Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 323
Offentligt
1
Den danske regerings bemærkninger til Kommissionens grønbog om onlinespil i det indremarked (KOM (2011) 128)Indledende bemærkningerDen danske regering hilser Kommissionens grønbog om onlinespil velkommen, idet det erregeringens opfattelse, at online spil udgør en særlig udfordring på grund af detsgrænseoverskridende karakter.Det danske Folketing vedtog i juni 2010 en ny spillelovgivning, som blandt andet indeholdt enliberalisering af online sportsvæddemål og online kasinospil med dertil knyttede regler forregulering, håndhævelse med videre.Lovgivningen består af lov nr. 848 af 1. juli 2010 om spil, lov nr. 698 af 25. juni 2010 om afgifteraf spil, lov nr. 696 af 25. juni 2010 om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- oghundevæddemål og lov nr. 695 af 25. juni 2010 om Danske Spil A/S.Da der er rejst spørgsmål om, hvorvidt visse af afgiftssatserne i lov om afgifter af spil udgørstatsstøtte, er lovene endnu ikke trådet i kraft. Regeringen forventer, at lovgivningen træder i krafthurtigst muligt efter, at det nævnte spørgsmål er afklaret.Alle regeringens svar på spørgsmål i grønbogen, er givet med baggrund i den nye spillelovgivning.
Den danske regering svar på udvalgte spørgsmål i grønbogenSpørgsmål 3
Hvilken erfaring har De med EU-baserede onlinespilleoperatører med licens i en eller fleremedlemsstater, som udbyder og fremmer deres tjenester i andre EU-medlemsstater? Hvad menerDe om deres indvirkning på de tilsvarende markeder og deres forbrugere?Svar:Internettet har givet danskerne mulighed for at sammenligne Danske Spils produkter ogproduktudvalg med produkterne fra online spiludbydere i Storbritannien, Malta, Gibraltar m.fl.,hvor der er højere gevinster. Derfor er en stærkt stigende andel af de danske spillere i de senere årbegyndt at spille hos de udenlandske spiludbydere. Det skal bemærkes, at Danske Spilsonlineudbud hovedsagelig omfatter væddemål, idet selskabet ikke udbyder online kasinospil(herunder poker).Udviklingen er bekymrende i et samfundsmæssigt perspektiv. Udbud af spil kan, hvis det ikkereguleres og kontrolleres intensivt, være forbundet med negative effekter i samfundet i form afkriminalitet og offentlig uorden og kan for udsatte personer skabe spilafhængighed (ludomani).Samtidig falder overskuddet fra Danske Spil langsomt - det overskud som fordeles til velgørendeformål.Den danske regering erkendte derfor, at det var nødvendigt at kunne regulere og kontrollere det spil,der udbydes til danskerne for at kanalisere danskernes spil ind i kontrollerede rammer og for atforebygge negative sociale følgevirkninger i samfundet.
2
I 2010 blev derfor i det danske Folketing vedtaget en delvis liberalisering af det danskespillemarked, der bl.a. indeholder---en licensordning, hvor spiludbyderne skal have en dansk licens for at udbyde spil iDanmark,regler til sikring af et ansvarligt spiludbud – der bl.a. medvirker til bekæmpelse afspilafhængighed (ludomani),en klar grænsedragning mellem de monopoliserede spil og de liberaliserede spil, således atudbyderne af de monopoliserede spil beskyttes mod konkurrence fra spiludbydere, som ikkehar tilladelse til udbud af monopolspil,afskærmning mod ulovlige udbydere ved betalingsblokering – ved internetblokering – ogved fastholdelse af det gældende reklameforbud,en afgift på 20 pct. af bruttospilleindtægten (indskud fratrukket gevinster) på denliberaliserede del af spillemarkedet for væddemål og online kasinospil (inkl. onlinepokerspil), ogen forhøjelse af beløbet til ludomanibekæmpelse.
