Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 317
Offentligt
1017256_0001.png
1017256_0002.png
1017256_0003.png
1017256_0004.png
1017256_0005.png
1017256_0006.png
1017256_0007.png
1017256_0008.png
1017256_0009.png
NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens meddelelse ”Et indre marked for intellektuelle ejen-

domsrettigheder - Fremme af kreativitet og innovation med sigte på

at skabe økonomisk vækst, arbejdspladser af høj kvalitet og første-

klasses produkter og tjenester i Europa”(KOM(2011) 287)

Resumé

Kommissionen udsendte den 24. maj 2011 meddelelsen ”Et indre markedfor intellektuelle ejendomsrettigheder - Fremme af kreativitet og innova-tion med sigte på at skabe økonomisk vækst, arbejdspladser af høj kvali-tet og førsteklasses produkter og tjenester i Europa”(KOM(2011) 287).Meddelelsen samler indsatsen for intellektuelle ejendomsrettigheder(IPR) og udstikker rammerne for den fremadrettede indsats for IPR i EU.Meddelelsen indeholder derfor en række initiativer, der samlet set forven-tes at forbedre det indre marked for IPR og derved stimulere kreativitetog innovation, der er vigtig for vækst- og jobskabelse i EU.Meddelelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser.

1. Baggrund

Kommissionen har ved KOM(2011)287 af 24. maj 2011 fremsendt medde-lelsen ”Et indre marked for intellektuelle ejendomsrettigheder - Fremme afkreativitet og innovation med sigte på at skabe økonomisk vækst, arbejds-pladser af høj kvalitet og førsteklasses produkter og tjenester i Europa”.Meddelelsen er oversendt til Rådet den 7. juni 2011 i dansk sprogversion.

