Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 325
Offentligt
1019457_0001.png
1019457_0002.png
1019457_0003.png
1019457_0004.png
1019457_0005.png
1019457_0006.png
1019457_0007.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet og Det

Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg om en strategisk vision

for europæisk standardisering frem mod 2020, (KOM(2011)311)

1. Resumé

Kommissionen har den 1. juni 2011 fremsat en meddelelse om en strate-gisk vision for europæisk standardisering frem mod 2020, som indeholderinitiativer, der kan gøre det europæiske standardiseringssystem meretidssvarende, effektivt og fleksibelt.Meddelelsen indeholder en række konkrete forslag til initiativer, herun-der at tjenesteydelser omfattes af standardiseringssystemet, at standardi-seringssystemet effektiviseres, og at interessenter sikres øget medindfly-delse i standardiseringsprocesserne.

2. Baggrund

Kommissionen har den 1. juni 2011 offentliggjort en reguleringspakke påstandardiseringsområdet. Pakken indeholder et forslag til Europa-Parlamentets og Rådet forordning vedr. europæisk standardisering og enmeddelelse om en strategisk vision for europæisk standardisering fremmod 2020 (KOM(2011)311).Meddelelsen om en strategisk vision for europæisk standardisering fremmod 2010 (KOM(2011)311) er oversendt til Rådet den 7. juni 2011 idansk sprogversion.

3. Formål og indhold

Formål

Kommissionens meddelelse har til hensigt at påpege fokusområder i det eu-ropæiske standardiseringssystem, som kan understøttes yderligere gennemkonkret udmøntning af de enkelte initiativer. I meddelelsen lægges der sær-ligt vægt på, at standardisering fremover i højere grad skal understøtte bl.a.innovation og industripolitik, og at konkrete tilpasninger kan bidrage til atsikre et effektivt og inklusivt system for standardisering i Europa. Som en-delig konsekvens skal standarder bidrage til øget samhandel i unionen samtskabe øget vækst og produktion hos virksomheder og på makroøkonomiskniveau.
5. juli 2011Sag 11/03496/mkl-ebst sfr-ebst
2/7

