Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 201
Offentligt
972725_0001.png
972725_0002.png
972725_0003.png
972725_0004.png
972725_0005.png
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
16. marts 2011Sag 11/01338/mib-ebst

Kommissionens meddelelse ”Bedre styring af det indre marked gen-

nem øget administrativt samarbejde: En strategi for at udbygge og

udvikle informationssystemet for det indre marked (IMI)”

Resumé

Kommissionen fremsatte den 21. februar 2011 meddelelsen ”Bedre styringaf det indre marked gennem øget administrativt samarbejde: En strategi forat udbygge og udvikle informationssystemet for det indre marked (IMI)”.I meddelelsen opstiller Kommissionen en strategi for en udvidelse af IMImed det formål at forbedre anvendelsen af reglerne for det indre markedvia effektivt og løbende samarbejde mellem europæiske myndigheder.Kommissionen foreslår, at IMI udvides til at omfatte flere områder, og atnye funktioner tilføjes det eksisterende system. Som led i strategien tagerKommissionen initiativ til at fremsætte en forordning for brugen af IMI iførste halvdel af 2011.Kommissionens meddelelse påvirker ikke i sig selv dansk ret.

1.

Baggrund og indhold

Den 21. februar 2011 offentliggjorde Kommissionen meddelelsen ”Bedrestyring af det indre marked gennem øget administrativt samarbejde: En stra-tegi for at udbygge og udvikle informationssystemet for det indre marked(IMI)” (KOM(2011) 75 endelig). I meddelelsen opstiller Kommissionen enstrategi for udvidelsen af IMI med det formål at forbedre anvendelsen afreglerne for det indre marked via effektivt og løbende samarbejde mellemeuropæiske myndigheder.IMI er et internetbaseret system, der skal styrke det administrativesamarbejde mellem nationale, regionale og lokale myndigheder på tværsaf medlemslandene. IMI gør det muligt at overkomme praktiske ogsproglige barrierer for administrativt samarbejde mellem europæiskemyndigheder ved hjælp af en række spørgsmål og svar, der er oversat påforhånd. Myndighederne kan på den måde stille spørgsmål og se svar påderes eget sprog. IMI giver også mulighed for at søge i en database overeuropæiske kompetente myndigheder, således at brugerne nemt kan iden-
2/5
tificere den relevante myndighed, som man ønsker at tage kontakt til.Formålet med IMI er således at gøre det lettere og hurtigere for myndig-hederne at samarbejde administrativt og derved mindske virksomhedersog borgeres administrative byrder i forbindelse med grænseoverskridendeaktivitet. IMI anvendes i dag til administrativt samarbejde i henhold tildirektivet om gensidig anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer(2005/36/EF) og servicedirektivet (2006/123/EF). Samlet set er 5700kompetente myndigheder registreret i IMI. I Danmark er 30 nationale,kompetente myndigheder registreret.Indholdet af meddelelsenKommissionen fremhæver i meddelelsen, at IMI har vist sig at være et ef-fektivt redskab til fremme af administrativt samarbejde mellem medlems-landenes myndigheder. Systemet er fleksibelt, brugervenligt