Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 73
Offentligt
921933_0001.png
921933_0002.png
921933_0003.png
921933_0004.png
921933_0005.png
921933_0006.png
921933_0007.png
921933_0008.png
Fremsat den {FREMSAT} af økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
ForslagtilLov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Det Europæiske Fællesskabs retsakter omøkonomiske forbindelser til tredjelande m.v.(Dækning af administrative omkostninger i forbindelse med restriktive foranstaltninger over fortredjelande)§1I lov om anvendelsen af visse af Det Europæiske Fællesskabs retsakter om økonomiske forbindelsertil tredjelande m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 474 af 14. juni 2005, som ændret ved § 5 i lov nr. 490af 17. juni 2008 og § 1 i lov nr. 494 af 12. maj 2010, foretages følgende ændringer:1.I lovenstitelændres ”Det Europæiske Fællesskabs” til: ”Den Europæiske Unions”.2.§ 1, stk. 1,affattes således:"Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte bestemmelser, der er nødvendige for anvendelsenher i landet af Den Europæiske Unions forordninger efter Traktaten om Den Europæiske Unionsfunktionsmådes artikel 207 om ind- og udførsel og Rådets foranstaltninger efter Traktaten om DenEuropæiske Unions funktionsmådes artikel 75 og 215, der tager sigte på helt eller delvis at afbrydeeller indskrænke de økonomiske forbindelser med et eller flere tredjelande.".3.I§ 1indsættes efter stk. 1, som nyt stykke:"Stk.2.Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om gebyrer til dækning af udgifternetil administration af forordninger, der vedtages efter artikel 207, i Traktaten om den EuropæiskeUnions funktionsmåde, og administration af de restriktive foranstaltninger over for tredjelande, dervedtages efter artikel 75 og 215 i Traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde.”.Stk. 2 bliver herefter stk. 3.4.I§ 1a, stk. 1,ændres ”Det Europæiske Fællesskab” til: ”Den Europæiske Union”.5.I§ 2, stk. 3,ændres ”Det Europæiske Fællesskabs forordninger efter artikel 133 om ind- ogudførsel i Traktaten om Det Europæiske Fællesskab” til: ”Den Europæiske Unions forordningerefter artikel 207 om ind- og udførsel i Traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde".6.I§ 2aændres ”Erhvervs- og Boligstyrelsen” til: ”Erhvervs- og Byggestyrelsen”.
§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. februar 2011.Stk. 2.Loven har virkning fra fremsættelse den 8. december 2010.
1
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1. Indledning og formålLovforslaget indeholder en ændring af bemyndigelsesloven (lov om anvendelsen af visse af DetEuropæiske Fællesskabs retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.), hvorvedøkonomi- og erhvervsministeren får hjemmel til at fastsætte bestemmelser om gebyrer til dækningaf de udgifter, der er forbundet med administrationen af nye restriktive foranstaltninger, dervedtages med hjemmel i artikel 75, 207 og 215 i Traktaten om den Europæiske Unionsfunktionsmåde.Med lovforslaget foreslås desuden enkelte ændringer af teknisk karakter, der blandt andet har tilformål at bringe lovens bestemmelser i overensstemmelse med Traktaten om den EuropæiskeUnions funktionsmåde.2. Baggrund2.1. Iran-forordningenFN’s Sikkerhedsråd vedtog den 9. juni 2010 resolution 1929, der indfører en række stramninger i deeksisterende sanktioner samt nye sanktioner over for Iran. Som opfølgning på FN's Sikkerhedsrådsresolution 1929 vedtog Rådet den 25. oktober 2010 forordning (EU) nr. 961/2010 om restriktiveforanstaltninger over for Iran og om ophævelse af Rådsforordning (EF) nr. 423/2007 (i det følgendebenævnt ”Iran-forordningen”). Forordningen trådte i kraft ved offentliggørelse i EU-tidende den 27.oktober 2010, hvorved den blev gældende i Danmark og de øvrige EU-medlemsstater.Sanktionerne i Iran-forordningen vedrører følgende områder:1. Stramninger i forhold til eksport af varer med både civil og militær anvendelse (dual-use) tiliranske personer, enheder eller organer