Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 273
Offentligt
1000459_0001.png
1000459_0002.png
1000459_0003.png
1000459_0004.png
1000459_0005.png
1000459_0006.png
1000459_0007.png
1000459_0008.png
1000459_0009.png
1000459_0010.png
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALGGrundnotatet er opdateret med indkomne høringssvar (markeret med kur-siv)
17. maj 2011
11/02290-6
/tlr-dep
Kommissionens meddelelse i forbindelse med ”Reform af EU-statsstøttereglerne for tjenesteydelser af almindelig økonomisk interes-se” – KOM (2011) 146 af 23. marts 2011ResuméKommissionen vedtog i 2005 SGEI-pakken1(pakken om regelsættet om tje-nesteydelser af almindelig økonomisk interesse) for at definere de betingel-ser, hvorunder statsstøtte i form af kompensation for udførelse af offentligtjeneste kan betragtes som forenelig med EU-statsstøttereglerne. SGEI-pakken består af Kommissionens beslutning af 28. november 2005(2005/842/EF), Fællesskabets rammebestemmelser af 29. november 2005(2005/C297/04) og Transparensdirektivet af 15. december 2004(2006/111/EF2). Rammebestemmelserne udløber i november 2011. Kom-missionen har løbende evalueret reglerne, og Kommissionens tjenestegrenehar publiceret en konsekvensanalyse, der beskriver anvendelsen af statsstøt-tereglerne i SGEI-pakken siden 2005 samt resultatet af den offentlige hø-ring, der har været foretaget i forbindelse hermed.Kommissionen har på den baggrund udarbejdet en meddelelse om reformaf SGEI-pakken. Kommissionen planlægger at gennemføre høringer af Eu-ropa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg,Regionsudvalget, medlemsstaterne og øvrige interessenter om udkast til nySGEI-pakke inden juli 2011. Kommissionen forventer at kunne fremsætteforslag til ny beslutning og nye rammebestemmelser i juli med henblik påKommissionens vedtagelse i november 2011.1.Baggrund og indhold
SGEI-pakken består af Kommissionens beslutning af 28. november 2005,Fællesskabets rammebestemmelser af 29. november 2005 og Transparens-direktivet af 15. december 2004. Rammebestemmelserne udløber i novem-ber 2011.SGEI (Services of General Economic Interest).Transparensdirektivet blev gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 590 af 20.juni 2008 om gennemskueligheden af de økonomiske forbindelser mellem offentligemyndigheder og offentlige virksomheder og om den finansielle gennemskuelighed i be-stemte virksomheder, jf. § 11 c i konkurrenceloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1027 af 21.august 2007, som ændret ved lov nr. 375 af 27. maj 2008.21
2/10
Revisionen af SGEI-pakken er en del af Kommissionens arbejdsprogramfor 2011, og reformen af reglerne skal ses i sammenhæng med Kommissio-nens bredere politiske målsætninger på området for offentlige tjenesteydel-ser. Ved Kommissionens meddelelse ”Towards a Single Market Act” af 11.november 2010 (herefter indre markedspakken) forpligtede Kommissionensig til, inden 2011, at vedtage en meddelelse og en række foranstaltningervedrørende tjenesteydelser af almindelig interesse. Kommissionen under-stregede herved, at EU og dets medlemsstater skal sikre, at offentlige tjene-steydelser er operative på et passende niveau, overholder klare finansie-ringsregler, er af højeste kvalitet og faktisk tilgængelig for alle.Kommissionen har på den baggrund udarbejdet meddelelse om reform afSGEI-pakken. Kommissionen forventer at kunne fremsætte forslag til nybeslutning og nye rammebestemmelser i juli med henblik på vedtagelse inovember 2011. Kommissionen forventes i den forbindelse at gennemføreen bred høring.Begrebet tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesseOverordnet opererer EU-retten med såkaldte tjenesteydelser af almindeliginteresse SGI (Services of General Interest).Disse tjenesteydelser kan deles op i to underkategorier – tjenesteydelser afalmindelig økonomisk interesse SGEI (Services of General Economic Inte-rest) og sociale tjenesteydelser af almindelig