Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 215
Offentligt
976326_0001.png
976326_0002.png
976326_0003.png
976326_0004.png
976326_0005.png
976326_0006.png
976326_0007.png
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
23. marts 2011Formueretskontoret2011-7220/21-0071TRM41026

Notat

om

lovgivningsmæssige konsekvenser

(forbedringer og forringelser af forbrugerbeskyttelsen)

af Rådets generelle indstilling af 24. januar 2011 vedrørende

forslaget til et forbrugerrettighedsdirektiv

1. Indledning

Kommissionen fremsatte den 8. oktober 2008 forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forbrugerrettigheder (KOM(2008)614 endelig).På et rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 24. januar 2011 vedtog Rådeten generel indstilling vedrørende forslaget på grundlag af Rådets revide-rede version af 10. december 2010. Den generelle indstilling vil dannegrundlag for Rådets kommende forhandlinger med Europa-Parlamentetom forslaget.Den reviderede version af forslaget lægger op til at erstatte direktiv85/877/EØF om aftaler indgået uden for fast forretningssted og direktiv97/7/EF om aftaler vedrørende fjernsalg. I modsætning til de to direkti-ver, der er minimumsharmoniseringsdirektiver, lægges der med direktiv-forslaget (fortsat) op til totalharmonisering. På visse punkter får med-lemslandene dog mulighed for at opretholde og fastsætte nationale regler,der giver forbrugeren en bedre beskyttelse.I det følgende beskrives kort en række punkter, hvor det foreliggende di-rektivforslag vil medføre henholdsvis forbedringer og forringelser af for-brugerbeskyttelsen. Det er dog væsentligt at være opmærksom på, at derer tale om et ”øjebliksbillede”, idet der fortsat udestår forhandlinger medEuropa-Parlamentet (Europa-Parlamentet forventes at stemme om forsla-
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
get den 24. marts 2011). Det endelige udkast til direktiv må derfor for-ventes i et vist omfang at ville adskille sig fra den foreliggende revidere-de version af forslaget.Det bemærkes i øvrigt, at den endelige vurdering af de lovgivningsmæs-sige konsekvenser for dansk ret vil skulle foretages i forbindelse medgennemførelsen af det vedtagne direktiv.Som det fremgår nedenfor, indebærer det foreliggende direktivforslag enrække forbedringer af forbrugerbeskyttelsen i forhold til i dag, men påvisse punkter også forringelser af forbrugerbeskyttelsen. Der kan i denforbindelse være anledning til at understrege, at der – som tidligere til-kendegivet over for Folketingets Europaudvalg – fra regeringens sidelægges stor vægt på, at direktivforslaget samlet set vil styrke forbruger-beskyttelsen her i landet.