eller til brug i Iran.2. Forbud mod eksport af forskelligt olie/gas-udstyr og relateret teknisk bistand til iranskepersoner, enheder eller organer eller til brug i Iran.3. Finansiering af virksomhed, herunder forbud mod investering i, lån/kreditgivning til ogoprettelse af joint ventures med visse iranske virksomheder samt tilladelsesordning for visseandre typer investeringer.4. Indefrysning, herunder stramninger i forhold til indefrysning af økonomiske midler, derudbetales til personer, der er involveret i Irans atomprogram.5. Finansielle transaktioner, herunder notifikationsordning ved overførsel af mere end 10.000Euro til og fra iranske borgere og virksomheder og tilladelsesordning for overførsler påmere end 40.000 Euro.6. Finansielle tjenesteydelser, herunder forbud mod levering af forsikring til iranskestatsborgere og den iranske regering. Desuden en række løbende overvågningsopgaver iforbindelse med bankvirksomhed.7. Transport, herunder forhåndsmeddelelse for at forhindre transport af forbudte produktersamt levering af brændstof og forsyninger eller andre serviceydelser til iranske skibe og fly(”bunkring”).En række lande udenfor EU har også gennemført og suppleret bestemmelserne i FN'sSikkerhedsråds resolution 1929. Det gælder blandt andet USA, Canada, Australien og Japan.
2
2.2. Dansk eksport til IranDanske virksomheder eksporterede i 2009 varer for ca. 658 mio. kr. og tjenesteydelser for ca. 517mio. kr. til Iran. En stor del af produkterne relaterer sig til fx medicinal- og fødevareindustrien. Påtjenesteydelsessiden er der primært tale om søtransport.Danske virksomheder eksporterer også dual-use produkter til Iran og vil fortsat skulle indhentetilladelse til dette. I 2006 behandlede Erhvervs- og Byggestyrelsen 20 ansøgninger om tilladelse og26 henvendelser vedrørende Iran. Dette var før indførelsen i 2007 af de særlige sanktioner modIran. Siden er aktiviteten steget kraftigt. Efter ikrafttrædelse af Iran-forordningen forventerErhvervs- og Byggestyrelsen ca. 190 sager og ca. 300 henvendelser årligt på dual-use området.I forhold til de finansielle transaktioner svarede den danske vareeksport alene til Iran i 2009 til3.519 individuelle transaktioner. Hvis forordningen havde fundet anvendelse på dette tidspunkt,ville 1.664 transaktioner have krævet sagsbehandling ved rette myndighed, og ca. 500 af disse villehave haft form af behandling af ansøgninger i henhold til Iran-forordningens artikel 21, der bl.a.vedrører en tilladelsesordning for overførsler på mere end 40.000 Euro.Hertil kommer transaktioner på serviceområdet, fx rederiers tjenesteydelser, som ifølgeeksportstatistikken må forventes at svare til omkring det samme antal transaktioner som påvareområdet.Det er usikkert, hvordan de nye regler i Iran-forordningen vil påvirke den danske samhandel medIran. Sanktionerne har betydet, at de danske banker er blevet mere forsigtige i forbindelse medfinansielle transaktioner til og fra Iran, hvilket kan betyde færre transaktioner. Når kendskabet til denye regler øges og fortolkningstvivl reduceres, vil bankernes usikkerhed dog formentlig minimeresog aktiviteten igen stige. Som udgangspunkt kan det dermed forventes, at lovlig dansk samhandelmed Iran på længere sigt vil fortsætte i samme omfang som før de skærpede sanktioner.3. Lovforslagets indholdMed Iran-forordningen indføres et omfattende og relativt kompliceret regelsæt, der indebærervæsentlige merudgifter for staten som følge af en øget sagsmængde, øgede rådgivningsforpligtelser,udarbejdelse af tekniske vurderinger af produkter, samt udviklingsomkostninger i forbindelse medvejledningsmateriale og digitale ansøgningsløsninger for virksomhederne.Med henblik på at kunne honorere erhvervslivets krav til hurtig og effektiv ekspedition afansøgninger og understøttelse af lovlig dansk eksport er der fundet behov for at indføre engebyrordning til dækning af de virksomhedsrelaterede omkostninger i forbindelse med Iran-forordningen og fremtidige restriktive foranstaltninger.Lovforslaget