Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 46
Offentligt
911181_0001.png
911181_0002.png
911181_0003.png
911181_0004.png
911181_0005.png
NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
1. november 2010

Forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning

(EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for søfarts-

sikkerhed - KOM(2010)611

Resumé

Forslaget har til formål at justere den juridiske ramme for det alleredeeksisterende europæiske agentur for søfartssikkerhed (EMSA) samt detsrolle i forhold til Kommissionen, medlemsstaterne og andre parter. Hen-sigten er at effektivisere agenturets virke og udvide dets opgaveporteføljepå udvalgte tekniske områder; heriblandt ulykkesopklaring, inspektioner,offshore, havmiljø samt skibsovervågnings- og informationssystemer.Der vil ikke være behov for lovændringer som følge af forslaget.

1.

Baggrund og indhold

Kommissionen har den 28. oktober 2010 fremlagt forslag til ændring afforordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur forsøfartssikkerhed.Forslaget er fremsat i henhold til traktatens artikel 100, stk. 2. Forslagetkan vedtages med kvalificeret flertal jævnfør den almindelige lovgiv-ningsprocedure i EF Traktatens artikel 251.Kommissionen henviser i dens begrundelse for forslaget til de anbefalin-ger, der fremkom under den eksterne evaluering fra 2007, om implemen-teringen af forordningen for EMSA.Endvidere henviser Kommissionen til den flerårige strategiplan forEMSA, som blev vedtaget af bestyrelsen i marts 2010. Strategiplanenskitserer 14 nye opgaveområder for agenturet, hvoraf flere kræver en æn-dring af forordningen.Endelig fremhæver Kommissionen behovet for at ændre forordningensom følge af EMSA’s rolle i forhold til gennemførelsen af den tredje sø-sikkerhedspakke.Overordnet bibeholdes EMSA’s formål i forslaget. Det vil sige, at agen-turet fortsat skal yde teknisk bistand til Kommissionen og medlemsstater-
2/5
ne, overvåge medlemsstaternes gennemførelse af lovgivningen og vurde-re effektiviteten heraf.EMSA’s udvidede opgaveporteføljeForslaget medfører en udvidelse af EMSA’s opgaver på fire hovedområ-der.1. Tekniske ekspertiseopgaverForslaget vil udvide EMSA’s opgaver, så agenturet kan stille eksperter tilrådighed for medlemsstaterne ved ulykkesopklaring af større søulykker.Endvidere skal EMSA kunne analysere søulykkesrapporter med henblikpå erfaringsopsamling.Efter forslaget kan agenturet assistere Kommissionen ved inspektioner afklassifikationsselskaber1og anerkendte sikringsorganisationer2. Her udover kan agenturet assistere Kommissionen ved inspektioner af medlems-staternes indsats med hensyn til sikring af skibe og havnefaciliteter.Agenturet vil kunne analysere inspektionsrapporterne for at drage hori-sontale konklusioner og skabe vidensdeling mellem medlemsstaterne.Forslaget lægger op til, at agenturets indsatskapaciteter kan benyttes i til-fælde af forurening fra andet end skibe, nemlig offshore-efterforskningog produktion af olie og gas. Desuden kan EMSA ifølge forslaget biståKommissionen med en analyse af sikkerheden ved mobile offshore olie-og gasanlæg.Forslaget vil styrke agenturets rolle i forhold til den maritime forskningpå EU-plan. EMSA vil kunne analysere igangværende og afsluttedeforskningsprojekter for at identificere mulig lovgivningsmæssig opfølg-ning samt nye potentielle forskningstemaer.Forslaget indebærer en ophævelse af den nuværende afgrænsning om, atoprettelse af regionale centre skal relateres til overvågning af skibsfart.Dermed kan anden relevant teknisk rådgivning, såsom uddannelse og ad-gang til operative tjenester, muliggøres i regionale sammenhænge.2. Operationelle systemerI forslaget fremhæves EMSA’s opgave med at varetage og udvikle skibs-overvågnings- og informationssystemer, som bidrager til etableringen afet maritimt overvågningsnetværk i EU. Endvidere lægger forslaget op til,at EMSA gennem dets aktiviteter kan bidrage til at styrke synergier påEU-plan i henseende til visse kystvagtoperationer.3.Agenturets forhold til andre parter
Private organisationer, der udfører inspektioner og syn af skibe på vegne af flagstaten.2Private organisationer, der udfører sikringsrelateret vurderings-, kontrol-, godkendel-ses- eller certificeringsaktivitet på skibe på vegne af flagstaten.
1
3/5
Forslaget indebærer, at EMSA kan udvide det tekniske samarbejde medhensyn til gennemførelse af relevant EU-lovgivning til europæiske nabo-skabspartnere samt medlemsstater i Paris Memorandummet om havne-statskontrol3. Tillige kan EMSA gennem EU’s civile beskyttelsesordningyde berørte stater støtte ved havforurening.4. Institutionelle og organisatoriske ændringerPå det organisatoriske plan vil forslaget skabe fornyelse ved, at en uaf-hængig ekstern evaluering af EMSA samt en flerårig strategiplan skal ud-arbejdes og forelægges bestyrelsen. Ydermere kan direktøren - efter be-styrelsen er orienteret - forpligte agenturet i administrative aftaler, somikke er internationale traktater. Dette omfatter eksempelvis aftaler medandre agenturer.Efter forslaget er der behov for en afklaring af en potentiel interessekon-flikt i, at EMSA’s bestyrelsen, der blandt andet består af repræsentanterfra medlemslandene, træffer beslutninger om EMSA’s inspektioner sam-tidig med, at medlemsstaterne er underlagt inspektioner udført af agentu-ret. Denne dobbeltrolle skal undgås ved, at beslutninger om agenturetsarbejdsmetoder ved inspektioner ikke længere træffes i bestyrelsen, menflyttes til COSS, EU’s søsikkerhedskomite, og afgøres ved rådgivnings-procedure.