Indhold

Meddelelsen indeholder følgende konkrete initiativer:Med henblik på atforbedre effektiviteten af standardiseringssystemetfore-slår Kommissionen følgende initiativer:1. Kommissionen vil fastsætte et årligt arbejdsprogram med prioriteter påstandardiseringsområdet på baggrund af en høring af relevante interessen-ter.2. Kommissionen vil forlange, at europæiske standarder for innovation ogtjenesteydelser udarbejdes og vedtages hurtigt.3. Finansieringen af de europæiske standardiseringsorganer skal betingesaf visse resultatkriterier, herunder bl.a. nedbringelse af udviklingstiden påstandarder med 50 % inden 2020.4. Kommissionen vil tilstræbe upartiskhed og et solidt videnskabeligtfundament for udarbejdelse af europæiske standarder, som indeholder vi-denskabelige komponenter.5. Europæiske standardiseringsorganer, medlemslande og øvrige standar-diseringsorganer skal øge den offentlige opmærksomhed og undervisningom standardisering.Med henblik på atadressere centrale samfundsmæssige udfordringerfo-reslår Kommissionen følgende initiativer:6. Kommissionen lægger op til en revision af direktiv 2001/95/EF (pro-duktsikkerhedsdirektivet) for at styrke brugen af og nedbringe udvik-lingsperioden for europæiske standarder.7. Kommissionen vil udvide brugen af standarder til at understøtte lov-givning på miljø- og sikkerhedsområdet.8. Medlemslandene skal sikre effektiv inddragelse af interessenter i ud-viklingen af standarder.9. Nationale og europæiske standardiseringsorganer skal tage højde forforbrugere, miljø og handicaptilgængelighed i deres inddragelse af inte-ressenter.Med henblik påen inklusiv proces ved udvikling af standarderforeslårKommissionen følgende initiativer:10. De europæiske standardiseringsorganer anmodes om at vurdere mu-ligheden for at indføre en alternativ proces for udvikling af standarder,som er særligt følsomme eller af særlig offentlig interesse.11. Kommissionen vil bede nationale og europæiske standardiseringsor-ganer om at dokumentere overensstemmelse med WTO’s TBT-principper.12. Nationale og europæiske standardiseringsorganer anmodes om at ud-vikle et bedømmelsessystem til at overvåge gensidig inddragelse i udvik-lingen af standarder.
3/7
13. Medlemslandene tilskyndes til at støtte inddragelsen af interesseorga-nisationer i standardiseringsarbejdet, herunder særligt SMV-organisationer.14. De nationale standardiseringsorganer opfordres til at afdække mulig-hederne for billigere standarder og standardiseringspakker for at nedbrin-ge omkostningerne med henblik på at give særlige grupper, eksempelvisSMV’er, øget adgang til standarder.15. Europæiske interesseorganisationer skal styrkes, bl.a. gennem finan-siel bistand fra Kommissionen.Med henblik påat styrke det indre marked for tjenesteydelserforeslårKommissionen følgende initiativer:16. Tjenesteydelser skal omfattes af anvendelsesområdet for det tilhøren-de forordningsforslag om standardisering.17. Kommissionen vil, når der opstår efterspørgsel, anmode om udviklingaf frivillige standarder for tjenesteydelser.18. Der etableres en højniveaugruppe vedrørende tjenesteydelser.Med henblik påat understøtte den teknologiske udvikling og sikre intero-perabilitet på det indre markedforeslår Kommissionen følgende initiati-ver:19. Der skal kunne refereres til udvalgte IKT-standarder i offentlige ud-bud.20. Kommissionen vil arbejde for, at der i EU’s retsakter i stigende gradhenvises til udvalgte IKT-standarder.21. Kommissionen vil oprette en interessent-platform, som kan rådgiveKommissionen om implementering af standardiseringspolitikken på IKT-området.22. Medlemslandene opfordres til at øge anvendelsen af udvalgte IKT-standarder i offentlige udbud.23. De internationale standardiseringsorganer opfordres til at inddrageprivat-udviklede IKT-standarder i det europæiske standardiseringssystemgennem eksempelvis hurtige procedurer (fast track).Med henblik påat styrke grundlaget for samhandel med tredjelandefore-slår Kommissionen følgende initiativer:24. Kommissionen vil fortsat promovere øget overensstemmelse i forholdtil internationale standarder samt brugen af private standarder i forbindel-se med forhandlinger om regulering og samhandel.25. Kommissionen vil øge den tekniske bistand til lande og regioner forat øge inddragelsen i standardiseringsarbejdet.26. Kommissionen vil støtte europæiske standardiseringseksperter i landemed særligt samhandelspotentiale.
4/7
27. Kommissionen opfordrer nationale og europæiske standardiseringsor-ganer til at fremsætte flere forslag til internationale standarder på områ-der, hvor Europa er fremtrædende.28. De nationale standardiseringsorganer forventes at optræde samlet i in-ternationale fora.Med henblik påat sikre en effektiv revision af det europæiske standardi-seringssystemforeslår Kommissionen følgende initiativ:29. I 2013 indledes en uvildig evaluering af udviklingen i det europæiskestandardiseringssystem og implementeringen af meddelelsens initiativer.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

5. Nærhedsprincippet

Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om enmeddelelse fra Kommissionen.

6. Gældende dansk ret

Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for gældende dansk ret.

