Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 322
Offentligt
1018407_0001.png
1018407_0002.png
1018407_0003.png
1018407_0004.png
1018407_0005.png
1018407_0006.png
1018407_0007.png
1018407_0008.png
1018407_0009.png
1018407_0010.png
NOTAT
29. juni 2011

Talepapir til samråd i ERU den 1. juli 2011 om Fjordbank

Mors

Indledning:I har bedt mig komme og redegøre for statens tab på bankpak-kerne i kølvandet på sammenbruddet i Fjordbank Mors.
Det er en kedelig situation, Fjordbank Mors er havnet i. Og deter kedeligt, at vi endnu engang har været nødt til at aktivereBankpakke III for at håndtere endnu et sammenbrud. Samtidigmener jeg også, at vi skal anerkende, at vi faktisk har et systemmed Bankpakke III, der virker, når der ikke findes private løs-ninger. Bankpakke III sikrer, at alle kunder i Fjordbank Morskan få udført den praktiske del af deres daglige bankforretnin-ger som hidtil.
Det er vigtigt, at det ikke er skatteborgerne, der skal holde for,når en bank bryder sammen – det er et vigtigt og rigtigt prin-cip, at vi lader dem, der har stillet risikovillig kapital til rådig-hed og investeret i banken tage de første tab. Dernæst menerjeg også, at det bør være den samlede finansielle sektor, derstår bag finansieringen af afviklingen af nødlidende pengeinsti-tutter.
2/10
Disse principper er væsentlige at holde fast i. Og et bredt fler-tal i Folketinget står da også bag indsatsen på det finansielleområde, herunder Bankpakke III.

Spørgsmål AH

Hvad kan ministeren oplyse om statens tab på krakket i Fjord-bank Mors? (Der er tale om et milliardtab. Staten har 4,4 mia.kr. i klemme.)

Svar på spørgsmål AH

I forhold til spørgsmålet om statens tab på sammenbruddet iFjordbank Mors, så har staten indskudt hybrid kapital og stilleten individuel statsgaranti til rådighed for Fjordbank Mors.Desuden er noget af garantiprovisionen for ordningen medBankpakke I betalt med aktier i Fjordbank Mors.
Fjordbank Mors havde statslig hybrid kernekapital på i alt ca.399 mio. kr. Denne kapital er ansvarlig – og præcis som denøvrige ansvarlige kapital må den forventes at være tabt.
Herudover har Finansiel Stabilitet A/S udstedt individuellestatsgarantier til banken for ca. 4,1 mia. kr.
Tabet på de individuelle statsgarantier beregnes på baggrund afden foreløbige dividende på ca. 74 %. Som det foreløbigt serud lige nu vil statens tab på de individuelle statsgarantier tilFjordbank Mors maksimalt være på ca. 1,1 mia. kr.
3/10
Det er vigtigt at understrege, at der er tale om en umiddelbaropgørelse, og tabet kan derfor vise sig at blive mindre, når denendelige dividende for banken bliver fastsat senere. Det har vinetop set i tilfældet med Amagerbanken, hvor statens tab teg-ner til at blive godt 3 mia. kr. mindre end først antaget.
Endelig havde Finansiel Stabilitet aktier i banken, som selska-bet modtog fra banken som betaling for den generelle statsga-ranti i Bankpakke I.
Aktierne blev afregnet til en værdi på ca. 24 mio. kr. og måanses for tabt.
Samlet set kan statens tab umiddelbart opgøres til ca. 1,5 mia.kr., men jeg vil gerne understrege, at der er tale om foreløbigetal. Og at denne opgørelse skal tages med alle tænkelige forbe-hold.

Spørgsmål AI

Hvad kan ministeren oplyse om statens samlede tab på bank-pakkerne?