og opsætterenkle, sikre standardarbejdsgange for samarbejdet. Derudover er IMI i standtil at overkomme sproglige barrierer, idet brugerne kan kommunikere på de-res eget sprog via prædefinerede spørgsmål og svar, der er oversat til allemedlemslandenes sprog. Kommissionen henviser desuden til, at det er mereomkostningseffektivt at tilpasse et eksisterende system og udvide det til an-dre områder frem for at udvikle nye værktøjer til administrativt samarbejde.På den baggrund opstiller Kommissionen i meddelelsen en strategi for ud-videlsen af IMI og peger på behovet for et lovgivningsmæssigt initiativ forbrugen af IMI.Strategi for udvidelse af IMIKommissionen foreslår i meddelelsen,at brugen af IMI udvides til administrativt samarbejde inden for an-dre områder, eksempelvis spilleområdet, e-handel og virksomheds-registrering1,at der udvikles nye funktioner, der kan understøtte flere former foradministrativt samarbejde, eksempelvis til notifikation af nye reglerinden for bl.a. services og e-handel,at andre eksisterende IT-redskaber integreres i IMI, for eksempelved at der etableres et fælles login og automatisk opdatering af datapå tværs af systemer.Det foreslås, at en udvidelse af IMI sker gradvist, og at følgende kriterierlægges til grund for prioritering af områder for ekspansion:Nye områder skal helst være knyttet til eller have en delvis overlap-ning med eksisterende områder, således at udvidelsen bidrager til, aten del af de eksisterende brugere kan benytte IMI på flere områder.1
Se Kommissionens supplerende arbejdsdokument for en samlet listeover de områder, hvortil en udvidelse af IMI har været foreslåethttp://ec.europa.eu/internal_market/imi-net/docs/staff_working_paper_strategy_IMI.pdf.
3/5
Andre områder, der umiddelbart kan benytte de eksisterende funkti-oner, bør prioriteres.Hvis en udvidelse til et andet område kræver udvikling af nye funk-tioner, bør dette ske på en generel måde, så udvikling af tekniskefunktioner til enkeltstående formål undgås.Omkostninger til udvikling af nye funktioner bør være begrundet iden forventede merværdi ved den pågældende udvidelse.Udvidelsen må ikke komplicere brugen af systemet for dets brugere.
Lovgivningsmæssigt initiativ for brugen af IMII meddelelsen peger Kommissionen på behovet for et lovgivningsmæssigtinitiativ for brugen af IMI, der konsoliderer de eksisterende regler ogprocedurer for behandling af personoplysninger, og som skaber en omfat-tende, horisontal databeskyttelsesramme. Et forordningsforslag forventesderfor fremsat i første halvdel af 2011. Forordningsforslaget skal mulig-gøre udvidelsen af IMI til lovgivningsområder, hvor administrativt sam-arbejde er nødvendigt, men hvor eksisterende sektorlovgivning ikke in-deholder en forpligtigelse til at samarbejde administrativt. Derudover vilforslaget have til hensigt at etablere en ramme for fleksibel og gennem-sigtig udvidelse af IMI til andre områder, at sikre en bæredygtig finansie-ring af systemet samt at styrke den rolle, de nationale IMI koordinatorerspiller.