--
-
Spørgsmål 4
Hvilken erfaring har De med ikke-EU-baserede onlinespilleoperatørerer med licens, som udbyderog fremmer deres tjenester i EU-medlemsstater? Hvad mener De om deres indvirkning på EU-markeder og forbrugere?Svar:Der henvises til svaret på spørgsmål 3.Spørgsmål 7
Hvordan adskiller ovennævnte definition af onlinespilletjenester sig fra definitionerne på nationaltplan?Svar:I lov om spil defineres onlinespil som:”Spil der indgås mellem en spiller og en spiludbyder ved brug af fjernkommunikation.”Spørgsmål 8:
Betragtes spilletjenester udbudt af medierne som hasardspiul på nationalt plan? Skelnes dermellem salgsfremmende spil og spil?Svar:Spil defineres i dansk lovgivning som bestående af 3 spiltyper: Lotteri, væddemål ogkombinationsspil. De 3 spiltyper er defineret således:
3
Lotteri: Aktiviteter, hvor en deltager har en chance for at vinde en gevinst, og hvor gevinstchancenudelukkende beror på tilfældighed.Kombinationsspil: Aktiviteter, hvor en deltager har en chance for at vinde en gevinst, og hvorgevinstchancen beror på en kombination af færdighed og tilfældighed.Væddemål: Aktiviteter, hvor en deltager har en chance for at vinde en gevinst, og hvor der væddesom resultatet af en fremtidig begivenhed eller indtræffelse af en fremtidig hændelse.Der skelnes ikke mellem spil og salgsfremmende spil.Spørgsmål 9
Udbydes grænseoverskridende onlinespilletjenester i lokaler med licens beregnettil spil (f,eks. kasinoer, spillehaller eller hos en bookmaker) på nationalt plan?Svar:Nej.Spørgsmål 11
Med fokus på ovennævnte kategorier, hvordan reguleres kommerciel kommunikation om(online)spilletjenester på nationalt niveau? Er der særlige problemer med sådannegrænseoverskridende kommerciel kommunikation?Svar:Der henvises til svarerne på spørgsmål 8 og 25.Spørgsmål 12
Findes der særlige nationale bestemmelser vedrørende betalingssystemer for onlinespilletjenester?Hvad er Deres vurdering af dem?Svar:Der er endnu ikke vedtagne regler om online betalingssystemer, men Danmark har notificeret 2bekendtgørelser om online spil, hvoraf det følger, at en tilladelsesindehaver alene kan modtagebetalinger til en spilkonto fra en udbyder af betalingstjenester, der i henhold til lov ombetalingstjenester, udbydes lovligt her i landet. Der kan ikke modtages kontante indskud.Reglerne skal sikre, at der alene anvendes betalingstjenester, der er under nødvendig af kontrol afrelevante offentlige myndigheder.Spørgsmål 13
Er spillekonti et nødvendigt krav af hensyn til håndhævelse og beskyttelse af spillerne?Svar:Ja, udbyderne skal oprette spillekonti for alle spillere i forbindelse med oprettelse af kundeforhold.I Danmark finde man det nødvendigt at registrere og legitimere spillere, der ønsker at spille online,for at sikre et ansvarligt spiludbud, hvor spilleren kan få hjælp i tilfælde af, at spilleren udvikler et
4
afhængighedsforhold til spillet. Samtidig skal en registrering af spillerne sikre, at mindreårige ikkefår adgang til at spille online spil.Spørgsmål 14
Hvilke nationale bestemmelser og praksisser finders der for kundekontrol, hvordan finder deanvendelse i forbindelse med onlinespilletjenester, og er de i overensstemmelse medbestemmelserne om databeskyttelse? Hvad er Deres vurdering af dem? Er der særlige problemer iforbindelse med kundekontrol under grænseoverskridende forhold?Svar:Danmark har notificeret 2 bekendtgørelser om online spil, hvoraf det følger, at der i forbindelsemed oprettelse af et kundeforhold med en spiller skal ske registrering af personoplysninger af navn,alder, adresse og personnummer m.v. Samtidig skal alle spillere ved login til en spilkonto anvendeet digitalt ID udstedt af staten. Det digitale ID følger den EU fastsatte OCES standard.Der vil være specielle problemer i at oprette spillere, som kun er i Danmark en kort periode (f.eks.turister), idet disse ikke har et dansk personnummer og digitalt ID. Identifikationen af sådannespillere vil derfor ikke være på samme niveau som registrering af danske spillere.Spørgsmål 17
