Retsudvalget 2010-11 (1. samling), Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 338, ERU Alm.del Bilag 203
Offentligt
973859_0001.png
973859_0002.png
AARHUSFrederiks Allé 148Postboks 51348000 Aarhus CTelefon: 70229330[email protected]
KØBENHAVNBragesgade 10, 2. salPostboks 5852200 KBH NTelefon: 35818210[email protected]
KONTAKTOPLYSNINGER[email protected]www.socialeretshjaelp.dkCVR-nr.: 30403258Fax: 87 41 93 38
Aarhus d. 23/3 - 2011Kære Retsudvalg og Erhvervsudvalg
Angående bankernes modregningadgang:Den Sociale Retshjælp (DSR) er blevet gjort opmærksom på, at retsudvalget og erhvervsudvalgethar haft fokus på problemet omkring banker, der straks efter der er kommet penge ind på enlønkonto, modregner kundens konto til dækning af kundens gæld på andre lån/kreditter i banken, ien sådan grad, at der ofte ikke er nok tilbage til betaling af husleje, mad, m.m.Dette er i høj grad et problem DSR kan genkende i vores daglige arbejde med gældsrådgivning,særligt i forhold til socialt udsatte borgere. Rigtig mange af vores klienter står overfor denneproblemstilling, hvorfor vi oftest må rådgive vores klienter til at skifte bank.Da vores sagsbehandling har som formål at etablere en samlet løsning med alle kreditorer indenforrammerne af klientens økonomi, er det et sædvanligt gældssagsbehandlingsskridt at bede voresklient skifte bank. På den måde sikres det, at vi på klientens vegne står i en reelforhandlingsposition overfor banken og dermed overfor de øvrige kreditorer. DSR kan jo netop ikkeforhandle afdragsordninger med de øvrige kreditorer, hvis banken på ethvert tidspunkt kan trækkeklientens penge gennem modregning.Imidlertid ser vi ofte at banken faktisk modregner, hvilket som nævnt umuliggør DSRsgældssagsbehandling. Det ville derfor være en stor hjælp for mange borgere, hvis de gennem noglefaste regler for bankernes modregning blev sikret uafhængighed til at betale de øvrige kreditorer.DSR befrygter derudover, at den nuværende tilstand, hvor banker kan modregne frit, er enmedvirkende årsag til en del borgeres sociale deroute som følge af fx manglende mulighed forbetaling af husleje eller prioritetsydelse.DSR foreslår, at banker vedrørende deres engagement med privatkunder bliver pålagt, at de i enmisligholdelsessituation, hvor kunden ikke længere kan betale de månedlige afdrag på bankgælden,pålægges at anvende regler, der svarer tilSKATsregler om lønindeholdelse (BEK nr. 1365 af19/12/2008), når de modregner i kundens løn/kontanthjælp/dagpenge osv.SKATs regler om lønindeholdelse er en beregning, der sikrer, at borgeren altid har til det allermestnødvendige: daglige fornødenheder, husleje/prioritetsydelse, vand, varme, el osv. Der tages vedberegningen udgangspunkt i et årligt reguleret beløb, som kaldes rådighedsbeløbet. I år 2011 erbeløbet på 5480 kr. for enlige og 9300 kr. for par (samlevende/ægtefæller). Hvis der erhjemmeboende børn under 18, forhøjes dette rådighedsbeløb. Rådighedsbeløbet skal borgerenminimum have tilbage efter lønindeholdelsen. Ved beregningen trækkes de nødvendige udgifter,som husleje mm., fra borgerens indkomst efter skat. Dertil kommer, at der er en skønsmæssigadgang til at fastsætte et beløb til borgerens ”særlige behov”. Herefter trækkes rådighedsbeløbet fraindkomsten. Det overskydende beløb er således borgerens betalingsevne. Det er denneSide1/2
AARHUSFrederiks Allé 148Postboks 51348000 Aarhus CTelefon: 70229330[email protected]
KØBENHAVNBragesgade 10, 2. salPostboks 5852200 KBH NTelefon: 35818210[email protected]
KONTAKTOPLYSNINGER[email protected]www.socialeretshjaelp.dkCVR-nr.: 30403258Fax: 87 41 93 38
betalingsevne, som SKAT kan inddrive ved at forhøje skatteprocenten.Ved ovenstående fremgangsmåde sikres det, at borgeren har mulighed for at opretholde ennogenlunde anstændig tilværelse, og DSR mener kun det er rimeligt at bankerne også følger desamme regler som SKAT.Hvis i har uddybende spørgsmål til ovenstående er i velkommen til at kontakte mig på 70229330eller [email protected]
Med venlig hilsenKatharina JespersenLeder af InnovationsafdelingenDen Sociale Retshjælp
Side2/2