Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 75
Offentligt
923938_0001.png
923938_0002.png
923938_0003.png
923938_0004.png
923938_0005.png
923938_0006.png
30. november 2010
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 7. december2010Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende markerede dagsordenspunkter,som skønnes at vedrøre Erhvervsudvalgets ansvarsområde:1) Moms – forlængelse af regel om minimumsniveau for normalsatsen-VedtagelseKOM(2010) 3312) Forslag til ny momsforordning-VedtagelseKOM(2009) 6723) Postmoms-FremskridtsrapportKOM(2003) 234, KOM(2004) 4684) Administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)-Politisk enighedKOM(2009) 295) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning-Rapport til Rådet/RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke6) Forslag til forordning vedr. short selling mv.-FremskridtsrapportKOM(2010) 4827) Styrket økonomisk samarbejde: Opfølgning på Det Europæiske Råd den 28.-29. okto-ber 2010-Rapport til RådetKOM-dokument foreligger ikke8) Forberedelse af Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2010a) Rapport om behandling af systemiske pensionsreformer under Stabilitets- ogVækstpagten-Rapport til Det Europæiske RådKOM-dokument foreligger ikkeb) Permanent mekanisme til løsning af gældskriser
2
-Politisk drøftelseKOM-dokument foreligger ikkec) Bankafviklingsfonde og beskatning af den finansielle sektor-Rapport til Det Europæiske RådKOM(2010) 2549) Sundhedsrapport-RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke10) Meddelelse fra Kommissionen om det indre marked-Status/orienteringKOM(2010) 60811) Rammer for krisehåndtering i den finansielle sektor-RådskonklusionerKOM(2010) 579Side 3
3

Dagsordenspunkt 11:

Resumé

Rammer for krisehåndtering i den finansielle sektor

På det kommende ECOFIN ventes drøftelse af rådskonklusioner vedrørende rammerne forkrisehåndtering i EU. Kommissionen offentliggjorde den 20. oktober 2010 en meddelelse omsamme emne. Rådskonklusionerne ventes at omfatte et ”roadmap” for kommende initiativer.