interesse SSGI (Social Ser-vices of General Interest).Sidstnævnte kan være både økonomiske og ikke-økonomiske aktiviteter.Aktiviteter som anses for værende af ikke-økonomisk karakter i forbindelsemed statsstøttereglerne er f.eks. luftfartssikkerheden eller anti-forureningsovervågning, fordi disse aktiviteter er forbundet med udøvelsen af statsligmyndighed og opfyldelsen af statens ansvar over for befolkningen. Tilsva-rende betragtes forvaltningen af obligatoriske sociale sikringsordninger, derforfølger et rent socialt formål ikke som en økonomisk aktivitet i forbindel-se med statsstøttereglerne.Kun i de tilfælde, hvor tjenesteydelser er økonomiske aktiviteter, finder reg-lerne om konkurrence og statsstøtte anvendelse. Det fremgår således af arti-kel 106, stk. 2 i traktaten, at”... virksomheder, der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almin-delig økonomisk interesse, eller som har karakter af fiskale monopoler, erunderkastet traktaternes bestemmelser, navnlig konkurrencereglerne, i detomfang anvendelsen af disse bestemmelser ikke retligt eller faktisk hindreropfyldelsen af de særlige opgaver, som er betroet dem. Udviklingen afsamhandelen må ikke påvirkes i et sådant omfang, at det strider mod Unio-nens interesse”.
3/10
Det er alene økonomiske tjenesteydelser, således som de er reguleret iSGEI-pakken, der er omfattet af Kommissionens reform.SGEI-pakken og statsstøtteMedlemsstaternes kompensation til virksomheder, der udfører tjenesteydel-ser af almindelig økonomisk interesse, blev indtil 2001 betragtet som stats-støtte. Det betød, at alle ordninger, hvorved staten kompenserede virksom-heder for en tjenesteydelse af almindelig økonomisk interesse, skulle an-meldes i henhold til artikel 108, stk. 3.Dette blev ændret ved Ferring dommen (Domstolens dom af 22. november2001 i sag C-53/00) og igen med Altmark Trans dommen (Domstolens domaf 24. juli 2003 i sag C-280/00), som er en del af grundlaget for Kommissi-onens betragtninger i forbindelse med udarbejdelsen af Kommissionens be-slutning og rammebestemmelserne, hvorefter kompensation for tjeneste-ydelser af almindelig økonomisk interesse ikke betragtes som statsstøtte,hvis følgende fire betingelser er opfyldt:1. For det første skal den pågældende virksomhed faktisk være pålagt at op-fylde forpligtelsen til offentlig tjenesteydelse, og forpligtelsen skal væreklart defineret.2. For det andet skal de kriterier, der er grundlaget for beregningen af kom-pensationen, være fastlagt på forhånd på en objektiv og gennemsigtig måde.3. For det tredje må kompensationen ikke overstige, hvad der er nødvendigtfor helt eller delvist at dække de udgifter, der er forbundet med opfyldelsenaf forpligtelserne til offentlig tjeneste, idet der skal tages hensyn til de her-med forbundne indtægter og til en rimelig fortjeneste ved opfyldelsen afforpligtelserne.4. Endelig fastslog Domstolen, at størrelsen af den nødvendige kompensati-on skal fastlægges på grundlag af en analyse af de omkostninger, som engennemsnitsvirksomhed, der er veldrevet og tilstrækkeligt udstyret med denødvendige aktiver til at kunne opfylde de stillede krav til den offentligetjenesteydelse, ville have ved at opfylde forpligtelserne. Der skal her tageshensyn til de hermed forbundne indtægter og til en rimelig fortjeneste vedopfyldelsen af forpligtelserne. Dette gælder dog ikke, såfremt den virksom-hed, der overdrages en forpligtelse til offentlig tjeneste, udvælges på grund-lag af en procedure, som giver mulighed for at udvælge den ansøger, derkan levere de pågældende ydelser til de laveste omkostninger for samfundet– typisk ved et udbud.Hvis de fire betingelser i Altmark Trans dommen ikke er opfyldt, er der taleom statsstøtte og reglerne i Kommissionens beslutning af 28. november2005 finder anvendelse. På baggrund af meddelelsen skal det vurderes,hvorvidt støtten er forenelig ned fællesmarkedet og fritaget for anmeldelseefter traktatens artikel 108, stk. 3.
