Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 291
Offentligt
1011064_0001.png
1011064_0002.png
1011064_0003.png
1011064_0004.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
ErhvervsudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra samrådet i Er-hvervsudvalget fredag den 10. juni 2011 vedr. ekspertgruppen for videnspred-ning.
15. juni 2011
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-post3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
NetstedCVR-nr.
Charlotte Sahl-Madsen
Sagsnr.Dok nr.Side
11-10100219164111/1
Samråd (åbent) i Erhvervsudvalget fredag den 10. juni 2011 vedr.ekspertgruppen for videnspredning – ERU – alm. del spm. ADDET TALTE ORD GÆLDER
Jeg vil starte med at læse samrådsspørgsmålet om, som lyder:”Vilministrene redegøre for, hvordan regeringen vil følge anbefaling nr. 8.3 ”Nyviden og innovation via offentlige indkøb” samt anbefaling nr. 8.4 ”Intelligentoffentlig regulering skaber innovation” fra rapporten ”Ny viden til mindre virk-somheder – sådan gør vi det bedre”, som er udarbejdet af en ekspertgruppe be-stående af erhvervsfolk og forskere?”Jeg vil indledningsvis omtale det arbejde og de initiativer, som ekspertgruppenfor videnspredning har forestået, og ikke mindst regeringens aktuelle initiativerfor at styrke videnspredningen i Danmark.Jeg formoder således, at hr. Steen Gade har en oprigtig interesse i debatten omvidenspredning i bredere forstand – og ikke blot nogle få udvalgte anbefalinger.Herefter vil økonomi- og erhvervsministeren mere specifikt redegøre for regerin-gens politik i forhold til offentlige indkøb og intelligent regulering.Jeg har, siden jeg tiltrådte som videnskabsminister, haft særlig fokus på at øgeflowet af viden fra offentlige videninstitutioner til virksomheder.Vi har bestemt behov for, at den viden, der produceres i regi af universiteter ogandre offentlige forskningsinstitutioner, bliver bragt ud til så mange virksomhe-der som overhovedet muligt.Særligt har små og mellemstore virksomheder brug for let adgang til viden, da deikke nødvendigvis selv har kapacitet til at forske og innovere.Jeg havde sammen med økonomi- og erhvervsministeren i løbet af efteråret 2010en række dialogmøder med små og mellemstore virksomheder om barrierer foradgang til viden.Samtidig holdt regeringens vækstforum møde i november 2010 om forskning oginnovation, blandt andet om behovet for en mere effektiv videnspredning.På den baggrund nedsatte jeg i november 2010 den omtalte hurtigtarbejdendeekspertgruppe for videnspredning.Lars Goldschmidt fra Dansk Industri var formand for gruppen, der var sammen-sat af personer fra erhvervslivet, universitetsverdenen og fra faglige organisatio-ner.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2
Den uafhængige gruppe var – og det indrømmer jeg, inden for en begrænset tids-horisont – frit stillet til at foretage analyser af videnspredningen i Danmark oglancere anbefalinger.Ekspertgruppen overrakte mig i marts 2011 deres rapport med syv overordnedeanbefalinger.Det er selv sagt ekspertgruppens anbefalinger og ikke nødvendigvis udtrykt forregeringens politik.Når det er sagt, bidrager anbefalingerne til den meget vigtige debat om, hvordanvi bedst får omsat viden vil vækst i Danmark.I forlængelse af ekspertgruppens arbejde har regeringen aktuelt taget en rækkeinitiativer for at styrke videnspredningen i Danmark.Eksempelvis har regeringen i april 2011 foreslået, at der yderligere afsættes 30mio. kr. til videnpilotordningen, hvorved ordningens midler fordobles i 2011 og2012.Videnpilotordningen styrker virksomhedernes innovation gennem ansættelse afakademikere, der skal arbejde med forsknings- og udviklingsprojekter.Den 27. maj 2011 lancerede regeringen samtidig Aftale om Danmark som vækst-nation.Aftalen indebærer en række tiltag, der netop styrker videnspredning og forsk-ningssamarbejde mellem offentlige videninstitutioner og virksomheder.Under Videnskabsministeriet har vi foreslået, at der bliver oprettet et nyt råd forstrategisk forskning og teknologi.Det skal erstatte Det Strategiske Forskningsråd og Rådet for Teknologi og Inno-vation.Hele formålet er at øge overskueligheden af støttemuligheder for både virksom-heder og forskere.Men jo altså også at bygge videre på de bedste elementer fra de tidligere råd.Hensigten med dette enstrengede bevillingssystem er også at øge samarbejdetmellem universiteter og virksomheder.Samtidig oprettes DanskGTS, der skal sørge for, at GTS-institutterne – det stårfor godkendte teknologiske serviceinstitutter – i endnu højere grad indgår i koor-dineret, dynamisk samarbejde med danske virksomheder.Samtidig skal DanskGTS sikre, at GTS-institutternes udbud af viden dækkervækstområder med stor betydning for danske virksomheder.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3
GTS-nettet er en vigtig kilde til viden og videnspredning for mange små og mel-lemstore virksomheder.Det vil regeringen med oprettelsen af DanskGTS i endnu højere grad udnytte.Dette er blot nogle få af mange visionære initiativer i regeringens vækstpakke.Herudover kan jeg nævne, at ekspertgruppens anbefalinger har givet inspirationtil Rådet for Teknologi og Innovation, der nu arbejder videre med flere anbefa-linger.Rådet vil tage initiativ til, at innovationsagenterne, der laver innovationscheckhos virksomheder, får større fokus på byggeri, handel og service, hvor der er etstort innovationspotentiale.Samtidig har rådet til hensigt at igangsætte op til 12 pilotforsøg med øget samar-bejde mellem erhvervsskoler og GTS-institutter.Jeg giver nu ordet videre til økonomi- og erhvervsministeren, der mere specifiktvil redegøre for regeringens politik i forhold til offentlige indkøb og intelligentregulering.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
4/4