Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 86
Offentligt
928449_0001.png
928449_0002.png
928449_0003.png
928449_0004.png
928449_0005.png
928449_0006.png
928449_0007.png
NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
3. november 2010
Kommissionens grønbog om ”Revisionspolitik: Læren af krisen” -KOM(2010) 561 af 13. oktober 2010
ResuméKommissionen ønsker på baggrund af grønbogen om ”Revisionspolitik:Læren af krisen” at indlede drøftelser om revisorernes rolle,revisionsvirksomheders ledelse og uafhængighed, tilsynet med revisorerne,sammensætningen af revisionsmarkedet, etableringen af et indre marked forrevisionsvirksomhed, forenkling af reglerne for små og mellemstorevirksomheder og revisionsvirksomheder samt det internationale samarbejdeom tilsynet med virksomhedsomspændende revisionsnetværk. På baggrundheraf har Kommissionen formuleret 38 spørgsmål vedrørende den fremtidigerevisionspolitik. Interesserede parter kan tilkendegive deres holdning til dissespørgsmål over for Kommissionen inden den 8. december 2010.
1.
Baggrund og indhold
Grønbogen om ”Revisionspolitik: Læren af krisen” lanceres som led iKommissionens helhedsstrategi, der omfatter andre initiativer inden forrammerne af finansiel og økonomisk stabilitet. Grønbogen bygger påresultater af tidligere undersøgelser og høringer gennemført af Kommissioneni forbindelse med disse spørgsmål.Spørgsmålet om, hvordan revisionsfunktionen kan styrkes for at skabe øgetfinansiel stabilitet efter finanskrisen, har ikke fået den samme opmærksomhedsom spørgsmålet om, hvilke foranstaltninger der skal tages for, at bl.a. banker,hedgefonde og tilsynsmyndigheder kan være med til at stabiliserefinanssystemet.Revision bør i høj grad bidrage til finansiel og økonomisk stabilitet, darevision øger tilliden til rigtigheden af samtlige virksomheders økonomiskesituation. Grundig revision er derfor nøglen til at genoprette tilliden.Kommissionen finder det nødvendigt at skabe en omfattende debat om, hvadder skal gøres for at sikre, at både revision af regnskaber ogrevisionspåtegninger er ”egnede til formålet”.
1
Kommissionen afholder den 10. februar 2011 en konference på højt plan, hvorgrønbogen og de vigtigste resultater af høringen drøftes for at finde frem tileventuelle løsninger. Der er offentlig høring om grønbogen med frist 8.december 2010.Kommissionens har overordnet fokus på følgende fire emner:I. Revisors rolle, herunder revisors uafhængighed og kommunikationII. Markedsstrukturen for revisionsvirksomheder, herunder et europæiskmarkedIII. Tilsyn, herunder samarbejde på europæisk og internationalt niveauIV. Revision af SMV`ere
I. Revisors rolleRevisors rolleKommissionen giver udtryk for, at nuværende revisionspraksis fokuserermere på, at regnskaberne opstilles i overensstemmelse med gældende reglerfor regnskabsaflæggelse, snarere end at sikre at regnskaberne giver etretvisende billede. Bankkrisen har imidlertid vist, at revisors erklæringer børfølge princippet om indhold frem for formalia.Kommissionen finder det derfor vigtigt at definere, hvilken type oplysningerrevisorer skal formidle til de berørte parter i revisionserklæringer. I denforbindelse ønsker Kommissionen en drøftelse af, hvorledes revisorskommunikation kan styrkes både med hensyn til den reviderede virksomhedog i forhold til eksterne parter. Herunder ønsker Kommissionen drøftelser af,om revisionsmetoden bør forklares bedre for brugerne for afhjælpeforventningsforskelle.Et af de største problemer i revisionsbranchen er det negative syn pårevisionspåtegninger med