Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 186
Offentligt
968527_0001.png
968527_0002.png
968527_0003.png
968527_0004.png
968527_0005.png
968527_0006.png
968527_0007.png
968527_0008.png
968527_0009.png
968527_0010.png
Udkast til lovforslagFremsat den {FREMSAT} af økonomi- og erhvervsministeren (BrianMikkelsen)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om Vækstfonden(Ændring af Vækstfondens formål samt tilpasning af vækstkautionsord-ningen.)§1I lov om Vækstfonden, som ændret ved § 1 i lov nr. 525 af 7. juni 2006,§ 9 i lov nr. 576 af 6. juni 2007 og § 9 i lov nr. 1272 af 16. december2009, foretages følgende ændringer:1.§ 1, stk. 1,affattes således:»Vækstfondens formål er at fremme vækst og fornyelse i iværksætter-virksomheder samt små og mellemstore virksomheder for derigennem atopnå større samfundsøkonomisk afkast.«2.I§ 2, stk. 4, 1. pkt.,indsættes efter »kreditinstitutters«: »og andre ud-låns- eller finansieringsvirksomheders«.§2Loven træder i kraft den 1. juli 2011.§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2/10
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1.2.Indledning1.1.BaggrundLovforslagets indhold2.1.Vækstfondens formål2.1.1Gældende ret2.1.2Den foreslåede ordning2.2Tilpasning af vækstkautionsordningen2.2.1Gældende ret2.2.2Den foreslåede ordningØkonomiske og administrative konsekvenser for stat, kom-muner og regionerØkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervsli-vetAdministrative konsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHøringSammenfattende skema
3.4.5.6.7.8.9.
1. IndledningMed lovforslaget ændres Vækstfondens formålsbestemmelse, således atdet præciseres, at Vækstfondens målgruppe både omhandler iværksætte-re, nye små og mellemstore virksomheder samt eksisterende små og mel-lemstore virksomheder. Lovforslaget sikrer således, at både iværksætter-virksomheder og såvel nye som eksisterende små og mellemstore virk-somheder har mulighed for at kunne drage nytte af de låne- og kautions-ordninger samt øvrige finansieringsmuligheder, der foreligger i regi afVækstfonden. Vækstfondens indsats skal generelt afspejle konjunkturud-viklingen samt udviklingen i udbud af og efterspørgsel efter risikovilligkapital, således at Vækstfondens aktivitetsniveau m.h.t. medfinansie-ringstilsagn er højere under en lavkonjunktur end under en højkonjunktur.Formålet med Vækstfonden er således at supplere de eksisterende finan-sierings- og venturemarkeder, hvor disse markeder ikke formår at fungeretilfredsstillende.
1.1 BaggrundDe danske små og mellemstore virksomheder står for to tredjedele afbeskæftigelsen og værdiskabelsen i den private sektor og samtidig er de-res bidrag til værdiskabelsen højere end i de lande, vi normalt sammen-ligner os med. Iværksættere og små og mellemstore virksomheder er så-ledes centrale for at få skabt vækst og nye arbejdspladser i den private
3/10
sektor. Efter finanskrisen oplever iværksættere og små og mellemstorevirksomheder imidlertid at blive begrænset i deres vækst- og udviklings-aktiviteter på grund af manglende adgang til kapital.Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkepar-ti og Kristendemokraterne (forligskredsen) har derfor indgået aftale omrisikovillig kapital mv. Aftalens forskellige elementer sikrer en forbedretadgang for iværksætteres og små og mellemstore virksomheders adgangtil risikovillig kapital. Som led i aftalen vil der blive igangsat initiativermed henblik på at styrke brugertilfredsheden med Vækstfonden, ligesomVækstfondens struktur og organisering justeres, så fonden er gearet til atvaretage de nye opgaver og funktioner.Aftalen har således dannet grundlag for, at regeringen og Forsikring &Pension, ATP og LD er blevet enige om at stille yderligere 5 mia. kr. tilrådighed som risikovillig kapital for iværksættere og etablerede vækst-virksomheder, herunder små og mellemstore virksomheder med vækstpo-tentiale. Aftalen vil bidrage betydeligt til at skabe flere vækstvirksomhe-der.Aftalen indebærer, at Økonomi- og Erhvervsministeriet stifter et inve-steringsselskab, (Dansk Vækstkapital), der har juridisk status af et kom-manditselskab (K/S). Dansk Vækstkapital vil fungere på et fuldt udkommercielt og privatretligt grundlag. Økonomi- og Erhvervsministerietfører tilsyn med Dansk Vækstkapital, herunder afholdes et årligt mødemed Dansk Vækstkapitals bestyrelse, og der modtages mindst en gangårligt en afrapportering fra Dansk Vækstkapital. Rigsrevisorlovens § 4finder anvendelse på Dansk Vækstkapital, hvorfor Rigsrevisor har adgangtil gennemgang af Dansk Vækstkapitals årsrapport.Dansk Vækstkapital ledes af en professionel bestyrelse, som nedsættesaf økonomi- og erhvervsministeren. Bestyrelsen har ansvaret for ledelseog drift af Dansk Vækstkapital, herunder at træffe investeringsbeslutnin-ger. Det fremgår af aftalen mellem regeringen, Forsikring og Pension,ATP og LD, at det er aftalt mellem parterne, at Vækstfonden fungerersom sekretariat for Dansk Vækstkapital.Der indgås aftale mellem de enkelte pensionsinstitutter og DanskVækstkapital om tilsagn om indskud af ny kapital til Dansk Vækstkapital.Det sker efter den model, at minimum 25 pct. af de midler, som pensions-institutterne stiller til rådighed, indskydes som egenkapital (tilsagn) iDansk Vækstkapital, mens max. 75 pct. vil være tilsagn om lån til Vækst-fonden, som modsvares af tilsvarende tilsagn fra Vækstfonden om ind-skud af egenkapital til Dansk Vækstkapital. Vækstfonden har såledesmulighed for at optage lån fra pensionsinstitutterne med henblik på atskyde kapital ind i Dansk Vækstkapital. Tilsagnene udbetales først tilDansk Vækstkapital i takt med, at Dansk Vækstkapital gennemfører inve-
4/10
steringerne. I den forbindelse vil der ske en gennemstrømning af midler iVækstfonden, hvor lån videreformidles som egenkapital i Dansk Vækst-kapital.Dansk Vækstkapital skal investere i både venturefonde, smallcap fonde,midcap fonde og mezzaninkapitalfonde og andre ansvarlige lånefonde.Disse forskellige typer fonde har en forskellig risikoprofil. Dansk Vækst-kapital vil have en bredere investeringspolitik end Vækstfonden. DanskVækstkapital kan således give tilsagn til investeringsfonde, der investereri virksomheder, der rækker ud over det område som Vækstfondens inve-steringer skal tilgodese. Det er de private forvaltere af investeringsfonde-ne, der på kommercielt grundlag gennemfører den konkrete vurdering afinvesterings- og finansieringsemner. Derved sikres, at kun sunde virk-somheder og projekter kommer i betragtning.Bestyrelsen for Dansk Vækstkapital fastlægger den nærmere fordelingaf midler på de forskellige typer af investeringsfonde. Kun en mindre del(ca. 20 pct.) rettes mod ventureområdet, mens den største part skal gå tilvækstvirksomheder, herunder små og mellemstore virksomheder medvækstpotentiale. Det er bestyrelsen for Dansk Vækstkapital, der beslutterselskabets investeringskriterier og investeringspolitik, og hele Vækstfon-dens indskud i selskabet kan anvendes i overensstemmelse hermed. Ord-ningen er midlertidig. Dansk Vækstkapitals mulighed for at give nye til-sagn til investeringsfonde løber således i 5 år til udgangen af 2015.Som led i den overordnede strategi om at forbedre mulighederne for til-vejebringelse