Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 45
Offentligt
911178_0001.png
911178_0002.png
911178_0003.png
911178_0004.png
911178_0005.png
NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens meddelelse ”Smart Regulation in the Euro-pean Union”, COM(2010) 543Den 28. oktober 2010NKS/eogs
ResuméKommissionen offentliggjorde d. 8. oktober 2010 meddelelsen ”SmartRegulation in the European Union”. Smart regulering er en videreførelseaf politikområdet bedre regulering. Ifølge meddelelsen skal smart regule-ring som tilgang til politikudvikling gælde for hele beslutningsprocessen,være et fælles ansvar mellem EU-institutionerne og medlemslandenesamt styrke interessenternes stemme. Særligt vigtige nye initiativer er så-kaldte ex post evalueringer af eksisterende lovgivning, såkaldte fitnesschecks af sammenhængende politikområder samt udvidelsen af Kommis-sionens høringsperiode fra 8 til 12 uger. Kommissionens meddelelse har isig selv ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.1. Baggrund og indholdSmart regulering er en videreførelse af politikområdet ”bedre regulering”.Bedre regulering som politikområde indeholdt en række forskellige initia-tiver, herunder især reduktion af erhvervslivets administrative byrder, op-timering af konsekvensvurderingssystemet, og forbedring af høringspro-cesserne.Kommissionsformand Barroso omdøbte i sine politiske retningslinjer forden nuværende Kommission bedre regulering til smart regulering. For atfinde ud af, hvad smart regulering skal indebære, igangsatte Kommissio-nen en offentlig høring i foråret 2010. På denne baggrund offentliggjordeKommissionen indeværende meddelelse.I meddelelsen skriver Kommissionen at1) at smart regulering handler om hele EU-beslutningsprocessen,2) at smart regulering er et fælles ansvar mellem EU-institutionerne ogmedlemslandene, og3) at smart regulering vil styrke interessenternes stemme i beslutnings-processen.I henhold til det første punkt skriver Kommissionen, at den vil sammen-koble programmerne for reduktion af administrative byrder og forenklingaf lovgivning, igangsætte forskellige evalueringsinitiativer samt styrkeKommissionens eget konsekvensvurderingssystem. Evalueringsinitiati-
2/5
verne er såkaldte ex post evalueringer, som er evalueringer af eksisteren-de lovgivning før ny regulering laves, og fitness checks, hvor regulerin-gen inden for et område bliver gennemgået for urimeligt store byrder,overlap og uoverensstemmelser.I henhold til det andet punkt opfordrer Kommissionen Rådet og Europa-Parlamentet til at bruge Kommissionens konsekvensvurderinger mere sy-stematisk i deres forhandlinger og til selv at udarbejde konsekvensvurde-ringer ved større ændringsforslag. Desuden opfordrer Kommissionenmedlemslandene til at implementere EU-lovgivningen så smart som mu-ligt samt at høre interessenterne.I henhold til det tredje punkt øger Kommissionen høringsperioden fra 8til 12 uger fra 2012 og annoncerer en fuld revision af dens høringsproces.Det forventes ikke, at meddelelsen vil være på dagsordenen for nogle afde kommende rådsmøder (konkurrenceevne eller ECOFIN).2. Europa-Parlamentets holdningEuropa-Parlamentet skal ikke høres om Kommissionens meddelelse.3. NærhedsprincippetDa meddelelsen ikke indeholder forslag til konkrete retsakter, er det ikkerelevant at drøfte nærhedsprincippet her.4. Gældende dansk retKommissionens meddelelse har i sig selv ingen lovgivningsmæssige konse-kvenser.5. HøringKommissionens meddelelse har været sendt i høring i Specialudvalget forkonkurrenceevne og vækst d. 11. oktober 2010.Danmarks Rederiforeningkan generelt tilslutte sig Kommissionens med-delelse. Dog mener foreningen, at Kommissionens konsekvensvurderingerikke må medføre øgede byrder for erhvervslivet. Erhvervslivets tilbagemel-dinger skal fortsat være frivillige og uden formkrav. Derudover mener for-eningen, at