2. Formål og indhold

Meddelelsen har til formål at samle indsatsen for IPR og udstikke rammer-ne for den fremadrettede indsats for intellektuelle ejendomsrettigheder(IPR) i EU.
28. juni 2011
2/9
Meddelelsen indeholder bl.a. følgende elementer:EU-PatentetKommissionen har i april 2011 fremsat forslag om muligheden for at opnåumiddelbar enhedspatentbeskyttelse i 25 EU-lande på grundlag af én an-søgning. I tilknytning hertil har Kommissionen samtidig fremsat forslag tilen tilhørende oversættelsesordning. Der arbejdes endvidere på udviklingenaf maskinoversættelse, som skal gøre det muligt at tilbyde maskinoversæt-telse til alle EPO-landenes officielle sprog.Kommissionen nævner endvidere, at enhedspatentbeskyttelse skal ledsagesaf et fælles europæisk patentdomstolssystem.IPR valoriseringsinstrumentI Rådskonklusionerne af 4. februar 2011 inviteres Kommissionen til at un-dersøge mulige måder, hvorpå man kan oprette et "IPR valoriseringsinstru-ment" på europæisk plan. Et valoriseringsinstrument er et instrument derhjælper med at synliggøre og vurdere værdien af intellektuelle aktiver, lige-som det øger mulighederne for at skabe mere værdi ud af IPR. Konkrete ek-sempler på udformningen af et sådant instrument kan være en web-baseretmarkedsplads for IPR, eller en fond der opkøber IPR for derefter at pooleog udlicensere dem. Formålet med dette instrument er især at lette SMV'ersadgang til vidensmarkedet. Kommissionen har igangsat to studier, medhenblik på at vurdere mulighederne for at etablere et sådan valoriseringsin-strument. Kommissionen vil ultimo 2011 præsentere resultatet af disse stu-dier for Rådet.VaremærkerKommissionen bebuder forslag til revision af varemærkedirektivet og vare-mærkeforordningen i fjerde kvartal af 2011. Forslagene kommer som led ien evaluering af det eksisterende europæiske varemærkesystem, der blevlanceret i 2009. Det overordnede sigte med forslagene er at modernisere va-remærkesystemet i EU og på nationalt niveau ved at gøre det mere effektivtog sammenhængende.Regulering af online-kollektiv forvaltningKommissionen vil forventeligt ultimo 2011 tage initiativ til at regulererammerne for online-kollektiv forvaltning af ophavsrettigheder, således aten digital europæisk markeds-plads for ophavsrettigheder bliver en realitet.Formålet er at gøre det muligt at klarere ophavsrettigheder til online brug affx musik for hele EU gennem én aftale. I dag skal ophavsrettighederne kla-reres for hvert enkelt medlems-land. Derudover har Kommissionen tilken-degivet, at initiativet vil skabe fælles regler for bl.a. ”good governance”,gennemsigtighed og kontrol, herunder regulering af kollektivt forvaltedeindtægter.
3/9
Afklaring af behov for samlet kodificering af eksisterende EU-regler samtbehov for opdatering af Infosoc-direktivet, direktiv 2001/29/EFKommissionen forventes i 2012 at tage initiativ til drøftelser med relevanteinteressenter om behovet for at etablere en ”fælles EU-ophavsretslov”, somkodificerer eksisterende EU-lovgivning. Derudover vil Kommissionen af-klare, om der er behov for at opdatere Infosoc-direktivet.Dialog med relevante interessenter om brugergeneret indholdEn del af den digitale udvikling er sociale netværk og hjemmesider, hvorbrugerne kan skabe deres eget indhold på baggrund af eksisterende værker,såkaldt brugergeneret indhold (user generated content, UGC). Kommissio-nen peger på, at der er behov for at sikre et enkelt system, så skabere af bru-gergeneret indhold let kan klarere rettigheder til de eksisterende værker.Kommissionen forventes derfor i 2012 at inddrage håndteringen af bruger-genereret indhold i dialogmøder med relevante interessenter.Dialog om nuværende kompensationsordninger for privatkopieringKommissionen forventes i 2. halvdel af 2011 at iværksætte en dialog medrelevante interessenter for at afklare mulighederne for at harmonisere denuværende kompensationsordninger for privatkopiering i medlemsstaterne.Særligt vil Kommissionen fokusere