Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 260
Offentligt
996261_0001.png
996261_0002.png
996261_0003.png
996261_0004.png
996261_0005.png
12. maj 2011
Supplerende samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den17. maj 2011Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende markerede dagsordenspunkter,som skønnes at vedrøre Erhvervsudvalget ansvarsområde:1) Forslag til forordning vedr. short selling mv.-Generel indstillingKOM(2010) 4822) EU-budgettet for 2012-PræsentationKOM-dokument foreligger ikke3) Rentebeskatningsdirektivet-Orienterende debatKOM(2008) 7274) Beskatning af den finansielle sektor-Rapport til RådetKOM(2010) 549, KOM(2010) 579, KOM(2010) 2545) Råvarepriser-RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke6) Opfølgning vedr. finansiel assistance til Irland-RådsbeslutningKOM-dokument foreligger ikke7) Financial assistance til Portugal-Rådshenstilling og rådsbeslutningKOM-dokument foreligger ikke8) Klimafinansiering-RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke9) Opfølgning på det uformelle økonomi- og finansministermøde den 8.-9. april 2011-Orientering fra formandskabetKOM-dokument foreligger ikke10) Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 til EU's budget for 2011
2
-Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 17. maj 2011KOM(2011) 15411) Kommissionens forslag til ændringsbudget 3 til EU's budget for 2011-Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 17. maj 2011KOM(2011) 21912) Styrket økonomisk samarbejde – trialogforhandlinger-Politisk drøftelseKOM(2010) 522, KOM(2010) 523, KOM(2010) 524, KOM(2010) 525,KOM(2010) 526, KOM(2010) 52713) Rådskonklusioner vedr. nye klima- og energitiltag-Rådskonklusioner ventes vedtaget uden forudgående drøftelse på rådsmødet (ECOFIN)den 17. maj 2011KOM(2011) 112, KOM(2011) 109, KOM(2010) 67714) Bankstresstest-RådserklæringKOM-dokument foreligger ikkeSide 3
3
Dagsordenspunkt 14:Resumé
Bankstresstest
EU-banktilsynsmyndigheden EBA er aktuelt ved at koordinere og gennemføre en fælles EUstresstest af de større europæiske banker, som ventes offentliggjort til sommer. Stresstesten er endel af det igangværende arbejde med at styrke den finansielle stabilitet på baggrund af den finan-sielle krise. Ministrene ventes på det kommende ECOFIN den 17. maj 2011 at drøfte enfælles erklæring vedrørende beredskabsplaner (såkaldte ”backstops”) i forbindelse med stresst-esten. ECOFIN ventes at lægge vægt på en række konkrete principper for medlemslandenesforberedelse og kommunikation vedr. håndtering af de banker, som stresstesten måtte indikerekunne få behov for at styrke kapitalgrundlaget o.l.Baggrund
EU-banktilsynsmyndigheden EBA er aktuelt ved at koordinere og gennemføre enfælles EU stresstest af de større banker, som ventes offentliggjort til sommer,formentlig i juni.Stresstesten skal generelt vurdere de testede bankers modstandsdygtighed (ogdermed også den overordnede sundhed af det europæiske banksystem) ved konk-ret at vurdere, om bankerne kan modstå på forhånd opstillede tænkte stresssce-narier uden yderligere kapitaltilførsel, eller om der vil være behov for kapi-taltilførsler eller andre tiltag, evt. forebyggende, såfremt de undersøgte stresssce-narier helt eller delvist måtte materialisere sig.ECOFIN ventes på det kommende møde at drøfte en fælles erklæring vedrørendeprincipper for medlemslandenes beredskabsplaner (”backstops”) for håndtering afbanker, som stresstesten måtte indikere kunne få behov for at styrke kapitalgrund-lag o.l. Drøftelsen sker bl.a. på baggrund af konklusionerne herom fra Det Eu-ropæiske Råd den 24.-25. marts 2011, jf. nedenfor.Indhold
Det Europæiske Råd vedtog den 24.-25. marts 2011 konklusioner vedr. bl.a.beredskabsplaner for stresstesten. Det konkluderes bl.a., at ”medlemsstaterne skalforud for offentliggørelsen af resultaterne udarbejde specifikke og ambitiøsestrategier til omstrukturering af sårbare institutioner, herunder løsninger inden forden private sektor (direkte finansiering fra markedet eller salg af aktiver), menogså solide rammer i overensstemmelse med statsstøttereglerne for at yde of-fentlig støtte, hvis behovet opstår”.Medlemslandene forventes således at kommunikere konkrete planer ex ante forhåndtering af de banker, hvor stresstesten måtte indikere et behov for styrketkapitalgrundlaget o.l.Med henblik på at sikre en ensartet tilgang til beredskabsplanerne på tværs afmedlemslandene forventes vedtaget en fælles erklæring på ECOFIN. Erklæringenventes at sætte stresstesten ind i konteksten af den generelle styrkelse af den finan-sielle regulering og reform af den finansielle sektor som følge af den finansielle
4
krise med henblik på at styrke bankernes modstandsdygtighed. Der forventes op-stillet en række konkrete principper for de instrumenter, som medlemslandeneskal forberede og kommunikere forud for, at resultaterne af stress testen of-fentliggøres.Konkret forventes følgende principper indeholdt i erklæringen:Af hensyn til den finansielle stabilitet skal alle medlemsstater have bered-skabsplaner klar og offentliggøre disse i forbindelse med offentliggørelsenaf stresstestens resultater.Enhver svaghed, der afsløres i forbindelse med stresstesten, vil bliveadresseret rettidigt og fyldestgørende, således at en bank, der ikke bestårtesten, vil få f.eks. seks måneder til at gennemføre de nødvendige foran-staltninger.Private løsninger vil være at foretrække og brug af offentlige midler vil kunvære muligt som en sidste udvej, hvis behovet opstår, og under strenge bet-ingelser.Hvis der er tale om beredskabsplaner, der indeholder offentlig støtte, skaldet specificeres, hvilke konkrete værktøjer, der er tilgængelige, og de skalvære i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler, således f.eks. at enhveroffentlig støtte skal være betinget af, at der fremsendes en restruktur-eringsplan.Beredskabsplaner vil kunne omfatte en række forskellige instrumenterinklusiv både private og offentlige løsninger, herunder fx planer for kapital-bevarelse, kapitalforøgelse, restrukturering, frasalg af aktiver, overførsel afaktiver, opsplitning af kerne- og ikke-kerneaktiviteter og evt. fusioner.Implikationerne af evt. offentlig støtte for de offentlige finanser vil blivevurderet nøje.Hjemlands-/værtslandsproblemstillinger i forhold til grænseoverskridendebanker vil blive taget i betragtning, herunder via tidlig udveksling af infor-mation før resultaterne af stresstesten offentliggøres.Anvendelsen af beredskabsplaner i medlemslandene vil blive overvåget pånationalt og EU-niveau med henblik på at sikre rettidig og effektiv imple-mentering heraf.Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
5
Statsfinansielle konsekvenser
Erklæringen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Erklæringen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Holdning
Dansk holdningFra dansk side støttes gennemførelse af stresstesten og vedtagelse af koordinereterklæring om fælles retningslinier for medlemslandenes beredskabsplaner.Fra dansk side er det vigtigt, at typen af beredskabsplaner afspejler behovet ogsituationen i det enkelte land, idet bankernes sundhedstilstand varierer mellemEU-landene, og at nogle lande er længere fremme end andre i arbejdet med atforbedre rammerne for krisehåndtering og finansiel stabilitet.Andre landes holdningDer forventes generel støtte til erklæringen fra de øvrige medlemslande.