2.

Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.

3.

Nærhedsprincippet

Som begrundelse for forslaget anfører Kommissionen, at den uafhængige,eksterne evaluering af EMSA har bekræftet behovet for, at medlemssta-terne og Kommissionen ved en EU-mellemkomst opretholder det kræve-de niveau for søfartssikkerhed, søfartssikring og beskyttelsen af havmil-jøet i EU. Endvidere anføres, at agenturets aktiviteter har opnået aner-kendelse.Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet eroverholdt, idet EMSA spiller en afgørende tværnational rolle for så vidtangår opretholdelsen af søfartssikkerhed, søfartssikring samt beskyttelseaf havmiljøet. En rolle, som ikke kan erstattes af én enkelt medlemsstateller en gruppe af medlemsstater.

4.

Gældende dansk ret

Forordningen (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agenturfor søfartssikkerhed har været gældende dansk ret siden den 25. august2002.

5.

3

Høring

Regional organisation for harmoniseret havnestatskontrol. Pt. 27 medlemmer; bl.a.Rusland, Canada og flere EU-lande.
4/5
Forslaget er sendt i høring i specialudvalget for skibsfartspolitiske spørgs-mål. Fristen for høringssvar er den 8. november 2010.

6.

Andre landes holdninger

Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.

7.

Foreløbig dansk holdning

Overordnet er regeringen positivt indstillet over for forslaget, som opda-terer og konsoliderer EMSA’s rolle i forhold til søsikkerhed, søfartssik-ring og beskyttelse af havmiljøet i EU. I tidens løb har søulykker og denalmindelige samfundsudvikling medført tiltagende regulering, hvilket harøget agenturets virke. Forslaget afspejler derfor i høj grad den nuværendearbejdssituation for EMSA.For regeringen er det dog væsentligt, at forslaget kun omfatter tiltag, derhar en reel merværdi, og som ikke kan løses bedre på nationalt eller in-ternationalt niveau. Endvidere arbejder regeringen for at fremme løsnin-ger, hvis merværdi står i rimeligt forhold til de økonomiske konsekven-ser. Som det foreligger, indebærer forslaget en budgetforøgelse på 3.9mio. euro over årerne 2012-2015 herunder 12 nyoprettede stillinger.Ved evalueringen af EMSA i 2007 pegede Danmark på flere forhold, somburde justeres. Flere af disse forslag er medtaget i forordningsforslaget.Således foreslås arbejdsfordelingen mellem Kommissionen, medlemssta-terne og EMSA vedrørende inspektioner effektiviseret, ligesom udarbej-delsen af en flerårlig strategiplan gøres til et krav.Regeringen ser positivt på forslaget for så vidt angår de operationelle sy-stemer, der kan generere synergi og stordriftsfordele. Samtidig er det dogvæsentligt, at varetagelse og eventuel videreudvikling af skibsovervåg-nings- og informationssystemer vurderes ud fra princippet om omkost-ningseffektivitet.Med hensyn til offshoreanlæg finder regeringen det vigtigt med en præci-sering af sondringen mellem faste og mobile offshoreanlæg, før der kantages endelig stilling til forslaget. Regeringen ser dog grundlæggende po-sitivt på en udvidelse af EMSA’s indsatskapacitet til også at omfatte off-shoreanlæg, da dette vil kunne udgøre et nyttigt supplement til medlems-landenes eget beredskab. Endvidere forholder regeringen sig i udgangs-punktet positivt til, at EMSA i fremtiden vil kunne udarbejde generellesikkerhedsanalyser vedrørende offshore-området, idet det dog må afkla-res nærmere, hvad sådanne sikkerhedsanalyser indebærer.For så vidt angår henvisningen til kystvagtoperationer i forordningenspræambel, bør det undersøges nærmere, hvad dette indebærer.Med hensyn til overflytningen af beslutninger vedrørende agenturets in-spektioner fra bestyrelsen til EU’s søsikkerhedskomite (COSS) finder re-geringen, at der er behov for en nærmere afklaring af problemstillingen,
5/5
inden en endelig holdning markeres.

8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget til forordningen vil ikke kræve lovændring, da den vil væreumiddelbart gældende i dansk ret.Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for Dan-mark.

9.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget skønnes ikke at ville have samfundsøkonomiske konsekvenserfor danske offentlige myndigheder, virksomheder eller borgere.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget skønnes ikke at ville have administrative konsekvenser for er-hvervslivet.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketinget Europaudvalg.