Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 93
Offentligt
934006_0001.png
934006_0002.png

Pr. E-Mail

FolketingetsErhvervsudvalgChristiansborg1240 København K13. december 2011

Vedr.: Finanstilsynets undersøgelse af forsikringsmæglernes klientkonti

Foranlediget af vedvarende – og ganske udokumenterede – beskyldninger i medierneom, at pensionsmæglerne aktivt hjælper virksomheder med at tilrane sig pensionsmidlertilhørende virksomhedernes medarbejdere, har Finanstilsynet ad to omgange iværksatundersøgelse af beskyldningerne.Den første undersøgelse – omfattende både pensionsmæglere og pensionsselskaber -afdækkedeikkeeksemplermisbrugafklientkontiogvistedesuden,atklientkontomodellen kun er ganske lidt udbredt. Fortsatte angreb i medierne modpensionsmæglerne fik imidlertid Finanstilsynet til at gennemføre en ny og dybereundersøgelse alene af mæglerne – efter sigende som en stikprøvekontrol, men reelt somen bred undersøgelse, idet den omfattede pensionsmæglere, der samlet repræsenterer70 % af mæglermarkedet.Selv om Finanstilsynets sidstnævnte undersøgelse har medført et særdeles stortressourceforbrug hos de involverede pensionsmæglervirksomheder, har vi naturligvisingen indvendinger mod beslutningen om en grundigere undersøgelse. Men vi finder, atden valgte fremgangsmåde er uforståelig, fordi den sidste undersøgelse kun omfattermæglerne, blandt hvem der ikke er fremført eksempler på misbrug, mens den udelukkerpensionsselskaber, hvor medierne har afdækket flere sager med forsøg på misbrug.I de sager, der er fremkommet i medierne har netop det pensionsselskab, der oprindeligfremførte kritikken i medierne, og også overfor det politiske miljø, tilbudt at ”forbedre”nogle virksomheders eget overskud ved tilbagebetaling direkte til virksomhederne - ettilbud, som virksomhederne ganske klogt gav afslag på.
Ehlersvej 11
DK 2900 Hellerup
Telefon: 3314 3929
Telefax: 3314 3928
www.fmf.dk
Medlem af BIPAR - The European Federation of Insurance Intermediaries
Helt
barok
forekommer
kritikken
af
pensionsmæglerne
i
øvrigt
i
lyset
af,
at
klientkontosystemet bl.a. er oprettet, fordi samme pensionsselskab ikke har været istand til at administrere efter den gældende lovgivning.I Danmark er firmapensionsmarkedet fordelt således, at ca. 30 % rådgives afforsikringsmæglerne,mensderesterendeca.70 %betjenesdirekteafpensionsselskabet. Også derfor er det uforståeligt, at Finanstilsynet kun ønsker at gådybere ned i en mindre del af markedet, mens den store andel ikke skal undersøges.Forsikringsmæglerneharetgodtsamarbejdemedenrækkeforsikrings-og
pensionsselskaber, men der er også selskaber, hvor samarbejdet er vanskeligt, fordimæglerne kan virke som en torn i øjet. Mægleren hjælper jo sine kunder til at fåforbedret deres vilkår og til at få mere i erstatning, og det er indlysende, at nogleselskaber hellere ville være i en position, hvor de selv rådgiver kunderne og dermed omderes egne produkter, frem for at acceptere, at kundernes har adgang til uvildig ekspert-bistand.Vi har den 28. oktober 2010 anmodet Finanstilsynet om at udvide den sidsteundersøgelse, men der er ikke fremkommet noget resultat heraf.På denne baggrund har vi i går anmodet Folketingets Erhvervsudvalg om foretrædesnarest muligt med henblik på at redegøre nærmere for denne sag, idet vi herunder vilopfordre til, at Udvalget tager de fornødne initiativer til, at der - på samme måde og medsamme grundighed som i forhold til mæglerne - iværksættes relevant undersøgelse afforholdene i pensionsselskabssektoren.
Med venlig hilsen

FORSIKRINGSMÆGLERFORENINGEN

Søren LindboFormand for bestyrelsen/Flemming KosakewitschDirektør
Ehlersvej 11
DK 2900 Hellerup
Telefon: 3314 3929
Telefax: 3314 3928
www.fmf.dk
Medlem af BIPAR - The European Federation of Insurance Intermediaries