Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 355
Offentligt
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Europa-Kommissionens grønbog om den Europæiske Unions ord-
ning for kontrol med udførsel af produkter med dobbelt anvendelse:
Garantere sikkerheden og konkurrenceevnen i en verden under for-
andring, KOM(2011) 393 endelig af 30. juni 2011
Grund- og nærhedsnotatet oversendes ligeledes til Folketingets Erhvervs-udvalg.1. Resumé
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 30. juni 2011 ”Grønbog omden Europæiske Unions ordning for kontrol med udførsel af produktermed dobbelt anvendelse: Garantere sikkerheden og konkurrenceevnen ien verden under forandring”.Formålet med grønbogen er at iværksætte en bred offentlig debat om,hvordan EU's nuværende forordning om udførsel af produkter med dob-belt anvendelse, dvs. varer, der kan anvendes til såvel civile som militæreformål, fungerer.Medlemsstaternes og de øvrige interessenters bidrag til grønbogen vilindgå i Kommissionens overvejelser om kommende ændringsforslag, derforventes i form af et lovgivningsforslag i 2013-2014.Kommissionen har sendt grønbogen i offentlig høring med frist for be-mærkninger den 31. oktober 2011.2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 30. juni 2011 ”Grønbog om den Eu-ropæiske Unions ordning for kontrol med udførsel af produkter med dob-belt anvendelse: Garantere sikkerheden og konkurrenceevnen i en verdenunder forandring”. Grønbogen er oversendt til Rådet den 6. juli 2011 idansk sprogversion.
23. august 2011Sag 10/18357/sf-ebst
2/4
3. Formål og indhold
FormålGrønbogen har til formål at iværksætte en bred offentlig debat om, hvor-dan EU's nuværende forordning om udførsel af produkter med dobbeltanvendelse fungerer i forhold til de hurtigt skiftende forhold i en globalverden. Resultaterne af høringen vil derfor medvirke til at påpege destærke og svage sider ved den nuværende forordning og kortlægge enlangsigtet strategi for udførselskontrol i EU.IndholdGrønbogens første afsnit omhandler udførselskontrol i en bredere sam-menhæng. Udførselskontrol er baseret på et behov for at forhindre, at føl-somme produkter anvendes til spredning eller militære formål af bådestatslige og ikke-statslige aktører. Udfordringen er at finde den rette ba-lance mellem de ønskede sikkerhedspolitiske mål og behovet for at øgeEU-erhvervslivets konkurrenceevne.Grønbogens andet afsnit omhandler bestemmelserne i EU’s nuværendeforordning om udførsel af produkter med dobbelt anvendelse. Det erKommissionens opfattelse, at der anvendes forskellige nationale tilgangei hele EU til kontrol med udførsel af produkter med dobbelt anvendelse.De spænder fra meget skrappe udførselsrestriktioner for eksportører, somer etableret i visse medlemsstater, til anvendelse af overordnede nationalelempelser, som skal gøre det muligt for visse eksportører med hjemsted iandre medlemsstater at udføre produkter med dobbelt anvendelse udenstørre vanskeligheder. Kommissionen finder således ikke, at EU’s nuvæ-rende rammebetingelser giver EU-eksportørerne lige vilkår.Grønbogens tredje og sidste afsnit sigter mod at indlede en debat omfremtidige strategiske muligheder for kontrol med udførsel af produktermed dobbelt anvendelse på EU-plan i en verden kendetegnet ved et sta-digt større udbud af følsomme produkter, tiltagende globalisering og nyeforretningsmetoder. Kommissionen foreslår på den baggrund, at der ar-bejdes hen imod en risikobaseret model for EU’s udførselskontrol, hvorde begrænsede ressourcer investeres i at kontrollere de mest risikobeto-nede produkter. Kommissionen finder, at en risikobaseret model er af-hængig af fælles risikovurderinger, systematisk informationsudveksling,udvidelse af anvendelsesområdet for EU’s generelle udførselstilladelser,fælles tilgang til catch-all, mindskelse af kontrollen med overførsler in-den for EU og bedre håndhævelse.4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ligesom andre interesserede parter mulighed for atafgive høringssvar. Europa-Parlamentet har ikke på nuværende tidspunktafgivet høringssvar.5.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da deralene er tale om en grønbog fra Kommissionen.
