Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 288
Offentligt
1009565_0001.png
1009565_0002.png
1009565_0003.png
1009565_0004.png
1009565_0005.png
1009565_0006.png
1009565_0007.png
1009565_0008.png
1009565_0009.png
1009565_0010.png
1009565_0011.png
1009565_0012.png
9. juni 2011
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 20. juni 2011Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende markerede dagsordenspunkter,som skønnes at vedrøre Erhvervsudvalgets ansvarsområde:1) Forslag til revision af direktiv om indskydergarantiordninger-Generel indstillingKOM(2010) 368, KOM(2010) 3692) Forordning om regulering af handel med finansielle derivater-Generel indstillingKOM(2010) 4843) Forordning om tekniske krav til kreditoverførsler og direkte debiteringer i euromv. (migration til SEPA)-Generel indstillingKOM(2010) 7754) Bankstresstest-Orienterende debatKOM-dokument foreligger ikke5) EIB’s eksterne lånemandat 2007-2013 - – midtvejsevaluering-Politisk drøftelseKOM(2010) 173, KOM(2010) 1746) Omnibus II-Tidlig forelæggelse (sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN den20. juni 2011)KOM(2011) 087) Meddelelse fra Kommissionen vedr. effektiv kvalitetsstyring inden for europæi-ske statistikker-RådskonklusionerKOM(2011) 2118) Styrket økonomisk samarbejde – trialogforhandlinger-Opdatering af generel indstillingKOM(2010) 522, KOM(2010) 523, KOM(2010) 524, KOM(2010) 525,KOM(2010) 526, KOM(2010) 5279) Europæisk Semester-Rådsudtalelser og rådsanbefalinger vedr. medlemslandenes stabilitets- og konvergenspro-Side 8SærskiltdokumentSærskiltdokumentSide 3
2
grammer og nationale reformprogrammerSEK(2011) 801-82810) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning-Rapport til Rådet/RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke
3
Dagsordenspunkt 3:
Forordning om tekniske krav til kreditoverførsler ogdirekte debiteringer i euro m.v. (migration til SEPA)
Resumé
Kommissionen har den 16. december 2010 fremsat forslag til forordning om tekniske krav tilkreditoverførsler og direkte debiteringer i euro og om ændring af forordning (EF) nr. 924/2009om grænseoverskridende betalinger i EU mv. Det indre marked for betalingstjenester i euro - theSingle Euro Payments Area (SEPA) - er et initiativ fra den europæiske banksektor, der erstøttet af Kommissionen og Den Europæiske Centralbank og har til formål at gøre elektroniskeeurobetalinger indenfor EU/EØS let tilgængelige og forbrugervenlige. Elektroniske betalingerkan f.eks. være brug af betalingskort eller bankoverførsler. Ideen med projektet er at sikre effek-tiv konkurrence og sikre, at der ikke er forskel på ordningerne for grænseoverskridende og inden-landske betalinger. Banksektoren har haft mulighed for at udbyde de første SEPA produktersiden den 28. januar 2008. Kommissionens forslag har til formål at fastlægge slutdatoer forovergang til SEPA.Nedenstående er udarbejdet på baggrund af Kommissionens forslag KOM(2010)775 samtformandskabets seneste kompromisforslag og giver et prioriteret uddrag af sagen.KOM(2010) 775Baggrund
Det indre marked for betalingstjenester i euro - the Single Euro Payments Area(SEPA) - er startet som et primært markedsstyret projekt, som har fået og får væ-sentlig støtte fra både Kommissionen og Den Europæiske Centralbank, og somhar til formål at gøre elektroniske betalinger i euroområdet let tilgængelige og for-brugervenlige. Elektroniske betalinger kan f.eks. være brug af betalingskort elleroverførsler mellem konti.Formålet med SEPA er at effektivisere betalinger i euro, således at der ikke skel-nes mellem indenlandske og grænseoverskridende transaktioner i euro i EU ogEØS-landene hvad angår priser og øvrige vilkår. Midlet er at opbygge én fællesstandard for betalinger i euro til