Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 81
Offentligt
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
30. november 2010Sag 10/20410/tha-ebst
Kommissionens meddelelse ”På vej mod en akt for det indre mar-
ked” – KOM(2010) 608 endelig
Resumé
Kommissionen fremsatte den 27. oktober 2010 meddelelsen ”På vej moden akt for det indre marked”. Meddelelsen indeholder 50 konkrete for-slag, der skal bidrage til at skabe fornyet vækst og beskæftigelse i EU,samtidig med at der etableres fornyet tillid til det indre marked.Meddelelsen er et centralt element i Kommissionens relancering af detindre marked frem mod 20-års jubilæet i 2012. Et moderniseret og vel-fungerende indre marked er herudover en vigtig forudsætning for gen-nemførelsen af målsætningerne i EU2020 strategien.Kommissionen har sendt meddelelsen i offentlig høring frem til den 28.februar 2011 med henblik på at skabe en bred europæisk debat om relan-ceringen af det indre marked. Kommissionen vil herefter præsentere enendelig meddelelse, der indeholder de politiske initiativer, der skal prio-riteres højest i 2011-2012 frem mod jubilæet for det indre marked i 2012.Kommissionens meddelelse påvirker ikke i sig selv dansk ret.
1.
Baggrund og indhold
BaggrundI meddelelsen ”På vej mod en akt for det indre marked” (KOM(2010) 608endelig) (herefter meddelelsen) præsenterer Kommissionen 50 forslag tilinitiativer, der skal medvirke til at modernisere og videreudvikle det indremarked. Meddelelsen er et centralt element i den relancering af det indremarked, som kommissionsformand Barroso har iværksat frem mod 20-årsjubilæet for det indre marked i 2012.Relanceringen af det indre marked skal identificere nye kilder til vækst ogbeskæftigelse for at hjælpe EU ud af den økonomiske og finansielle krise ogtilbage på vækstsporet, samtidig med at der genskabes fornyet tillid til detindre marked. Herudover skal relanceringen medvirke til at sikre, at det in-
2/9
dre marked fortsat moderniseres og videreudvikles i forhold til den generel-le samfundsmæssige og økonomiske udvikling. Et velfungerende indremarked betragtes af Kommissionen som en vigtig forudsætning for gen-nemførelse af EU2020 strategiens 7 flagskibsinitiativer.1Det overordnede formål med meddelelsen er at sikre, at det indre markedbidrager til at skabe en social markedsøkonomi med høj konkurrenceevne iEU.Indholdet af meddelelsenMeddelelsen indeholder 50 forslag i 3 overordnede afsnit, der hver især skalmedvirke til at skabe:En stærk, bæredygtig og retfærdig vækst sammen med virksomhe-derne.Fornyet konsensus om det indre marked ved at sætte europæerne icentrum.En mere hensigtsmæssig styring af det indre marked gennem dialog,partnerskab og evaluering.En stærk bæredygtig og retfærdig vækst sammen med virksomhederneInitiativerne i dette første afsnit i meddelelsen skal hjælpe Europa ud af denøkonomiske og finansielle krise og tilbage på vækstsporet. Meddelelsenlægger op til, at der træffes foranstaltninger, der skaber et mere stabilt fi-nansielt system, samtidig med at det sikres, at det finansielle system under-støtter realøkonomien – og ikke omvendt. Herudover skal initiativerne i det-te hovedafsnit tilskynde bæredygtig økonomisk vækst samt tilskynde, at derudvikles en europæisk ramme for langsigtede investeringer.De i alt 24 initiativer i første afsnit af meddelelsen skal medvirke til, at detindre marked bliver en realitet ved at fjerne resterende barrierer for den friebevægelighed af varer, services, kapital og personer.Initiativerne skal medvirke til at fremme innovation og kreativitet, samtidigmed at idéer beskyttes. I den forbindelse foreslås bl.a. det europæiske patentvedtaget samt, at der iværksættes en mere effektiv indsats mod piratkopie-ring og varemærkeforfalskning. Herudover er der forslag, som skal fremmebæredygtig vækst og sikre bedre rammer for små- og mellemstore virksom-heder for eksempel gennem bedre adgang til kapital samt gennem et styrketindre marked for e-handel. Det foreslås desuden, at der iværksættes initiati-ver, som skal tilskynde til langsigtede private investeringer i udvikling af in-frastrukturen.Fornyet konsensus om det indre marked ved at sætte europæerne i centrum
Flagskibsinitiativer: i) Innovations-EU, ii) Unge på vej, iii) En digital dagsorden forEuropa, iv) Et ressourceeffektivt Europa, v) Industripolitik for en globaliseret verden,vi) Dagsorden for nye kvalifikationer og nye jobs, vii) En europæisk platform mod fat-tigdom.
