Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 31
Offentligt
906827_0001.png
906827_0002.png
906827_0003.png
906827_0004.png
906827_0005.png
906827_0006.png
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
25. oktober 2010

Orientering om Kommissionens udspil til forlængelse af dele af de

midlertidige rammebestemmelser for statsstøtte, der ydes for at lette

adgangen til finansiering under den finansielle og økonomiske krise

Resumé

Kommissionen har den 4. oktober 2010 sendt en række forslag om bl.a.udfasning og afvikling af de midlertidige statsstøtteregler, som blev ind-ført af Kommissionen i 2008 for at lette virksomheders adgang til finan-siering under den finansielle krise, i høring. De gældende regler udløberden 31. december 2010. Kommissionens forslag vedrører ikke EU’s reg-ler om statsstøtte til den finansielle sektor i form af garantiordninger, af-vikling af nødlidende banker etc.Det er Kommissionens vurdering, at der er tegn på voksende stabiliseringaf de finansielle markeder og genopretning af medlemsstaternes økono-mier, men at situationen stadig er skrøbelig, og exit fra de midlertidigestatsstøtteregler bør ske gradvist og fleksibelt. Kommissionens foreslårderfor, at dele af de midlertidige regler, der var fastsat til at udløbe i2010 videreføres til udgangen af 2011, dog med forslag om at reducerestøttesatserne.Kommissionen foreslår, at de facto forhøjelsen af de minimis-loftet fra200.000 euro til 500.000 euro pr. virksomhed ikke forlænges, og at dentilsvarende forhøjelse fra 7.500 euro til 15.000 euro for støtte til primær-producenter udgår. Endvidere lægger Kommissionen op til en reduktion ide støtteprocenter, som de midlertidige regler har givet mulighed forsamt en begrænsning i mulighederne for at yde støtte til store virksomhe-der. Kommissionen foreslår videre, at reglerne ikke længere skal givemulighed for, at der kan ydes støtte til virksomheder, der er blevet krise-ramte efter den 1. juli 2008. Kriseramte virksomheder vil i stedet skullebehandles efter reglerne om rednings- og restruktureringsstøtte.Herudover foreslår Kommissionen, at de generelle retningslinjer for støt-te i form af risikovillig kapital, som gælder indtil 2013 ændres, således atden maksimale årlige investeringstranche øges fra 1,5 mio. euro til 2,5mio. euro. pr. virksomhed. Endelig foreslår Kommissionen, at EU’s gene-relle regler om kortfristede eksportkreditforsikringer forlænges med to årtil udgangen af 2012.
2/6

1.