indeholder derfor en bemyndigelsesbestemmelse til økonomi- og erhvervsministerentil at fastsætte nærmere regler om gebyrer, der skal dække statens udgifter i forbindelse medadministration af de restriktive foranstaltninger, der vedtages efter artikel 75, 207 og 215 i Traktatenom den Europæiske Unions funktionsmåde.Gebyrordningen følger de almindelige principper, der fremgår af Finansministeriets cirkulære nr. 38af 16. marts 1988 og Budgetvejledningen punkt 2.3.1.2, hvorefter fastsættelse af gebyr skal skesåledes, at der opnås fuld dækning for de omkostninger, der er forbundet med det pågældendeafgifts- eller gebyrbelagte område. Gebyrerne fastsættes med udgangspunkt i de beregnede
3
enhedsomkostninger for behandlingen af en standardsag og vil blive reguleret i overensstemmelsemed de faktiske omkostninger. Hovedparten af foranstaltningerne administreres af Erhvervs- ogByggestyrelsen, der er kompetent myndighed i forhold til en lang række af de bestemmelser, derfremgår af Iran-forordningen. Fastsættelse af gebyrerne for de enkelte ydelser, vil ske i enbekendtgørelse. Der henvises endvidere til lovforslagets pkt. 4 om de økonomiske og administrativekonsekvenser for det offentlige.Gebyrordningen finder anvendelse i forhold til de nyligt indførte Iran-sanktioner, men vil ogsåkunne anvendes i andre lignende tilfælde, hvor EU vælger at indføre restriktive foranstaltningermed hjemmel i artikel 75, 207 og 215 i Traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde, oghvor sådanne bestemmelser fører til øgede administrative og økonomiske udgifter for staten. Detkan i den forbindelse oplyses, at EU i øjeblikket har indført restriktive foranstaltninger i forhold tilen række lande, herunder bl.a. Nordkorea, Burma/Myanmar, Zimbabwe og Somalia.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeAdministrationen af Iran-forordningen vil fra 2011 vurderes foreløbigt at betyde årlige merudgifterfor staten på ca. 7,7 mio. kr., heraf ca. 4,5 mio. kr. i lønsum i Erhvervs- og Byggestyrelsen.De nye sanktioner i forbindelse med Iran-forordningen vil have en betydelig effekt i form af enkraftig stigning i ansøgninger fra virksomheder om nye typer eksporttilladelser m.v., idetforordningen berører en langt større del af samhandelen med Iran end de tidligere vedtagnesanktioner. Samtidig er der tale om et teknisk og juridisk kompliceret regelsæt.Udgiftsniveauet til administrationen er beregnet på baggrund af dels den enhedspris, der i daganvendes til behandling af ansøgninger om eksportkontrol hos Erhvervs- og Byggestyrelsen, samtudgifter til vejledningsmateriale og udarbejdelse af digitale ansøgningsløsninger m.v.Der indføres og opkræves følgende fire typer gebyrer med henblik på at oppebære indtægter, derkan dække udgifterne til administration m.v. af det nye regelsæt:1. For ansøgninger efter Iran-forordningens kapitel II og IV om dual-use produkter ogindefrysning fastsættes et gebyr på 7.500 kr. pr. ansøgning svarende til en indtægt på 1,3mio. kr. .2. For ansøgninger efter forordningens kapitel II, artikel 8-10 om udførselsforbud for olie-/gas-produkter fastsættes et gebyr på 18.500 kr. pr. ansøgning svarende til en indtægt på 1,9 mio.kr.3. For ansøgninger efter forordningens kapitel III og V, artikel 21 om restriktioner påfinansiering og finansielle transaktioner fastsættes et gebyr på 11.000 kr. pr. ansøgningsvarende til en indtægt på 3,6 mio. kr.4. For ansøgninger, der indgives på baggrund af sager omfattet af kapitel VI omtransportrestriktioner, fastsættes et gebyr på 7.500 kr. svarende til en indtægt på 0,7 mio. kr.Følgende indtægter og udgifter vil blive optaget på forslag til lov om tillægsbevilling for 2011 på §08.31.01. Erhvervs- og Byggestyrelsen og kan i 2011 konteringsmæssigt specificeres således:§ 08.31.01. Erhvervs- og Byggestyrelsen(Driftsbev.)Udgifter:
4
10. Almindelig virksomhed18. Lønninger22, Andre ordinære driftsomkostningerIndtægter:10. Almindelig virksomhed13. Kontrolafgifter og gebyrer
4,5 mio. kr.3,2 mio. kr.
