Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 68
Offentligt
920711_0001.png
920711_0002.png
920711_0003.png
920711_0004.png
920711_0005.png
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
16-11-2010OK4/0405-0300-0037/JH

Kommissionens grønbog om øget anvendelse af elektronisk baserede

offentlige indkøbsprocedure i EU - KOM(2010) 571

Resumé

Europa-Kommissionen offentliggjorde den 18. oktober 2010 en grønbogom anvendelsen af elektronisk baserede offentlige indkøbsprocedurer iEU (e-udbud). Grønbogen indeholder Kommissionens redegørelse for,hvorfor e-udbud er nødvendigt, hvad Kommissionen har gjort for atfremme anvendelsen af e-udbud, samt status for udbredelsen af e-udbud iEU. Herudover opstiller Kommissionen, hvad den anser for de vigtigsteudfordringer for udbredelsen af e-udbud og stiller herefter medlemssta-terne åbne spørgsmål om, hvor indsatsen skal lægges i fremtiden for atfremme anvendelsen af e-udbud.Kommissionens har sat fristen for modtagelse af bemærkninger fra med-lemsstaterne til den 31. januar 2011. I løbet af foråret 2011 skal høringenaf grønbogen resultere i en hvidbog fra Kommissionen med konkrete for-slag til initiativer til at fremme anvendelsen af e-udbud.Det forventes ikke at medføre konsekvenser for dansk ret, før Kommissio-nen vedtager konkrete initiativer på dette område.

1.

Baggrund og indhold

Europa-Kommissionen offentliggjorde den 18. oktober 2010 grønbog omøget anvendelse af elektronisk baserede offentlige indkøbsprocedurer iEU. Grønbogen skal udgøre oplæg til diskussion blandt medlemsstaterneom, hvor den fremtidige indsats skal lægges for at fremme anvendelsen afe-udbud. Grønbogen omhandler i hovedtræk følgende elementer:UdfordringerKommissionen redegør for, hvad den anskuer at være de største udfor-dringer for udbredelsen af offentlige e-indkøb. Disse udfordringer kanifølge Kommissionen være:Myndighedernes og leverandørernes opfattelse af, at e-indkøbmedfører store omkostninger, samt usikkerhed omkring de forde-le, der kan opnås ved e-indkøb. Hertil kommer de teknologiskerisici forbundet med omlægningen til e-indkøb.
2/5
Manglende standarder i e-indkøbsprocedurerneIngen muligheder for at lette gensidig anerkendelse af nationaleelektroniske løsningerDyre tekniske krav i forbindelse med autentifikation af bydendeOvergangen til offentlige e-indkøb foregår i flere hastigheder
Kommissionen spørger derfor medlemsstaterne, om disse udfordringer erde vigtigste hindringer for udnyttelsen af e-indkøb og beder medlemssta-terne at opstille udfordringerne i henhold til deres betydning.Gulerødder og stokke for at fremme udnyttelsen af elektronisk baseredeoffentlige indkøbsprocedurerKommissionen fremhæver, at en række medlemsstater har indført forplig-telser til at gennemføre e-indkøb og fremhæver, at der ikke findes ud-trykkelige retningslinjer i udbudsdirektiverne for indførsel af e-indkøb.Kommissionen stiller sig åben over for, om en klarlæggelse af dette punktkunne give større sikkerhed for nationale myndigheder, når de indførerbrugen af e-indkøb. Derudover stiller Kommissionen sig åben over for,hvorvidt lovgivning bør benyttes som incitament for de kontraherendemyndigheder til at gå over til e-indkøb.Kommissionen spørger derfor medlemsstaterne, om der er mulighed forat indføre yderligere lovgivningsmæssige incitamenter i EU-lovgivningenfor at fremme anvendelsen af e-indkøb. Bør EU-lovgivningen tillade, atder indføres krav om obligatorisk anvendelse af elektroniske procedurerfor nogle indkøb?Fremme grænseoverskridende deltagelse i elektronisk baserede offentligeindkøbsprocedurerDa medlemsstater og regioner bevæger sig i forskellige hastigheder medhenblik på anvendelse af e-indkøb, skal der findes en balance mellem attilskynde myndigheder til at investere i e-indkøbskapacitet og undgå op-splitning af de offentlige indkøbsmarkeder. For at opnå dette bør op-mærksomheden på EU-niveau fokuseres på de elektronisk baserede of-fentlige indkøbsprocedurer, der ligger over EU-tærskelværdierne.Kommissionen lægger op til, at aktioner på EU-niveau kan bidrage påfølgende måder:Præcisering af fælles standarderFremme gensidig anerkendelseForenkling af adgangs-/deltagelseskrav for økonomiske aktører
3/5
Kommissionen spørger derfor medlemsstaterne, om de er enige i, at derskal fokuseres på indkøbsprocedurer over EU’s tærskelværdier eller stør-re systemer. Kommissionen spørger desuden, om der er behov for at æn-dre eller opdatere eksisterende lovgivningsmæssige rammer og bedermedlemsstaterne udpege de største hindringer for økonomiske aktørersdeltagelse i partnerlandes e-udbud. Til sidst spørger Kommissionen omdisse hindringer er uoverkommelige, eller om de kan afhjælpes til enoverkommelig pris.Moduler til driftskompatibel infrastruktur for offentlige e-indkøbKommissionen lægger vægt på, at den fremtidige indsats bør lægge vægtpå genanvendelige værktøjer og investering i udvikling af infrastruktur-løsninger og standarder. Kommissionen fremhæver i denne forbindelseTED-databasen (Tenders Electronic Daily) som en klar succes, der harskabt et fælles referencepunkt over hele EU for alle procedurer over EU’stærskelværdier ved hjælp af information i et fælles format. EU kan doggøre mere og fremtidige initiativer bør:Fremme standardisering af nøgleprocesser og –systemerFremme fælles løsninger, standarder eller skabeloner for indgivel-se og behandling af tilbud onlineSikre økonomiske aktører de rette værktøjer til at overvindespørgsmål i relation til teknisk driftsinkompatibilitetKommissionen spørger derfor medlemsstaterne, hvilke EU-standarder deri første omgang er nødvendige for at støtte offentlige e-indkøb, og omKommissionen bør øge tilbuddet om open source-løsninger, som kan in-tegreres i eksisterende eller nye elektronisk baserede offentlige indkøbs-systemer modul for modul?Øge tilgængeligheden (for SMV’er), bæredygtigheden og innovationen ioffentlige indkøbKommissionen har allerede taget skridt til at opfordre til udformning afstrategier, der skal forbedre SMV’ernes adgang til de offentlige e-indkøbsmarkeder. Kommissionen spørger nu medlemsstaterne, hvilkeyderligere skridt der eventuelt vil blive taget for at forbedre alle interesse-rede parter, særligt SMV’ernes adgang til elektronisk baserede offentligeindkøbssystemer.Grønbogen er en del af Kommissionens handlingsplan for elektronisk of-fentligt udbud1. Kommissionen beder om medlemsstaternes bemærkningertil grønbogen senest den 31. januar 2011.

