Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 269
Offentligt
NOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
9. maj 2011
Samlet samlenotat vedr. rådsmøde (Transport, Telekommunikation ogEnergi -søtransport) den 16. juni 2011Indholdsfortegnelse:1.Forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for søfartssikker-hedS. 2Vedtagelse af rådskonklusioner om Vejen frem mod en integreret ogkonkurrencedygtig søtransport ad de indre vandveje i EUS. 7
2.
2/9Forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for søfartssikker-hedKOM(2010) 611.Revideret notat.Resumé
Forslaget har til formål at justere den juridiske ramme for det allerede eksi-sterende europæiske agentur for søfartssikkerhed (EMSA) samt dets rolle iforhold til Kommissionen, medlemslandene og andre parter. Hensigten er ateffektivisere agenturets virke og udvide dets opgaveportefølje på udvalgtetekniske områder; heriblandt ulykkesopklaring, inspektioner, offshore, hav-miljø samt skibsovervågnings- og informationssystemer.Der vil ikke være behov for lovændringer som følge af forslaget. Forslagetforventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (Transport, te-lekommunikation og Energi) den 16. juni 2011 med henblik på generel ind-stilling.1. Baggrund og indholdKommissionen har den 28. oktober 2010 fremlagt forslag til ændring af for-ordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for sø-fartssikkerhed.Forslaget er fremsat i henhold til Traktatens art. 100 (2). Forslaget kan ved-tages med kvalificeret flertal i medført at den almindelige lovgivningspro-cedure i Traktatens art. 251.Kommissionen henviser i sin begrundelse for forslaget til de anbefalinger,der fremkom under den eksterne evaluering fra 2007 om implementeringenaf forordningen for EMSA.Endvidere henviser Kommissionen til den flerårige strategiplan for EMSA,som blev vedtaget af bestyrelsen i marts 2010. Strategiplanen skitserer 14nye opgaveområder for agenturet, hvoraf flere kræver en ændring af forord-ningen.Endelig fremhæver Kommissionen behovet for at ændre forordningen somfølge af EMSA’s rolle i forhold til gennemførelsen af den tredje søsikker-hedspakke.Overordnet bibeholdes EMSA’s formål i forslaget. Det vil sige, at agenturetfortsat skal yde teknisk bistand til Kommissionen og medlemsstaterne,overvåge medlemsstaternes gennemførelse af lovgivningen og vurdere ef-fektiviteten heraf.
3/9EMSA’s udvidede opgaveporteføljeForslaget medfører en udvidelse af EMSA’s opgaver på fire hovedområder.1. Tekniske ekspertiseopgaverForslaget vil udvide EMSA’s opgaver, så agenturet kan stille eksperter tilrådighed for medlemsstaterne ved ulykkesopklaring af større søulykker.Endvidere skal EMSA kunne analysere søulykkesrapporter med henblik påerfaringsopsamling.Efter forslaget kan agenturet assistere Kommissionen ved inspektioner afklassifikationsselskaber1og anerkendte sikringsorganisationer2. Herudoverkan agenturet assistere Kommissionen ved inspektioner af medlemsstaternesindsats med hensyn til sikring af skibe og havnefaciliteter. Agenturet vilkunne analysere inspektionsrapporterne for at drage horisontale konklusio-ner og skabe vidensdeling mellem medlemsstaterne.Forslaget lægger op til, at agenturets indsatskapaciteter kan benyttes i tilfæl-de af forurening fra andet end skibe, nemlig offshore-efterforskning og pro-duktion af olie og gas. Desuden kan EMSA ifølge forslaget bistå Kommis-sionen med en analyse af sikkerheden ved mobile offshore olie- og gasan-læg.Forslaget vil styrke agenturets rolle i forhold til den maritime forskning påEU-plan. EMSA vil kunne analysere igangværende og afsluttede forsk-ningsprojekter for at identificere mulig lovgivningsmæssig opfølgning samtnye potentielle forskningstemaer.Forslaget indebærer en ophævelse af den nuværende afgrænsning om, at op-rettelse af regionale centre skal relateres til overvågning af skibsfart. Der-med