1
3/9
De 19 initiativer i andet afsnit af meddelelsen handler om at skabe fornyettillid til det indre marked gennem en styrkelse af det indre markeds socialedimension. Det skal ske ved at iværksætte tiltag, der kan sikre velfungeren-de sociale systemer, effektive uddannelsessystemer samt gennemførelsen afen ambitiøs politik for lønmodtageres sundhed og sikkerhed. Denne andendel af Kommissionens meddelelse understøtter Kommissionens ”Rapportom unionsborgerskab 2010: Afskaffelse af hindringerne for unionsborger-nes rettigheder”, der behandler spørgsmål om gennemførelse af unionsbor-gernes rettigheder af ikke-økonomisk art.De konkrete initiativer i anden del af meddelelsen vedrører bl.a. forbedringaf de offentlige services gennem en forbedret infrastruktur samt gennemfø-relsen af et indre marked for energi. Herudover lægges der op til en styrkel-se af solidariteten på det indre marked gennem forslag om bedre implemen-tering af udstationeringsdirektivet samt tiltag til at sikre retten til kollektiveskridt.Andet afsnit af meddelelsen indeholder herudover forslag, som skal sikreadgang til uddannelse, beskæftigelse og livslang læring på tværs af græn-serne i EU. Det foreslås bl.a., at der indføres et erhvervspas samt ”Unge-på-vej-kort”. Herudover indeholder meddelelsen forslag, der skal forbedre densociale markedsøkonomi for eksempel ved at øge virksomhedernes socialeansvar.Endelig er der i andet afsnit af meddelelsen initiativer, der skal medvirke tilat forbedre det indre marked for forbrugere. I den forbindelse foreslås bl.a.en flerårig handlingsplan for at sikre en mere effektiv markedsovervåg-ningsindsats, forslag om at oprette et integreret indre marked for realkredit-lån med et højt niveau af beskyttelse af forbrugerne samt forslag om styr-kelse af flypassagerers rettigheder.En mere hensigtsmæssig styring af det indre marked gennem dialog, part-nerskab og evalueringDet tredje afsnit i Kommissionens meddelelse handler om at sikre en bedreog mere ensartet gennemførelse og anvendelse af reglerne for det indremarked. Kommissionen lægger her op til styrket dialog og samarbejde omudviklingen og gennemførelsen af det indre marked med såvel medlemssta-ternes myndigheder som med øvrige EU institutioner og andre interessenter.Konkret foreslås det blandt andet at styrke indsatsen for evaluering af gæl-dende lovgivning, styrke det administrative samarbejde mellem myndighe-derne gennem videreudviklingen af informationssystemet for det indre mar-ked (IMI), nedsætte målet for implementeringsunderskuddet til 0,5 % samtat styrke samarbejdet omkring uformel problemløsning (herunder SOLVITog det såkaldte EU pilotprojekt).2.
Europa-Parlamentets holdning
4/9
Der foreligger endnu ikke oplysninger om Europa-Parlamentets holdning.Da der er tale om en meddelelse, er det op til Europa-Parlamentet at be-slutte, om det ønsker at afgive en udtalelse.3.
Nærhedsprincippet
Der er alene tale om en meddelelse, der derfor ikke umiddelbart kan vur-deres i forhold til nærhedsprincippet.4.
Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret.5.
Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrence-evne og vækst. Der er på den baggrund modtaget følgende bemærknin-ger:Dansk Byggeri (DB) støtter overordnet en forstærket harmonisering in-den for EU og mellem EU og det internationale marked, særligt hvad an-går indførelsen og håndhævelse af fælles standarder. DB ønsker herud-over mere åbenhed i lovforberedelsen for at undgå, at reglerne levner rumfor bred fortolkning, der åbner op for ulige konkurrencevilkår for er-hvervslivet. DB påpeger, at problematikken er aktuel på udbudsområdet,hvor lovkrav til virksomheders sociale ansvar giver rum for forskelligfortolkning.DB ønsker herudover, at relanceringen af det indre marked indeholderinitiativer, der forenkler og samordner de administrative krav i forbindel-se med at arbejde og udføre opgaver i andre EU-lande. DB peger på, atEU har en vigtig opgave i at lette og ensarte de administrative byrder,mens de nationale myndigheder har en vigtig opgave i at levere hurtig,klar og modtagerorienteret information til det europæiske erhvervsliv.DB giver herudover udtryk for, at man ønsker ambitiøse politiske mål-sætninger og effektive rammevilkår til at fremme energieffektivitet. Detgælder særligt i forhold til energirenovering af den eksisterende byg-ningsmasse samt klassificering og mærkning af produkters energieffekti-vitet og/eller CO2-udledning, som kan anspore til bæredygtig indkøbsad-færd.Endelig mener DB, at EU’s arbejdsmarkedstiltag skal understøtte en storog velkvalificeret arbejdsstyrke i Europa. I forbindelse med nye europæi-ske beskrivelsessystemer af jobfunktioner i uddannelserne og uformellekompetencer, skal det sikres, at der ikke skabes dobbeltstandarder, admi-nistrative byrder og/eller at de europæiske systemer tilsidesætter velfun-gerende danske systemer.
5/9
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) fokuserer i sit høringssvar på de ar-bejdsmarkedspolitiske aspekter af meddelelsen. Overordnet hilser DAmeddelelsen velkommen, idet en relancering af det indre marked kan bi-drage til at skabe bedre vækst- og rammevilkår for virksomhederne. DApåpeger imidlertid, at en række forslag kan være problematiske i forholdtil det danske arbejdsmarked og virksomhedernes ledelsesret.DA kan ikke støtte, at der fremsættes EU-forslag i forhold til retten til atkonflikte. Herudover mener DA ikke, at der er brug for at ændre udstati-oneringsdirektivet, men påpeger, at der i stedet bør arbejdes på nationalgennemførelse og håndhævelse af de eksisterende regler. DA mener, atEU’s samlede traktatgrundlag og EU-Domstolens afgørelser udgør en so-lid base for udøvelsen af de grundlæggende sociale rettigheder.DA kan herudover ikke se behov for at ændre direktivet om arbejdsmar-kedspensionskasser (IORP-direktivet). DA mener, at den bedste måde,EU kan støtte medlemsstaternes bestræbelser på at skabe mere tilstrække-lige pensionssystemer, er ved at gennemføre politikker, som understøttervækst i den private sektor eller ved at udsætte den faktiske tilbagetræk-ningsalder fra arbejdsmarkedet.DA finder desuden, at et forslag om en EU-ramme for virksomhedershåndtering af større omstruktureringer vil gribe direkte ind i virksomhe-dernes ledelsesret. DA tager på den baggrund afstand fra sådanne forslag,ligesom DA heller ikke kan støtte, at der bliver stillet egentlige lovmæs-sige krav til virksomhedernes sociale engagement. DA understreger, atdanske virksomheder allerede er langt fremme for så vidt angår frivilligtsocialt, etisk og miljømæssigt engagement. DA understreger, at det ervigtigt, at dette samfundsmæssige engagement netop forbliver frivilligt.DA finder, at der i forhold til mulighederne for unge til at studere, arbejdeog søge job på tværs af grænserne bør tages hensyn til, at 50 % af Euro-pas fremtidige kernearbejdskraft vil være erhvervsuddannede. DA kan iden forbindelse støtte initiativer vedrørende beskæftigelse, livslang læ-ring og mobilitet. DA opfordrer imidlertid til, at der ikke iværksættes nyeEU-initiativer, før end der er høstet et reelt udbytte af allerede aftalterammer om for eksempel et europæisk erhvervspas.Dansk Erhverv (DE) hilser relanceringen af det indre marked velkom-men. DE beklager imidlertid, at Kommissionen ikke har foretaget en pri-oritering af de 50 initiativer i meddelelsen, samt at Kommissionen hariværksat en offentlig høring på 4 måneder. DE efterlyser en prioriteret li-ste med færre forslag, samt at Kommissionen tager lederskab for en cen-tral styring af relanceringen af det indre marked.DE finder, at følgende emner bør prioriteres i relanceringen af det indremarked: i) fokus på at sikre en bedre implementering og håndhævelse afeksisterende regler, ii) etablering af kvikskranker i medfør af servicedi-
6/9