på kompensationsordningernes tarif-niveau, samt hvilke medier eller teknisk udstyr, der er omfattet af ordnin-gerne.Direktivforslag om forældreløse værker (KOM(2011)289)Kommissionen har den 24. maj 2011 fremsat direktivforslag om forældrelø-se værker. Direktivforslaget har til formål at regulere mulighederne for atbruge forældreløse værker, når fx biblioteker ønsker at digitalisere deressamlinger. Forældreløse værker er ophavsretligt beskyttede værker, hvor detikke er muligt at identificere rettighedshaveren.Direktivforslaget opstiller rammerne for en såkaldt ”omhyggelig søgning”.Såfremt rettighedshaveren ikke er identificeret efter denne søgning, vil detforældreløse værk kunne digitaliseres og gøres tilgængeligt i hele EU udenbetaling til rettighedshaveren.Grønbog om online distribution af audiovisuelle værkerKommissionen forventer at offentliggøre en grønbog, som belyser onlinedistribution af audiovisuelle værker i anden halvdel af 2011. Grønbogen eret supplement til det fremsatte direktivforslag om forældreløse værker ogskal ses i lyset af de øvrige initiativer på ophavsretsområdet.Derudover fremhæver Kommissionen i IPR-meddelsen, at man fortsat ar-bejder på at kunne vedtage det direktivforslag om forlængelse af beskyttel-sestiden for udøvende kunstnere, som blev fremsat i 2008. Endelig nævnesdet, at Kommissionen i oktober 2011 forventer at offentliggøre en rapportom implementeringen af det såkaldte følgeretsdirektiv (2001/84/EF).
4/9
Forretningshemmeligheder og piratkopierKommissionen ønsker at påbegynde et undersøgende arbejde af, hvilkekonsekvenser det har, at EU’s lande har forskellige regler for, hvordan mansanktionere forseelser, såsom spionage af forretningshemmeligheder og pi-ratkopier. Der vil blive udarbejdet et studium, inklusiv interessent-høring ogen analyse af de økonomiske fordele, der forventes at være forbundet medfælles EU-regler på området. Den forventede tidsramme er ikke kendt. For-retningshemmeligheder er i Danmark reguleret i markedsførings-loven.Non-agricultural Geographical IndicationsKommissionen forventes i 2011 eller 2012 at igangsætte et studie vedrøren-de problemstillingerne ved at beskytte geografiske indikationer for produk-ter, der ikke er landbrugs- eller fødevarerelaterede. Der er ingen harmonise-ring på dette område, hvorfor muligheden for at opnå beskyttelse såvel somgraden af beskyttelse for disse særlige geografiske indikationer varierer me-get fra medlemsstat til medlemsstat. Studiet skal bl.a. afdække behovet forog de økonomiske implikationer af beskyttelse af geografiske indikationerfor produkter, der ikke er landbrugs- eller fødevarerelaterede.PiratkopieringKommissionen har i maj 2011 fremsat et forordningsforslag om overførselaf det europæiske observationscenter for varemærkeforfalskning og pirat-kopiering til den europæiske varemærkemyndighed (OHIM) for at give ob-servatoriet en mere holdbar struktur. Forslaget udvider samtidig observato-riets opgaver til bl.a. at omfatte undervisning af håndhævelsesmyndighe-der.Oplysningskampagner om piratkopiering er også blandt Kommissionensbebudede initiativer.I foråret 2012 forventer Kommissionen ligeledes, at fremsætte et forslag tilrevidering af direktiv 2004/48/EF af 29. april 2004 om håndhævelsen af in-tellektuelle ejendomsrettigheder. Revideringen vil blandt andet være baseretpå Kommissionens evalueringsrapport om direktivet fra december 2010samt efterfølgende høring herom i medlemsstaterne, der blev afsluttet imarts 2011.Forstærket IPR beskyttelse og håndhævelse ved EU-grænsen (KOM(2011)285)Kommissionen har fremlagt et udkast til en forordning om toldmyndig-hedernes indgriben over for IPR-krænkelser. Formålet med forordningen erat styrke håndhævelsen af de intellektuelle ejendomsrettigheder, samtidigmed at procedurerne strømlines. Kommissionen vil bl.a. nedsætte en eks-pertgruppe og et netværk af nationale toldere for at imødegå import af IPR-krænkende varer solgt over Internettet.
5/9

3. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

4. Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

5. Gældende dansk ret

Ikke relevant.

6. Lovgivningsmæssige konsekvenser

Meddelelsen vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige konsekvenser.Eventuelle konsekvenser af de beskrevne forslag vil blive vurderet veddisses fremsættelse.

7. Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomiskekonsekvenser for Danmark. Eventuelle konsekvenser af de beskrevne for-slag vil blive vurderet ved disses fremsættelse.

8. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser forerhvervslivet.

9. Høring

Meddelelsen er den 9. juni 2011 sendt i høring i specialudvalget for Kon-kurrenceevne og Vækst samt til øvrige interessenter med høringsfrist den17. juni 2011.Der er modtaget bemærkninger fra Biblioteksparaplyen, Danske Maritime,Københavns Universitet, Landbrug og Fødevarer, Samrådet for Ophavs-ret, Lægemiddelindustriforeningen, Forlæggerforeningen, DI, DanskeReklame- og Relationsbureauers Brancheforening, Dansk Erhverv, For-eningen af Danske Videogramdistributører, Foreningen af Filmudlejere iDanmark, Producentforeningen og Filmret.Der er modtaget følgende

generelle

bemærkninger til meddelelsen:Københavns Universitet, Landbrug og Fødevarer, Lægemiddelindustri-foreningen, DI, Dansk Reklame- og Relationsbureauers Brancheforeningog Dansk Erhverv hilser Kommissionens meddelelse velkommen.
6/9
DI finder det endvidere positivt og perspektivrigt, at Kommissionen forførste gang lancerer en samlet overordnet strategisk vision for et egentligtindre marked for IPR. DI er enig i betragtningen om, at en samlet IPR-strategi for EU vil yde et stort bidrag til den økonomiske konkurrenceev-ne og vækst samt bæredygtig jobskabelse, og derved til at nå de vigtigemålsætninger i Akten for det indre marked og EU's 2020-plan.Danske Maritime så gerne, at arbejdet med IPR beskyttelse i højere gradogså fokuserer på IPR overtrædelser i den maritime sektor, hvor produk-ter (skibe) oftest befinder sig uden for EU.Foreningen af Danske Videogramdistributører, Foreningen af Filmudleje-re i Danmark, Producentforeningen og Filmret finder, at KommissionensIPR-meddelelse indeholder visioner og betragtninger, der har indgribendebetydning for rettighedshavere inden for det ophavsretlige område. Definder det imidlertid positivt, at Kommissionen gør en indsats for at bi-drage til et mere bæredygtigt online marked til gavn for rettighedshavere,forbrugere og de enkelte medlemsstaters økonomi.Der er modtaget følgende