kan anden relevant teknisk rådgivning, såsom uddannelse og adgang tiloperative tjenester, muliggøres i regionale sammenhænge.2. Operationelle systemerI forslaget fremhæves EMSA’s opgave med at varetage og udvikle skibs-overvågnings- og informationssystemer, f.eks. SafeSeaNet, CleanSeaNet ogLRIT, som bidrager til etableringen af et maritimt overvågningsnetværk iEU. Endvidere lægger forslaget op til, at EMSA gennem sine aktiviteter kanbidrage til at styrke synergier på EU-plan i henseende til visse kystvagtope-rationer.3.Agenturets forhold til andre parterForslaget indebærer, at EMSA kan udvide det tekniske samarbejde medhensyn til gennemførelse af relevant EU-lovgivning til europæiske nabo-skabspartnere samt medlemsstater i Paris Memorandummet om havnestats-kontrol3. Tillige kan EMSA gennem EU’s civile beskyttelsesordning ydeberørte stater støtte ved havforurening.Private organisationer, der udfører inspektioner og syn af skibe på vegne af flagstaten.Private organisationer, der udfører sikringsrelateret vurderings-, kontrol-, godkendelses-eller certificeringsaktivitet på skibe på vegne af flagstaten.3Regional organisation for harmoniseret havnestatskontrol. Pt. 27 medlemmer; bl.a. Rus-land, Canada og flere EU-lande.21
4/94. Institutionelle og organisatoriske ændringerPå det organisatoriske plan vil forslaget skabe fornyelse ved, at en uafhæng-ig ekstern evaluering af EMSA samt en flerårig strategiplan skal udarbejdesog forelægges bestyrelsen. Ydermere kan direktøren, efter bestyrelsen erorienteret, forpligte agenturet i administrative aftaler, som ikke er internati-onale traktater. Dette omfatter eksempelvis aftaler med andre agenturer.Efter forslaget er der behov for en afklaring af en potentiel interessekonflikti, at EMSA’s bestyrelsen, der blandt andet består af repræsentanter fra med-lemslandene, træffer beslutninger om EMSA’s inspektioner samtidig med,at medlemsstaterne er underlagt inspektioner udført af agenturet. Dennedobbeltrolle skal undgås ved, at beslutninger om agenturets arbejdsmetoderved inspektioner ikke længere træffes i bestyrelsen, men flyttes til COSS,EU’s søsikkerhedskomite, og afgøres ved rådgivningsprocedure.2. Europa-Parlamentets holdningForslagetbehandles i Europa-ParlamentetsTransportudvalg.Udkast til be-tænkning vil foreligge i juni 2011, afstemning vil ske i oktober 2011, og sagenbehandles i Europa-Parlamentets plenarforsamling i november 2011.3. NærhedsprincippetSom begrundelse for forslaget anfører Kommissionen, at den uafhængige,eksterne evaluering af EMSA har bekræftet behovet for, at medlemsstaterneog Kommissionen ved en EU-mellemkomst opretholder det krævede niveaufor søfartssikkerhed, søfartssikring og beskyttelsen af havmiljøet i EU. End-videre anføres, at agenturets aktiviteter har opnået anerkendelse.Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet eroverholdt, idet EMSA spiller en afgørende tværnational rolle for så vidt an-går opretholdelsen af søfartssikkerhed, søfartssikring samt beskyttelse afhavmiljøet. En rolle, som ikke kan erstattes af én enkelt medlemsstat elleren gruppe af medlemsstater.4. Gældende dansk retForordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for sø-fartssikkerhed.5. HøringForslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for skibsfartspolitiskespørgsmål. Der har ikke været nogen bemærkninger til forslaget fra interesse-organisationerne.6. Andre landes holdningerGenerelt er der blandt medlemsstaterne enighed om, at tiden er moden til atrevidere forordningen for EMSA. Flertallet af landene har dog også udtrykten vis skepsis i forhold til forslaget. Dette relaterer sig særligt til de økono-