forbehold. Kommissionen ønsker i denneforbindelse overvejelser af, hvorvidt det negative syn på forbehold irevisionspåtegninger bør tages op til fornyet overvejelse.Derudover påpeger Kommissionen, at de internationale revisionsstandarder(ISA) har været genstand for en gennemgribende revision og præcisering. Iforlængelse af høringen af ISA konstaterede Kommissionen, at de berørte EU-parter gik ind for en vedtagelse af de internationale revisionsstandarder påEU-niveau.Kommissionen lægger op til en drøftelse af, hvorvidt de internationalerevisionsstandarder bør gøres retligt bindende i hele EU. Desuden lægges derop til drøftelser af, om de internationale revisionsstandarder bør tilpassesyderligere for at opfylde SMV´ernes og de små og mellemstorerevisionsvirksomheders behov.Revisionsfirmaernes styring og uafhængighedKommissionen ønsker at styrke revisorernes uafhængighed og tage fat på deinteressekonflikter, der opstår ved at revisorerne udnævnes og aflønnes af denreviderede virksomhed, eller som følge af den begrænsede rotation afrevisionsfirmaer samt, i forbindelse med at den valgte revisor leverer andretjenester end revision.2
For at styrke revisors uafhængighed ønsker Kommissionen at skabe debat om,hvilke forholdsregler der bør tages i forbindelse med den konflikt, der opstår,når revisorer udpeges og aflønnes af den reviderede virksomhed. I denforbindelse ønsker Kommissionen stillingstagen til, om en udnævnelseforetaget af tredjepart vil kunne begrundes i visse tilfælde.Kommissionen mener endvidere, at det forekommer uforeneligt med deønskede standarder for uafhængighed, når en virksomhed udnævner densamme revisionsvirksomhed i en årrække. Kommissionen lægger op tilovervejelser af, om der bør indføres obligatoriske rotationsordninger forrevisionsvirksomheder og ikke kun for revisionspartnere.Kommissionen vil desuden undersøge muligheden for at skærpe forbuddetmod, at revisionsvirksomheder leverer tjenester uden for revisionsområdet.Der ønskes derfor en drøftelse af, hvorvidt der bør være forbud mod leveringaf tjenester uden for revisionsområdet, og om forbuddet skal være begrænsettil udvalgte institutionstyper.Herudover er det Kommissionens opfattelse, at revisionsvirksomheder børstyrke deres virksomhedsledelse og organisatoriske krav for yderligere atmindske interessekonflikter og øge deres uafhængighed. Kommissionenlægger op til drøftelser af, hvilke yderligere foranstaltninger der kan træffesmed henblik på at øge revisorernes uafhængighed, når det gælder styringen afrevisionsvirksomheder.Når det gælder verdensomspændende revisionsnetværk, mener Kommissionenat gennemsigtigheden bør omfatte hele netværket. I den forbindelse ønskerKommissionen overvejelser om, hvorvidt der bør indføres nye reglervedrørende gennemsigtigheden af revisionsvirksomhedernes regnskaber.Det er uklart, om revisionsvirksomhederne er i stand til at tiltrækketilstrækkelige ressourcer til at opfylde eventuelle erstatningskrav. På dennebaggrund mener Kommissionen, at det kunne være ønskeligt at skabealternative strukturer, så revisionsvirksomhederne får mulighed for at skaffekapital fra eksterne kilder.Hvad angår koncernrevision, mener Kommissionen, at koncernrevisorer børhave adgang til beretninger og anden dokumentation fra samtlige revisorer,der gennemgår koncernens underenheder. Koncernrevisorer bør deltage i oghave et klart overblik over den samlede revisionsproces for at kunne støtte ogforsvare revisionspåtegningen for koncernen. Kommissionen ønskertilkendegivelser af, om denne holdning kan støttes.