afløsning af forskellige nationale systemer forherigennem at fjerne de eksisterende nationale barrierer for grænseoverskridendebetalinger, fremme konkurrencen mellem betalingsydelser og understøtte denøkonomiske integration i EU.Den europæiske banksektor, herunder danske banker, har haft mulighed for atudbyde de første SEPA produkter siden den 28. januar 2008, hvor man har kun-net tilbyde kunder at foretage overførsler mellem konti i euro via én fælles stan-dard i form af ”SEPA Credit Transfers”. Fra den 2. november 2009 blev der med”SEPA Direct Debit” yderligere introduceret én fælles standard for at foretagedirekte betalingstræk i euro på kundernes konto (faste betalingsaftaler svarende tilsystemet med Betalingsservice i Danmark).I forbindelse med ”SEPA Direct Debit” deltager Nationalbanken i det fælleseu-ropæiske clearingssystem, STEP2, på vegne af et antal pengeinstitutter, der har
4
tilsluttet sig et fælles engagement, som er åbent for alle pengeinstitutter i Dan-mark. Nogle danske banker har valgt selv at være direkte deltagere i STEP2.Indhold
Kommissionen har fremsat forslag til forordning, der har til formål at fastlæggeslutdatoerne for en endelig overgang fra de forskellige nationale systemer til SE-PA-løsningerne, således at SEPA-instrumenterne helt vil erstatte alle de hidtidigeforskellige indenlandske instrumenter. Baggrunden for forslaget er at sikre integra-tionen af betalingsmarkedet i EU, som er formålet med SEPA. På grund af denlangsomme overgang, som er opnået indtil videre, hvor der har været tale om envalgfri overgang, vurderer alle interessenter, at det kan blive nødvendigt med enjuridisk bindende slutdato for overgangen til SEPA for at fremme formålet om atintegrere eurobetalingssystemerne. Kommissionens forslag indebærer således, atder indføres slutdatoer for overgangen (migrationen) til SEPA for kreditoverførs-ler og direkte debiteringer i euro.Kommissionen foreslår, at slutdatoen fastsættes 12 måneder efter forordningensikrafttræden for kreditoverførsler og 24 måneder efter forordningens ikrafttrædenfor direkte debiteringer. I formandskabets forslag er datoerne konkretiseret tilsenest 1. februar 2013 hhv. 1. februar 2014.For ikke-eurolande er der foreslået en længere implementeringsfrist i betragtningaf det begrænsede omfang af deres betalingstransaktioner i euro, konkret frem til1. februar 2016 for kreditoverførsler og frem til 1. februar 2017 for direkte debite-ringer (forordningen gælder alene overførsler mellem konti i euro og således ikkenationale valutaer).Udover de endelige implementeringsdatoer indeholder forslaget ligeledes forbudmod (multilaterale) interbank-gebyrer (såkaldte MIF – multilateral interchangefees) på SEPA Direct Debit efter en overgangsperiode (frem til 1. februar 2016for indenlandske overførsler og frem til 1. november 2012 for grænseoverskri-dende overførsler). Det er således i dag normal praksis, at slutkundens bank op-kræver et sådant interbank-gebyr fra betalingsmodtagerens bank som betaling forat gennemføre det direkte betalingstræk på slutkundens konto som led i betalings-aftalen. Sådanne interbank-gebyrer vurderes imidlertid at fungere normerende forden betaling, som betalingsmodtagerens bank i næste led opkræver af betalings-modtageren. Konkret kan betalingsmodtageren således vanskeligt forhandle sig tilen lavere pris for betalingsydelsen hos sin bank, end hvad banken betaler slutkun-dens bank i interbank-gebyr for ydelsen. Formålet med forbuddet er således atundgå, at sådanne interbank-gebyrer kommer til at udgøre en kollektivt aftaltbund for prisen til betalingsmodtageren, og således reducerer konkurrencen mel-lem banker og mindsker betalingsmodtagerens mulighed for at forhandle en laverepris for betalingsydelsen.