7,7 mio. kr.
5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetDen foreslåede gebyrmodel får alene konsekvenser for de virksomheder, der ønsker at indgåhandelsmæssige relationer med lande, der er omfattet af restriktionerne. Disse virksomheder vilskulle betale et gebyr for behandling af ansøgninger og tekniske vurderinger i forbindelse med Iran-forordningen, eller en anden tilsvarende kommende forordning, hvor EU vælger at indførerestriktive foranstaltninger med hjemmel i artikel 75, 207 samt 215 i Traktaten om den EuropæiskeUnions funktionsmåde. Gebyrindtægterne vil udelukkende skulle finansiere udgifterne til Økonomi-og Erhvervsministeriets opgaver i forbindelse med varetagelsen af sådanne opgaver, der følger afIran-forordningen eller tilsvarende forordninger og de deraf følgende virksomhedsrettedeaktiviteter.Den umiddelbare konsekvens af indførelsen af et gebyr er, at de danske virksomheder, som ønskerat eksportere til Iran vil blive pålagt ekstra omkostninger i forbindelse med samhandlen. De øgedeomkostninger må dog forventes til dels at blive pålagt de iranske kunder i forbindelse medindgåelse af kontrakter.Gebyrmodellen foreslås at omfatte gebyrer for virksomhederne på mellem 7.500 og 18.500 kr. pr.sag, afhængig af hvilken type sag, der er tale om.Lovforslaget vurderes alene at have begrænsede administrative konsekvenser for erhvervslivet istørrelsesordenen 1.000 timer årligt.6. De administrative konsekvenser for borgerneMed forslaget indføres gebyr for behandling af ansøgninger om finansielle transaktioner til og fraIran på over 40.000 Euro, hvilket også forpligter danske borgere, som måtte ønske at modtage elleroverføre beløb af denne størrelsesorden til eller fra Iran. Det forventes dog ikke, at denne form fortransaktioner på borgerniveau finder sted i praksis, hvorfor lovforslaget ikke forventes at havekonsekvenser for borgerne.7. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget skal sikre korrekt anvendelse af Rådets Forordning (EU) Nr. 961/2010 af 25. oktoberAdvokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,Arbejdsmarkedsstyrelsen,Arbejdstilsynet,BAT-Kartellet,Beredskabsstyrelsen,Beredskabsstyrelsen - Center for Biosikring og –Beredskab, Beskæftigelsesministeriet,Brancheforeningen af Farmaceutiske Industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen forSæbe, Parfume og Teknisk/Kemiske Artikler, By- og Landskabsstyrelsen, Danmarks
5
Apotekerforening, Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, DanskEksportforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Metalarbejderforbund, Dansk RejsebureauForening, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik, Dansk Varefakta Nævn, DanskeAdvokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Maritime, Danske Regioner, Danske Speditører,Det Kommunale Kartel, DFFE, Danmarks Statistik, Eksportkreditfonden, Energistyrelsen,Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Forsknings- og Innovationsstyrelsen, Finansministeriet,Finansrådet, Finanstilsynet, Forbrugerrådet, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen afStatsautoriserede Revisorer, Forsikring og Pension, Forskningsstyrelsen, ForsvaretsEfterretningstjeneste, Forsvarets Materieltjeneste, Forsvarsministeriet, FTF, Færdselsstyrelsen,Færøernes Landsstyre, Fødevareministeriet, Grønlands