4/10
Kommissionens beslutning gælder for alle sektorer med undtagelse af land-transportsektoren, ligesom beslutningen kun finder anvendelse for kompen-sation for offentlig tjeneste i luft- og søtransportsektoren under bestemteforudsætninger.Det fremgår af Kommissionens beslutning af 2005, at følgende kompensa-tion for tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse er defineret somforenelige med traktatens statsstøtteregler og fritaget for anmeldelse:Kompensation til virksomheder, der har en gennemsnitlig årsom-sætning på under 100 mio. EUR i de forudgående 2 regnskabsår, oghvor kompensationen ikke overstiger 30 mio. EUR om året.Betaling til hospitaler og sociale boligselskaber.Betaling til transport af op til 300.000 passagerer årligt for luft- ellersøtransport til og fra øer.Betaling til lufthavne og havne, der har under henholdsvis1.000.000 og 300.000 passagerer årligt.
Derudover gælder følgende kriterier, der modsvarer Altmark Trans dom-men:Virksomhedens pligt til at levere en tjenesteydelse af almindeligøkonomisk interesse skal overdrages ved en officiel retsakt, f.eks. enkontrakt.Betalingen må ikke overstige de nødvendige omkostninger ved atudføre tjenesteydelsen inkl. et rimeligt overskud (ikke overkompen-sation).Medlemsstaten forpligtes til at føre kontrol.
For de områder, der ikke er fritaget for anmeldelse efter beslutningen, gæl-der rammebestemmelserne af 29. november 2005, der finder anvendelse in-denfor alle områder undtagen transport og public service radio og tv.Rammebestemmelserne følger de samme generelle kriterier som beslutnin-gen. Medlemsstaterne er forpligtet til at sørge for, at betalinger til tjeneste-ydelser af almindelig økonomisk interesse overholder kravene i rammebe-stemmelserne.Derudover gælder Transparensdirektivet, der pålægger pligt til at føre sepa-rate regnskaber for tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse. Dettegælder når:Virksomheden af en medlemsstat er indrømmet særlige og eksklusi-ve rettigheder eller er overdraget opgaven at udføre tjenesteydelsenaf almindelig økonomisk interesse.Virksomheden modtager betaling for tjenesteydelsen af almindeligøkonomisk interesse.Virksomheden udøver andre aktiviteter.
5/10
Sammenfattende om retstilstanden for tjenesteydelser af almindelig økono-misk interesse:Der er ikke tale om statsstøtte, hvis betingelserne i Altmark Trans-dommen er opfyldt. Støtten til tjenesteydelsen af almindelig øko-nomisk interesse skal i dette tilfælde ikke anmeldes til Kommissio-nen.Hvis betingelserne i Kommissionens beslutning fra 2005 er opfyldt,betragtes støtten som forenelig med det indre marked og skal derforikke anmeldes til Kommissionen.Hvis betingelserne i Altmark Trans dommen eller Kommissionensbeslutning ikke er opfyldt, kan Kommissionen – på grundlag af enanmeldelse erklære støtten for forenelig med det fælles marked, hvisKommissionens rammebestemmelser fra 2005 er opfyldt.Transparensdirektivet skal overholdes.