5
Kommissionen gives desuden beføjelse til gennem en delegeret retsakt at opdaterede tekniske specifikationer for de to SEPA-instrumenter på baggrund af mar-kedsmæssige og tekniske udviklinger.Hjemmelsgrundlag
Kommissionens forslag til SEPA forordning har hjemmel i artikel 114, stk. 1, itraktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (Lissabontraktaten), som eromfattet af den almindelige lovgivningsprocedure i Traktatens artikel 294.Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at målene med forslaget ikke i tilstrækkelig gradkan realiseres af medlemsstaterne. Uden en fælles frist på EU-niveau vil manglen-de koordinering medlemsstaterne imellem og de interesserede parter imellem føretil problemer i forbindelse med overgangen til SEPA og i værste fald forhindrereel migration. Et integreret marked for betalinger i euro kræver en indsats på EU-plan, eftersom de underliggende standarder, bestemmelser og processer skal væreens i alle medlemsstaterne. Hertil kommer, at kun en koordineret indsats på EU-plan mellem efterspørgsels- og udbudssiden kan give adgang til alle de potentiellenetværksfordele.Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet forventes at støtte en slutdato for overgang til SEPA.Europa-Parlamentet har i udmeldinger af 12. marts 2009 og 10. marts 2010 omgennemførelsen af SEPA understreget vigtigheden af at sikre hurtig migration tilSEPA. Europa-Parlamentet henviser til, at alle involverede parter er enige om, atdet er absolut nødvendigt at fastsætte en frist, hvis SEPA skal lykkes.Det forventes, at Europa-Parlamentets økonomiske og monetære udvalg vilstemme om forslaget i løbet af efteråret 2011.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Betalingstjenestedirektivet udgør det juridiske grundlag for de europæiske bankersarbejde med at etablere SEPA. Direktivet blev implementeret i Danmark pr. 1.november 2009 med lov om betalingstjenester. Det vil umiddelbart ikke værenødvendigt at ændre lovgivningen mhp. at leve op til forordningens bestemmel-ser.Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser
6
Kommissionen vurderer, at SEPA migration vil kunne føre til mere ensartedekonkurrencevilkår og en besparelse på driftsudgifter til opretholdelse af mangebetalingsplatforme. Dette vurderes at have en positiv samfundsøkonomisk effekt.Høring
Finansrådet ønsker én samlet migrationsdato for SEPA med en tidshorisont på 2 år,som man mener, vil gøre det mindre ressourcekrævende it-mæssigt at implementerede nødvendige ændringer. Derudover kan kommunikationsindsatsen til kunder ogsåforetages samlet vedrørende Credit Transfers og Direct Debits.Finansrådet finder, at betalinger gennemført via Large Value Payment Systemsgenerelt skal undtages fra forordningens anvendelsesområde. Dette vil sikre, atf.eks. Euro 1 og TARGET2 betalinger undtages fra forordningen. Det bemærkes,at betalinger via Large Value Payments System allerede er undtaget forordningen,både i Kommissionens oprindelige forslag og i seneste kompromisforslag fra for-mandskabet.Finansrådet er bekymret for, at EU-kommissionen tildeles for bred kompetence,særligt i relation til videreudvikling af SEPA. Herudover ønsker Finansrådet ensarte-de sanktioner på tværs af landene, således at der kan sikres et level playing field.Finansrådet finder principielt, at forbuddet mod (multilaterale) interbankgebyrer påSEPA Direct Debit efter en overgangsperiode skal udgå af teksten. Finansrådet ud-dyber det med, at et forbud mod opkrævning af interbankgebyrer kombineret med,at forordningen indeholder krav om, at udbyderen af en betalingstjeneste skal giveadgang for Credit Transfers og Direct Debits, i realiteten betyder, at en betalingstje-nesteudbyder ved lov bliver påtvunget at levere en ydelse samtidig med, at der fast-sættes forbud mod, at udbyderen opkræver et gebyr for denne ydelse.Dansk Erhverv finder, at implementeringen af SEPA generelt skal tage hensyn tilvelfungerende nationale betalingssystemer, så man ikke ødelægger muligheden fornationale betalingssystemer som Dankortet mv. Det bemærkes, at forordningen ale-ne vedrører kreditoverførsler og direkte debitering og ikke kortbetalinger. Forord-ningen har således ikke betydning for kortbetalinger, herunder Dankortet.Danmarks Rederiforening og Dansk Aktionærforening støtter, at der fra dansk sidearbejdes for én samlet migrationsdato.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat vedr. Kommissionens forslag til forordning om migration til SEPA eroversendt til Folketingets Europaudvalg i april 2011.Holdning