Hjemmestyre, Håndværksrådet, IDA,Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Integrationsministeriet, ITEK, It- og Telestyrelsen,Justitsministeriet, Klima- og Energiministeriet, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,Kooperationen, Kulturministeriet, Københavns Kommune, Landbrugsrådet, LedernesHovedorganisation, LO, Lægemiddelindustriforeningen, Lægemiddelstyrelsen, Miljøstyrelsen,Miljøministeriet, Parallelimportørforeningen af lægemidler, Patent- og Varemærkestyrelsen,Politiets Efterretningstjeneste, Rigspolitiet, Rigspolitichefen Afd. G, Rigsrevisionen,Sammenslutningen af Danske Småøer, Slots- og Ejendomsstyrelsen, Statens og KommunernesIndkøbs Service, Skibsværftsforeningen, SKAT København, Skatteministeriet, StatensLuftfartsvæsen, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet, Statsministeriet,Søfartsstyrelsen, Transportministeriet, Trafikstyrelsen, Turisterhvervets Samarbejdsforum,Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi ogUdvikling.
10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindreudgifterKommuner og regioner: IngenStaten: Forventedegebyrindtægter på ca. 7,7 mio.kr. pr. år.IngenNegative udgifter/merudgifterIngen, da der oppebæresmodsvarende indtægter somfølge af gebyrindtægter på ca.7,7 mio. kr. pr. år.Kommuner og regioner: Ingen.Staten: Administration afgebyrordning.Betaling af gebyr forsagsbehandling mv. på mellem7.500 kr. og 18.500 kr. pr. sag.Samlet beløb på ca. 7,7 mio.kr. pr. år.Meget begrænsede – under1.000 timer årligtIngenIngen
Økonomiske konsekvenserfor stat, kommuner ogregionerAdministrative konsekvenserfor stat, kommunerog regionerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivet
Ingen
Administrative konsekvenserfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-retten
IngenIngenIngen
Lovforslaget skal sikre korrekt anvendelse af Rådets Forordning(EU) Nr. 961/2010 af 25. oktober 2010 om restriktiveforanstaltninger over for Iran.
6
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Til nr. 1Det foreslås at erstatte ”Det Europæiske Fællesskab” med ”Den Europæiske Union”. Medvedtagelsen af Lissabontraktaten, EU-Tidende nr. C 306 af 17. december 2007, ændredeFællesskabet betegnelse til Unionen, der samtidig fik status som én juridisk person. Der er ikketilsigtet nogen materiel ændring af bestemmelserne.Til nr. 2Forslaget er en konsekvens af, at Fællesskabet med vedtagelsen af Lissabon-traktaten, EU-Tidendenr. C 306 af 17. december 2007, ændrede betegnelse til Unionen, og at traktatens titel blev ændrettil ”Traktat om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Forslaget er desuden en konsekvens af, atder foretaget en omnummerering af traktatens artikelnumre. Der er ikke tilsigtet nogen materielændring af bestemmelserne.Til nr. 3.Det foreslås som noget nyt, at der i § 1 indsættes et nyt stk. 2, hvorefter økonomi- ogerhvervsministeren får hjemmel til at fastsætte regler om gebyrer til dækning af de udgifter, der erforbundet med administrationen af de restriktive foranstaltninger, der vedtages af Rådet efter artikel75, 207 og 215 i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Bekendtgørelsen tiludmøntning af hjemlen vil få virkning fra tidspunktet for lovforslagets fremsættelse, således at derfor behandlingen af ansøgninger, der er indgivet efter lovforslagets fremsættelse, efterfølgende vilblive pålagt et gebyr.Det Europæiske Råd har senest i oktober 2010 vedtaget