Har De oplysninger (f.eks. undersøgelser og/eller statistiske data) om omfanget af spilleproblemerpå nationalt plan eller EU-plan?Svar:Der er foretaget en kortlægning af antallet af ludomaner i Danmark i 2006 afSocialforskningsinstituttet [SFI]. Kortlægningen blevet foretaget på baggrund af 8.153 interviewsmed personer i alderen 18-74 år. De interviewede blev fundet på baggrund af en repræsentativstikprøve (køn, alder, geografi og civilstand) af den voksne danske befolkning på 11.737 i CPR-registeret (Det centrale personregister).Af undersøgelsen fra 2006 fremgik, at 0,26 pct. af de 18-74-årige har været ludomaner i løbet afderes liv. 0,13 pct. er eller har været det inden for de seneste 12 måneder.Spørgsmål 18
Findes der anerkendte undersøgelser eller anden dokumentation, som viser, at onlinespil kan væremere eller mindre skadevoldende end andre former for spil for personer, som er i farezonen for atudvikle patologisk spilleadfærd?Svar:I forlængelse af ovennævnte undersøgelse foretog SFI en undersøgelse af ”Faktorer af betydning forspilleproblemer” i 2007. Af denne undersøgelse fremgår det, at der er en signifikant større andel afproblemspillere end ikke-problemspillere, der angiver, at muligheden for at spille på nettet har øgetderes lyst til at spille, og blandt problemspillerne angiver hver tredje, at denne mulighed faktisk harmedført et øget spilleomfang.Spørgsmål 19
Finders der dokumentation, som peger på, hvilke former for onlinespil (spiltyper) der er mestproblematiske i den henseende?
5
Svar:Af ovennævnte undersøgelse fremgår det, at det især er forekomsten af Oddset, bookmakerspil ogkasino på internettet, der har øget problemspilleres spilleomfang, idet dog også Tips, Lotto ogskrabespil har haft betydning. Det er dog kun relativt få problemspillere, der har besvaret dettespørgsmål i undersøgelsen, hvorfor der ikke kan siges noget signifikant herom.Spørgsmål 20
Hvad gøres der på nationalt plan for at forebygge spilleproblemer? (f.eks. for at sikre tidligpåvisning)?Svar:Der er i 2011 afsat 5,0 mio. DDK til en national forebyggelsesindsats ift. ludomani. Det forventes,at midlerne uddeles til forebyggelse af ludomani hos børn og unge blandt andet via information omspil og skadevirkninger heraf. Der vil også fremover blive afsat midler til forebyggelse af ludomani.Spørgsmål 21
Findes der behandling for ludomani på nationalt plan? Hvis ja, i hvilket omfang bidrageronlinespilleudbyderne da til finansieringen af de pågældende forebyggende tiltag og denpågældende behandling?Svar:I forbindelse med den nye spillelovgivning fra juni 2010 er det vedtaget, at midler til såvelbehandling, forebyggelse og forskning i ludomani skal afsættes som beløb på Finansloven, ogdermed være uafhængig af den konkrete spilleomsætning. Alle spiludbydere med licens til atudbyde spil i Danmark skal betaler afgifter til den danske stat, og bidrager dermed indirekte til denstatslige finansiering.Spørgsmål 22
Hvad er det krævede niveau af rettidig omhu i den nationale lovgivning på dette område? (F.eks.registrering af onlinespilleres adfærd med henblik på at identificere en sandsynlig patologiskspiller?)Svar:Der findes ikke i sundhedslovgivningen krav om identifikation af onlinespilleres adfærd medhenblik på at identificere en sandsynlig patologisk spiller.I den nye spillelovgivning fra juni 2010 er ludomani et særligt fokusområde. Et af hovedformålenemed spilleloven er netop, at der sættes yderligere fokus på beskyttelse af spillerne, dels ved atmedvirke til bekæmpelse af spilafhængighed (ludomani) og dels ved at forhindre mindreåriges spil.De generelle ludomanibekæmpende tiltag i spilleloven er bl.a.:Man skal være 18 år for at deltage i spil om penge. Eneste undtagelse eralmennyttige lotterier, hvor der ingen aldersgrænse er, og landbaseret lotteri ogklasselotterier, hvor aldersgrænsen er 16 årSpiludbyderen må ikke yde spilleren kredit for deltagelse i spilMarkedsføringen af spil skal bl.a.