Foreløbig dansk holdning
7
Fra dansk side støttes kompromisforslaget, herunder etablering af bindende dato-er for overgang (migration) til SEPA for at understøtte effektivisering af betalings-infrastrukturen i EU.Fra dansk side foretrækkes én sammenfaldende frist for overgangen til SEPA-produkterne for både kreditoverførsler og direkte debiteringer, herunder en sam-let frist på 24 måneder til migrationen for at give tilstrækkelig tid til omstillingen.Idet der dog under alle omstændigheder ventes en længere implementeringsfristfor overgangen til SEPA for ikke-eurolande kan det foreliggende kompromis medde angivne (differentierede) frister accepteres, idet dette vurderes at ville give rela-tivt lang tid for danske bankers til at implementere SEPA-produkterne vedr. eu-robetalinger.Fra dansk side kan man desuden støtte forslaget vedrørende et forbud mod (mul-tilaterale) interbankgebyrer på SEPA Direct Debit efter en overgangsperiode forat understøtte konkurrencen på markedet.Andre landes holdningGenerelt er der opbakning til forslaget.Der er generel opbakning til en ambitiøs tidsplan for implementering, men enkeltelande har imidlertid væsentlige udfordringer med forslaget i forhold til implemen-teringsfristerne.Et bredt flertal af medlemslandene, men ikke alle, støtter forslaget om et forbudmod (multilaterale) interbank-gebyrer for SEPA Direct Debit. Nogle landes ban-ker er således mere afhængige af sådanne interbank-gebyrer end andre. Noglelande har foreslået at tillade omkostningsbaserede interbankgebyrer.
8
Dagsordenspunkt 7:
Effektiv kvalitetsstyring inden for europæiske stati-stikker
Resumé
Med baggrund i arbejdet med at styrke det økonomiske samarbejde i EU fremsatte Kommissio-nen den 15. april 2011 en meddelelse om effektiv kvalitetsstyring inden for europæiske stati-stikker. Formålet med meddelelsen er at fremlægge en strategi for indførelse af et kvalitetssty-ringssystem for statistikker, som anvendes til samordning af den økonomiske politik. Meddelel-sen lægger op til en strategi, som bygger på 1) forbedret styring af det Europæiske StatistiskeSystem (professionel uafhængighed mv.), og 2) præventiv tilgang til kvalitetskontrol med stati-stikker om offentlige finanser. På ECOFIN den 20. juni ventes man at vedtage rådskonklu-sioner på baggrund af meddelelsen.KOM(2011) 211Baggrund og indhold
Det Europæiske Råd endosserede på sit møde den 28.-29. oktober 2010 finans-minister-Taskforcens rapport med anbefalinger til et styrket økonomisk samarbej-de i EU. På den baggrund opfordrede ECOFIN den 17. november 2010 Kom-missionen til at komme med et forslag om, hvordan de europæiske statistikker kanstyrkes. Kommissionen fremsatte den 15. april 2011 en meddelelse vedr. effektivkvalitetsstyring af europæiske statistikker, som bygger på to søjler:1)Forbedret styring af det Europæiske Statistiske System,herunder revision af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæiske statistikker mhp. styrkelse afstatistikbureauernes professionelle uafhængighed og nationale koordinationsan-svar, opstramning af adfærdskodeksen for europæiske statistikker, introduktion afbindende nationale ’forpligtende indsatser for tillid til statistik’ og styrkelse af na-tionale statistikbureauers overordnede koordinerende rolle i relation til kvalitets-sikring.2)Præventiv tilgang til kvalitetskontrol med statistikker om offentlige finanser,herunder ef-terlevelse af de påtænkte nationale ’forpligtende indsatser for tillid til statistik’,standardisering af offentlige regnskabsregler, kvalitetskontrol af ’kildedata’, syste-matisk risikoovervågning og sanktioner ved manglende efterlevelse.Overordnet foreslår Kommissionen følgende tiltag:1) Underforbedret styring af det Europæiske Statistiske System:Forordningen om europæiske statistikker skal ændres, så bestemmelserneom nationalbureauers uafhængighed strammes.Adfærdskodeksen for europæiske statistikker skal revideres, så der skelnesmellem de principper, som skal gennemføres af nationale statistikbureauer,og principper vedrørende de institutionelle rammer, som medlemsstaterneskal gennemføre.