af kapital og finansiering til danske iværksættere og små ogmellemstore virksomheder, indeholder den politiske aftale, ud over gen-nemførelsen af ovennævnte aftale om risikovillig kapital og etableringenaf Dansk Vækstkapital, også en udvidelse Vækstfondens formål. Frem-over gælder det således, at der i anvendelsen af fondens kapital og fon-dens håndtering af garanti- og kautionsordningerne m.v. er fokus på såveliværksættere som små og mellemstore virksomheder, der kan medvirketil at skabe vækst og fornyelse og derigennem et samfundsøkonomiskafkast.Endelig udvides kredsen af finansieringsvirksomheder, hvis finansie-ring kan blive sikret af en garanti fra Vækstfonden. Fremover vil ogsåf.eks. leasingselskaber, mezzanin-lånevirksomheder og andre finansie-ringsvirksomheder, der tilvejebringer forskellige former for risikovilligfremmedkapital, kunne søge om en garanti fra Vækstfonden. Kravet omen behørig kreditvurdering af kunderne i de enkelte finansieringsvirk-somheder videreføres.Økonomi- og Erhvervsministeriet etablerer samtidig med oprettelsen afDansk Vækstkapital en vækstlåneordning for iværksættervirksomhedersamt to udbygninger (vinduer) af den eksisterende Vækstkautionsordning
5/10
under Vækstfonden, som særligt små og mellemstore virksomheder vilhave gavn af.2. Lovforslagets indhold2.1. Vækstfondens formålDet følger af de gældende regler, at Vækstfonden som offentlig er-hvervsfremmeinstitution har til formål at fremme innovation og fornyelsei erhvervslivet for derigennem at opnå større samfundsøkonomisk afkast.Formålsbestemmelsen for fonden er redaktionelt ændret senest i 2001,men indholdsmæssigt er fondens formål uændret siden etableringen.2.1.1 Gældende retEfter Vækstfondslovens § 2 er fondens nuværende fokus medfinansie-ring af især små og mellemstore virksomheders omkostninger til gennem-førelse af perspektivrige og risikobetonede udviklingsprojekter inden forforskning og udvikling af produkter, produktionsmetoder eller service-ydelser.Vækstfonden kan også deltage i finansieringen af projekter i størrevirksomheder, herunder de såkaldte »spin-off« -virksomheder, der ernærmere defineret i § 2, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1013 af 17. august2007 (med senere ændringer) om Vækstfondens virke.Ud over kapitaltilførsel til små og mellemstore virksomheder kanVækstfonden også medfinansiere de såkaldte udviklingsselskaber, dvs.selskaber, der tilfører kapital og kompetence til innovation og fornyelseaf enkeltvirksomheder.Herudover kan Vækstfonden med henblik på at understøtte finansierin-gen af udviklingsprojekter tage initiativer, der sigter på at formidle kon-takt mellem private investorer og små og mellemstore virksomheder.Vækstfonden kan også tage andre initiativer, som kan understøtte fondensmuligheder for at fremme udviklingen af et velfungerende marked forfinansiering af innovation og fornyelse. Endvidere kan økonomi- og er-hvervsministeren henlægge varetagelsen af andre statslige erhvervsfrem-meordninger vedrørende formidling af risikovillig kapital til innovationog fornyelse til Vækstfonden, hvilket fx har været tilfældet med ordnin-gerne for Vækstkaution og Kom-i-gang-lån.Finansieringsinstrumenterne som Vækstfonden kan benytte er følgende:– lånegarantier for pengeinstitutters udlån til udviklingsaktiviteter imindre virksomheder,– tilskud,– lån med forskellige former for tilbagebetalingsvilkår,– kapitalindskud, herunder erhvervelse af aktier,
6/10
garantier ogandre lignende finansieringsinstrumenter, hvorom økonomi- og er-hvervsministeren fastsætter nærmere bestemmelser efter forslag fraVækstfonden.