rektivet, iii) arbejdskraftens fri bevægelighed, iv) fokus på små og mel-lemstore virksomheder samt v) revision af EU’s udbudsregler. DE støtterherudover en hurtig vedtagelse af EU-patentet, revision af standardise-ringssystemet samt etableringen af en fælleseuropæisk ramme for mar-kedsovervågning. I forhold til markedsovervågning efterlyser DE et initi-ativ til at sikre en hurtigere proces i EU for gennemførelse af risikovurde-ringer.DE kan imidlertid ikke støtte forslag om gruppesøgsmål, idet gruppe-søgsmål ikke kan erstatte klagenævn og et grundlæggende klagesystem.Endelig påpeger DE, at virksomhederne i forbindelse med grænseover-skridende e-handel kan blive stillet i en unfair konkurrence pga. forskellei moms, afgifter og forbrugerbeskyttelse.Dansk Industri (DI) kan overordnet støtte meddelelsen men påpeger, atnogle forslag er vigtigere i forhold til at skabe vækst end andre. DI kon-centrerer bemærkningerne om disse mest vækstfremmende tiltag, der ersamlet under 4 overskrifter: i) viden og kreativitet i det indre marked, ii)effektivitet og ensartet håndhævelse, iii) et mere konkurrencedygtigt Eu-ropa og iv) et grønt indre marked.I forhold til viden og kreativitet i det indre marked peger DI på vedtagel-sen af EU-patentet, effektiv håndhævelse af IP-rettigheder og bekæmpel-se af varemærkeforfalskning og piratkopieringer samt adgang til kapitalfor mindre og mellemstore virksomheder som vigtige initiativer.For så vidt angår effektiv og mere ensartet håndhævelse kan DI støtte enøget indsats for gensidig evaluering af lovgivningen, gennemførelsen afen mere effektiv markedskontrol samt initiativer, der sikrer en bedre ogmere ensartet håndhævelse generelt.I forhold til et mere konkurrencedygtigt Europa kan DI støtte harmonise-ring af momsreglerne i EU. Herudover kan DI støtte initiativer til at sikremere åbenhed omkring offentlige indkøb med henblik på at skabe bespa-relser i det offentlige og skærpe konkurrencen i erhvervslivet samt initia-tiver, der sikrer EU’s eksterne konkurrenceevne bl.a. gennem anvendel-sen af internationale standarder og nedbrydning af toldbarrierer. DI me-ner desuden, at mindre og mellemstore virksomheder bør udgå af regn-skabsdirektiverne.I forhold til et grønt indre marked kan DI støtte forslag, der sigter på atgøre transporten i EU mere bæredygtig og energieffektiv bl.a. gennemsatsning på alternative drivmidler som el, brint og biobrændstoffer. Ende-lig kan DI støtte tiltag til etablering af et egentligt indre marked for ener-gi, idet et velfungerende indre marked for energi er afgørende for er-hvervslivet. DI peger på, at den nuværende konstruktion med delte mar-keder og uensartede nationale støtteregler skaber grobund for konkurren-ceforvridende vilkår mellem europæiske virksomheder. DI efterlyser en
7/9
reel harmonisering af energibeskatningen samt en målretning af energiaf-gifterne, så de tilgodeser klimaet.Landsorganisationen i Danmark (LO) finder, at meddelelsen indeholderen række interessante forslag, som for de flestes vedkommende dog aleneer overskrifter. LO er enig i, at det er nødvendigt at genskabe tilliden tildet indre marked gennem en styrkelse af den sociale dimension. Men LOfinder imidlertid, at de sociale initiativer, der er medtaget i meddelelsen,er ukonkrete og ikke i tilstrækkeligt grad vil bidrage til at styrke den soci-ale dimension af det indre marked. For så vidt angår de specifikke initia-tiver, har LO herudover en række bemærkninger.I forhold til forslag om styrkelse af servicesektoren mener LO, at der erbrug for at afvente den igangværende gensidige evaluering af servicedi-rektivet, inden man iværksætter nye initiativer. LO finder, at det er rele-vant at overveje, om der er brug for en sektorvis tilgang, for eksempel in-den for finansområdet, frem for yderligere forslag om generelle løsninger.I forhold til forslaget om at fremme oprettelsen af private obligationslåntil finansiering af europæiske projekter (projektobligationer) finder LO, atidéen er interessant. Forslaget kunne medvirke til at lette rentebyrden fornogle af de lande, som er hårdest ramt af gældskrisen, hvis man kunne fi-nansiere udvikling af infrastruktur med obligationer, som er garanteret afde europæiske institutioner og derved har en lavere rente.For så vidt angår initiativer vedrørende serviceydelser af generel interessefinder LO ikke, at der er særlige behov for yderligere regulering af deserviceydelser, der udbydes i offentlig regi. LO finder desuden ikke, atder er brug for et rammedirektiv, der beskriver, hvad der er offentlige oghvad der er private services.Angående forslag om koordinering af skattepolitikken mener LO somudgangspunkt, at skattepolitikken er et nationalt anliggende, som er enhjørnesten i medlemsstaternes indretning af de nationale budgetter. LOfinder dog, at man bør se positivt på eventuelle forslag, hvis de kan bi-drage til at eliminere skattekonkurrence mellem landene.Endelig bemærker LO, at meddelelsen indeholder positive elementer iforhold til de igangværende klima- og miljøpolitiske diskussioner, herun-der udbygning af kollektiv trafik, energieffektivitet og energiforsyning.6.