9
Medlemsstaterne skal på grundlag af Adfærdskodeksen formelt juridisk for-pligte sig til at træffe alle nødvendige foranstaltninger til bevarelse af tillidentil statistikkerne (jf. ’forpligtende indsatser for tillid til statistik’) og til atovervåge den nationale implementering af Adfærdskodeksen på et formeltjuridisk grundlag.De nationale statistikbureauer skal aktivt involveres i fastlæggelsen af kvali-tetskravene til administrative datakilder, som danner grundlag for statistiskeleverancer, især indberetninger vedr. underskudsproceduren under Stabili-tets- og Vækstpagten (EDP).
2) Underpræventiv tilgang til kvalitetskontrol med statistikker om offentlige finanser:Der sigtes på at indføre præventive foranstaltninger, såsom fremme af yder-ligere standardisering af offentlige regnskaber og mere omfattende risiko-vurderinger mhp. at sikre en høj kvalitet af statistikker for offentlige finan-ser og EDP-tal. Den præventive tilgang til kontrollen med statistikker foroffentlige finanser betyder, at de forpligtende indsatser også har til formål atdække de risici, der er forbundet med manglerne i de nationale statistiske sy-stemer som helhed.Kommissionen vil udarbejde et system for kvalitetsstyring af statistikker omoffentlige finanser i samarbejde med nationale statistikbureauer og de natio-nale instanser, som kontrollerer kildedata (upstream data) om offentlige fi-nanser (særligt nationale revisionsmyndigheder).Kommissionen vil omsætte sine seneste erfaringer til et struktureret fore-byggende system, der finder anvendelse på alle medlemsstater. Det er mål-sætningen i samarbejde med de nationale statistikbureauer at forbedre iden-tificeringen, vurderingen og overvågningen af væsentlige risici eller proble-mer ved en proaktiv tilgang, så der foretages korrektioner så tidligt som mu-ligt.Kommissionen foreslår anvendelse af en strengere håndhævelsespolitik iforbindelse med de nye tiltag. Der vil systematisk blive indledt overtrædel-sesprocedurer, hvis en medlemsstat klart har forfalsket data for offentligefinanser eller givet vildledende oplysninger. Det er planen, at der også skalindføres håndhævelsesregler i forhold til direktivet over det offentliges bud-get- og regnskabssystem. Det er planen, at der også indføres håndhævelses-regler inden for rammerne af de ’forpligtende indsatser for tillid til statistik’.På baggrund af Kommissionens meddelelse er der blevet fremlagt udkast tilrådskonklusioner, som EFC endosserede den 1. juni, og som generelt afspejler ogstøtter indholdet i Kommissionens meddelelse. EFC understreger dog flere stederi sin udtalelse, at den styrkede kvalitetssikring af de omtalte statistikker skal ske påen omkostningseffektiv måde. Hovedpunkterne i udkastet til rådskonklusioner erat:EFC udtrykker sin støtte til forslaget om at fokusere på en præventiv til-gang til kvalitetsstyring af europæiske statistikker.
10
EFC opfordrer medlemsstaterne til at samarbejde med Eurostat i forbin-delse med fremtidige dialogbesøg, også når det gælder undersøgelse afkildedata, inden for rammerne af den gældende EDP-forordning.EFC anfører, at den foreslåede ændring af forordningen om europæiskestatistikker skal afklare og sikre professionel uafhængighed af de nationalestatistiske bureauer.EFC opfordrer Kommissionen til at supplere den præventive tilgang tilkvalitetsstyringen med at indlede overtrædelsesprocedurer, hvis en med-lemsstat klart har forfalsket data for offentlige finanser eller givet vildle-dende oplysninger.EFC støtter principielt Kommissionens idé om forpligtende indsatser tiltillid til statistik. EFC foreslår endvidere, at pilotprojekter sættes i gangmhp. at identificere et sæt af grundregler, som kunne inkluderes i de for-pligtende indsatser.EFC forventer, at Kommissionen vil specificere meddelelsens forslag isamarbejde med de nationale statistikbureauer, da meddelelsens målsæt-ninger kun kan opnås gennem en konsistent tilgang, som er støttet af allede involverede aktører.
