Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 317
Offentligt
NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om bemyndi-
gelse af Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (Varemær-
ker og Design) til at varetage visse opgaver i forbindelse med beskyt-
telsen af intellektuelle ejendomsrettigheder, herunder samling af re-
præsentanter for den offentlige og private sektor i Det Europæiske
Observationscenter for Varemærkeforfalskning og Piratkopiering
(KOM2011 (288) endelig).
Resumé
Forordningsforslaget flytter forankringenafDet Europæiske Observati-onscenter for Varemærkeforfalskning og Piratkopiering (Observatoriet)fra Kommissionen til den europæiske varemærkemyndighed (OHIM).Med flytningen vil der komme øget fokus på bekæmpelse af piratkopie-ring og varemærkeforfalskning i EU.Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekven-ser.1. Baggrund
Kommissionen har ved KOM2011(288) af 24. maj 2011 fremsat forslagom bemyndigelse af Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (Va-remærker og Design) til at varetage visse opgaver i forbindelse med be-skyttelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder, herunder samling af re-præsentanter for den offentlige og private sektor i Det Europæiske Ob-servationscenter for Varemærkeforfalskning og Piratkopiering.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF art. 114 og 118.1 og skal be-handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF art. 294. Rå-det træffer afgørelse ved kvalificeret flertal.Handlen med piratkopierede og varemærkeforfalskede varer er stigendeog har en række alvorlige konsekvenser. Handlen reducerer bl.a. investe-ringerne i innovation, medfører tab af arbejdspladser, mistede indtægterfor virksomhederne og samfundet, understøtter organiseret kriminalitetog medfører sundheds- og sikkerhedsmæssige farer for forbrugerne.
28. juni 2011
2/5
Observatoriet er et centralt element i EU’s indsats til bekæmpelse af pi-ratkopiering og varemærkeforfalskning. Forordningsforslagets målsæt-ninger understøtter samtidig EU2020-strategien, som blandt andet har tilformål at sætte skub i EU’s forskningsindsats, fremme innovation og vi-densoverførsel samt sikre, at innovative idéer kan omsættes til nye pro-dukter og tjenesteydelser, som skaber vækst og arbejdspladser.Forordningsforslaget indgår som et element i Kommissionens IPR-meddelelse af 24. maj 2011 om en strategi for et indre marked for IPR(KOM(2011)287 final).Observatoriet består af en repræsentant fra hvert af EU’s medlemslandesamt af repræsentanter fra den europæiske industri. Det blev etableret i2009 med henblik på:––––levering af uafhængige data og vurderinger om arten ogomfanget af varemærkeforfalskning og piratkopiering.udveksling og fremme af bedste praksis i forhold til de offentligemyndigheder.udbredelse af vellykkede strategier fra den private sektor.gennemførelse af oplysningskampagner.
2. Formål og indhold
Kommissionen har været hovedkraften bag observatoriet under opstarts-fasen, men har ikke tilstrækkelige økonomiske og personalemæssige res-sourcer til at varetage den fortsatte udvikling af observatoriet i tilstrække-ligt tempo. Forslaget har derfor til hensigt at flytte observatoriets arbejdetil den europæiske varemærkemyndighed (OHIM).Ifølge Kommissionens konsekvensanalyse er valget faldet på OHIM, for-di organisationen kan trække på allerede eksisterende ekspertise, ligesomOHIM har ressourcerne til at varetage opgaven inden for OHIM’s egetbudget og uden af belaste EU's budget. OHIM er villig til at påtage sigopgaven.Forordningsforslaget giver OHIM bemyndigelse til at varetage alle opga-ver og aktiviteter i forbindelse med forvaltningen af observatoriet, herun-der vedrørende ophavsret, beslægtede rettigheder og patenter. Hidtil harOHIM’s håndhævelsesarbejde kun angået varemærke- og designrettighe-der.I tillæg de de ovennævnte eksisterende opgaver for observatoriettillægger forordningsforslaget observatoriet følgende nye opgaver:
3/5
–
evaluering af behovet for og udformning af europæiskeuddannelsesprogrammer for de myndigheder, der beskæftiger sigmed IPR-beskyttelse, i samarbejde med andre internationale ogeuropæiske institutioner og agenturer.forskning vedrørende tekniske værktøjer til forebyggelse afvaremærkeforfalskning og piratkopiering.fremme af internationalt samarbejde og levering af tekniskbistand til myndigheder i tredjelande.