7. Konsekvenser

Lovgivningsmæssige konsekvenserDet vurderes, at meddelelsen ikke har egentlige lovgivningsmæssige konse-kvenser for Danmark. Udmøntning af meddelelsens initiativer i konkreteretsakter kan potentielt få betydning for dansk lovgivning, men disse konse-kvenser anføres i forbindelse med den konkrete udmøntning af initiativerne.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserMeddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konse-kvenser for EU's budget. De fremlagte initiativer vil ved en senere ud-møntning kunne indebære udgifter på EU's budget i form af finansielstøtte til europæiske sammenslutninger, der repræsenterer SMV'er ogsamfundets interesseparter. Danmark betaler ca. 2 % af EU's udgifter.Den forudsatte nationale medfinansiering forventes at ville kunne afhol-des inden for de eksisterende rammer. Kommissionen vil derudover even-tuelt gøre finansieringen af europæiske standardiseringsorganer betingetaf, at de lever op til visse resultatkriterier, og at de opfylder opstilledemålsætninger. Udgiften til finansiering af europæiske standardiseringsor-ganer kan dermed vise sig at blive mindre end disponeret i EU's budget,hvis de europæiske standardiseringsorganer ikke lever op til resultatkrite-rierne.Meddelelsen skønnes ikke i sig selv at have væsentlige samfundsøkono-miske konsekvenser.
5/7
Administrative konsekvenser for erhvervslivetMeddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervsli-vet.BeskyttelsesniveauetMeddelelsen skønnes ikke i sig selv at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-mark. Ved en senere udmøntning skønnes meddelelsen at have positiv virk-ning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU generelt, idet initiativerne 8og 13 sikrer en øget inddragelse af interessenter i standardiseringsprocessen.

8. Høring

Meddelelsen er sendt i høring i Specialudvalget for Vækst og Konkurrence-evne med frist den 24. juni 2011. Der er modtaget høringssvar fra DI,Dansk Standard, Landsorganisationen i Danmark og Oracle Danmark.DI finder det overordnet set positivt, at Kommissionen fremsætter initiativertil udvikling af det europæiske standardiseringssystem i fremtiden. DI me-ner dog, at der er behov for i højere grad at anerkende, at en betragtelig delaf det nuværende arbejde med standardisering udføres og finansieres af er-hvervslivet, og at standarder fortsat som udgangspunkt skal være frivilligeog markedsdrevne. DI mener ikke, at de foreslåede tiltag til interessentind-dragelse reelt vil sikre interessentinddragelse, fordi tiltagene ikke adressererde reelle udfordringer for interessenterne i form af manglende ressourcer –både tidsmæssigt, økonomisk og kompetencemæssigt. DI støtter i udgangs-punktet en nedbringelse af udviklingstiden for standarder, men lægger vægtpå, at dette ikke må ske på bekostning af konsensus og kvalitet samt inddra-gelse af interessenter. I relation til IKT-standarder anerkender DI, at der kanvære behov for at samarbejde med etablerede fora/konsortier, således at re-levante standarder kanaliseres ind i det europæiske standardiseringssystem.Dette bør ske gennem de europæiske standardiseringsorganisationer, og ik-ke ved en Kommissionsprocedure.Dansk Standard (DS) støtter i udgangspunktet en revision af det europæiskestandardiseringssystem, men mener, at der er behov for at anerkende den al-lerede opnåede indsats samt de grundlæggende og velfungerende struktureri det eksisterende system – herunder det nationale delegationsprincip. DSstøtter Kommissionens idéer om udarbejdelse af arbejdsprogrammer, menunderstreger at dette skal ske ved en inklusiv proces. DS støtter genereltnedbringelse af udviklingstiden på standarder på innovative områder, menanbefaler forsigtighed ift. kobling til finansiering, idet effektivisering ikkemå forringe kvalitet og konsensus. Derfor skal det etablerede standardise-ringssystem som udgangspunkt anvendes, idet en alternativ produktionslinjeikke nødvendigvis er hverken inklusiv eller effektiv. DS bakker op om tiltagtil at udbrede kendskab til og markedsføring af europæisk standardisering,men efterspørger konkrete initiativer. DS er generelt positiv ift. at støtte deeuropæiske interesseorganisationer og at inddrage tjenesteydelser i standar-diseringssystemet, men efterspørger konkrete tiltag. DS påpeger, at den fo-reslåede procedure for godkendelse af IKT-standarder hverken er inklusiv
6/7
eller sikrer efterlevelse af WTO’s TBT-principper. DS støtter en rådgivendeinteressentplatform, inddragelse af IKT-standarder i offentlige udbud, enfælleseuropæisk tilgang til international standardisering og en evaluering afmeddelelsens initiativer i 2013, hvilket dog foreslås rykket til 2014.Landsorganisationen i Danmark (LO) mener generelt, at der kan opstå cen-trale dilemmaer i forhold til nedbringelse af udviklingstiden i forhold til in-teressentinddragelse og gennemsigtighed. Endvidere påpeger LO, at der erbehov for at tage højde for de sociale områder, herunder arbejdsmiljø, nårdet centrale fokus for meddelelsen er bæredygtig vækst. LO ønsker gen-nemgående, at meddelelsen også tager højde for arbejdssikkerhed de steder,hvor der lægges fokus på forbruger- og miljøbeskyttelse. Ligeledes bør ar-bejdstagerorganisationer fremgå af interessentoversigten og af oversigtenover organisationer berettiget til finansiering. LO efterspørger desuden, atdet specificeres nærmere, hvem der deltager i IKT-interessentplatformen,som Kommissionen vil udpege til at rådgive sig om IKT-standarder.Oracle Danmark (OD) støtter generelt en revision af det europæiske stan-dardiseringssystem og bakker op om et øget internationalt fokus. OD finderdet desuden positivt, at man ved reformen åbner mulighed for at referere tilprivat udviklede IKT-standarder i offentlige udbud og underlægge evalue-ringen af sådanne standarder WTO’s kriterier for gennemsigtighed. OD ef-terspørger i meddelelsen et konkret initiativ til ændring af de europæiskestandardiseringsorganers monopol, hvor det findes hensigtsmæssigt – ek-sempelvis indenfor IKT-området – til fordel for private fora som W3C ogOASIS. OD efterspørger, at Kommissionen går videre i reformen af de na-tionale standardiseringsorganer, og at de nationale organer bliver fortalerefor brug og udvikling af internationale standarder snarere end europæiske.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