II. MarkedsstrukturenKoncentration og markedsstrukturMarkedet for revision af noterede selskaber domineres hovedsageligt af fireverdensomspændende revisionsvirksomheder1. Hvis en af disse firerevisionsvirksomheder lukker vil det potentielt kunne forstyrre hele markedet.1
Deloitte, Ernst & Young, PricewaterhouseCoopers og KPMG
3
I den forbindelse ønsker Kommissionen overvejelser af, hvorledes denneskævhed i markedskoncentrationen for revisionsvirksomheder kan tackles.For at styrke revisionsmarkedet påpeger Kommissionen, at etsamspil/samarbejde mellem store og små revisionsvirksomheder kan øgevæksten i små og mellemstore revisionsvirksomheder. Med henblik på detteønsker Kommissionen stillingstagen til, om oprettelsen af revisionskonsortiermed inddragelse af mindst én lille eller mellemstor revisionsvirksomhed kanfungere som en katalysator for at gøre revisionsmarkedet mere dynamisk.Kommissionen mener endvidere, at obligatoriske rotationsordninger kan øgerevisorernes uafhængighed og kan fungere som en katalysator, når det gælderom at tilføre revisionsmarkedet større dynamik og kapacitet. Kommissionenønsker drøftelser af obligatoriske rotationsordninger og udbud efter en fastsatperiode med henblik på forbedring af revisionsmarkedernes struktur.I tilfælde af lukning af en af de fire store revisionsvirksomheder menerKommissionen, at tilvejebringelse af beredskabsplaner vil gøre det muligt atfinde hurtigere løsninger, undgå afbrydelser i leveringen af revisionstjenesterog forebygge yderligere risikoakkumulering på markedet. Kommissionenønsker stillingstagen til, om beredskabsplaner kan være nøglen til at håndtereproblemerne med systemiske risici og risikoen for virksomhedskonkurs.Oprettelse af europæisk markedUtilstrækkelig harmonisering af reglerne vedrørende revision skaber barriererfor revisionsvirksomhedernes grænseoverskridende virksomhed, navnlig forsmå og mellemstore revisionsvirksomheder.Den manglende koordinering af offentligt tilsyn på europæisk og internationalplan kan tillige forhindre udviklingen af mindre netværk afrevisionsvirksomheder. Kommissionen lægger op til drøftelser af, hvordanden grænseoverskridende mobilitet bedst kan øges for revisorer.På nuværende tidspunkt skal revisorerne bestå en egnethedsprøve i hvermedlemsstat for at kunne levere tjenesteydelser. Kommissionen ønskerstillingstagen til oprettelsen af et europæisk enhedsmarked for levering afrevisionsydelser, som er baseret på en ”maksimal” harmonisering af reglernesamt et ”europæisk pas for revisorer”.
III. Tilsyn og samarbejdeTilsynPå nuværende tidspunkt føres der kun tilsyn med den nationale del af etrevisionsnetværk. Der føres derimod ikke tilsyn med grænseoverskridendeforvaltningsenheder, der afdækker revisionsnetværkenes aktiviteter iforskellige medlemsstater.Det er Kommissionens holdning, at tilsynet med revisionsfirmaer i Europaskal gennemføres på et mere integreret grundlag, og at der skal være et tætteresamarbejde mellem de nationale revisortilsynssystemer. Kommissionenfinder, at en omdannelse af EGAOB til et såkaldt ”Lamfalussy niveau 3-udvalg” er en mulig løsning.4
Kommissionen ønsker drøftelser af, hvilke skridt der skal tages for yderligereat fremme integrationen og samarbejdet vedrørende tilsynet medrevisionsvirksomheder på EU-plan. Derudover ønskes drøftet, hvorledes derkan sikres øget samråd og kommunikation mellem revisorer for storebørsnoterede selskaber og tilsynsmyndighederne.Internationalt samarbejdeEndelig påpeger Kommissionen, at medlemsstaternes myndigheder kan indgåbilaterale aftaler om udveksling af revisionspapirer med deres modparter itredjelande, hvor tilsynssystemerne er erklæret for ”tilstrækkelige”.Næste skridt består i gensidig tillid mellem medlemsstaterne og detredjelande, der har tilsvarende bestemmelser om kontrol afrevisionsvirksomheder. Ved hjælp af gensidig tillid kan tilsynet med deverdensomspændende revisionsvirksomheder gøres mere effektivt.Kommissionen ønsker i den forbindelse stillingstagen til, hvilkeforholdsregler der kan forbedre kvaliteten af tilsynet med de globalerevisionsaktører gennem internationalt samarbejde.