6
Hverken i i kommunikationsudformning eller medievalg målrettes mod børnog unge under 18 årIkke have et indhold, der giver indtryk af, at deltagelse i spil fremmer enløsning på finansielle problemer eller giver spillerne social accept
For væddemål og online kasinospil, herunder online poker gælder der endvidere særlige skærpedekrav, som fastsættes i en bekendtgørelse til loven og vil være en del af de vilkår, som spiludbyderenskal agerer efter.Kravene er bl.a.:Spilleren skal registreres på hjemmesiden, inden det er muligt at deltage i spilletI forbindelse med registreringen skal der ske en verifikation af spillerens alderDer skal være advarsler om, at overdrevent spil kan være farligtInformation om ansvarlig spilleadfærd og links til rådgivningsinstitutionerSpilleren skal kunne ekskludere sig selv midlertidig fra en bestemt type af spil påudbyderens hjemmeside eller hele spiludbyderens hjemmesideDer skal være mulighed for en permanent frivillig eksklusionVed eksklusion skal spiludbyderen automatisk anmode spilleren om tilladelse til,at en rådgivningsinstitution kontakter spillerenSpilleren skal have mulighed for at pålægge sig selv begrænsninger i forbindelsemed spilletOverførselsbegrænsninger – spilleren skal kunne fastsætte etmaksimumbeløb, som kan overføres til spilkontoen i en bestemt periode(dag, uge, måned)Indsatsbegrænsninger – spilleren skal kunne fastsætte et maksimum niveaufor den enkelte indsats eller den totale indsats (dag, uge, måned)Tabsbegrænsninger – spilleren skal kunne fastsætte et maksimum beløb, somkan tabes i en bestemt periode (dag, uge, måned).Spørgsmål 23
Er aldersgrænserne for adgang til onlinespilletjenester i Deres eller andre medlemsstater efterDeres opfattelse tilstrækkelige til at nå det tilsigtede mål?Svar:Der vil i henhold til de bekendtgørelser, som Danmark har notificeret være en meget sikkeridentifikation af de spillere, der opretter sig til online spil. Derfor vil mindreårige være afskåret fraat spille på danske online spiludbydere.Spørgsmål 24
Er der krav om onlinealderskontrol, og hvordan forholder denne sig til offline fysiskidentitetskontrol?Svar:Der er i lov om spil sat en general aldersgrænse på 18 år for deltagelse i spil, som gælder ens fordeltagelse i landbaserede og online spil.Tilladelsesindehavere til online spil skal foretage en registrering af sine kunder, hvortilladelsesindehaver skal indhente oplysning om kundens identitet, herunder navn, adresse og
7
personnummer., eller anden lignende oplysning, hvis den pågældende ikke har et CPR.-nr. Deindhentede oplysninger skal bekræftes ved fornøden dokumentation. Omfanget af dokumentationenskal fastlægges ud fra en risikovurdering, således at tilladelsesindehaver er sikker på, at kunden erden person, som kunden udgiver sig for at være.Der stilles endvidere i lovgivningen krav om, at login til tilladelsesindehavers hjemmeside skal skeved anvendelse af digital signatur.Ved deltagelse i landbaserede spil er det forhandleren af spillet, som skal foretage en legitimation afspilleren for at sikre, at spilleren er fyldt 18 år. På et kasino skal spilleren f.eks. vise et gyldigtbilled-id for at få adgang til kasinoetSpørgsmål 25