Baggrund og indhold

Kommissionen har den 4. oktober 2010 sendt en række forslag i høringom udfasning og afvikling af de midlertidige regler for statsstøtte, somblev vedtaget af Kommissionen i december 2008 med henblik på at letteadgangen til finansiering for virksomheder under den finansielle krise.1De gældende regler udløber den 31. december 2010.Kommissionens forslag skal drøftes på multilateralt møde mellem Kom-missionen og medlemsstaternes statsstøtteeksperter den 26. oktober 2010.Kommissionen er enekompetent på statsstøtteområdet, hvorfor der ikkeskal føres egentlige forhandlinger om de foreslåede ændringer. Medlems-staterne bliver alene hørt om deres holdning til forslagene, i det der kanfremsættes forslag til ændringer, som Kommissionen kan tage med i sinebetragtninger inden den endelige udformning af nye regler og retningslin-jer.Det forventes, at Kommissionen vedtager de endelige forslag inden ud-gangen af 2010.Det bemærkes, at Kommissionens forslag vedrører alene de midlertidigeregler om støtte til realøkonomien og ikke EU’s regler om støtte til stabi-lisering af den finansielle sektor i form af garantiordninger, afvikling afnødlidende banker etc.Forslagets nærmere indholdDet er Kommissionens vurdering, at der er tegn på voksende stabiliseringaf de finansielle markeder og genopretning af medlemsstaternes økono-mier, men at situationen stadig er skrøbelig, og exit fra de midlertidigestatsstøtteregler bør ske gradvist og fleksibelt. En fuld tilbagerulning afde midlertidige statsstøtteregler ved udgangen af 2010 vil ifølge Kom-missionen medføre øget risiko for, at sunde virksomheder fortsat vil havesvært ved at opnå finansiering af sine aktiviteter. Kommissionens foreslårderfor, at dele af de midlertidige regler videreføres til udgangen af 2011,dog med forslag om at reducere støttesatserne.Kommissionen foreslår, at for at det forhøjedede minimis-loftfra200.000 euro. til 500.000 euro. pr. virksomhed i perioden 2008-2010 ikkeforlænges ud over 31. december 2010. Den tilsvarende forhøjelse af støt-teloftet fra 7.500 til 15.000 euro for primærproducenterne i landbruget fo-reslås ligeledes udfaset i 2010. Endvidere lægger Kommissionen op til enreduktion af mulighederne for at yde støtte i form af rentelettede lån ognedslag i garantipræmier. Forslaget begrænser endvidere mulighederneMeddelelse Fra Kommissionen — Midlertidige EF-rammebestemmelser for statsstøtte,der ydes for at lette adgangen til finansiering under den nuværende finansielle og øko-nomiske krise (2009/C 83/01).1
3/6
for at yde støtte til store virksomheder. Kommissionen foreslår videre, atreglerne ikke længere skal give mulighed for, at der ydes støtte til virk-somheder, der er blevet kriseramte efter den 1. juli 2008.Herudover foreslår Kommissionen, at de generelle retningslinjer for støttei form af risikovillig kapital, som gælder indtil 20132ændres, således atden maksimale årlige investeringstranche øges fra 1,5 mio. euro til 2,5mio. euro. pr. virksomhed. Denne ændring skyldes ikke alene en vurde-ring af den økonomiske krises indvirkning på risikokapitalmarkedet, menfølger ligeledes af en midtvejsevaluering af retningslinjerne for statsstøttetil fremme af risikokapitalinvesteringer.Endelig foreslår Kommissionen, at EU’s meddelelse om kortfristede eks-portkreditforsikringer3forlænges med to år til udgangen af 2012. I sammeforbindelse foreslår Kommissionen, at de forenklede procedurer for med-lemsstaternes adgang til at dække kortfristet markedsmæssig eksportkre-ditrisiko som blev indført i de midlertidige rammebestemmelser i 2008forlænges til udgangen af 2011.Det er fortsat et krav, at støtteordninger med hjemmel i de midlertidigerammebestemmelser skal anmeldes til og godkendes af Kommissionenfør de kan sættes i værk. Kommissionen vil anvende de forlængede reglerpå ordninger, der anmeldes inden den 31. december 2011.

2.

Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om sagen.

3.

Nærhedsprincippet

Vurdering af nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevant, dader er tale om regulering på statsstøtteområdet.

4.

Gældende dansk ret

Danmark har alene benyttet reglerne i de midlertidige rammebestemmel-ser til at indføre en eksportkreditforsikringsordning.

5.

Høring

Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne ogvækst, Vækstfonden samt Eksportkreditfonden med henblik på koordine-ring af dansk holdning.EF-retningslinjer for statsstøtte til fremme af risikokapitalinvesteringer i små og mellem-store virksomheder (2006/c 194/02).3Meddelelse fra Kommissionen til medlemsstaterne om ændring af meddelelse i henhold tilEF-traktatens artikel 93, stk. 1, med henblik på anvendelse af traktatens artikel 92 og 93 påkortfristet eksportkreditforsikring (2005/C 325/11).2
4/6
Der er modtaget høringssvar fra Eksportkreditfonden, Dansk Industri og fraDanske Maritime. Eksportkreditfondens bemærkninger er indarbejdet direk-te i den foreløbige danske holdning.Dansk IndustriDansk Industri tilslutter sig den foreløbige danske holdning. DI støtter sær-ligt en forlængelse af reglerne om kortfristede eksportkreditforsikringer tiludgangen af 2012, og en forlængelse af de forenklede procedurer for med-lemsstaternes adgang til at iværksætte og opretholde støtteordninger på det-te område. DI anfører, at de private kreditforsikringsselskaber endnu ikkekan dække hele markedet for eksportkreditforsikringer til EU/OECD-lande,hvorfor der fortsat er stor efterspørgsel efter den danske statslige genforsik-ringsordning. DI understreger, at det er vigtigt, at de forskellige statsligeordninger forlænges på ens vilkår.Danske MaritimeDanske Maritime er som udgangspunkt af den opfattelse, at da de gældendemidlertidige lempeligere rammebestemmelser for statsstøtte udløber den 31.december 2010, vil en forlængelse – også med reducerede satser – skullebetragtes som en ny lempelse af statsstøttereglerne. Danske Maritime aner-kender, at den globale finansielle og økonomiske krise imidlertid fortsatskaber vanskeligheder for virksomheder, og tilslutter sig at dele af de mid-lertidige regler videreføres midlertidigt med reduceres støttesatser.Danske Maritime er i øvrigt enigt enig i den foreløbige danske holdning.

