kommissionen foreslår en etårigovergangsperiode, så standarden bliver offentliggjort i EU-tidende ogdermed harmoniseret et år efter, at den er endeligt vedtaget, det vil sige17. november 2011, hvorefter standarden er gældende i alle medlemslan-de samtidigt.
3/6
Kommissionen fremsætter ikke specifikke krav til markedskontrollen i deenkelte medlemslande. Men grundet risikoen ved produktet anbefalerKommissionen, at medlemslandene bliver enige om at håndhæve stan-darden på både produktions-, import- og salgsniveau, således at der efter17. november 2011 hverken måproduceres, importeresellersælgesikke-selvslukkende cigaretter i EU.Kommissionen mener, at det er en rimelig tidshorisont, der afspejler etfornuftigt hensyn til forbrugernes sikkerhed og industriens og detailhand-lens praktiske muligheder for at efterkomme det nye krav.

2.

Europa-Parlamentets holdning

Ikke relevant.

3.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

4.

Gældende dansk ret

Produktsikkerhedsloven (nr. 1262 af 16/12/2009).

5.

Høring

Kommissionens løsningsforslag med en etårig overgangsperiode er blevetsendt i høring hos Tobaksindustrien, Dansk Erhverv og Forbrugerrådet, somhar afgivet høringssvar.Tobaksindustrien og Dansk Erhverv støtter Kommissionen i, at der et årefter, at standarden er endeligt vedtaget, dvs. 17. november 2011, ikke måproduceresellerimporteresandet end selvslukkende cigaretter. Tobaksin-dustrien og Dansk Erhverv ønsker yderligere 6 måneder for detailleddet,således at der fra 17. maj 2012 ikke må sælges andet end selvslukkendecigaretter i detailleddet.Tobaksindustrien er indstillet på at levere selvslukkende cigaretter tilmarkedet, så snart som det er praktisk muligt og aller senest 17. novem-ber 2011. Tobaksindustrien mener, at detailleddet har brug for yderligere6 måneder, så det sikres, at detailleddet ikke kommer til at ligge inde medet stort lager af de gamle cigaretter, som tobaksimportørerne i Danmarkskal tilbagetrække. Importørerne vil dermed lide et omkostningstab på degamle cigaretter.Tobaksindustrien nævner også, at importørerne vil ansøge SKAT om at fåafgiftsrefusion for de gamle cigaretter, som de skal tilbagetrække. To-baksindustrien nævner, at det vil koste tobaksindustrien og afgiftsmyndig-hederne i størrelsesordenen 550 mio. kr., dels i tilbagetagelsesomkostninger,dels i afgiftsrefusion. Hertil kommer detailhandlens omkostninger ogmedgået tidsforbrug.
4/6
Tobaksindustrien nævner, at indførelsen af selvslukkende cigaretter ikkekun betyder, at der skal anvendes nyt selvslukkende papir i produktionen,men at det også betyder en ændring af de enkelte produkters tobaksblandingfor at fastholde den samme smagsoplevelse for forbrugerne.Tobaksindustrien nævner, at ændringerne i tobaksblandingerne og papiretbetyder, at der skal foretages nye test-målinger til brug for de lovpligtigeoplysninger om indhold af nikotin, tjære mv., hvilket erfaringsmæssigt kantage 2-3 måneder for visse mærker. Tobaksindustrien nævner, at hvis dersker ændringer i indholdet af f.eks. tjære og nikotin, så skal der produceresny emballage med de nye korrekte tal. Samtidig er det nye cigaretpapir ethøjtudviklet produkt, som kun leveres af et begrænset antal firmaer, og førsti marts 2011 forventer Tobaksindustrien, at der på europæisk plan vil væreet udbud af det nye papir, som svarer til efterspørgslen.Forbrugerrådet kan tilslutte sig Kommissionens forslag, da de mener,overgangsperioden for implementering af kravene i den nye europæiskestandard for både produktion, import og salg ikke bør overstige et år.Forbrugerrådet gør opmærksom, at der kan reddes et stort antal menne-skeliv i EU hvert år med indførelsen af denne standard.Forbrugerrådet gør opmærksom på, at cigaretter er et produkt, der har enforholdsvis høj omsætningshastighed. Forbrugerrådet gør også opmærk-som på, at mandatet for selve standardiseringsarbejdet blev skrevet helttilbage i 2006, hvorfor det må være en kendt problematik hos producen-terne og derfor ikke vanskeligt at leve op til reglerne.

