Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 257
Offentligt
995155_0001.png
995155_0002.png
995155_0003.png
10. maj 2011
11/00204-12

Indsatsområder 2011/12

1. Finansielle sager

Som udløber af den finansielle krise er mange sager om mangelfuld elleraggressiv investeringsrådgivning under behandling ved Forbrugerom-budsmanden eller verserer ved Pengeinstitutankenævnet. Disse sager, derhar høj prioritet, vil lægge et betydeligt beslag på Forbrugerombudsman-dens ressourcer i de kommende år.Forbrugerombudsmanden vil gennem behandlingen af disse sager ikkeblot hjælpe forbrugerne med at opnå en økonomisk kompensation for fxmangelfuld rådgivning, men vil også medvirke til at klarlægge retstil-standen mellem finansielle virksomheder og deres kunder. Forbrugerom-budsmanden vil herudover have opmærksomhed på overholdelse af godskik på det øvrige finansielle område.

2. Betalingstjenester

En korrekt og sikker betalingsformidling får en stadig større betydningsom følge af den teknologiske udvikling og de nye betalingsmetoder.Som eksempel kan nævnes de nye betalingsmuligheder med mobiltele-fon.Forbrugerombudsmanden vil løbende følge udviklingen tæt på betalings-tjenesteområdet og vurdere, om forbrugerne får den gennemsigtighed ogbeskyttelse, som er tilsigtet med lovgivningen. Retten til at få tilbageførtbetalinger ved visse indsigelser i forbindelse med fjernsalg er i denne for-bindelse en vigtig forbrugerbeskyttelsesregel.

3. Kreditmarkedet

Nye krav til oplysninger om omkostningerne ved indgåelse af kreditafta-ler trådte i kraft 1. november 2010. Kreditgiver skal give oplysningernetil forbrugeren forud for indgåelse af en kreditaftale. De nye regler om-handler bl.a. krav til kreditgivers vurdering af forbrugerens kreditværdig-hed, oplysninger om renteændringer, indførelse af en 14-dages fortrydel-sesret og regler for det økonomiske opgør ved forbrugerens helt eller del-vise førtidige indfrielse af kreditaftalen.
2/3
Forbrugerombudsmanden vil bl.a. have fokus på, om kredit- og låneud-bydere, der ikke er underlagt tilsyn efter den finansielle lovgivning, over-holder de nye oplysningsregler i markedsføringsloven og kreditaftalelo-ven.

4. Prismarkedsføring

Efter udstedelse af nye retningslinjer for prismarkedsføring i 2010 vilForbrugerombudsmanden have fokus på, om erhvervsdrivendes besparel-sesudsagn er reelle, og om særligt favorable tilbud er tilstede ved tilbu-dets start, og om eventuelle forbehold er klare og tydelige.Forbrugerombudsmanden vil løbende iværksætte kontrol- og håndhævel-sesforanstaltninger til opfølgning på retningslinjerne.

5. Miljø og etik

Forbrugerombudsmandens nye vejledning om brug af miljømæssige ogetiske påstande i markedsføringen opstiller rammer for, hvornår en virk-somhed kan sælge sine varer og tjenesteydelser som klimaneutrale, bære-dygtige, økologiske og etisk forsvarlige, så forbrugerne fx ikke vildledesom varens miljøpåvirkning. Vejledningen omhandler også de erhvervs-drivendes brug af profilering, opbygning af omdømme, mærkningsord-ninger, symboler og certifikater.Der vil nu være behov for at håndhæve vejledningen og tage initiativer,som sikrer udbredelsen af de erhvervsdrivendes kendskab til vejlednin-gen.

6. Sociale medier og indholdstakserede tjenester

Markedsføring på sociale netværk er i rivende udvikling og en relativ nymulighed for de erhvervsdrivende til at komme i kontakt med forbruger-ne.Der er derfor behov for, at Forbrugerombudsmanden klargør spilleregler-ne for de erhvervsdrivende på dette område.De stadig mere sofistikerede netfællesskaber, der udbyder spil og forskel-lige indholdstakserede tjenester målrettet børn og unge, rejser fortsat enrække problemstillinger i relation til markedsføring, aftaleindgåelse samtsikkerhed ved betaling og vil derfor fortsat være et fokusområde.Markedet for de såkaldte ”apps” til bl.a. mobiltelefoner er hastigt vok-sende. De giver anledning til særlige problemer i forhold til børn og unge,idet ”apps” ofte markedsføres som gratis og ikke er undergivet beløbs-grænser som på teleområdet. Sammenkoblingen mellem fx mobiltelefonog betalingskort rejser bl.a. spørgsmål om betalingssikkerhed, når de af-
3/3
givne betalingskortoplysninger kan anvendes gentagende gange til køb afydelser over internettet uden fornyet autorisation i forbindelse med beta-lingstransaktionen.

7. Bindingsperioder og ulige bundethed i kontrakter

Folketinget har vedtaget en ændring af forbrugeraftaleloven, der trådte ikraft den 1. januar 2010. Lovændringen sikrer, at forbrugerne kan kommeud af et abonnement efter et halvt år.Forbrugerombudsmanden vil have fokus på, om de nye regler bliveroverholdt.Endvidere vil anvendelse af særlige handelsvilkår ved indgåelse af aftalerpå internettet være et særligt fokusområde. Det drejer sig om vilkår, derbevirker, at forbrugerne er bundet af sin bestilling, mens den erhvervsdri-vende efterfølgende kan træde tilbage fra aftalen, hvis en fastholdelse afaftalen er ufordelagtig for den erhvervsdrivende.

8. Indsamling af samtykker til reklame

Forbrugerombudsmanden modtager mange klager over spam og uanmo-dede telefoniske henvendelser, hvor forbrugerens samtykke er indhentetfx via konkurrencer på internettet.Forbrugerombudsmanden vil derfor se nærmere på initiativer på detteområde.