På ECOFIN den 20. juni ventes man at vedtage de nævnte rådskonklusioner påbaggrund af Kommissionens meddelelse.Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Eventuelle initiativer på baggrund af Kommissionens meddelelse kan indebære lov-givningsmæssige konsekvenser, herunder ændringer af Lov om Danmarks Statistikog af forordningen om europæiske statistikker.Statsfinansielle konsekvenser
1)Forbedret styring af det Europæiske Statistiske SystemForslagene i Kommissionens meddelelse til forbedret styring af det europæiskestatistiksystem har generel karakter. Den konkrete udmøntning vil være bestem-mende for, hvilke statsfinansielle konsekvenser en kommende følgelovgivning kanfå.2)Præventiv tilgang til kvalitetskontrol med statistikker om offentlige finanserKommissionens planlagte tiltag vil kunne indebære meromkostninger for Dan-marks Statistik og for de involverede institutioner, som Kommissionen ønsker at
11
inddrage i en øget kvalitetskontrol af kildedata. En vurdering af de samlede mer-omkostninger for Danmark og fordelingen af byrden mellem de involverede insti-tutioner afventer en nærmere udmøntning af tiltagene.Eventuelle meromkostninger for Danmarks Statistik i forbindelse med opfølgen-de retsakter afholdes som udgangspunkt inden for Økonomi- og Erhvervsmini-steriets eksisterende udgiftsramme. I det omfang udgifterne undtagelsesvis ikkeforventes afholdt inden for Økonomi- og Erhvervsministeriets egen ramme, skalder snarest efter forslagenes fremsættelse og senest forud for drøftelsen i det rele-vante specialudvalg være en drøftelse med Finansministeriet med henblik på, atdette aspekt efter en nærmere vurdering kan forelægges for Regeringens Økono-miudvalg.Den mere konkrete vurdering af meddelelsens statsfinansielle konsekvenser kansåledes først foretages, når meddelelsen udmøntes gennem følgelovgivning.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser.Høring
Meddelelsen har ikke været sendt i høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Holdning
Dansk holdningRegeringen støtter principielt Kommissionens meddelelse om effektiv kvalitetssty-ring af de europæiske statistikker, der relaterer sig til den aktuelle drøftelse omreform af det økonomisk-politiske samarbejde i EU.Regeringen støtter de tiltag, der skal sikre pålidelige data for de offentlige finanser,som er centralt for en troværdig budgetovervågning. Det bemærkes, at de kildedata,der arbejdes med ved udarbejdelsen af statistikken for offentlige finanser i Danmark,allerede er underkastet en gennemgang af uafhængige revisionsmyndigheder, samt atdisse kildedata løbende kvalitetsvurderes af Danmarks Statistik før de indgår i udar-bejdelsen af statistikken for offentlige finanser.Regeringen vil arbejde for at sikre omkostningseffektivitet og arbejder for en be-grænsning af metodebesøg, så der ikke påføres medlemslande unødvendige ekstra-omkostninger, og for at mere omfattende kvalitetskontroller af kildedata primærtudføres under de ekstraordinære metodebesøg og ikke under de regelmæssige ordi-nære dialogbesøg.
12
Andre landes holdningMedlemslandene anerkender generelt nødvendigheden af en styrket kvalitetskon-trol af statistikker, der anvendes til samordning af den økonomiske politik. Det erdog den fremherskende holdning, at de nationale statistikbureauer skal være ga-ranter for statistisk kvalitet og ikke påtage sig rollen som regnskabsmæssige revi-sorer. Det påpeges fra flere sider, at den planlagte opstramning af kvalitetssikringenkan blive yderst ressourcekrævende på nationalt niveau.Det skal tilføjes, at kravet om øget uafhængighed af nationale myndigheder kan med-føre politiske/lovgivningsmæssige problemer i nogle medlemslande.Der forventes bred opbakning til Kommissionens forslag til strategi for at sikre eneffektiv kvalitetsstyring af europæiske statistikker, herunder en styrket kvalitetssty-ring vedrørende de offentlige finanser. Der må dog forventes krav om, at kvali-tetssikring sker under hensyn til omkostningseffektivitet.