6.

Andre landes holdninger

Et stort flertal af lande er positive over for standarden.Samme store flertal af lande støtter Kommissionens intention om såhurtigt som muligt at få de gamle cigaretter af markedet. Nogle landemener dog, at den etårige overgangsperiode er for kort.De fleste lande støtter op om et forbud i produktions- og importleddet pr.17. november 2011, mens det fortsat drøftes, hvordan et forbud håndhæ-ves i detailleddet.Flere lande anser det som ineffektivt at rette et totalforbud mod ikke-selvslukkende cigaretter i detailleddet, da myndighederne kun har be-grænsede muligheder for at håndhæve standarden i detailleddet i form afstikprøvekontrol.
5/6

7.

Foreløbig dansk holdning

Regeringen støtter Kommissionens intention om så hurtigt som muligt atfå indført de selvslukkende cigaretter, da det er vigtigt af hensyn tilforbrugernes sikkerhed.Regeringen mener, at det er vigtigt, at medlemslandene bliver enige om etfælles niveau for markedsovervågning, når produktsikkerhedsmyndighe-derne skal håndhæve standarden, så konkurrenceforvridning undgås. Etfælles niveau for markedsovervågning er vigtigt, så det undgås, at storepartier gamle ikke-selvslukkelige cigaretter sendes rundt til EU-landemed mindre markedskontrol.Regeringen mener som udgangspunkt, at det er mest hensigtsmæssigt ogeffektivt, når nye produktstandarder skal håndhæves, at markedsovervåg-ningsmyndighederne koncentrerer deres markedsovervågningsindsatsmod produktions- og importleddet. Med relativt få midler kan markeds-overvågningsmyndigheder hermed få stoppet produktionen og importenaf ikke-selvslukkende cigaretter på deres hjemmemarkeder. Da markedetfor cigaretter er afgiftsbelagt og dermed specielt i forhold til andre for-brugerprodukter, kan man derfor med stor sikkerhed kontrollere tilgangenaf cigaretter til detailleddet.En regulering på produktions- og importniveau er i øvrigt også detnormale ved stramning af sikkerhedsniveauet for andre produktgrupper,hvor man i en overgangsperiode på op til 3 år accepterer, at eksisterendeprodukter sælges ud. Hvis der er tale om en skærpelse i sikkerhedsregler-ne på baggrund af ulykker, så nedsættes overgangsperioden normalt til 1år – eller i ganske særlige ekstreme tilfælde kan den helt bortfalde, hvisder er tale om produkter, der udgør en akut fare for forbrugeren.Regeringen er enig med Kommissionen i, at det er vigtigt så hurtigt sommuligt at få indført de selvslukkende cigaretter på markedet af hensyn tilforbrugernes sikkerhed. Regeringen vil foreslå Kommissionen, at allemedlemslandene bør håndhæve standarden på produktions- og import-niveau fra en dato i forsommeren 2011, så der ikke er ikke-selvslukkendecigaretter den 17. november 2011 i detailleddet.

8.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Standarden for selvslukkende cigaretter har ikke lovgivningsmæssige ellerstatsfinansielle konsekvenser.

9.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Standarden for selvslukkende cigaretter har ikke samfundsøkonomiskekonsekvenser. Alt afhængig af, hvordan håndhævelsesbestemmelsernebliver udformet, kan det medføre omkostninger for tobaksindustrien.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Standarden vil ikke have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6/6

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.