5/9miske konsekvenser ved udvidelsen af EMSA’s opgavevaretagelse, kyst-vagtoperationer, forebyggelse af forurening fra offshoreanlæg samt overflyt-telse af beslutninger vedrørende inspektioner fra bestyrelsen til et udvalgunderlagt komitologi-procedure. Dermed er der overordnet set bred støtte tilde danske synspunkter.7. Foreløbig dansk holdningOverordnet er regeringen positivt indstillet over for forslaget, som opdatererog konsoliderer EMSA’s rolle i forhold til søsikkerhed, søfartssikring og be-skyttelse af havmiljøet i EU. I tidens løb har søulykker og den almindeligesamfundsudvikling medført tiltagende regulering, hvilket har øget agentu-rets virke. Forslaget afspejler derfor i høj grad den nuværende arbejdssitua-tion for EMSA.For regeringen er det dog væsentligt, at forslaget kun omfatter tiltag, der haren reel merværdi, og som ikke kan løses bedre på nationalt eller internatio-nalt niveau. Endvidere arbejder regeringen for at fremme løsninger, hvismerværdi står i rimeligt forhold til de økonomiske konsekvenser. Som detforeligger, indebærer forslaget en budgetforøgelse på 3,9 mio. EURO overårerne 2012-2015. EMSA’s budget er mere end fordoblet siden 2002, hvoragenturet blev oprettet.Ved evalueringen af EMSA i 2007 pegede Danmark på flere forhold, somburde justeres. Flere af disse forslag er medtaget i forordningsforslaget. Så-ledes foreslås arbejdsfordelingen mellem Kommissionen, medlemsstaterneog EMSA vedrørende inspektioner effektiviseret, ligesom udarbejdelsen afen flerårlig strategiplan gøres til et krav.Regeringen ser positivt på forslaget for så vidt angår de operationelle syste-mer, der kan generere synergi og stordriftsfordele. Samtidig er det dog væ-sentligt, at varetagelse og eventuel videreudvikling af skibsovervågnings- oginformationssystemer vurderes ud fra princippet om omkostningseffektivi-tet. Ligeledes finder regeringen, at agenturets rolle, særligt for så vidt angårovervågning, også fremadrettet primært bør være faciliterende og koordine-rende.Regeringen ser grundlæggende positivt på en udvidelse af EMSA’s kapaci-tet til bekæmpelse af forurening til også at omfattemobileoffshore-anlæg,da dette vil kunne udgøre et nyttigt supplement til medlemslandenes egetberedskab. Endvidere forholder regeringen sig i udgangspunktet positivt til,at EMSA i fremtiden vil kunne udarbejde generelle sikkerhedsanalyser ved-rørende offshore-området, så længe disse ikke indebærer inspektioner afoffshore anlæg.Danmark ser ikke et behov for etablering af en fælles europæisk kystvagtoger derfor tilfreds med, at henvisningen til kystvagtoperationer nu er slettetfra forordningens præambel.Forslaget om at flytte beslutninger om agenturets inspektioner fra EMSAsbestyrelse til EU’s søsikkerhedskomite (COSS), hvor medlemsstaterne harmindre indflydelse,er til regeringens tilfredshed også slettet. I stedet er der,
6/9som et kompromis, indsat en procedure, hvorefter bestyrelsen skal træffebeslutning på ny i sagen, hvis Kommissionen inden for en given frist udtryk-ker sin uenighed.8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenserForslaget til forordningen vil ikke kræve lovændring, da den vil være umid-delbart gældende i dansk ret. Konsekvensrettelser i anden lovgivning skøn-nes ligeledes ikke nødvendig.Agenturets opgavevaretagelse kan på sigt få statsfinansielle konsekvenser iform af øgede udgifter til medlemsstaternes del af driften af bl.a. EMSA-relaterede skibsovervågnings- og informationssystemer. Disse udgifter vilblive dækket inden for de ansvarlige ressortministeriers rammer.9. Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vil ikke have samfundsøkonomiske konsekvenser.10. Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget vil ikke have administrative konsekvenser for erhvervslivet.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har været forelagt Folketinget Europaudvalg den 25. februar 2011 tilforhandlingsoplægog den 25. marts 2011 til orientering.Grund- og nær-hedsnotat er fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 5. november 2010.Samlenotaterer fremsendt den 16. februar 2011og den 17. marts 2011.