De foreløbige tilkendegivelser fra medlemsstaterne indikerer, at de flestemedlemslande generelt er positive og støtter en gennemgang og evalueringaf det eksisterende europæiske standardiseringssystem.Flere medlemslande lægger vægt på, at initiativerne ikke må ændre det na-tionale delegationsprincip, men er positive overfor tiltag til at støtte inddra-gelse af alle interessenter og et åbent og transparent system. Derved støtteren stor del af medlemslandene som udgangspunkt også, at udviklingstidenfor standarder kan nedbringes, under hensyn til fortsat gennemsigtighed ogkonsensus i processen.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter generelt Kommissionens meddelelse med initiativer tilfremtidig tilpasning af det europæiske standardiseringssystem, idet der kanvære behov for at tilpasse standardiseringsprocessen til en globaliseret ver-den samt den teknologiske udvikling.
7/7
Derudover er det generelt regeringens holdning, at standardisering kan væreet vigtigt redskab til at gennemføre offentlig politik samt til at sikre færrehandelshindringer i EU’s indre marked.Regeringen finder det væsentligt at bibeholde det nationale delegationsprin-cip, og støtter samtidig alle tiltag til at sikre et åbent og transparent system,hvor alle interessenter, herunder SMV’er, forbrugere og arbejdstagere, harmulighed for at deltage i standardiseringsprocessen. Regeringen er endvide-re positiv overfor inddragelse af tjenesteydelser i den tilhørende forordningsanvendelsesområde.Regeringen støtter i udgangspunktet, at privat udviklede IKT-standarder kanfå status som formelle standarder, og blandt andet skal kunne anvendes i of-fentlige udbud, men mener samtidig at der er behov for, at WTO’s TBT-krav til transparens og interessentinddragelse skal tilgodeses. De foreslåedekriterier og procedurer herfor – herunder i relation til rådgivende komité-er/interessentplatforme – bør i højere grad sikre dette.

11.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-valg. Sagen er tidligere nævnt i forbindelse med Kommissionens offentli-ge høring vedr. det fremtidige europæiske standardiseringssystem. Ud-valget har i den forbindelse modtaget høringsnotat den 18. maj 2010(EUU alm. del – Bilag 385).