2.1.2 Den foreslåede ordningIværksættere og små og mellemstore virksomheder er centrale for at fåskabt vækst og fornyelse i den private sektor. Det er imidlertid kun enlille andel af de danske små og mellemstore virksomheder, der kommerind i solide vækstforløb. Det kendetegner ofte succesfulde vækstvirksom-heder, at de baserer sig på et nyt produkt, nye processer eller ny forret-ningsmodel.Flere undersøgelser viser endvidere, at især små og mellemstore virk-somheder stadig har udfordringer med at opnå finansiering til vækst ogudvikling. Små og mellemstore virksomheder er mere afhængige af ad-gang til finansiering gennem pengeinstitutterne end store virksomheder,der typisk har flere finansieringsmuligheder såsom at udstede aktier ellervirksomhedsobligationer. Samtidig har små og mellemstore virksomhederofte en mindre egenkapital set i forhold til virksomhedens størrelse, derkan finansiere nye vækstinitiativer.Det foreslås derfor at præcisere Vækstfondens formålsbestemmelse så-ledes at det fremgår, at Vækstfonden har til opgave at fremme vækst ogfornyelse i iværksættervirksomheder, og i såvel nye som eksisterendesmå og mellemstore virksomheder for derigennem at opnå et større sam-fundsøkonomisk afkast. Med lovforslaget og med etableringen af de nyelåne-, og kautionsordninger i forbindelse med aftalen om risikovillig ka-pital styrker Vækstfonden sit fokus på finansiering af nye forretningspla-ner for etablerede virksomheder. Vækstfonden får med lovforslaget sam-let set et bredere fokus for sine aktiviteter på tværs af brancher og størrel-se af virksomheder. For såvel iværksættere som for etablerede små ogmellemstore virksomheder vil der således med lovforslaget gælde en ud-videt adgang til de medfinansieringsmuligheder, der foreligger i regi afVækstfonden. Finansieringsmulighederne vil således være tilgængeligefor en bred målgruppe af virksomheder med vækstpotentiale for eksempelinden for industri, handel, service samt nye teknologibaserede virksom-heder.2.2 Tilpasning af vækst kautionsordningen2.2.1 Gældende retDet fremgår af den gældende lov at alene udlån fra pengeinstitutter, re-alkreditsinstitutter og Danmarks Skibskredit A/S kan sikres med Vækst-kaution. Videre følger det af lov nr. 410 af den 31. maj 2000, der dannergrundlag for vækstkautionsordningen, at alene virksomheder med op til100 medarbejdere kan opnå Vækstkaution.
7/10
2.2.2 Den foreslåede ordningForslaget giver mulighed for, at lån ydet af en bredere kreds af finansie-ringsvirksomheder – f.eks. leasingselskaber eller selskaber, der stillermezzaninlån til rådighed for vækstvirksomheder – kan opnå Vækstkauti-on. Endvidere udvides målgruppen af virksomheder, hvis lån kan sikresmed Vækstkaution, så også virksomheder med mere end 100 medarbejde-re kan opnå Vækstkaution, hvis de i øvrigt opfylder betingelserne for atmodtage en kaution.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner ogregionerLovforslaget skønnes ikke at have nogen økonomiske og administrativekonsekvenser for det offentlige.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet[Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Centerfor Kvalitet i ErhvervsReguleringen (CKR) med henblik på en vurderingaf, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virk-somhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder administrativekonsekvenser i et omfang, der berettiger, at lovforslaget bliver forelagtvirksomhedspanelet. Forslaget er derfor ikke forelagt Økonomi- og Er-hvervsministeriets virksomhedspanel.] Forslaget indebærer ingen øko-nomiske konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke nogen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. HøringForslag til lov om ændring af lov om Vækstfonden har forud for frem-sættelsen været i høring hos følgende myndigheder og organisationer:9. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindre udgifterIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngen
Økonomiske konse-kvenser for stat, kom-muner og regioner