3/4
6.
Gældende dansk ret
Lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om øko-nomiske forbindelser til tredjelande m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 9.juni 2011.7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenserGrønbogen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserGrønbogen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser, administrativekonsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Grøn-bogen har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.Administrative konsekvenser for erhvervslivetGrønbogen medfører i sig selv ingen administrative konsekvenser for er-hvervslivet.8.
Høring
Grønbogen er sendt i høring med frist den 12. august 2011 hos følgende er-hvervsorganisationer: Dansk Erhverv, Fødevarebranchens netværk, NTL –Netværket Tekniske Leverandører, Medicobranchen, Dansk Industri, Dan-marks Rederiforening, Finansrådet og Ingeniørforeningen.Grønbogen har endvidere været i høring i Handelspolitisk Specialudvalgmed frist for bemærkninger den 12. august 2011.Der er modtaget høringssvar fra Rederiforeningen, Dansk Industri og Inge-niørforeningen.Rederiforeningen støtter en offentlig debat om EU’s nuværende forordningom udførsel af produkter med dobbelt anvendelse. Rederiforeningen finder,at EU’s nuværende kontrolliste er på linie med tredjelandes kontrollister.Rederiforeningen efterspørger en mere præcis definition af eksportør. Rede-riforeningen påpeger, at visse medlemsstaters brug af nationale generelleudførselstilladelser er konkurrenceforvridende, og på den baggrund finderRederiforeningen, at øget harmonisering på dette område er ønskeligt. Der-udover støtter Rederiforeningen grønbogens harmoniseringstiltag i forbin-delse med fælles risikovurderinger og systematisk informationsudveksling.Rederiforeningen er positiv overfor målet om at mindske kontrollen medoverførsler inden for EU og dermed arbejde hen imod et fuldt integreret in-dre marked for produkter med dobbelt anvendelse. Rederiforeningen finderdesuden, at yderligere vejledning til erhvervslivet kunne være gavnlig.Dansk Industri (DI) mener overordnet, at der er behov for en reform afEU’s nuværende kontrolsystem, idet de nuværende rammebetingelser giverulige vilkår for europæiske eksportører, da der anvendes forskellige nationa-le tilgange til udførselskontrol. På den baggrund ser DI gerne, at en kom-
4/4
mende reform baner vejen for mere harmonisering og lige konkurrencevil-kår på tværs af EU. DI støtter en risikobaseret udførselskontrol, som mat-cher tredjelandes kontrolsystemer, herunder særligt det amerikanske system,som har stor betydning for europæiske eksportører med aktiviteter i USA.DI finder, at graden af kontrol af de enkelte produkter bør vurderes i forholdtil den globale tilgængelighed. DI nævner, at nationale generelle udførsels-tilladelser er konkurrenceforvridende, idet tilladelserne ikke implementeresensartet indenfor EU.I forhold til konkrete forslag anbefaler DI, at der udarbejdes en fælles EU-fortolkning af den generelle note 2 til EU’s kontrolliste, og at der udarbej-des en liste over positive slutbrugere. Endvidere ser DI gerne en forbedretvidendeling på tværs af EU-landene vedr. nationale tekniske vurderingersamt nationale slutbrugervurderinger. DI ser desuden gerne, at Kommissio-nen udbyder kurser i eksportkontrol, og at der udarbejdes guidelines foreksportørerne.Ingeniørforeningen finder en mere ensartet administration af eksportkon-trolreglerne i EU hensigtsmæssig.9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Grønbogen er blevet positivt modtaget blandt et flertal af medlemslandene,men der er ikke på nuværende tidspunkt kendskab til andre landes detalje-rede holdninger til grønbogen.10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er den danske regerings foreløbige holdning, at lige vilkår for EU-eksportørerne bedst sikres ved en harmoniseret EU-tilgang til udførselskon-trol. Regeringen støtter således generelt forslag, som har til formål at sikreså ensartede nationale rammebetingelser som muligt for eksportørerne, her-under en mere risikobaseret model for EU’s udførselskontrol, hvor de be-grænsede ressourcer investeres i at kontrollere de mest risikobetonede pro-dukter.11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Er-hvervsudvalg.