Kompetencefordelingen mellem medlemsstaterne og den Europæiske UnionKommissionens beføjelse til at udstede bestemmelser på området for tjene-steydelser af almindelig økonomisk interesse har hjemmel i artikel 106, stk.3 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (Lissabontrakta-ten). Ifølge bestemmelsen kan Kommissionen udstede regler for medlems-staternes anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, der vedrørerstatsstøtte i form af kompensation til visse virksomheder, der har fået over-draget at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse.Medlemsstaterne har vide beføjelser til at definere, hvad der må anses fortjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse, bortset fra de sektorer,hvor der findes specifikke fællesskabsregler, jf. traktatens artikel 14.Artikel 14 giver samtidig Europa-Parlamentet og Rådet mulighed for, efterforslag fra Kommissionen, at vedtage regler, der understøtter ovenståendeprincipper.Indhold af Kommissionens meddelelse
Kommissionen bemærker indledningsvist i meddelelsen, at offentlige tjene-steydelser spiller en central rolle i den Europæiske Union, idet de fremmerden sociale og territoriale samhørighed, EU-befolkningens generelle vel-færd samt er vigtige for EU’s økonomiske udvikling. De strækker sig frastore kommercielle tjenesteydelser (f.eks. netværksindustrierne, herunderposttjenester, energiforsyning, elektroniske kommunikationstjenester og of-fentlige transportydelser) til en lang række af sundheds- og socialydelser(f.eks. omsorgsydelser for ældre og handicappede).Kommissionen anfører, at det overordnede formål med en reform af stats-støttereglerne for tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse er atforøge bidraget i form af sådanne tjenesteydelser til et større økonomisk op-sving i EU. Medlemsstaterne har således brug for at kunne garantere tilste-deværelsen af bestemte tjenesteydelser på overkommelige betingelser til
6/10
den brede befolkning (f.eks. hospitaler, uddannelse, sociale ydelser, kom-munikation og transport). Nationale, regionale og lokale myndigheder eransvarlige for og har vide skønsbeføjelser i forhold til at levere, udlægge ogtilrettelægge tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse.Kommissionen påpeger samtidig, at traktaten anerkender de offentlige tje-nesteydelsers væsentlige rolle, idet de fremmer den sociale og territorialesamhørighed, EU-befolkningens generelle velfærd og er vigtighed for EU’søkonomiske udvikling, og den europæiske mangfoldighed. Dette er afspej-let i artikel 1 i den nye protokol 26 til Traktaten om den Europæiske UnionsFunktionsmåde (Lissabontraktaten), hvorefter de fælles værdier for offent-lige tjenesteydelser EU omfatter:- et højt niveau med hensyn til kvalitet, sikkerhed og overkommelige pri-ser, lige behandling og fremme af universel adgang og af brugernes rettig-heder.- diversiteten i forskellige tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesseog forskellene mellem brugernes behov og præferencer, der kan være et re-sultat af forskellige geografiske, sociale eller kulturelle institutioner.- nationale, regionale og lokale myndigheders vigtige rolle og vide skøns-beføjelser med hensyn til at levere og udlægge tjenesteydelser af almindeligøkonomisk interesse så tæt på brugernes behov som muligt.Kommissionen finder, at kompensation til tjenesteydelser af almindeligøkonomisk interesse er nødvendig for at sikre kvalitet og effektivitet, og atdette er blevet yderligere understreget af den finansielle krise.Kommissionens påtænkte revision af SGEI-statsstøttereglerne
Kommissionen anfører, at høringsprocessen i forbindelse med udarbejdel-sen af konsekvensanalysen samlet set har bekræftet, at de eksisterende juri-diske instrumenter er nødvendige og passende foranstaltninger på baggrundaf udfaldet af Altmark Trans dommen. Høringen har dog også vist, at i visseområder, f.eks. i den sociale sektor, er reglerne ikke altid blevet anvendtsom planlagt. Dette kan skyldes en manglende bevidsthed om reglerne hosde berørte myndigheder såvel som kompleksiteten af den eksisterendeSGEI-pakke.Mange interessenter føler, at de eksisterende retlige instrumenter har bidra-get positivt til det overordnede mål om retssikkerhed. Men høringen visteogså, at der er mulighed for forbedringer. Især er der behov for klarere, enk-lere og mere effektive instrumenter til at sikre en lettere anvendelse af reg-lerne, som dermed kan fremme en mere effektiv levering af tjenesteydelseraf almindelig økonomisk interesse af høj kvalitet til gavn for de mennesker,der bor i EU.