Svar på spørgsmål AI

Inden jeg svarer nærmere på det brede spørgsmål om status forbankpakkerne, vil jeg gerne betone det fornuftige i, at vi medBankpakke III endvidere har sikret et fast set-up, der på en or-dentlig måde kan tage hånd om nødlidende banker og dens kun-der, hvis der ikke kan findes private løsninger.
4/10
Med ordningen kan alle kunderne fortsat få udført den praktiskedel af deres daglige bankforretninger som hidtil. De skal derforikke ud og finde en ny bankforbindelse og etablere nye lån. De-res dankort og andre betalingskort fungerer endvidere som hid-til. Det ville ikke være tilfældet ved en konkurs, som er alterna-tivet til Bankpakke III.
Derudover får indskyderne dækket nettoindskud – det vil sigeindskud minus lån i banken - op til et beløb svarende til 100.000euro (knap 750.000 kr.). Samtidig vil særlige indlån som foreksempel pensionsopsparinger og børneopsparinger mv. blivedækket fuldt ud.
Bag Bankpakke III står som bekendt et meget bredt politiskflertal. Der er således bred politisk opbakning bag den gennem-førte løsning, der sikrer, at Fjordbank Mors ikke er havnet i enkonkurssituation. Bankens aktiviteter føres videre i regi af Fi-nansiel Stabilitet.
Endelig har det bærende princip været og er det fortsat, at denfinansielle sektor selv skal betale for de redskaber, som vi harstillet til rådighed. Det er sket i forhold til Bankpakke I, Kredit-pakken og Bankpakke III – det mener jeg er et rigtigt og godtprincip.
5/10
Hvad er så statens resultat på håndteringen af nødlidende penge-institutter efter bankpakkerne. Der er ingen tvivl om, at krisenhar haft store omkostninger for alle.
Den seneste oversigt over statens direkte indtægter og udgifterfor bankerne frem til og med 2012 - som er oversendt til udval-get – viser imidlertid fortsat et positivt resultat for staten. Jegskal dog gøre opmærksom på, at opgørelsen er en foreløbig op-gørelse, og der er derfor en vis usikkerhed forbundet hermed.
Det endelige resultat vil således ikke mindst afhænge af, om derkommer nye tab under Bankpakke II (Kreditpakken) samt hvorgodt et resultat, der kommer ud af Finansiel Stabilitets afviklingaf de overtagne engagementer. Dette beror ikke mindst på ud-viklingen i dansk økonomi, herunder udviklingen på ejen-domsmarkedet.
Herudover er det opgjorte tab for staten på de individuelle stats-garantier til Fjordbank Mors udtryk for det foreløbige og mak-simale tab for staten, og tabet kan således ikke blive større.Tværtimod er det vurderingen, at det er ikke usandsynligt, atstatens tab bliver mindre i forbindelse med den grundige værdi-ansættelse af Fjordbank Mors, der foretages af to uafhængigevurderingsmænd.
At tabet kan blive mindre, har vi således set i forhold til Ama-gerbanken, hvor værdiansættelsesrapporten netop er blevet of-fentliggjort. Rapporten konkluderer, at Amagerbankens aktiver
6/10
på tidpunktet for Finansiel Stabilitet A/S’ overtagelse var mereværd end først beregnet. Det betyder, at dividenden stiger fra ca.59 pct. til godt 84 pct. For staten betyder dette, at tabet på deindividuelle statsgarantier bliver betydeligt mindre end førstudmeldt – tabet bliver godt 3 mia. kr. mindre. Dvs. at staten ta-ber i alt ca. 3,2 mia. kr. mod tidligere opgjort ca. 6,7 mia. kr.(Inklusiv tabt kapitalindskud).
Jeg skal dog for fuldstændighedens skyld bemærke, at værdian-sættelsesrapportens resultater inden for 14 dage kan indbringesfor retten. Det kan således ikke helt afvises, at det opgjorte tabpå Amagerbanken på baggrund af en eventuel dom forrykkes.
Statens direkte resultat på Kreditpakken frem til udgangen af2012 er positivt . Hertil kommer overskuddet fra Bankpakke I.Det er dog behæftet med en vis usikkerhed.

Spørgsmål AJ

Har ministeren planer om at øge statens risiko for yderligeretab på krisen i den finansielle sektor?