2.

Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.1
KOM(2004) 841 endelig.
4/5

3.

Nærhedsprincippet

Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet grønbogen ikkeindeholder initiativforslag, men blot stiller åbne spørgsmål til medlems-staterne med henblik på at modtage forslag til, hvor den fremtidige ind-sats på området for elektronisk udbud skal lægges.

4.

Gældende dansk ret

Gældende dansk ret er bekendtgørelse om fremgangsmåderne ved indgåelseaf offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter ogoffentlige bygge- og anlægskontrakter, jf. BEK nr. 937 af 16/09/2004, ogbekendtgørelse om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden forvand- og energiforsyning, transport samt posttjenester, jf. BEK nr. 936 af16/09-2004.

5.

Høring

Grønbogen har været i høring i Specialudvalget for Vækst og Konkurrence-evne. I forbindelse hermed er følgende bemærkninger modtaget:Danske Regioner: Deler Kommissionens holdning om, at anvendelsen af e-udbud skal øges, og at det er vigtigt, at Kommissionen iværksætter initiati-ver for at fremme brugen af e-udbud.Danske Regioner samarbejder med IT- og Telestyrelsen omkring arbejdet iCEN BII og støtter Kommissionens bestræbelser på at fremme initiativerom fælles standarder.Danske Regioner er enige i de udfordringer, Kommissionen skitserer. Det erisær en udfordring for regionerne, at omlægning af systemer er forbundetmed betydelige omkostninger. Adgang til informationer, materiale og stan-darder m.v. bør være let tilgængeligt og være open source. Det kan væremedvirkende til, at europæiske anbefalinger og modeller inddrages så tidligtsom muligt i de initiativer, der foregår på nationalt niveau.Det er Danske Regioners opfattelse, at Kommissionens vigtigste indsatsom-råder bør være standardiseringsarbejde på europæisk plan og at fjerne hin-dringer for, at man kan stille krav til leverandørerne om elektronisk handel.Der skal samtidig være et klart incitament til at gøre processerne elektroni-ske, enten i form af yderligere reduktion af frister eller lignende initiativer.

6.

Andre landes holdninger

Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til grønbogen.

7.

Foreløbig dansk holdning

Det er den danske regerings forventning, at udbredelsen af elektronisk ud-bud vil medføre mærkbare effektivitetsgevinster. Tidlig erfaring på områdetindikerer, at anvendelsen af elektronisk udbud minimerer administrations-omkostningerne, og at færre tilbud afvises som ukonditionsmæssige. Dette
5/5
medfører både bedre konkurrence om offentlige kontrakter og et effektivtressourceforbrug for det offentlige. I lyset af dette stiller den danske rege-ring sig positivt over for Kommissionens indsats på området for elektroniskudbud.

8.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Grønbogen skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser forDanmark.Gældende dansk ret vurderes ikke at blive påvirket af grønbogen, idet denneikke indeholder initiativforslag, men blot stiller åbne spørgsmål til med-lemsstaterne med henblik på at modtage forslag til, hvor den fremtidigeindsats på området for elektronisk udbud skal lægges.

9.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Grønbogen vurderes ikke at medføre samfundsøkonomiske konsekvenser.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Grønbogen vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for er-hvervslivet.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.