Andre landes holdninger
De øvrige medlemslandes holdning til meddelelsen kendes endnu ikke.7.
Foreløbig dansk holdning
8/9
Regeringen støtter generelt initiativer, som styrker det indre marked medhenblik på at skabe vækst og styrke EU’s konkurrenceevne. Landene i EU'sindre marked udgør det største marked for danske virksomheders internati-onale aktiviteter, og et velfungerende indre marked er en forudsætning forvækst og beskæftigelse i EU og i Danmark. Regeringen finder desuden, atdet indre marked er et dynamisk redskab, der løbende skal udvikles og til-passes til den udvikling, der bl.a. følger af globaliseringen, den teknologiskeog ikke mindst digitale udvikling. Regeringen er på den baggrund positivover for meddelelsen ”På vej mod en akt for det indre marked”, idet det dogbemærkes, at det på nuværende tidspunkt er uklart, hvad det præcise ind-hold af en række initiativer vil være.I det videre arbejde er det vigtigt for regeringen, at der sker en prioriteringaf initiativerne, der skal medvirke til at relancere det indre marked. Rege-ringen vil i den forbindelse lægge vægt på prioritering af initiativer, derfremmer vækst og beskæftigelse i EU. Regeringen kan støtte prioriteringenaf initiativer, der styrker et digitalt, grønt indre marked med fri udvekslingaf forskning og innovation, ligesom tiltag til forbedring af forbrugernes for-hold i det indre marked kan støttes. Regeringen vil herudover lægge vægtpå, at forslag, der får det indre marked til at fungere bedre ved at fremmekorrekt håndhævelse og anvendelse af reglerne for det indre marked, ligele-des prioriteres i relanceringen af det indre marked.8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Der er tale om en meddelelse, der ikke umiddelbart har lovgivningsmæs-sige eller statsfinansielle konsekvenser. Hvis der bliver fremsat egentligekonkrete forslag på baggrund af meddelelsen, vil de lovgivningsmæssigeog statsfinansielle konsekvenser af disse forslag blive vurderet.9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
I det omfang, der bliver tale om konkrete initiativer på baggrund af med-delelsen, vil Kommissionen offentliggøre konsekvensanalyser og vurde-ringer af omkostningseffektiviteten i forbindelse med disse tiltag. Påsamme måde vil samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark blivevurderet i forbindelse med fremsættelse af konkrete forslag på baggrundaf meddelelsen.Kommissionen har imidlertid vurderet, at en udbygning og fuld udnyttel-se af potentialet i det indre marked, bl.a. ved hjælp af de foranstaltninger,der er foreslået i meddelelsen, vil føre til en potentiel vækst i BNP på 2- 4% de kommende 10 år.10.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ikke relevant.
9/9
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om kommissio-nens meddelelse, der skal relancere det indre marked i forbindelse meddrøftelsen af relanceringen af det indre marked på rådsmødet (konkurren-ceevne) den 11. oktober 2010. Folketingets Europaudvalg er desudenblevet orienteret om relanceringen af det indre marked i forbindelse medreferatet fra rådsmødet (konkurrenceevne) den 25.-26. maj 2010.