7/10
Problemstillinger rejst i forbindelse med den offentlige høringProblemstillinger, som interessenterne ønsker mere klarhed om, og somKommissionen overvejer at give yderligere vejledning om, er bl.a.:Sondringen mellem økonomiske og ikke-økonomiske aktiviteter ihenhold til statsstøttereglerne og kvalificering af begrebet virksom-hed.Grænserne for medlemsstaternes beføjelser i henhold til reglerne omstatsstøtte, når de definerer en økonomisk aktivitet som en tjeneste-ydelse af almindelig økonomisk interesse.Kvalificeringen af hvor det må antages, at kompensation til vissetjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse på lokalt niveaupåvirker samhandlen mellem medlemsstaterne og derfor er omfattetaf statsstøttereglerne.De krav, som offentlige myndigheder skal følge i henhold til stats-støttereglerne, når de overdrager udførelse af tjenesteydelser af al-mindelig økonomisk interesse til en virksomhed.Hvornår det må antages, at kompensation for tjenesteydelser af al-mindelig økonomisk interesse ikke indebærer statsstøtte. Dette kanvære tilfældet hvis den virksomhed, der har fået overdraget forplig-telsen til offentlig tjeneste, er udvalgt på baggrund af en udbudspro-cedure, hvor udbyder har haft mulighed for at vælge den virksom-hed, der kunne levere de pågældende ydelser til de laveste omkost-ninger for samfundet, eller fordi kompensationen er i overensstem-melse med, hvad det ville koste en ”effektiv” og ”veldrevet” virk-somhed at levere de samme ydelser.Hvordan man kan øge samspillet mellem statsstøtte- og udbudsreg-lerne.Samspillet mellem reglerne i SGEI-pakken og andre sektorspecifik-ke regler for tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse.
Kommissionen overvejer på den baggrund at basere den kommende reformpå to centrale principper:

Præcisering:

Kommissionen vurderer muligheden for at skabeyderligere klarhed om en række centrale begreber relevante for an-vendelsen af statsstøttereglerne i forbindelse med tjenesteydelser afalmindelig økonomisk interesse. Dette drejer sig om anvendelsen afaf disse regler og betingelser for Kommissionens godkendelse afstøtte til sådanne ydelser.

Diversificeret og proportional tilgang:

Kommissionen vil undersø-ge måder at tilbyde en tilpasset tilgang til de forskellige typer af tje-nesteydelser af almindelig økonomisk interesse. Formålet er at gøregraden af statsstøttekontrol afhængig af arten og omfanget af de le-verede ydelser. Formindre typer offentlige økonomiske tjenesteydel-seraf en lokal natur og med en begrænset påvirkning af samhande-len mellem medlemsstaterne og for visse typer af sociale tjeneste-ydelser vil Kommissionen forenkle regelanvendelsen. Forstørre ty-
8/10
per af offentlige økonomiske tjenesteydelsermed en klar EU-dækkende dimension, vil Kommissionen fokusere på hensynene tileffektivitet og konkurrence.

Effektivitet, kvalitet og gennemsigtighed

Derudover vil Kommissionen lægge vægt på større hensyn til både effekti-vitet, kvalitet og gennemsigtighed, når der træffes beslutning om godken-delse af statsstøtteforanstaltninger i relation til tjenesteydelser af almindeligøkonomisk interesse.Kommissionen finder, at en sådan reform vil sikre en klar, enkel og effektivjuridisk ramme, som er lettere at overholde for de nationale, regionale oglokale myndigheder. Reformen skal tage sigte på at fremme en effektiv le-vering af tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse, som kan bidra-ge til at skabe en intelligent, bæredygtig og solidarisk økonomi.Reformen vil være fuldt på linje med det overordnede mål for EU's stats-støttekontrol, som er at sikre, at medlemsstaterne kun yder statsstøtte, sombidrager til at fremme målsætninger af fælles interesse, er godt designet ogproportional, og som ikke forvrider konkurrencen og samhandelen mellemmedlemsstaterne.2.Europaparlamentets holdning
Europaparlamentets holdning er endnu ikke kendt.3.Nærhedsprincip
Nærhedsprincippet er ikke relevant i forhold til meddelelsen.4.Gældende dansk ret
Transparensdirektivet blev gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr.590 af 20. juni 2008 om gennemskueligheden af de økonomiske forbindel-ser mellem offentlige myndigheder og offentlige virksomheder og om denfinansielle gennemskuelighed i bestemte virksomheder, jf. § 11 c i konkur-renceloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1027 af 21. august 2007, som ændretved lov nr. 375 af 27. maj 2008.Den øvrige regulering i form af Kommissionens beslutning af 28. november2005 (2005/842/EF) og Fællesskabets rammebestemmelser af 29. november2005 (2005/C297/04) er EU-regulering.5.Høring
Forslaget blev sendt i bred høring i EU-specialudvalget for Vækst ogKonkurrenceevne med svarfrist den 5. maj 2011.Følgende parter har haft bemærkninger til meddelelsen:Dansk Erhverv, Danmarks Rederiforening, Landbrug og Fødevarer.