Baggrund og indhold

På det kommende ECOFIN ventes en drøftelse af rådskonklusioner vedrørenderammerne for grænseoverskridende krisehåndtering i banksektoren. Rådskonklu-sioner ventes at berøre en række emner relateret til kriseforebyggelse, krisehåndte-ring og kriseløsning bl.a. inspireret af Kommissionens meddelelse om samme em-ne offentliggjort den 20. oktober 2010. Af meddelelsen fremgår, at Kommissionenforventer at fremsætte tre direktivforslag herom i juni 2011. Rådskonklusionerneventes endvidere at omfatte et ”roadmap” for kommende initiativer.Det forventes, at konklusionerne bl.a. vil fremhæve:at den kommende lovgivning i første omgang vil skulle omfatte alle kredit-institutioner og investeringsbanker, der potentielt kan have systemisk be-tydning, hvorefter lovgivningen sidenhen vil kunne udvides til at omfatte al-le relevante finansielle institutioner.at banksektoren skal bidrage til finansiering af kriser, og at det er vigtigt, atreducere moral hazard, bl.a. ved at aktionærer og kreditorer bærer tab vedbankafviklinger svarende til de tab, der ville have været, hvis banken varblevet likvideret. På længere sigt skal der skabes mekanismer, som sikrer, atden byrde, der ikke kan bæres af aktionærer og kreditorer, bæres af resten afsektoren med henblik på at eliminere behovet for at anvende offentlige mid-ler.
Det forventes endvidere, at rådet vil være enige om retningslinjer for den kom-mende lovgivning, herunder:at lovgivningen skal fremme grænseoverskridende samarbejde og forebyggefragmenterede nationale tiltagat sikre at alle finansielle institutioner kan afvikles uafhængigt af deres stør-relse og betydning for finansiel stabilitetat tre forskellige områder skal adresseres i lovgivningen: forebyggende tiltag,tidlig indgriben og afvikling. Rådet ventes at være enig med Kommissioneni, at det vil være nødvendigt med en gradvis tilpasning mod de fremtidigerammerat der skal udpeges resolutionsmyndigheder i medlemslandeneat der skal sikres lige behandling af aktionærer og kreditorer på tværs afhjem- og værtslande.
4
I forhold til forebyggende tiltag ventes rådet bl.a. at fremhæve:at man støtter Kommissionens intention om at stille forslag om styrket til-syn i forbindelse med revision af kapitalkravsdirektivet i 2011.at robuste ”safeguards” er et element, der skal inddrages, når Kommissio-nen præciserer de omstændigheder, under hvilke, der kan overføres aktiverinden for en finansiel gruppe for at sikre lige behandling af alle kreditorer ogaktionærer på tværs af lande og for at beskytte mod negative effekter på denfinansielle stabilitet i de involverede medlemslandeat der skal arbejdes mod den hurtige implementering af detaljerede og pro-portionale genopretnings- og afviklingsplaner for banker, som der var enig-hed om i G20 skulle være implementeret ved slutningen af 2010.
I forhold til tidlig intervention ventes konklusionerne at bemærke, at tilsynene skaltildeles yderligere værktøjer (f.eks. krav om begrænsning af udbytte-udbetalinger,krav om begrænsning af konkrete eksponeringer eller aktiviteter, øgede rapporte-ringskrav m.v.), og at værktøjerne vil skulle kunne anvendes også i de situationer,hvor det er sandsynligt, at en finansiel institution fremadrettet ikke vil kunne op-fylde kapitalkravsdirektivet. Med andre ord skal det ikke først være muligt at brugedisse værktøjer, efter det er konstateret, at f.eks. en bank ikke overholder lovgiv-ningen.I forhold til afvikling ventes rådet bl.a. at opfordre Kommissionen til:at tydeliggøre de lovgivningsmæssige afviklingsværktøjer, som kan under-støtte et afviklingsregime, samtidig med at der sikres tilstrækkelig fleksibilitettil at kunne løse en konkret, specifik krise når den opstår.at tydeliggøre samarbejdet mellem afviklingsmyndigheder og andre myndig-heder, herunder deres respektive rollerat overveje mekanismer, der kan forenkle likvidering af grænseoverskriden-de finansielle institutioner, således at myndighederne i moderselskabetshjemland vil skulle kunne varetage juridiske processer for hele selskabet un-der betingelse af, at der skabes robuste ”safeguards”, der sikrer lige behand-ling af alle kreditorer og aktionærer på tværs af lande.at udvikle en ramme, hvor nedskrivning af gæld kan være et effektivt red-skab til afvikling af banker, herunder store systemiske finansielle institutio-ner (SIFIs). Kommissionen skal i den forbindelse overveje Basel Komiteensforslag om at store systemiske finansielle institutioner skal have en tabs-absorberende kapacitet, som er større end andre institutioner.
I forhold til finansiering af afviklingsordninger ventes konklusionerne at fremhæ-ve:at Rådet er enig med Kommissionen om, at en troværdig afviklingsordningkræver passende finansiering samt en præcisering af, hvornår en sådan fi-
5
nansieringsmulighed vil kunne anvendes inden for rammerne af statsstøtte-reglerne.at Rådet har noteret sig Kommissionens forslag om at ex-ante finansieringaf afviklingsordninger suppleres af ex-post finansiering.at der bør skabes konsistens mellem indskydergaranti- og afviklingsordnin-ger. Rådet vil formentlig efterspørge, at Kommissionen undersøger densamlede belastning for sektoren ved at finansiere ordningerne og potentielsynergi mellem ordningerne.
Det forventes endvidere, at ECOFIN vil drage konklusioner om kortsigtsaspekteri relation til bankafgifter og bankskatter, bl.a. med henblik på at begrænse dob-beltbeskatning og sikre lige konkurrencevilkår.

Hjemmelsgrundlag

Ikke relevant.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

Europa-Parlamentets udtalelser

Ikke relevant.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Ikke relevant.

Statsfinansielle konsekvenser

Rådskonklusionerne ventes ikke i sig selv at have statsfinansielle konsekvenser.Hensigten med forslagene er at styrke rammerne for finansiel stabilitet i EU medhenblik på at adressere risici tidligere og bedre, og dermed reducere de potentiellefremtidige omkostninger forbundet med finansiel ustabilitet.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Rådskonklusionerne ventes ikke i sig selv at have samfundsmæssige konsekvenser.Hensigten med forslagene er at styrke rammerne for finansiel stabilitet i EU medhenblik på at adressere risici tidligere og bedre, og reducere de samfundsmæssigeomkostninger forbundet med finansiel ustabilitet.

Høring

Ikke relevant.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg. Rådskonklusionerom samme emne er blevet forelagt Europaudvalget forud for ECOFIN møderne d.9. oktober 2007, d. 14. maj 2008, d. 20. oktober 2009, d. 2. december 2009 og d. 18.maj 2010.
6

Holdning

Regeringens holdningRegeringen kan generelt støtte rådskonklusioner med de ventede hovedelementer.Andre landes holdningerDer forventes generel støtte til rådskonklusioner med de ventede hovedelementer.