2. Forbedringer af forbrugerbeskyttelsen

-Udvidet definition af begrebet ”fjernsalgsaftale”Efter forslaget defineres en ”fjernsalgsaftale” som enhver købs- eller tje-nesteydelsesaftale, hvor den erhvervsdrivende og forbrugeren ikke mødesfysisk, og hvor der til og med aftalens indgåelse udelukkende anvendesén eller flere fjernkommunikationsteknikker (f.eks. postordresalg, tele-fonsalg, internetsalg mv.).I modsætning til gældende dansk ret er det ikke et krav, at der skal fore-ligge et såkaldt ”system for fjernsalg” (det vil sige, at den erhvervsdri-vende som led i sin markedsføring har etableret et system til indgåelse afaftaler ved brug af fjernkommunikationsteknikker, f.eks. en hjemmeside,hvor der kan afgives en ordre, eller et system med postordresalg). En for-bruger vil efter forslaget således kunne udnytte sin 14-dages fortrydelses-ret også i tilfælde, hvor forbrugeren ringer op til en erhvervsdrivende ogindgår en aftale, selvom den erhvervsdrivende i sin markedsføring ikkelægger op til denne form for aftaleindgåelse.-Udvidet definition af begrebet ”aftale indgået uden for fast forret-ningssted”De gældende danske regler om den erhvervsdrivendes oplysningspligt ogforbrugerens fortrydelsesret gælder ikke, når en aftale indgås på f.eks.2
forbrugerens bopæl, og aftalen angår en vare eller tjenesteydelse, i anled-ning af hvilken forbrugeren udtrykkeligt har anmodet den erhvervsdri-vende om besøg.Efter forslaget vil også sådanne tilfælde være omfattet af direktivets reg-ler om aftaler indgået uden for fast forretningssted. En forbruger, derf.eks. telefonisk har anmodet en erhvervsdrivende om at aflægge forbru-geren et besøg med henblik på indgåelse af en aftale om køb af en støv-suger, vil derfor kunne udnytte sin 14-dages fortrydelsesret for så vidtangår den aftale, der indgås med den erhvervsdrivende i forbrugerenshjem.De gældende danske regler om den erhvervsdrivendes oplysningspligt ogforbrugerens fortrydelsesret gælder endvidere ikke ved køb på en udstil-ling, et offentligt sted eller en messe mv., hvis varen og købesummenudveksles samtidig med aftalens indgåelse.Efter forslaget vil reglerne om den erhvervsdrivendes oplysningspligt ogforbrugerens fortrydelsesret finde anvendelse også i sådanne tilfælde,medmindre den erhvervsdrivende udøver sin erhvervsaktivitet det pågæl-dende sted på sædvanlig basis.-Udvidelse af den erhvervsdrivendes oplysningspligtEfter gældende dansk ret skal den erhvervsdrivende i forbindelse medaftaler indgået uden for fast forretningssted alene oplyse om forbrugerensfortrydelsesret og navn og adresse på den person eller virksomhed, overfor hvem fortrydelsesretten kan gøres gældende.Forslaget indebærer en udvidelse af den erhvervsdrivendes oplysnings-pligt i forbindelse med aftaler indgået uden for fast forretningssted. Efterforslaget vil den erhvervsdrivende således fremover bl.a. skulle give for-brugeren oplysninger om varens eller tjenesteydelsens vigtigste egenska-ber, varens eller tjenesteydelsens samlede pris og vilkårene for betalingog levering.-Den erhvervsdrivendes tilsidesættelse af sin oplysningspligtEfter gældende dansk ret udløber forbrugerens fortrydelsesfrist i fjern-slagsaftaler 3 måneder efter, at forbrugeren har fået varen i hænde, eller3
aftalen om levering af en tjenesteydelse er indgået, når den erhvervsdri-vende ikke har opfyldt sin oplysningspligt.Forslaget indeholder en bestemmelse, hvorefter fortrydelsesfristen, hvisden erhvervsdrivende ikke har opfyldt sin oplysningspligt om bl.a. for-trydelsesret, varens vigtigste egenskaber eller varens pris, i fjernsalgsaf-taler først udløber 6 måneder efter, at forbrugeren har fået varen i hænde,eller aftalen om levering af en tjenesteydelse er indgået.-Fremgangsmåden ved forbrugerens udnyttelse af fortrydelsesrettenEfter gældende dansk ret er det ved fjernsalg af en vare ikke tilstrække-ligt, at forbrugeren inden for fortrydelsesfristen på 14 dage giver den er-hvervsdrivende meddelelse om, at fortrydelsesretten udnyttes, idet det eren yderligere betingelse, at forbrugerentilbagesender(eller tilbageleve-rer) varen til den erhvervsdrivende inden fortrydelsesfristens udløb.Forslaget indebærer, at forbrugeren for at udøve sin fortrydelsesret skalgive den erhvervsdrivendemeddelelseherom inden udløb af 14-dagesfristen. Herefter har forbrugeren en frist på 14 dage til at tilbage-sende (eller tilbagelevere) varen til den erhvervsdrivende. Denne 14-dagesfrist regnes fra den dato, hvor forbrugeren har givet den erhvervs-drivende besked om, at aftalen fortrydes.-Fortrydelsesret efter påbegyndt levering af en tjenesteydelseEfter gældende dansk ret kan forbrugeren ikke fortryde købet af en tjene-steydelse, efter at arbejdet er påbegyndt med forbrugerens samtykke.Forslaget indeholder en bestemmelse, hvorefter forbrugeren kan fortrydeen aftale om levering af en tjenesteydelse, efter at udførelsen af tjeneste-ydelsen er påbegyndt. Udnyttelsen af fortrydelsesretten forudsætter, atforbrugeren betaler et beløb til sælgeren, der er proportionalt med deydelser, der allerede er leveret. Dette gælder dog kun, hvis den erhvervs-drivende over for forbrugeren har oplyst, at forbrugeren har en 14-dagesfortrydelsesret, og at forbrugeren – hvis denne fortryder – skal betale etbeløb, der står i forhold til de allerede leverede ydelser. Herudover skalforbrugeren på et varigt medium have anmodet den erhvervsdrivende omat påbegynde udførelsen af tjenesteydelsen inden fortrydelsesfristens ud-løb.4
-Den erhvervsdrivendes tilbagebetaling af købesummenEfter gældende dansk ret skal den erhvervsdrivendes tilbagebetaling afkøbesummen i tilfælde, hvor forbrugeren udnytter sin fortrydelsesret, skesnarest muligt og ved fjernsalg af varer senest 30 dage efter, at den er-hvervsdrivende har modtaget varen retur, mens den erhvervsdrivendestilbagebetaling ved køb af varer uden for fast forretningssted skal ske se-nest 30 dage efter, at den erhvervsdrivende har modtaget underretning fraforbrugeren om, at fortrydelsesretten udnyttes.Forslaget indeholder en bestemmelse, hvorefter den erhvervsdrivendeuden unødigt ophold og senest 14 dage efter den dato, hvor den er-hvervsdrivende har modtaget meddelelse fra forbrugeren om, at fortry-delsesretten udnyttes, skal refundere alle betalinger, som den erhvervs-drivende har modtaget fra forbrugeren. Den erhvervsdrivende kan dogtilbageholde betalingen, indtil varen er modtaget eller, hvis dette tids-punkt ligger tidligere, indtil forbrugeren har fremsendt dokumentationfor, at varen er afsendt.