2.

Europa-Parlamentets holdning

Der foreligger endnu ikke oplysninger om Europa-Parlamentets holdning.Da der er tale om en meddelelse, er det op til Europa-Parlamentet at beslut-te, om det ønsker at afgive en udtalelse.

3.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

4.

Gældende dansk ret

Ikke relevant.

5.

Høring

Meddelelsen har været sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrence-evne og Vækst. Der er på den baggrund modtaget følgende bemærknin-ger:Dansk Byggeri (DB) er generelt positiv over for tiltag, der kan reducerevirksomhedernes og borgernes administrative byrder – også i forbindelsemed grænseoverskridende aktiviteter. DB er derfor umiddelbart også po-sitiv over for Kommissionens strategi for at udbygge og udvikle informa-tionssystemet for det indre marked (IMI). DB afventer dog Kommissio-
4/5
nens forslag til en forordning, før de endeligt kan forholde sig til konkreteudvidelsesområder.Dansk Erhverv (DE) er positiv over for Kommissionens meddelelse og deforskellige tiltag, der foreslås med henblik på at styrke informationssy-stemet for det indre marked. DE understreger, at der er brug for et tætteresamarbejde og en bedre koordination af de administrative procedurermellem EU’s medlemslande, da dette vil bidrage til hurtigere sagsbe-handling og forøget tillid til mobiliteten af arbejdskraft, varer og tjeneste-ydelser i Europa.I forhold til at sikre en bedre anvendelse af reglerne for det indre markedfinder DE, at det er afgørende, at IMI kommer til at fungere ud fra sammekriterier og standarder på tværs af alle medlemslande. DE konstaterer der-for med tilfredshed, at Kommissionen har afsat ressourcer til at føre tilsynmed udvikling og support af IMI, og til at bistå medlemslandene med atsikre en smidig afvikling og gennemførelse af systemet.DE beklager dog, at Kommissionen i meddelelsen giver det overordnedeansvar for afviklingen af IMI til medlemslandene. DE ser en udfordring i,at der i en række medlemslande ikke vil være afsat tilstrækkeligt med res-sourcer til at sikre, at IMI-netværket kan operere ud fra enslydende krite-rier og samme høje standarder i alle lande. DE mener, at dette vil resulte-re i en uensartet rådgivning til ulempe for forbrugere og danske virksom-heders konkurrenceevne. DE finder det derfor afgørende, at det foreslåe-de retslige instrument fokuserer på en styrkelse af de nationale IMI koor-dinatorers rolle. DE understreger dog samtidig, at disse redskaber ikkemå stå alene, og ikke kan erstatte Kommissionens rolle som vogter aftraktaten og hermed det indre marked.Endelig bemærker DE, at de finder det positivt, hvis yderligere fokus påbrugen af IMI kan fungere som løftestang til at sikre, at alle lande hurtigstmuligt får etableret velfungerende kvikskranker, således at servicevirk-somheder kan få adgang til det indre markeds muligheder.Forbrugerrådet har ingen bemærkninger til Kommissionens meddelelse.

6.

Andre landes holdninger

Generelt er der opbakning blandt medlemslandene til administrativt samar-bejde mellem europæiske myndigheder. Medlemslandenes holdninger tilmeddelelsen er dog endnu ikke kendt.

7.

Foreløbig dansk holdning

Regeringen støtter generelt initiativer, der forbedrer myndighedernes sam-arbejde i EU, da det vil kunne lette sagsbehandlingen og reducere virksom-heders og borgeres administrative byrder i forbindelse med grænseoverskri-
5/5
dende aktivitet og dermed fremme vækst og beskæftigelse. IMI er et væ-sentligt, praktisk redskab i denne forbindelse, og systemet har ydermere vistsig at være i stand til at minimere barrierer for administrativt samarbejde.Regeringen støtter derfor Kommissionens forslag om en udvidelse af IMI,samt den strategi for udvidelse, som Kommissionen opstiller i meddelelsen.I det videre arbejde vil regeringen lægge vægt på, at Kommissionens forslagom en forordning for brugen af IMI lever op til de sikkerhedskrav for ud-veksling af følsomme personoplysninger, som følger af persondataloven ogsikkerhedsbekendtgørelsen. Derudover vil regeringen arbejde for, at IMIfortsat baseres på open source software og åbne standarder med det formålat sikre et fleksibelt og dynamisk informationssystem.

8.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Meddelelsen har ikke umiddelbart lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser. Meddelelsen indeholder dog et forordningsforslag for admi-nistrativt samarbejde via IMI, som forventes fremsat i første halvdel af2011. Eventuelle lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser her-af vil blive vurderet i forbindelse med fremsættelsen af forordningsforsla-get.

9.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Ikke relevant.

10.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Et forbedret administrativt samarbejde mellem europæiske myndigheder bi-drager til en reduktion af virksomhedernes administrative byrder i forbin-delse med grænseoverskridende handel. IMI giver myndighederne mulig-hed for at identificere og tage direkte kontakt til relevante, kompetentemyndigheder i andre medlemslande med henblik på at afklare eventuellespørgsmål i forbindelse med sagsbehandlingen.

11.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om, at Kommis-sionen forventedes at offentliggøre en meddelelse om strategi for udvi-delse af IMI. Det skete i notat af 17. februar 2011 i forbindelse medrådsmødet (konkurrence) d. 9-10 marts 2011.