dialogen mellem Kommissionen og erhvervslivet skal være såenkel som mulig, ved at der benyttes så få konsultationskanaler som muligt.Dansk Erhverv (DE)bakker i høj grad op om Kommissionens generellefokus på regelforenkling og reduktion af administrative byrder. DE finderdet dog også vigtigt, at den eksisterende lovgivning ikke bare fjernes, menat den gøres så præcis og anvendelig som mulig for slutbrugerne. Desudenfinder DE Kommissionens udvidelse af høringsperioden til 12 uger yderstpositiv. DE ønsker, at Kommissionen fortsat sætter målsætninger for byrde-reduktion efter 2012, idet dette mangler i Kommissionens meddelelse. I for-længelse heraf ønsker DE, at Kommissionen opgør den nuværende redukti-onsmålsætning som en nettomålsætning. DE mener, at Kommissionen bør
3/5
udarbejde en ny konsekvensvurdering af en retsakt, når den er færdigbe-handlet i Rådet og Europa-Parlamentet. Slutteligt finder DE, at Kommissio-nens meddelelse mangler fokus på erhvervslivet.Dansk Industri (DI)støtter Kommissionens arbejde for bedre reguleringog reduktion af administrative byrder. DI mener, at digitale løsninger er af-gørende for at sikre færre administrative byrder, hvorfor lovgivningen ikkebør indeholde barrierer for digitalisering. DI støtter Kommissionens forslagtil at evaluere sammenhængende sagsområder (”fitness checks”), og mener,at forslag til nye retsakter skal tage udgangspunkt i disse evalueringer. DIhilser det velkomment, at Kommissionen vil informere om planlagte evalu-eringer, men ønsker også, at interessenterne involveres i selve evaluerings-processen. DI savner en stillingtagen fra Kommissionen til, hvad der skalske efter 2012 med hensyn til arbejdet for at reducere de administrative byr-der for erhvervslivet. DI ønsker en ny kvantitativ målsætning, hvorAMVAB-metoden benyttes til at opgøre den. DI er enig med Kommissio-nen i, at medlemslandene skal være bedre til at udnytte mulighederne for atundtage mindre virksomheder, når EU-lovgivning implementeres. DI hilserKommissionens indsats for en mere systematisk brug af konsekvensvurde-ringer velkommen og ønsker virksomhederne og borgerne indtænkt i heleforløbet til og med den efterfølgende evaluering af retsakten. DI ønsker og-så konsekvensvurderingerne styrket på nogle konkrete punkter og en uaf-hængig instans til at kontrollere kvaliteten af dem. DI opfordrer til, atKommissionens udkast til konsekvensvurderinger af nye retsakter sendes ihøring og til, at Rådet og Europa-Parlamentet gennemfører konsekvensvur-deringer af deres ændringsforslag. I forlængelse heraf mener DI, at Kom-missionen bør være forpligtet til at udarbejde et kvalificeret skøn over kon-sekvenserne, selvom statistisk materiale er svært at fremskaffe. DI støtterKommissionens forslag om ex post evalueringer. DI hilser forlængelsen afhøringsperioden velkommen, men mener ikke, at online spørgeskemaer måerstatte direkte drøftelser med interessenterne.Håndværksrådeter enig med Kommissionen i, at det er vigtigt for virk-somhederne og især de små og mellemstore virksomheder, at lovgivningener effektiv og de administrative byrder så få som muligt. Håndværksrådetfinder det i denne forbindelse særligt vigtigt at fokusere på medlemslande-nes implementering af EU-lovgivning og bedste praksisser herfor. Hånd-værksrådet mener, at reduktionen af administrative byrder er en sag for bå-de Kommissionen, Rådet, Europa-Parlamentet og medlemslandene, og atarbejdet med dette bør fortsætte efter 2012 med nettomålsætninger og fokuspå irritationsbyrder. Håndværksrådet støtter idéen med ex post evalueringer.Håndværksrådet mener, at byrdemålinger også bør finde sted ved ændrings-forslag til påtænkte retsakter. Håndværksrådet støtter medlemslandenesbrug af mulighederne for at undtage små og mellemstore virksomheder forvisse forpligtelser i lovgivningen samt styrkelsen af Impact AssessmentBoard.