Svar på spørgsmål AJ

Statens direkte resultat på bankpakkerne viser således fortsat etoverskud. Staten har dog fortsat betydelige udestående risici iforbindelse med de individuelle statsgarantier på ca. 173 mia.kr. og de statslige kapitalindskud i kreditinstitutter på ca. 43,8mia. kr.
7/10
Jeg har ikke planer om, at øge de statslige udgifter i forbindel-se med bankpakkerne.

Spørgsmål AK

Hvad gør ministeren for at sikre, at almindelige borgere påMors sikres en stabil bankforbindelse til almindelige bankfor-retninger?

Svar på spørgsmål AK

Angående spørgsmålet om, hvad vi gør for at sikre, at alminde-lige borgere på Mors sikres en stabil bankforbindelse til almin-delige bankforretninger, så er det først og fremmest godt, at vihar Bankpakke III.
Bankpakke III sikrer, at en nødlidende banks normale bankfor-retninger videreføres straks efter, at Finansiel Stabilitet harovertaget banken.
Konkret for kunderne i Fjordbank Mors betyder det, at de hav-de adgang til konti, netbank og dankort mv. fra morgenstundeni mandags.
Kundernes løn går ind på deres konti, og deres regninger bliverbetalt – helt som normalt.
8/10
Med Bankpakke III har vi således sikret os, at almindeligekunder i en nødlidende bank mærker mindst muligt til bankensproblemer.
Efter overtagelsen og straks der er skabt et overblik over ban-ken, begynder opgaven med at finde en bank, der kan tage sigaf borgerne på Mors fremadrettet.
Jeg har bedt Finansiel Stabilitet om hurtigst muligt at indledeen salgsproces for at sælge Fjordbank Mors’ aktiviteter, herun-der alle bankens privatkunder.
Salget vil ske efter en samlet vurdering af de indkomne bud.
Men det er klart, at der er nogle erhvervskunder, der kan bliverbekymret for fremtiden som følge af situationen omkringFjordbank Mors, herunder konsekvenserne for områdets er-hvervsliv.
Jeg har derfor bedt mine embedsmænd om hurtigst muligt attage kontakt til Morsø Kommune og Vækstforum Nordjylland,for at drøfte de mulige udfordringer og den fremtidige er-hvervsudvikling i området. Fra mit ministeriums side, vil ensådan drøftelse kunne finde sted allerede i næste uge. Det stats-lige bidrag vil afhænge af det konkrete behov i området. Menministeriet kan bl.a. fungere som én adgang til staten og biståmed information og rådgivning om statslige og EU-ordninger,
9/10
der kan medfinansiere konkrete regionale og lokale vækstiniti-ativer.
I den forbindelse har jeg forstået, at der er et ønske om at gen-nemføre en analyse af de specifikke erhvervsmæssige forhold iområdet. Ministeriet vil inden for de givne rammer se positivtpå at indgå i et samarbejde om en sådan analyse, der kan indgåsom grundlaget for den fremtidige vækstindsats i området.
Det er i den forbindelse vigtigt, at arbejdet er klart forankret,både lokalt og regionalt. Det er vigtigt for mig, at vi bygger pådet set-up, som vi etablerede med kommunalreformen, hvorvækstforaene er hovedaktøren for den generelle regionale ind-sats for vækst og erhvervsudvikling.
Det er lokale og regionale aktører, der kender områdets styrkerog udfordringer, og på den baggrund kan identificere vækst-muligheder og finde det engagement, der skal til for at realiserenye muligheder.
Vi har allerede fokus på området. Fornyelsesfonden har såle-des støttet et projekt til gavn for udviklingen på Mors. I 2010gav Fornyelsesfonden 6,5 mio. kr. til Dansk Skaldyrcenter iNykøbing Mors – til omstilling til nye produktionsmetoder formuslingefiskeri og –opdræt.
Afslutning
10/10
Afslutningsvist vil jeg fremhæve, at jeg har bedt Finansiel Sta-bilitet om hurtigst muligt at indlede en salgsproces for at sælgeFjordbank Mors’ aktiviteter. Det vil medvirke til, at de berørtebankkunder hurtigst muligt kan få en normal bankforbindelseigen – til gavn for alle på Mors, også det lokale erhvervsliv.