7/9
Formandskabets udkast til rådskonklusioner om vejen frem mod enintegreret og konkurrencedygtig søtransport ad de indre vandveje iEU.Nyt notatResuméFormålet med udkastet til rådskonklusioner er at styrke indlandsskibsfartenved at forbedre rammevilkårene. Rådskonklusionerne har relevans for EU-medlemsstater, der har indre vandveje. Danmark har ingen indre vandveje.Rådskonklusionerne forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssigekonsekvenser.Rådskonklusionerne ventes sat på dagsordenen for rådsmødet (transport, te-lekommunikation og energi) den 16. juni 2011 med henblik på vedtagelse.1. Baggrund og indholdDet ungarske formandskab har den 20. april 2011 fremlagt et udkast tilrådskonklusioner vedrørende vejen frem mod en integreret og konkurrence-dygtig søtransport ad de indre vandveje i EU.Formålet med rådskonklusionerne er at udvikle denne del af indlandsskibs-farten, så søtransport udnyttes optimalt, således at trafikale flaskehalse af-hjælpes. For at opnå dette skal en række rammevilkår forbedres ved moder-nisering af flåden, innovation i forhold til infrastruktur, logistik, forbedretimage og rekruttering.Udkastet opfordrer til, at Kommissionen fremlægger et forslag senest vedudgangen af 2011 om videreførelse af NAIADES-programmet fra 2006(Navigation and Inland Waterway Action and Development in Europe) efter2013 og anbefaler, at EU og EU-medlemsstaterne påtager sig en økonomiskrolle.Det nye program skal adressere nye elementer såsom miljøbeskyttelse ogteknologi. Fx skal miljøbeskyttelse fremmes ved mere indlandsskibsfart endtransport på land, og de eksisterende it-systemer på søtransportområdet skalvære inter-operationelle.2. Europa-Parlamentets holdningEuropa-Parlamentet skal ikke høres.3. NærhedsprincippetIkke relevant.
8/94. Gældende dansk retDanmark har ingen indre vandveje, hvorfor der ikke er dansk lovgivning påområdet.5. HøringForslaget er sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget vedrørende skibs-fartspolitiske spørgsmål.Søfartens Ledere kan tilslutte sig den danske holdning i sagen.Danske Maritime har anført, at man kan støtte udkastet til rådskonklusioner,men at det bør undgås, at de i udkastet nævnte initiativer, fx modernisering afflåden, anvendes til at begrunde EU-initiativer, som kun er tilgængelige i nogleEU-medlemsstater.Der er ikke modtaget andre bemærkninger i sagen.6. Andre landes holdningI arbejdsgruppen for landtransport er udkastet til rådskonklusioner blevet mødtpositivt. En række EU-medlemsstater har dog påpeget, at finansieringen af ini-tiativer på området skal findes hos de EU-medlemslande, der har indre vand-veje, samt ved at kanalisere midler fra eksisterende EU-støtteprogrammer.7. Dansk holdningUdkastet til rådskonklusionerne har primært relevans for EU-medlemsstater,der har indre vandveje. Danmark har ingen indre vandveje. De danske interes-ser begrænser sig derfor til at sikre, at de tiltag, der senere følger afrådskonklusionerne, ikke udmønter sig i konkurrenceforvridning og handels-hindringer over for søgående skibe, der lejlighedsvis sejler på de indre vandve-je.Finansiering af eventuelle initiativer bør ske af de EU-medlemsstater, som harindre vandveje, samt – i det omfang det vurderes at medføre merværdi på eu-ropæisk niveau - via eksisterende EU-støtteprogrammer uden en forøgelse afEU-budgettet.8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenserRådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige og statsfinansiellekonsekvenser.9. Samfundsøkonomiske konsekvenserRådskonklusionerne har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
9/9Rådskonklusionerne har ikke i sig selv administrative konsekvenser for er-hvervslivet.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.