––
Aktiviteterne i forbindelse med observatoriets opgaver forventes bl.a. atomfatte:––––tilrettelæggelseafmødermedrepræsentanterneobservationscentret og dets arbejdsgrupper.tilrettelæggelse af møder med andre eksperter.katalogisering og tilrettelæggelse af seminarer og workshops omIPR-krænkelser og metoder til bekæmpelse heraf.gennemførelse af studier om omfanget og konsekvenserne afvaremærkeforfalskning og piratkopiering samt udarbejdelse afårsrapporter om udviklingen og tendenserne og afsektorrapporter med en analyse af situationen i de forskelligeerhvervs- og produktsektorer.forskning vedrørende tekniske værktøjer til forebyggelse afvaremærkeforfalskning og piratkopiering.udvikling af databaser til lagring og analyse af data om omfangetog konsekvenserne af IPR-krænkelser, national retspraksis omsådanne krænkelser og eksisterende uddannelsesmuligheder ogudvikling af systemer, der fremmer offentlige myndigheders ogprivate berørte parters adgang til information og giver mulighedfor hurtig udveksling af information mellem disse parter.i
––
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil behandle forslaget i retsudvalget (JURI). Der erendnu ikke fastsat en dato for, hvornår udvalgsbehandlingen påbegyndes.4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at mange af de opgaver, som observa-toriet skal udføre, er af grænseoverskridende karakter og derfor ikke kanleveres effektivt at individuelle medlemslande.
4/5
Regeringen tilslutter sig denne vurdering, idet IPR-kriminalitet og de op-gaver, som observatoriet bemyndiges til at varetage, i vidt omfang hargrænseoverskridende karakter.5. Gældende dansk ret
Der er ingen gældende dansk lovgivning om Observatoriet. Forslaget på-virker derfor ikke gældende dansk ret.6. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.7. statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Dan-mark. Udgifternes til OHIM’s varetagelse af Observatoriet afholdes afOHIM og belaster ikke EU’ budget. OHIM’s arbejde med Observatorietforventes ifølge Kommissionens konsekvensanalyse at medføre årligeudgifter for OHIM på mellem 4,74 og 5,52 mio. Euro om året, somOHIM er i stand til at dække inden for sit nuværende budget.8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil ikke i sig selv have samfundsøkonomiske konsekvenser.9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vil ikke i sig selv have administrative konsekvenser for er-hvervslivet.10. Høring
Forslaget er den 15. juni 2011 sendt i høring i specialudvalget for Konkur-renceevne og Vækst samt til øvrige interessenter med høringsfrist den 21.juni 2011.Der er modtaget følgende bemærkninger til forslaget:Foreningen Industriel Retsbeskyttelse og Lægemiddelindustriforeningen(Lif) har tilkendegivet støtte til forslaget.Aalborg Universitet, Landbrug og Fødevarer, Syddansk Universitet, Pa-tentagentforeningen og Sø- og Handelsretten har bemærket, at de ikke harkommentarer til forslaget.
5/5
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige landes holdninger til forslaget kendes endnu ikke, men der for-ventes generel opbakning til forslaget.12. Regeringens foreløbige generelle holdning
De negative konsekvenser af piratkopiering og varemærkeforfalskningfor både virksomhederne, forbrugerne og samfundet ønsker regeringen atbekæmpe. Da sådan kriminalitet i vidt omfang har grænseoverskridendekarakter, er regeringen positiv overfor at samarbejde om bekæmpelsen afden på EU-plan. Observatoriet spiller en central rolle i dette samarbejde,og regeringen ser derfor positivt på Kommissionens forordningsforslag,som forventes at styrke indsatsen imod piratkopiering og varemærkefor-falskning i væsentlig grad på tværs af EU.13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.