Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 205
Offentligt
974150_0001.png
974150_0002.png
974150_0003.png
974150_0004.png
974150_0005.png
974150_0006.png
974150_0007.png
974150_0008.png
974150_0009.png
974150_0010.png
974150_0011.png
974150_0012.png
974150_0013.png
NOTAT
22. marts 2011
/lkl-dep
Grundlag for ministerens besvarelse af samrådsspørgsmål T-U iforbindelse med samråd i Erhvervsudvalget den 22. marts 2011 vedr.Amagerbanken
Spørgsmål T:Hvad kan ministeren oplyse om udviklingen i Amagerbanken og statenstab i den forbindelse.
Tak for invitationen til at komme her i dag og redegøre for ud-viklingen i Amagerbanken og statens tab samt placeringen afansvar.
Amagerbanken er en bank som også tidligere har været i fokus,fordi den har mange ejendoms- og erhvervsengagementer. Un-der krisen i 90’erne klarede banken som bekendt skærene. Dakrisen efterfølgende lagde sig, blev der igen stille om banken.
Det er en kedelig situation, som Amagerbanken er kommet i.Det er sket efter en lang periode med problemer.
Allerede da krisen brød ud i kølvandet på sammenbruddet iLehmann Brothers i efteråret 2008, og de internationale pen-gemarkeder frøs til, havde vi fokus på Amagerbanken.
Kort før, at et bredt flertal i Folketinget vedtog Bankpakke I,havde Amagerbanken fået en aftale med Nationalbanken om atkunne trække likviditet hos Nationalbanken over en begrænset
2/13
periode. Da Amagerbanken blev omfattet af Bankpakke I, til-bagebetalte banken likviditeten til Nationalbanken.For at dæmme op for en kreditklemme samt sikre en over-gangsordning fra den generelle statsgaranti vedtog Folketingetsom bekendt i februar 2009 Kreditpakken – igen med bred po-litisk opbakning.
Amagerbanken var blandt de banker, der gjorde brug af Kre-ditpakken og ansøgte om et statsligt kapitalindskud.
Herefter fulgte et forløb, hvor Finanstilsynet undersøgte ban-ken og fandt behov for solvensreservationer og nedskrivningeri et omfang, så banken måtte rejse ny kapital. Som det også eroffentlig kendt, var Amagerbanken og Finanstilsynet efterføl-gende i en omfattende dialog omkring grundlaget for hhv. ban-kens og tilsynets solvensbehovsopgørelser, og det endte meden afgørelse i Erhvervsankenævnet, hvor Amagerbanken ikkefik medhold. Det hele endte med, at Amagerbanken rejsteyderligere kapital for knap 1 mia. kr. og derefter igen opfyldtesolvenskravene.
Amagerbanken fik på den baggrund i december 2009 en aftaleom et statsligt kapitalindskud på 1,1 mia. kr.
Amagerbanken valgte også at gøre brug af Kreditpakkens an-den mulighed med individuel statsgaranti. Amagerbanken an-
3/13
søgte Finansiel Stabilitet om individuel statsgaranti på i alt13,5 mia. kr.
Her vil jeg gerne erindre om lovens vilkår for at få en indivi-duel statsgaranti. Som det også var tilfældet med det statsligekapitalindskud, så var det efter loven en nødvendig men ikketilstrækkelig betingelse, at kreditinstituttet opfyldte den finan-sielle lovgivnings solvenskrav for at kunne få en individuelstatsgaranti.
Der var således tale om en betingelse, som - hvis det pågæl-dende institut i øvrigt opfyldte ansøgningsbetingelserne - villeblive fulgt op af en forhandling mellem Finansiel Stabilitet ogdet pågældende institut om de nærmere vilkår for statsgaranti-en.
Her var det Finansiel Stabilitets opgave at sikre, at der blevfastsat de vilkår for Amagerbanken, som Finansiel Stabilitetvurderede, der var behov for, for at den individuelle statsgaran-ti kunne anses for forsvarlig.
Som det også har været nævnt i pressen, så kontaktede Finan-siel Stabilitet ministeriet vedr. Amagerbankens solvens i marts2010 som led i Finansiel Stabilitets behandling af ansøgningenfra Amagerbanken om individuel statsgaranti. Det var ministe-riets holdning, at det var væsentligt at videregive bekymrin-gerne til Finanstilsynet, der jo uafhængigt af lovgiver er an-svarlig for sit tilsyn med bankernes solvens.
