Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 257
Offentligt
995157_0001.png
995157_0002.png
10. maj 2011
11/00204-13
Forbrugerombudsmanden gør status over 2010Forbrugerombudsmandens årsberetning for 2010 er netop blevet offent-liggjort. Tilsynsarbejdet i 2010 var præget af flere henvendelser fra for-brugerne end tidligere, store sager på det finansielle område og udstedel-se af nye retningslinjer og vejledninger om bl.a. markedsføring med pri-ser og miljø og etik.2010 har været et travlt år hos Forbrugerombudsmanden. Udover de godt20 procent flere henvendelser fra bl.a. forbrugerne tager også flere er-hvervsdrivende og deres organisationer oftere kontakt til institutionen,hvilket har stor betydning for Forbrugerombudsmandens arbejde med fo-rebyggelse og information.Året har dog også været præget af mange aktiviteter på det finansielleområde på baggrund af sager om mangelfuld investeringsrådgivning, her-under rådgivning af forbrugere om klagemuligheder, indhentelse af op-lysninger, dialog og forligsforhandlinger mv.Som noget nyt indeholder årsberetningen i år under overskriften ”Ind-satsområder i 2009 og 2010” en samling små temaer, som giver en kortindføring i status og resultater i tilknytning til årets indsatsområder ogandre større sager. Ny lovgivning af væsentlig betydning, udstedelse afnye retningslinjer og vejledninger, administration og statistik er dog fort-sat med.Årsberetningen ser i overskriftsform således ud:Ny lovgivningNye retningslinjer og vejledningerInternationalt tilsynsarbejdeIndsatsområder i 2009 og 2010Kommunikation og ITStatistik over sager og retssager 2006-2010Ressourcer til tilsynet 2006-2010
2/2
2010 i talForbrugerombudsmanden modtog 5.191 henvendelser i 2010. Deter en stigning på godt 20 procent i forhold til 2009, hvor instituti-onen fik 4.224 henvendelser.Forbrugerombudsmanden har afsluttet godt 800 konkrete sagerom markedsføring, hvori der er foretaget en ombudsmandsunder-søgelse, dvs. hvor Forbrugerombudsmanden har efterforsket ensag gennem brug af sine indgrebsbeføjelser.Forbrugerombudsmanden modtog i 2010 ca. 400 henvendelser omfinansielle problemstillinger, hvoraf ca. 300 drejede sig om Ros-kilde Bank.25 virksomheder fik en dom og/eller en bøde primært i sager omprisoplysninger, spam og vildledning. Det er 16 mere end i 2009.28 virksomheder blev politianmeldt i 2010.
Kilde: ForbrugerombudsmandenJ.nr. 11/00204For yderligere oplysninger, kontakt:Bent BaggeKontorchef hos ForbrugerombudsmandenTlf. 32 66 92 88EllerTina Emilie PedersenInformationsmedarbejder hos ForbrugerombudsmandenTlf. 32 66 90 31