3. Forringelser af forbrugerbeskyttelsen

-Beregningen af fortrydelsesfristenEfter gældende dansk ret skal fortrydelsesfristen i princippet regnes i ka-lenderdage, men dog således, at hvis den sidste dag for udøvelse af for-trydelsesretten falder på en helligdag, en lørdag, grundlovsdag, den 24.december eller den 31. december, så udløber fortrydelsesfristen først denfølgende hverdag.Efter forslaget skal fortrydelsesfristen regnes i kalenderdage.-Tilsidesættelse af den erhvervsdrivendes oplysningspligtEfter gældende dansk ret begynder fortrydelsesfristen på 14 dage ved enaftale indgået uden for fast forretningssted først at løbe, når forbrugerenfra den erhvervsdrivende har modtaget oplysning om bl.a. fortrydelsesfri-sten. Der gælder dog efter dansk ret en almindelig passivitetsgrundsæt-ning, som vil kunne indebære, at en forbruger efter omstændighederne pået tidligere tidspunkt afskæres fra at benytte sin fortrydelsesret.
5
Som anført under pkt. 2 indeholder forslaget en bestemmelse, hvorefterfortrydelsesfristen først udløber 6 måneder efter, at forbrugeren har fåetvaren i hænde, eller aftalen om leveringen af tjenesteydelsen er indgået,hvis den erhvervsdrivende ikke har opfyldt sin oplysningspligt.-Forbrugerens returnering af en vare ved køb uden for fast forret-ningsstedEfter gældende dansk ret skal forbrugeren – når denne udnytter sin for-trydelsesret – ved en aftale indgået uden for fast forretningssted alenestille varen til rådighed for den erhvervsdrivende, der således selv måafhente varen hos forbrugeren.Forslaget indebærer, at forbrugeren ikke blot ved fjernsalgsaftaler, menogså ved køb af en vare uden for fast forretningssted, for egen regningskal returnere varen, hvis forbrugeren ønsker at gøre brug af fortrydelses-retten. Det kan dog aftales, at den erhvervsdrivende skal betale for retur-neringen af varen. Endvidere skal den erhvervsdrivende betale for om-kostningerne ved returneringen af en vare, hvis aftalen er indgået udenfor fast forretningssted, og varen efter sin art ikke normalt kan sendes pr.post.-Fortrydelsesret ved køb af specialfremstillede varerEfter gældende dansk ret gælder fortrydelsesretten ved fjernsalg og afta-ler uden for fast forretningssted også i tilfælde, hvor aftalen angår køb afen vare, der skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuellebehov, idet fortrydelsesretten dog bortfalder, når den erhvervsdrivendemed forbrugerens samtykke påbegynder fremstillingen af varen.Forslaget indeholder en bestemmelse, hvorefter forbrugeren ikke har for-trydelsesret, når aftalen angår en vare, der er fremstillet eller tilpasset ef-ter forbrugerens individuelle behov.-Hæveadgang ved forsinkelseEfter gældende dansk ret kan forbrugeren ved en fjernsalgsaftale om envare hæve købet i tilfælde af forsinkelse. Det gælder, selvom forsinkelsener uvæsentlig.
6
Efter forslaget skal forbrugeren i tilfælde af forsinkelse over for den er-hvervsdrivende fastsætte en yderligere passende frist for levering af va-ren, og først hvis denne frist overskrides, kan forbrugeren hæve købet.Forbrugeren kan dog hævet købet straks (det vil sige uden at fastsætte enfrist), hvis den erhvervsdrivende har nægtet at levere varen, eller hvisforbrugeren inden aftalens indgåelse har oplyst den erhvervsdrivende om,at det er afgørende for forbrugeren, at levering ikke sker senere end denaftalte dato.
7