4/13
Økonomi- og Erhvervsministeriet kontaktede derfor Finanstil-synet. Endvidere blev det aftalt, at Finansiel Stabilitet skulledrøfte sagen med Finanstilsynet. På baggrund af oplysningerneigangsatte Finanstilsynet en undersøgelse af Amagerbanken iapril 2010, da det er Finanstilsynets opgave - som den uaf-hængige instans - at føre tilsyn med Amagerbankens solvens.
Finanstilsynet konstaterede i sin undersøgelse, at banken varmeget udsat for risici. Undersøgelsen medførte, at der blev fo-retaget yderligere nedskrivninger, og at det individuelle sol-vensbehov blev forhøjet fra 12,1 % til 13,4 %. Bankens relativthøje solvensbehov skulle bl.a. ses i lyset af, at kun få ejen-domsengagementer var blevet nedbragt, at der var sket en for-værring af bankens engagementer, og at banken var meget af-ventende i forhold til at realisere nødlidende engagementer.
Efter Amagerbankens forhøjelse af solvensbehovet fandt Fi-nanstilsynet fortsat, at solvenskravene i den finansielle lovgiv-ning var opfyldt, da den faktiske solvens var højere end sol-vensbehovet. Samtidig tilkendegav Finanstilsynet at set i lysetaf den betydelige eksponering over for store og svage ejen-domsengagementer kunne det ikke afvises at banken ville fåproblemer med at overholde lovens solvenskrav i de kommen-de år.
5/13
Den redegørelse som Finanstilsynet vil aflevere til mig og iøvrigt offentliggøre om Amagerbanken vil bl.a. indeholde ennærmere gennemgang af Tilsynets vurdering af solvensen iapril/maj 2010.
På baggrund af Finanstilsynets vurdering af, at solvenskravenevar overholdt, iværksatte Finansiel Stabilitet efter drøftelsermed Finanstilsynet forhandlinger med Amagerbanken om vil-kårene for at udstede en individuel statsgaranti.
Finansiel Stabilitet vurderede, at der var en endog betydeligrisiko for, at Amagerbanken fremadrettet ville få problemermed at overholde lovens solvenskrav, og dermed at der var enikke ubetydelige risiko ved at tildele Amagerbanken en indivi-duel statsgaranti. Dette var baggrunden for, at Finansiel Stabi-litet fandt, at der måtte stilles nogle særlige krav til Amager-banken, således at garantien kunne anses for at være forsvarlig.Det var vi i ministeriet enige i.
Amagerbanken skulle senest den 15. september 2010 registrereen forhøjelse af basiskapitalen med 750 mio. kr. Der var desu-den yderligere vilkår, herunder at banken skulle indvælge tobestyrelsesmedlemmer med særlige beføjelser valgt af Finan-siel Stabilitet. Vilkårene er i øvrigt efterfølgende offentliggjortaf Amagerbanken.
6/13
Som Finansiel Stabilitet også har tilkendegivet, var vilkårenede skrappeste, Finansiel Stabilitet har stillet – men der varenighed om, at de var nødvendige i den givne situation. Vilkå-rene var i øvrigt fastsat på baggrund af Finansiel Stabilitetspraksis for behandling af øvrige ansøgninger om individuelstatsgaranti.Den 28. juni 2010 blev der indgået aftale mellem Amagerban-ken og Finansiel Stabilitet om en individuel statsgaranti.
Vilkårene blev opfyldt – senest med Amagerbankens kapital-rejsning den 15. september 2010, hvor Amagerbanken meddel-te, at der var tegnet kapital for næsten 900 mio. kr.
På en ekstraordinær generalforsamling den 10. november 2010valgte Amagerbankens aktionærer en ny bestyrelse. Og den 15.november 2010 fik Amagerbanken en ny direktør.
Som det ofte er praksis når en bank skifter ledelse, så iværksat-te den nye ledelse en nøje gennemgang af bankens engagemen-ter.
Gennemgangen viste, at der var behov for yderligere nedskriv-ninger på kr. ca. 3. mia. kr. i 4. kvartal 2010. Gennemgangenvar baseret på de 169 største engagementer, der beløbsmæssigtrepræsenterede 80 pct. af alle engagementer og ca. 95 pct. afalle erhvervsengagementer.