8/10
Administrative konse-kvenser for stat, kom-muner og regionerØkonomiske konse-kvenser for erhvervsli-vetAdministrative konse-kvenser for erhvervsli-vetAdministrative konse-kvenser for borgerneMiljømæssige konse-kvenserForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
[Afventer CKR]
[Afventer CKR]
[Afventer CKR]
[Afventer CKR]
Ingen.Ingen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås at præcisere Vækstfondens formålsbestemmelse således atdet fremgår, at Vækstfonden har til opgave at fremme vækst og fornyelsei iværksættervirksomheder, og i såvel nye som eksisterende små og mel-lemstore virksomheder for derigennem at opnå et større samfundsøkono-misk afkast. Med lovforslaget og med etableringen af de nye låne-, ogkautionsordninger i forbindelse med aftalen om risikovillig kapital styr-ker Vækstfonden sit fokus på finansiering af nye forretningsplaner foretablerede virksomheder. Vækstfonden får med lovforslaget samlet set etbredere fokus for sine aktiviteter på tværs af brancher og størrelse af virk-somheder end hvad der gælder i dag.Nyaffattelse af formålsbestemmelsen ændrer ikke ved hensigten bag detsamfundsøkonomiske afkast. Det gælder således fortsat, at Vækstfonden isin vurdering af projekter og aktiviteter tager hensyn til, om der kan for-ventes andet udbytte af den offentlige medfinansiering end den rent pri-vatøkonomiske fordel, som den støttede virksomhed må antages at opnå.Til nr. 2For at sikre bedst mulig adgang til finansiering for iværksættere og småog mellemstore virksomheder og samtidig en effektiv udnyttelse af degaranti- og kautionsordninger, som Vækstfonden administrerer, foreslåsdet at udvide kredsen af finansieringsvirksomheder, hvis finansiering kanblive sikret af en garanti fra Vækstfonden. Udover pengeinstitutter, real-kreditinstitutter og Danmarks Skibskredit A/S, som i dag er omfattet afbestemmelsen, foreslås det, at også f.eks. leasingselskaber, mezzanin-lånevirksomheder og andre finansieringsvirksomheder, der tilvejebringerforskellige former for risikovillig fremmedkapital, skal kunne søge om engaranti fra Vækstfonden. Det vil dog være en betingelse, at der fortsat
9/10
sker en behørig kreditvurdering af kunderne i de enkelte finansierings-virksomheder.Den begrænsning i definitionen af små og mellemstore virksomheder,som i visse sammenhænge har været gældende for virksomheder, somVækstfonden kan bistå med finansiering i form af garantier, ophæves.Dette betyder, at Vækstfondens kan bistå alle små og mellemstore virk-somheder med finansieringsgarantier indenfor de garantivilkår, somVækstfonden løbende beslutter og i øvrigt de til enhver tid gældende lov-givningsmæssige og EU-retlige rammer.Til § 2Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2011.Til § 3Da lov om Vækstfonden ikke gælder for Færøerne og Grønland foreslåsdet, at forslagets ændringer ligeledes ikke gælder for Færøerne og Grøn-land, og at de ikke kan sættes i kraft for disse landsdele.
10/10
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§1I lov om Vækstfonden, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 549 af 1. juli 2002,som ændret ved § 27 i lov nr. 1414 af21. december 2005, § 1 i lov nr. 525 af7. juni 2006, § 9 i lov nr. 576 af 6. juni2007, § 19 i lov nr. 462 af 12. juni 2009og § 9 i lov nr. 1272 af 16. december2009, foretages følgende ændringer:1.§ 1, stk. 1affattes således:§ 1, stk. 1.VækstFondens formål erat fremme innovation og fornyelse ierhvervslivet for derigennem at opnåstørre samfundsøkonomisk afkast.»§ 1 stk. 1.Vækstfondens formål erat fremme vækst og fornyelse i iværks-ættervirksomheder samt små og mel-lemstore virksomheder for derigennemat opnå større samfundsøkonomisk af-kast.«2.I§ 2, stk. 4, 1.pkt.,indsættes efter»kreditinstitutter«: »og andre udlåns-eller finansieringsvirksomheder«.
§ 2, stk. 4, 1. pkt.Stk. 4, 1. pkt.VækstFondens formåltilgodeses endvidere gennem lånega-rantier for kreditinstitutters udlån tiludviklingsaktiviteter i mindre virksom-heder.