Hvordan reguleres kommerciel kommunikation om spilletjenester med henblik på at beskyttemindreårige på nationalt plan eller på EU-plan? (f.eks. restriktioner for salgsfremmende spil, derbetegnes som onlinekasinospil, sportssponsorater, merchandising (holdtrøjer, computerspil mv.) oganvendelse af sociale onlinenetværk eller videodeling i markedsføringsøjemed)Svar:Der skelnes ikke mellem salgsfremmende spil og spil. Såfremt en salgsfremmende aktivitet falderind under definitionen af spil, vil aktiviteten blive reguleret af lov om spil. I henhold til lov om spilskal der for at udbyde spil opnås tilladelse og betales afgift til staten.Der er i lov om spil særlige bestemmelser omkring markedsføring og kommunikation. F.eks. følgerdet, at-tilladelsesindehaveren skal gøre alle relevante oplysninger om spillet, herunder spilleregler,lettilgængelige for spilleren og myndighederne.
Endvidere skal markedsføring af spil-----fremstille gevinstchancen på en korrekt og balanceret måde således, at der ikke skabes etindtryk af, at gevinstchancen er større end den i realiteten er,fremstille spil som et underholdningstilbud,hverken i kommunikationsudformning eller medievalg målrettes mod børn og unge under 18ikke ved brug af kendte personligheder, i strid med sandheden antyde, at deltagelse i spil harbidraget til den kendtes succes, ogikke have et indhold, der giver indtryk af, at deltagelse i spil fremmer en løsning påfinansielle problemer eller giver spilleren social accept.
Brugen af bonus i forbindelse med udbud af spil er reguleret i de notificerede bekendtgørelser. Detfølger heraf, at-alle vilkår knyttet til en bonus skal i henhold til bekendtgørelserne skal være oplyst på enklar og tydelig måde i umiddelbar tilknytning til tilbuddet,
8
---
udbetaling af en bonus til spilleren skal ske uden videre, når vilkårene er opfyldt,bonus ikke må gives til enkelte spillere på vilkår, som adskiller sig fra tilbud givet til andrespillere, ogen spiller, der er tilbudt en bonus, skal have minimum 60 dage til at opfylde eventuellevilkår tilknyttet til udbetalingen af en bonus.
Salgsfremmende aktiviteter i øvrigt reguleres af markedsføringsloven. § 1 indeholder de generelleregler om god markedsføringsskik, og § 3 omhandler vildledende og utilbørlig markedsføring.Disse bestemmelser gælder også i forhold til børn og unge.Såfremt der er tale om salgsfremmende markedsføringsforanstaltninger rettet mod børn og unge, erdette reguleret i markedsføringslovens § 8, hvorefter markedsføring rettet mod børn og unge skalvære udformet med særlig hensyntagen til børn og unges naturlige godtroenhed og manglendeerfaring og kritisk sans, som bevirker, at de er lette at påvirke og nemme at præge,Forbrugerombudsmanden har lavet en vejledning om markedsføring rettet mod børn, som kanfindes påhttp://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinier-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/brnogunge.Spørgsmål 26
I hvilke nationale bestemmelser om licensvilkår og kommerciel kommunikation omonlinespilletjenester er der taget højde for disse risici med henblik på at beskytte sårbareforbrugere? Hvad er Deres vurdering af bestemmelserne?Svar:Der henvises til svaret på spørgsmål 25.Spørgsmål 28
Er der i Deres medlemsstat regler for kontrol, standardisering og certificering af spilleudstyr,random generatorer eller andet software?Svar:For gevinstgivende spilleautomater og spillekasinoer er der regler for test og certificering af dettekniske udstyr, der anvendes af spiludbyderne til drift at af gevinstgivende spilleautomater(landbaserede automater) og kasinoer (landbaserede kasinoer).Danmark har sammen med 2 bekendtgørelser om online spil notificeret regler for test ogcertificering af det udstyr, som udbydere af online spil skal anvende til spiludbuddet i Danmark.Spørgsmål 32