IV. Revision af SMV´ereForenkling: Små og mellemstore virksomheder og revisionsfirmaerSmå og mellemstore revisionsvirksomheder føler, at de opererer i et stadigtmere reguleret miljø, som ikke nødvendigvis er tilpasset deres virksomhedeller deres SMV-klienters umiddelbare behov.I forbindelse med små og mellemstore virksomheder ønsker Kommissionendrøftelser af, om der bør indføres begrænset revision af SMV’ernesregnskaber. Ligeledes om en begrænset revision skal være ledsaget afproportionelle regler for kvalitetskontrol og revisionstilsyn for små ogmellemstore revisionsvirksomheder.Kommissionen bemærker, at metoden hvorefter der kan foretages begrænsetrevisions af mindre virksomheder allerede anvendes i enkelte lande, samt erunder overvejelse i Danmark.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Da der er tale om en grønbog, er det op til Europa-Parlamentet at beslutte, omdet ønsker at afgive en udtalelse.Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
3.
Nærhedsprincippet
Grønbogen er et led i Kommissionens overvejelser om en fremtidigrevisionspolitik inden for Europa.
5
Da meddelelsen ikke indeholder forslag til konkrete retsakter, er det ikkerelevant at drøfte nærhedsprincippet her.
4.
Gældende dansk ret
En analyse af virkningerne af eventuelle initiativer vil først være mulig, nårKommissionen tager skridt til at udsende forslag til en fremtidigrevisionspolitik.
5.
Høring
EU-specialudvalg vedrørende etablering og tjenesteydelser høres.
6.
Andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
7.
Foreløbig dansk holdning
Regeringen støtter Kommissionens igangsættelse af en debat vedrørenderevisorernes og revisionsvirksomhedernes rolle og funktion, idet en sådandrøftelse ligger i naturlig forlængelse af Kommissionens øvrige initiativer somopfølgning på den økonomiske krise.Regeringen er enig i, at man bør drøfte de fire overordnede emner, somafspejler sig i Grønbogen. Det er således for det første vigtigt at drøfterevisorernes rolle i forhold til uafhængighed. En sådan drøftelse kan tageudgangspunkt i revisorernes rolle som offentlighedens tillidsrepræsentant ogbør omfatte, hvordan revisorernes professionelle skepsis styrkes. Drøftelsen børendvidere fokusere på revisorernes kommunikation med kunderne ogomverdenen.Regeringen finder det for andet vigtigt at drøfte, hvorledes markedsstruktureninden for revisionsbranchen skal tackles så den medvirker til at øge væksten.For det tredje er regeringen enig i, at det er vigtigt at drøfte, hvorledessamarbejdet på europæisk og internationalt plan bedst kan struktureres, så detbliver effektivt og konstruktivt.Endelig er regeringen enig i, at det er vigtigt at drøfte, hvordan SMV’ernesbehov for revisionsydelser kan tilgodeses. Det er regeringens holdning, at der iden forbindelse bør være fokus på, at de små og mellemstorerevisionsvirksomheder ikke pålægges administrative byrder.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser6
Grønbogen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen vil offentliggøre konsekvensanalyser og vurderinger afomkostningseffektivitet i det omfang, der bliver tale om konkrete initiativer.
10.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Kommissionen vil offentliggøre konsekvensanalyser og vurderinger afomkostningseffektivitet i det omfang, der bliver tale om konkrete initiativer.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grønbogen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7