7/13
Som følge af det konstaterede behov for yderligere nedskriv-ninger indgav banken sent fredag den 4. februar 2011 medde-lelse til Finanstilsynet om, at banken ikke længere opfyldtesolvenskravet. Senere samme aften modtog banken påbud fraFinanstilsynet om opfyldelse af kapitalkravet senest den 6. fe-bruar 2011 om aftenen.
Jeg vil i øvrigt ikke gå nærmere ind i, om bankens nuværendeeller tidligere ledelse har handlet korrekt – det vil blive under-søgt i den kommende advokatundersøgelse.
Der var forinden overdragelsen til Finansiel Stabilitet blevetdrøftet mulige private løsning på Amagerbankens problemer,hvor private banker skulle være villige til at stille med kapital,således at Amagerbankens aktiviteter kunne videreføres i pri-vat regi.
Der har således været foretaget forskellige sondringer, hvorblandt andre Finansiel Stabilitet har talt med de banker, dervurderedes at have mulighed for at løfte Amagerbanken. Ogder var desværre ikke tegn på, at nogen af disse ville købebanken i sin helhed. Selv ikke i en konstruktion, hvor statenvia Finansiel Stabilitet deltog.
Amagerbanken indgik derfor den 6. februar 2011 en overdra-gelsesaftale med Finansiel Stabilitet.
8/13
I den situation er det godt, at vi med Bankpakke III, som etbredt flertal i Folketinget står bag, har et setup, der gør, at vi påen ordentlig og redelig måde kan tage hånd om banken og denskunder. Bankpakke III sikrede således, at Amagerbanken ikkehavnede i en konkurssituation.
Vedrørende den seneste udvikling i Amagerbanken kan jegoplyse, at Amagerbanken den 10. marts 2011 officielt blev ud-budt til salg. Finansiel Stabilitet forventer, at salgsprocessen vilvære afsluttet medio maj 2011 og vil omfatte hele privatkun-deporteføljen. Skulle der være en del af banken, der ikke kanblive solgt – de dårligste engagementer – så vil den blive af-viklet efter de regler, der gælder herfor.
Når alt dette er sagt, så vil Finansiel Stabilitets overtagelse afAmagerbanken formentlig indebære, at det statslige kapitalind-skud i Amagerbanken på ca. 1,1 mia. kr. er tabt.
Som tidligere oplyst var der et nedskrivningsbehov på yderli-gere 3 mia. kr. i 4. kvartal 2010, der gjorde, at Amagerbankensledelse måtte konstatere, at banken blev nødlidende. Det vardermed også dette tal, der dannede udgangspunkt for at findeprivate løsninger frem til søndag den 6. februar.
Når prisen for lånene i Amagerbanken i weekenden den 5. og6. februar blev så meget lavere end det de 3 mia.kr. i nedskriv-ninger ville resultere i, så skyldes det teknikken i BankpakkeIII, idet der sker en kombination af et skift fra going concern til
9/13
et umiddelbart realisationsprincip samt at prisen blev vurderetaf andre end bankens ledelse. Anvendelsen af umiddelbart rea-lisationsprincip, som bygger på et forsigtighedsprincip, skalsikre, at der ikke senere skal dækkes yderligere tab. I den for-bindelse skal nævnes, at værdiansættelsesnævnet i Indskyder-garantiordningens afviklingsafdeling også reducerede denumiddelbare overdragelsespris med en reserve på over 3 mia.kr.
For staten fortsætter Amagerbanken i praksis som en goingconcern, hvor Finansiel Stabilitet nu er ved at sælge de dele afbanken, som kan sælges, og resten må afvikles over en passen-de periode, dvs. ikke som straks-realisation.
Den foreløbige dividende er på ca. 59 pct., hvilket svarer til, atstatens tab på den individuelle statsgaranti maksimalt udgør ca.5,6 mia. kr. Det næste, der sker, er, at to revisorer udpeget afFSR kommer med et bud på værdien af Amagerbanken. Hvorstort det endelige tab for staten bliver, afhænger af FinansielStabilitets salg og afvikling af banken.
Det er min vurdering, at de tab, staten skal bære, vil kunnerummes indenfor de indtægter, staten har på bankpakkerne.
Jeg vil understrege, at staten også ville have lidt tab, hvisAmagerbanken var blevet nødlidende tidligere og håndteretunder Bankpakke I.