9/10
Følgende parter har ingen bemærkninger til meddelelsen:Akademikernes CentralorganisationDansk Erhverv betragter EU’s regulering af statsstøtte som et meget vig-tigt bidrag til at styrke den frie konkurrence og dermed væksten i EU.Dansk Erhverv fremfører, at det er væsentligt at fortsætte indsatsen modstatsstøtte, der kan påvirke samhandlen mellem medlemsstaterne oghæmme den økonomiske udvikling. På den baggrund deler Dansk Er-hverv Kommissionens intension med meddelelsen om reform af reglernefor tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse (SGEI), og DanskErhverv pointerer, at det er vigtigt, at Kommissionens initiativer afspejlerde problemstillinger, der er rejst i den offentlige høring, herunder navn-lig behovet for større klarhed og bedre vejledning.Dansk Erhverv bemærker, at området er meget komplekst, og at der der-for hersker varierende nationale forhold, hvilket betyder, at der kan væregod grund til at anlægge nationale betragtninger i definitionen af SGEI.Dansk Erhverv påpeger i den forbindelse, at Kommissionens politik påområdet derfor skal tildele medlemsstaternes et passende råderum undersamtidig skyldig hensyn til en overordnet målsætning om forholdsvis ens-artet regulering på tværs af EU.Dansk Erhverv vurderer, at udlicitering og offentligt privat samarbejderummer et betydeligt økonomisk potentiale, og at statsstøttereglerne kanpåvirke muligheden for at udnytte dette. Påvirkning af udviklingen i udli-citering og offentligt privat samarbejde skal derfor tages i betragtningved regulering af området.Dansk Erhverv støtter den foreløbige danske holdning, som den er frem-stillet i notatet til EU Specialudvalget.Danmarks Rederiforening/Bilfærgernes Rederiforening bemærker, atKommissionens meddelelse ikke lægger op til materielle ændringer afreglerne vedr. udbud af færgeruter eller de generelle retningslinjer forstatsstøtte til transport, idet den primært er relateret til processuelleovervejelser.Danmarks Rederiforening/Bilfærgernes Rederiforening er enige i, at derer behov for større åbenhed og transparens samt ensartede regler.Danmarks Rederiforening/Bilfærgernes Rederiforening mener, at rutermed mere end 300.000 passagerer årligt, som har behov for offentligstøtte, altid skal bringes i udbud, uanset at en statslig myndighed ønskerat udføre opgaven som egenproduktion. Formålet hermed skal være altidat finde den løsning, som er billigst for samfundet, hvilket ikke altid er til-fældet ved myndighedsegenproduktion uden konkurrence. Danmarks Re-deriforening/Bilfærgernes Rederiforening kan derfor ikke være enige i, at
10/10
den enkelte medlemsstat skal have en vis fleksibilitet til at bedømme,hvornår der er tale om statsstøtte.Danmarks Rederiforening/Bilfærgernes Rederiforening bemærker, atmed hensyn til de maritime statsstøtteretningslinjer, så støtter DanmarksRederiforening/Bilfærgernes Rederiforening disses fortsattes eksistens.Landbrug og Fødevarer støtter den foreløbige danske holdning.6.Andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.7.Foreløbig dansk holdning
Danmark er principielt imod, at begrebet ”tjenesteydelser af almindeligøkonomisk interesse” defineres nærmere af Kommissionen, idet man fradansk side ønsker at bevare de nuværende skønsbeføjelser. Danmark vilsamtidig arbejde for, at statsstøttereglerne gøres klarere, mere præcise ogbrugervenlige.8.Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen vil ikke i sig selv medføre lovmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser.9.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen vil ikke i sig selv medføre samfundsøkonomiske konsekven-ser.10.Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen vil ikke i sig selv medføre administrative omkostninger for er-hvervslivet.11.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.Oprindeligt grundnotat blev fremsendt den 15. april 2011.