Hvilke risici er der for, at en (online)udbyder af sportsvæddemål, som har indgået en sponsoraftalemed en sportsklub eller –sammenslutning, vil forsøge at påvirke resultaterne af ensportsbegivenhed direkte eller indirekte med gevinst for øje?Svar:
9
Den nugældende regulering i Danmark, dvs. forud for ikrafttrædelsen af den vedtagne, men endnuikke gældende spillelovgivning, forbyder spiludbydere at sponsorere sportsklubber og -foreninger.Fra dansk side har man derfor ingen erfaringer med spiludbydere, der har indgået sponsoraftalermed sportsklubber eller -foreninger.Med den nye spillelovgivning kan der potentielt opstå sådanne situationer. Idrættenshovedorganisationer har udtrykt, at hvis sådanne situationer måtte opstå, vil man inden for idrættenoverveje eventuelle regelændringer.Spørgsmål 40
Sker der tilbagebetaling eller omfordeling af midler til forebyggelse og behandling af ludomani?Svar:Der henvises til svarene på spørgsmål 20 og 21.Spørgsmål 41
Hvor stor en del af spilleindtægterne fra onlinesportsvæddemål føres tilbage til sporten på nationaltplan?Svar:Ingen af spilleindtægterne fra onlinesportsvæddemål føres tilbage til sporten i Danmark.Ifølge § 12 af den vedtagne, men endnu ikke ikrafttrådte, lov om spil kan tilladelse til udbud afvæddemål på heste- og hundevæddeløb gives til Danske Spil A/S. Der kan ikke gives tilladelse tilvæddemål med faste odds på heste- og hundevæddeløb.Når den nye spillelovgivning træder i kraft, vil idrættens hovedorganisationer blive finansieret afden monopoliserede del af spillemarkedet og ikke af den liberaliserede del.Ifølge den vedtagne, men endnu ikke ikrafttrådte, lov om udlodning af overskud fra lotteri samtheste- og hundevæddemål, modtager Kulturministeriet 70,18 procent af overskuddet fra denmonopoliserede del af spillemarkedet. Kulturministeriets andel af overskuddet fordeles således:1. 7,19 pct. til Team Danmark (idræt)2. 23,77 pct. til Danmarks Idræts-Forbund (idræt)3. 21,66 pct. til Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (idræt)4. 3,23 pct. til Dansk Firmaidrætsforbund. (idræt)5. 6,91 pct. til Lokale- og Anlægsfonden (idræt)6. 7,76 pct. til Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond (idræt)7. 24,15 pct. til kulturelle formål (delvist idræt)8. 4,06 pct. til landsdækkende almennyttige formål og9. 1,27 pct. til andre almennyttige formålDele af de 24,15 pct. af overskuddet, der anvendes til kulturelle formål, går til idrætten, eksempelvistil Anti Doping Denmark, International Sports and Culture Association og forskellige former foridrætsforskning.Spørgsmål 42
10
Nyder alle sportsgrene godt af de samme onlinespillerettigheder som hestevæddeløb og, hvis ja,udnyttes de?Svar:Hele overskuddet fra den ikke-liberaliserede del af spillemarkedet indgår i finansieringen afidrætten i Danmark, mens overskuddet fra den liberaliserede del af spillemarkedet ikke indgår ifinansieringen af idrætten. Heste- og hundevæddemål indgår ikke i den liberaliserede del afspillemarkedet, mens spil på andre idrætsgrene indgår i den liberaliserede del af spillemarkedet.Spørgsmål 46
Findes der et reguleringsorgan i Deres medlemsstat, hvad er dets status, og hvilke kompetencer oghvilken aktionsradius har det med hensyn til de onlinespilletjenester, der er defineret i dennegrønbog?Svar:Spillemyndigheden er den kompetente myndighed i Danmark. Spillemyndigheden er en del afSkatteministeriet og har derfor ikke en status som selvstændig myndighed. Myndigheden haransvaret for reguleringen af alle spiltyper. Al lovgivning om spil er samlet i Skatteministeriet.Spillemyndigheden er ansvarlig for lovgivning og udstedelse af tilladelser til spiludbud samttilbagekaldelser af tilladelser på grund af overtrædelser. Nogle sager om tilbagekaldelse aftilladelser skal dog forelægges en domstol.Spillemyndigheden vil være ansvarlig for at skulle udstede tilladelser til online spil.Spørgsmål 47