10/13
Spørgsmål U:Hvad vil ministeren gøre for at placere et ansvar for statens tab på Ama-gerbanken.
Svar:For så vidt angår jeres spørgsmål om placering af ansvar, harjeg allerede tilkendegivet, at der er en række spørgsmål, som viskal have belyst – både for så vidt angår Amagerbankens ledel-se, revisorer m.v., men også for så vidt angår de offentligemyndigheders håndtering.
I forhold til driften af en bank eller for den sags skyld enhveranden virksomhed, så har vi en lovgivning, der placerer ansva-ret for et selskabs drift hos den ledelse, som selskabets aktio-nærer har valgt.
Og derfor skal vi selvfølgelig se på, om der skal gøres ansvargældende overfor ledelsen i Amagerbanken.
Endvidere skal vi have set på de offentlige myndighedershåndtering af de opgaver, de har skullet varetage i forbindelsemed Amagerbanken.
Lad mig starte med det sidste.
Rigsrevisionen har allerede igangsat en uafhængig undersøgel-se af Amagerbankens individuelle statsgaranti og de relevantemyndigheders rolle i den forbindelse.
11/13
Rigsrevisionen har oplyst, at undersøgelsen vil omfatte Finan-siel Stabilitets aktiviteter i forbindelse med tildelingen af denindividuelle statsgaranti til Amagerbanken, herunder relationenmellem Finanstilsynet og Finansiel Stabilitet i den pågældendesag. Rigsrevisionens undersøgelse forventes at foreligge i løbetaf sommeren i år.
Som et led heri vil Finanstilsynets tilsyn med Amagerbankenblive inddraget.
Som tidligere nævnt vil Finanstilsynet udarbejde en redegørel-se i medfør af lov om finansiel virksomhed, der blandt andetvil indeholde en nærmere gennemgang af Tilsynets vurderingaf Amagerbankens solvens i april/maj 2010 og forløbet op tilAmagerbankens overdragelse til Finansiel Stabilitet A/S. Jeghar bedt Finanstilsynet fremskynde redegørelsen, og Finanstil-synet har oplyst mig om, at vi kan forvente den i april/maj må-ned.
Rigsrevisionens undersøgelse vil blive afgivet til Statsreviso-rerne og vil kunne danne grundlag for iværksættelse af eventu-elle yderligere tiltag for at afdække, om der eventuelt skal ind-ledes sager om disciplinært eller ansættelsesretligt ansvar. Sombekendt blev der iværksat en advokatundersøgelse i forlængel-se af Rigsrevisionens undersøgelse af Roskilde Bank.
12/13
Vedrørende forholdene i Amagerbanken vil der blive gennem-ført en uafhængig advokatundersøgelse af alle væsentlige for-hold i Amagerbanken. Undersøgelsens formål vil være at rede-gøre for årsagerne til bankens økonomiske sammenbrud ogvurdere, hvorvidt der er et grundlag for at gøre et erstatnings-og/eller strafferetligt ansvar gældende eller udtale kritik overfor medlemmer af bankens ledelse, bankens revisorer eller an-dre personer frem til bankens sammenbrud i februar 2011. Un-dersøgelsen forventes også at inddrage Finansiel Stabilitetsinvolvering i ledelsen.
Da Finansiel Stabilitet har haft repræsentanter i den gamle be-styrelse i Amagerbanken, er det vigtigt, at vi sikrer undersøgel-sens uvildighed. Det er baggrunden for, at vi har valgt en lidtanden konstruktion for undersøgelsen end de advokatundersø-gelser, der hidtil er iværksat i regi af Finansiel Stabilitet.
Det er derfor mig, som vil være opdragsgiver for advokatun-dersøgelsen, og samtidig vil Advokatrådet blive hørt og ind-draget i valget af advokater for at sikre uvildighed.
Den endelig rapport om forløbet i Amagerbanken, og om derer et grundlag for at gøre et erstatnings- og/eller strafferetligtansvar gældende eller udtale kritik af den tidligere bestyrelseog direktion m.v., vil blive afleveret til mig.
13/13
Vi drøfter i forligskredsen bag finansiel stabilitet, hvordan un-dersøgelsen skal skrues sammen, så vi får afdækket de forhold,der er en del af undersøgelsens formål.