nye skærpede EU-sanktioner over for Iran,jf. forordning nr. 961/2010, der vurderes at indebære væsentlige merudgifter for staten, primært iforbindelse med en forventet øget sagsmængde, udarbejdelse af tekniske vurderinger af produkter,øgede rådgivningsforpligtelser samt udviklingsomkostninger i forhold til vejledningsmateriale ogdigitale ansøgningsløsninger for virksomhederne.For at kunne honorere erhvervslivets krav til en hurtig og effektiv sagsbehandling og dermed enkonkurrencemæssig sikring af lovlig dansk eksport til Iran foreslås at der indføres en gebyrordningtil dækning af de udgifter, der fremkommer i forbindelse med myndighedernes administration afsanktionerne. Ordningen følger de almindelige principper for gebyrfinansiering, hvorefter gebyretfastsættes under hensyn til de omkostninger, der er forbundet med ydelsen. Det nærmere indhold iordningen, herunder størrelsen af gebyrerne for de enkelte typer ydelser vil blive udmøntet i enbekendtgørelse. Gebyrerne forventes at være i størrelsesordenen 7.500 kr. - svarende til dengennemsnitlige pris for behandlingen af en ansøgning om tilladelse til udførsel af dual-useprodukter - til 18.500 kr. svarende til en mere kompliceret ansøgningssag, der samtidig involvereren teknisk vurdering af produktet. Gebyret vil blive opkrævet ved indgivelse af ansøgninger efterforordningen, herunder bl.a. ved anmodninger om slutbrugertjek samt i situationer, hvor fx SKATtilbageholder produkter, der forudsætter en tilladelse til eksport, uden at denne foreligger, og hvoreksportøren ønsker den planlagte eksport gennemført, og derfor søger om efterfølgendeeksporttilladelse.
7
Gebyrordningen vil blive anvendt i forhold til administrationen af Iran-forordningen men vil ogsåkunne anvendes hvor EU senere vælger at indføre restriktive foranstaltninger med hjemmel i artikel75 og 215 samt artikel 207 i Traktaten om de Europæiske Unions funktionsmåde.Til nr. 4Forslaget er en konsekvens af, at Fællesskabet med vedtagelsen af Lissabon-traktaten, EU-Tidendenr. C 306 af 17. december 2007, ændrede betegnelse til Unionen, der samtidig fik tillagt status somén juridisk person. Der er ikke tilsigtet nogen materiel ændring af bestemmelserne.Til nr. 5Forslaget er en konsekvens af, at ”Det Europæiske Fællesskab” med Lissabon-traktaten, EU-Tidende nr. C 306 af 17. december 2007, nu betegnes ”Den Europæiske Union”, og at ”Traktatenom Det Europæiske Fællesskab” betegnes ”Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde”.Forslaget er desuden en konsekvens af, at der foretaget en omnummerering af traktatensartikelnumre. Der er ikke tilsigtet nogen materiel ændring af bestemmelserne.Til nr. 6Det foreslås at erstatte ”Erhvervs- og Boligstyrelsen” med ”Erhvervs- og Byggestyrelsen”.Erhvervs- og Boligstyrelsen ændrede navn til Erhvervs- og Byggestyrelsen i 2004.Til § 2Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den 1. februar 2011 og har virkning fra fremsættelsen aflovforslaget den 8. december 2010. Forslaget betyder, at bekendtgørelsen, der fastsættes i medfør afden foreslåede hjemmelsbestemmelse, vil få virkning for behandlingen af ansøgninger efterforordningen, der er indgivet til Erhvervs- og Byggestyrelsen efter fremsættelsen den 8. december2010, og at der således efter bekendtgørelsens ikrafttræden skal betales gebyr for ansøgningerindgivet fra tidspunktet for lovens fremsættelse.
8