Findes der et nationalt register over spilleudbydere med licens? Hvis ja, er det da offentligttilgængeligt?? Hvem er ansvarlig for det ajourføring?Svar:Spillemyndigheden i Skatteministeriet har registreret tilladelser til udbud af spil på de flestespilområder. Listen over tilladelser kan ses på Spillemyndighedens hjemmesidewww.spillemyndigheden.dk.Spillemyndigheden er ansvarlig for at ajourføre registret.Spørgsmål 48
Hvilke former for grænseoverskridende administrativt samarbejde på dette område har Dekendskab til, og hvilke specifikke emner dækker det?Svar:Danmark er ved at forberede et internationalt administrativt myndighedssamarbejde med andrespilregulerende offentlige myndigheder i Europa. Samarbejdet skal baseres på gensidige bilateraleaftaler, der indeholder bestemmelser om udveksling af oplysninger om licensgivning og tilsyn.Samarbejdet skal danne grundlag for at onlinespiludbydernes tekniske udstyr (servere m.v.) kan ståi et land uden for Danmark og for et effektivt samarbejde mellem offentlige myndigheder i Europa.Til trods for at grønbogen ikke nævner specifikke værktøjer mht. overvejelserne om etablering afegentligt formaliseret administrativt samarbejde mellem medlemslandene på spilleområdet, henledes
11
her opmærksomheden på Informationssystemet for det indre marked (IMI), hvor man i denneforbindelse bør drage nytte af de erfaringer, man har gjort i forbindelse med etablering og brug af IMIog herunder også overveje muligheden for konkret at anvende IMI til at understøtteadministrativt samarbejde på spilleområdet. IMI har vist sig at være et væsentligt, praktisk redskabtil at understøtte administrativt samarbejde på tværs af grænser, og systemet har ydermere vist sig atvære i stand til at minimere praktiske og sproglige barrierer for administrativt samarbejde. Grønbogennævner bl.a. behovet for udveksling af oplysninger vedr. operatører uden licens og svigagtigeoperatører (fælles ’blacklisting’). IMI-systemet indeholder i dag en lignende funktion i form af enadvarselsmekanisme, som benyttes på servicedirektivets anvendelsesområde. Såfremt man konkretovervejer at anvende IMI på området for spil, vil det fornødne retslige grundlag mht. databeskyttelseskulle tilvejebringes.Spørgsmål 49
Er De bekendt med styrket samarbejde, uddannelsesprogrammer eller systemer for tidlig varsling,som har til formål at styrke sportens integritet og/eller højne oplysningsniveauet hos andreinteressenter?Svar:Et eksempel på en indsats mod aftalt spil er den overvågning af spil på fodboldkampe, der findersted i et samarbejde mellem European Lotteries og UEFA. Projektet ledes af Danske Spil A/S.Derudover har Dansk Boldspil Union (det nationale fodboldforbund) udarbejdet en handlingsplantil bekæmpelse af aftalt spil i fodboldkampe. Handlingsplanen rummer en række elementer,herunder en telefon og email-hotline, hvorigennem man kan rapportere om snyd, ansættelsen af ensikkerhedsperson (en ”security officer”), hvis arbejdsområde omfatter bekæmpelse af aftalt spil,samt indarbejdelsen af bekæmpelse af aftalt spil i uddannelses- og træningsprogrammer for trænereog agenter.Også andre danske idrætsforbund er i dialog med sportsudøvere om problemet. Disse forbundstilgang er at oplyse om risikoen for aftalt spil og snyd.
