Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Spørgsmål 52
Offentligt
933134_0001.png

Erhvervsudvalget

Til:

Dato:

Økonomi- og erhvervsministeren13. december 2010
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:

ERU alm. del

Spørgsmål 52

Forbrugerklagenævnet blev indført for at give forbrugerne og de erhvervsdri-vende en fair og lige klagemulighed i sager af mindre økonomisk værdi. Bag-grunden var, at omkostningerne ved at gå til domstolene var meget høje i forholdtil sagens genstand. Med indførelse af småsagsprocessen er dette ikke længeretilfældet. Retssikkerheden er samtidig højere ved domstolene, hvor der er mu-lighed for parts- og vidneforklaringen under strafansvar. Da L 179 i 2003 blevvedtaget, pegede Dansk Folkeparti på behovet for en større udredning vedrø-rende Forbrugerklagenævnet, hvori omkostninger, rationalisering, retssikker-hed og nye modeller skulle indgå. Dette behov er mere aktuelt nu endnogensinde før. Er ministeren enig i, at der er behov for at underkaste Forbru-gerklagenævnet et 360 graders eftersyn, hvor parternes retssikkerhed og om-kostningerne ved af træffe en afgørelse skal være nogle af de centrale emner?Hvis ministeren er enig, vil han så sikre, at der afsættes ressourcer til et sådantarbejde og sikre, at de mest berørte erhvervsorganisationer inddrages?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Colette L. Brix (DF).Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til ud-[email protected].På udvalgets vegne
Helge Sanderformand
1/1