6.

Andre landes holdninger

Det forventes, at de lande, der ikke, eller kun i begrænset omfang, har be-nyttet de midlertidige kriseregler, vil støtte forslaget. Det forventes endvide-re, at de lande, som er hårdest ramt af krisen eller lande, som har indført enlang række midlertidige statsstøtteordninger, muligvis vil arbejde for at for-længe flere dele af de midlertidige regler, end Kommissionen har lagt op til.Det bemærkes, at der på EU-plan er indført ca. 80 statsstøtteordninger medhjemmel i de midlertidige rammebestemmelser siden december 2008.Danmark har alene benyttet reglerne til at indføre en eksportkreditforsik-ringsordning.

7.

Foreløbig dansk holdning

Danmark støtter Kommissionens statsstøttehandlingsplan fra 2005 og Lis-sabon-målene, der bl.a. fokuserer på en nedbringelse af statsstøtteniveauetog en omlægning af støtten til horisontale formål i fælles interesse. Det erdansk holdning, at statsstøtte alene skal anvendes til at fremme horisontalemål i fælles interesse og til at korrigere for identificerede markedsfejl i øko-nomien. Det vurderes fra dansk side, at den aktuelle globale finansielle og
5/6
økonomiske krise har skabt vanskeligheder med at finansiere en indsats, derbidrager til at fremme konkrete mål i fælles interesse og at sikre innovationi fællesskabets økonomi.Danmark støttede generelt indførelsen af de midlertidige rammebestem-melser i 2008, i det man fra dansk side lagde vægt på, at reglerne vartemporære, og at Kommissionen skulle sikre, at det alene var nødvendigeog proportionale ordninger, affødt af den aktuelle krise, der kunne god-kendes. Danmark var dog kritisk overfor forhøjelsen afde minimis-loftettil 500.000 euro, som man fra dansk side ikke mente, kunne begrundes udfra et kriseperspektiv.Danmark støtter generelt en afvikling og udfasning af EU’s statsstøttekriseregime. Det er vigtigt, at de lempelige regler udfases i takt med atadgangen til finansiering på det private marked normaliseres og stabilise-res. Danmark kan derfor generelt tilslutte sig, at Kommissionen nu fore-slår at udfase og delvist ophæve de lempelige regler, som blev indført i2008. Danmark støtter særligt Kommissionens forslag om ikke at forlæn-gede minimis-forhøjelsen,herunder forhøjelsen på landbrugsområdet.Herudover støtter Danmark forlængelsen af eksportkreditforsikringsreg-lerne. Danmark skal dog påpege, at der i de eksisterende regler findeskortfristede eksportkredittyper, der ikke kan dækkes i det private eksport-kreditforsikringsmarked, heller ikke under normale forhold. En forlæn-gelse af de eksisterende regler, der ikke korrigerer dette forhold, kan for-ringe danske eksportørers eksportmuligheder, og Danmark vil derfor væ-re nødt til at benytte den eksisterende ”escape” klausul til at forelægge ogdokumentere dette markedssvigt inden udgangen af 2012.Af hensyn til det administrative arbejde forbundet med at anmelde støtte-ordninger til Kommissionen, ønsker Danmark at få afklaret, i hvilket om-fang det vil være muligt at anmelde forlængelser af ordninger, godkendtefter de midlertidige kriseregler, i henhold til de almindelige statsstøtte-procedureregler, som giver mulighed for at anvende en simpel anmeldel-sesprocedure for forlængelse på op til seks år af eksisterende støtteord-ninger.

8.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser.

9.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
6/6

10.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervsli-vet.

11.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.