Spørgsmål 50
Anvender man på nationalt plan en eller flere af ovennævnte metoder eller andre tekniske midler tilat begrænse adgangen til onlinespilletjenester eller begrænse betalingstjenester? Har De kendskabtil et eller flere grænseoverskridende initiativer til håndhævelse af sådanne metoder? Hvordanvurderer De effektiviteten heraf for så vidt angår onlinespil?Svar:Der er i dag en række udenlandske spiludbydere, der retter deres markedsføring og spilsider moddet danske marked. Det må forventes, at størstedelen af disse spiludbydere i forbindelse med enliberalisering af det danske spillemarked vil lovliggøre spiludbuddet til danskere ved at ansøge omen dansk tilladelse, hvis vilkårene, herunder afgiftsniveauet, er attraktive. Men der vil formentligvære nogle spiludbydere, der fortsat vil forsøge at markedsføre sig i Danmark uden at ansøge om endansk tilladelse og betale dansk afgift. Der er behov for at beskytte det lovlige spillemarked fradisse spiludbydere.I henhold til lov om spil skal spillemarkedet beskyttes på følgende måder:
12
1.
Ved blokering af kreditkortbetalinger, hvorefter det ikke er tilladt for betalingsinstitutioner,f.eks. PBS, kreditkortselskaber m.v., at formidle betalinger til og fra spiludbydere, der udentilladelse udbyder spil til personer her i landet.Ved at det ikke er tilladt for internetudbydere, (herved forstås internetudbydere, der stiller enDNS-server til rådighed for egne internetbrugere eller andre udbyderes internetbrugere, foreksempel TDC, Telenor og Telia) at formidle internetadgang til ulovlige spilsystemer.Ved reklameforbud, som i de nordiske lande. Dette forbud er allerede fastsat i den gældendespillelovgivning.
2.
3.
Det er vurderingen, at hvis ovennævnte afskærmningsmetoder introduceres, kan de tilsammen ipraksis og i sammenhæng med en åbning af markedet udgøre en tilstrækkelig afskærmning afspillemarkedet.Spørgsmål 51Hvad er Deres opfattelse af de relative fordele ved ovennævnte metoder og andre tekniske midler tilbegrænsning af adgangen til spille- og betalingstjenester?Svar:Som nævnt i svaret på spørgsmål 50 skønnes det, at de nævnte afskærmningsmetoder tilsammen ipraksis og i sammenhæng med en åbning af markedet kan udgøre en tilstrækkelig afskærmning afspillemarkedet.Det bemærkes i den forbindelse, at tekniske foranstaltninger til begrænsning af adgangen tilulovlige spillehjemmesider (og i øvrigt andre ulovlige hjemmesider) i praksis kan være tekniskmeget forskellige, påføre de mange forskellige internetaktører, der udgør grundlaget for den digitaleeuropæiske vækst og innovation (internetudbydere, internettjenester, søgemaskiner o.lign.),varierende økonomiske og administrative byrder og tillige have væsentlig varierende effekt, da de iforskellig grad kan omgås i praksis.Derfor anbefales det, at de metoder, der måtte bringes i anvendelse ved overtrædelse aflovgivningen tager højde for at anvendte metoder bør være de mest effektive i forhold til de aktuelleulovligheders karakter og mindst administrativt og økonomisk byrdefulde for internetaktørerne iøvrigt som muligt.For yderligere at fremme det digitale indre marked og dermed grundlaget for fremtidens digitalevækst og innovation i EU anbefales det derfor, at tilgangen og anvendte metoder tilretshåndhævelse på internettet harmoniseres i videst mulige omfang.