4/5
Landsorganisationen i Danmark (LO)medgiver, at unødigt bureaukratiskal reduceres. LO finder dog grundlæggende problemer i Kommissionensmeddelelse. LO sætter spørgsmålstegn ved den metode, som beregningerneaf de administrative byrder bunder i (AMVAB-metoden), og dens relevans iforhold til sundhed og sikkerhed på arbejdspladserne. LO finder, at to be-regningsprincipper ikke kan bruges på arbejdsmiljøområdet: 1) at få virk-somheder i et medlemsland spørges, hvorefter der ekstrapoleres til andrelande uden hensyntagen til relevante forskelle, og 2) at der kan skelnes mel-lem efterlevelsesomkostninger og administrative omkostninger som følge afen lov. LO mener ikke, at der kan dereguleres på områder dækket af kollek-tive aftaler mellem arbejdsmarkedets parter. LO mener, at forebyggelse afet dårligt arbejdsmiljø vanskeligt kan betragtes som en administrativ byrde,hvorfor Kommissionens meddelelse ikke bør give det indtryk, at færre ad-ministrative byrder er lig bedre konkurrenceevne. LO gør opmærksom påde trepartsbaserede rådgivende udvalg, Kommissionen har, og mener, atdisse bør have mere vægt end internethøringer. LO gør også opmærksom påundersøgelser, der viser, at arbejdsmiljøforbedringer betaler sig. LO erskeptisk over for, om Kommissionens invitation til medlemslandene til atbruge mulighederne for at undtage små og mellemstore virksomheder fraforpligtelser i EU-lovgivning i realiteten vil medføre færre byrder. LO hen-viser til et forslag om at undtage små virksomheder fra visse regnskabsfor-pligtelser. Slutteligt mener LO, at arbejdsmarkedets parter bør spille en cen-tral rolle, når interessenter høres.6. Andre landes holdningerDer er generel enighed i Rådet om arbejdet med smart regulering i EU,og der er generelt en positiv holdning til Kommissionens meddelelse.
7. Foreløbig dansk holdningRegeringen støtter aktivt arbejdet med smart regulering i EU, som ligger inaturlig forlængelse af indsatsen for regelforenkling og administrativelettelser i Danmark. Regeringen støtter de tiltag, der er i meddelelsen omsmart regulering og udvidelsen af fokusset til hele reguleringsprocessen,herunder anvendelsen og håndhævelsen af EU-regulering i medlemslan-deneRegeringen hilser således Kommissionens meddelelse velkommen.Regeringen støtter, at smart regulering sker ud fra en balanceret tilgangog handler om at øge kvaliteten i reguleringen. En øget kvalitet i regule-ringen giver let og smidig administration i virksomhederne og øger deresefterlevelse, som dermed fører til højere beskyttelse. Regeringen læggervægt på, at administrative byrder kun vil blive reduceret i de tilfælde,hvor det ikke medfører forringelser af de grundlæggende beskyttelsesni-veauer i lovgivningen.8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
5/5
Kommissionens meddelelse ventes ikke at få direkte lovgivningsmæssigeeller statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Gennemførelsen af kon-krete regelforenklinger, ex post evalueringer eller fitness checks i EU kanmedføre både lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser forDanmark, men konsekvenserne skal vurderes fra sag til sag.9. Samfundsøkonomiske konsekvenserKommissionens meddelelse har ingen direkte samfundsøkonomiske kon-sekvenser for Danmark. Smart regulering og derigennem omkostningsef-fektive løsninger vil have positive konsekvenser. Administrative lettelserfor virksomheder vil have positive samfundsøkonomiske konsekvenserfor Danmark.10. Administrative konsekvenser for erhvervslivetKommissionens meddelelse har i sig selv ingen administrative konse-kvenser for erhvervslivet.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgKommissionens meddelelse har ikke tidligere været forelagt Europaud-valget, men politikområdet bedre regulering har siden 2001 været forelagtFolketingets Europaudvalg flere gange bl.a. forud for møder i Rådet(konkurrenceevne og ECOFIN). Bedre regulering har senest været fore-lagt udvalget den 27. november 2009 forud for rådsmødet (konkurrence-evne) og den 6. november 2009 forud for rådsmødet (ECOFIN).