konkrete

bemærkninger til meddelelsen:Reform af patentsystemet i EULandbrug og Fødevarer bemærker, at Kommissionens forslag af april2011 til oprettelse af et enhedspatent i 25 EU-lande vil bidrage positivt tilstyrkelse af fødevareindustriens konkurrencefordele.DI støtter Kommissionens bestræbelser på at gøre det mere enkelt, effek-tivt og gennemskueligt for virksomheder i Europa at opnå og håndhævepatentbeskyttelse for deres opfindelser. DI støtter derfor, at Danmark ind-træder i en sådan ordning.Dansk Erhverv finder det positivt, at der på patent-området arbejdes påmuligheden for en enhedspatentbeskyttelse.IPR ValoriseringsinstrumentDI påpeger, at såfremt det lykkes at etablere et IPR valoriseringsinstru-ment, forventes det at medføre øgede muligheder for udnyttelse af IPRfor især mindre og mellemstore virksomheder.Dansk Erhverv er ikke bekendt med, at valoriseringsinstrumentet eller vi-denregnskaber har den store udbredelse. Dansk Erhverv er af den opfat-telse, at der er behov for mere forskning på området.VaremærkerDI finder det afgørende, at de forslag, der stilles, herunder især en forenk-let og fremskyndet registreringsprocedure, harmonisering af den admini-
7/9
strative praksis og udvikling af fælles værktøjer mv. holder sig for øje, aten høj retssikkerhed og kvalitet i de udstedte varemærker ligeledes er af-gørende for virksomhederne.Regulering af online-kollektiv forvaltningDansk Erhverv finder initiativet om en fremtidig regulering af rammernefor online-kollektiv forvaltning af ophavsrettigheder positiv. Dansk Er-hverv og Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening fore-slår, at der etableres en one-stop-shop eller et one-stop-sted, hvor de ene-rettigheder, der bruges i kommercielle sammenhænge samles på ét websi-te.Dansk Erhverv påpeger yderligere, at det bør overvejes nøje, hvilke”værker” i ophavsretslovens forstand, der bør være omfattet af den kol-lektive forvaltning.Foreningen af Danske Videogramdistributører, Foreningen af Filmudleje-re i Danmark, Producentforeningen og Filmret støtter ”good governance”og gennemsigtighed generelt, men de ønsker ikke, at audiovisuelle vær-ker/film inkluderes i et direktiv om online-kollektiv forvaltning af rettig-heder, da det vil gøre det sværere at tiltrække finansiering.Afklaring af behov for samlet kodificering af eksisterende EU-regler samtbehov for opdatering af Info-socdirektivet, EU-direktiv 2001/29Foreningen af Danske Videogramdistributører, Foreningen af Filmudleje-re i Danmark, Producentforeningen og Filmret peger på tre overordnedeting, som regeringen bør være opmærksom på i forbindelse med overve-jelserne om at lave en fælles EU-ophavsretslov: 1) Online-udbydere affilm skal ikke bare være et led i distributionskæden. De skal være finan-sieringspartnere 2) Alle parter er bedst tjent med at være underlagt regu-lering, der ikke underminerer markedets frie kræfter 3) En styrkelse afhåndhævelsen har afgørende betydning for udviklingen af det lovligemarked for kreativt indhold. Bedre håndhævelsesmuligheder og samar-bejde på tværs af medlemsstater kan nedbringe omfanget af ulovlige tje-nester og dermed skabe grobund for et bæredygtigt lovligt online marked.Direktivforslag om forældreløse værker (COM(2011)289)Forlæggerforeningen, Danske Reklame- og Relationsbureauers Branche-forening, Samrådet for Ophavsret, Foreningen af Danske Videogramdi-stributører, Foreningen af Filmudlejere i Danmark, Producentforeningenog Filmret henviser til de høringssvar, de har afgivet henholdsvis den 9.og 10. juni 2011 i forbindelse med en høring om Kommissionens direk-tivforslag om forældreløse værker, der også er omfattet af indeværendemeddelelse, udsendt af Kulturministeriet den 1. juni 2011.
8/9
Dansk Erhverv bakker op om en regulering, som kan tydeliggøre retsstil-lingen omkring brugen af forældreløse værker. Dansk Erhverv læggervægt på, at en sådan ordning bliver smidig, og påpeger, at der bør tageshøjde for de eksisterende, frivillige og velfungerende ordninger, der ergældende på området, som det er tilfældet med aftalelicensmodellen iDanmark og Norden.Forretningshemmeligheder og piratkopierDI finder det positivt, at Kommissionen har igangsat en undersøgelse af,om lovgivningen skal harmoniseres på dette område, herunder især, at derforetages en evaluering af de forventede økonomiske gevinster som følgeaf en harmonisering.Non-agricultural Geographical IndicationsDI vurderer, at et evt. forslag om en udvidelse af produkter, der nyder be-skyttelse som geografiske betegnelser, vil indebære en meget væsentligudvidelse, som kan risikere at medføre en essentiel begrænsning i andrevirksomheders legitime vare-mærke- og øvrige markedsføringsaktiviteter,der vil være uhensigtsmæssig for danske virksomheder.PiratkopieringDI finder det positivt, at Kommissionen og Europa-Parlamentet i samarbej-de med det europæiske observationscenter for varemærkeforfalskning og pi-ratkopiering, vil sætte ind med henblik på at fremme koordinerede oplys-ningskampagner.DI støtter ligeledes den foreslåede nye struktur og udvidede opgaver for deteuropæiske observationscenter for varemærkeforfalskning og piratkopie-ring.Forstærket IPR beskyttelse og håndhævelse ved EU-grænsen (COM(2011)285)Danske Maritime pointerer, at det kunne være nyttigt at undersøge mu-lighederne for, at den forstærkede IPR beskyttelse og håndhævelse vedEU-grænsen kunne udvides til også at omfatte skibe og udstyr på skibe,der anløber EU havne uden at indføres i EU, men blot befinder sig på EUterritorium.

10. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Størstedelen af medlemslandene forventes at støtte arbejdet med at forbedrerammerne for det indre marked for intellektuelle ejendomsrettigheder.

11, Regeringens foreløbige generelle holdning

9/9
Regeringen er generelt positiv overfor indholdet i Kommissionens medde-lelse.Regeringen mener, det er vigtigt at rammerne det indre marked for intel-lektuelle ejendomsrettigheder forbedres og yderligere udbygges.En effektiv bekæmpelse af piratkopiering og varemærkeforfalskning ersærdeles vigtig for både Danmark og EU. Danmark bakker derfor op ominitiativer, der styrker bekæmpelsen af handlen med kopivarer og den ulov-lige fildeling på Internettet.

12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-valg.