Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 182
Offentligt
966991_0001.png
966991_0002.png
7. marts 2011PEHE
Folketingets ErhvervsudvalgFolketingetChristiansborg
Danish Aviation
På vegne af Brancheforeningen Dansk Luftfart vedhæftes en artikel fra hjemmesi-den Check-In, hvori Direktør Jacob Krogsgaard fra Cimber Sterling udtrykker stærkkritik i forhold til virkningerne af de seneste ændringer i Lov om Rejsegarantifond.Ændringerne betyder som bekendt, at luftfartsselskaber, der sælger flybilletter iDanmark, skal tilbyde en konkurssikringsordning til private rejsende, der forudbe-taler flybilletten.Jacob Krogsgaards kritik udtrykker holdningen hos medlemmerne af Branchefo r-eningen Dansk Luftfart. Branchen er kritiske overfor en lovgivning, der stort setkun belaster danske selskaber, men deres udenlandske konkurrenter øjensynlig kangå fri. Endvidere administreres loven blandt andet i forhold til garantistillelser medudgangspunkt i rejsebureauers forretningsform, og dermed uden hensyntagen tilluftfartsselskabernes helt anderledes vilkår.Foreningen har fremsendt tilsvarende til orientering for Folketingets Trafikudvalg.
Med venlig hilsen
Per HenriksenBrancheforeningen Dansk Luftfart33 77 46 72
Bilag
Bilag: Fra CHECK-IN.dk den 1. marts 2011
Cimber-direktør: Stop særlovgivning01-03-2011

Cimber Sterlings administrerende direktør Jacob Krogsgaard retter hård kritik mod den ændring i loven om rejseg a-

rantifonden, der trådte i kraft den 1. januar 2010. Loven betyder, at luftfartsselskaberne skal stille en garanti i forhold

til salget af billetter til private. Loven er til ugunst for dansk luftfart, mener Cimber -direktøren.

Lov nr. 315 om en rejsegarantifond, der senest blev ændret med vir k-ning fra 1. januar 2010, er genstand for en stigende kritik fra luftfartsselskaberne.Loven foreskriver, at luftfartsselskaber der sælger billetter i Danmark, skal stille en garanti overfor Rejsegarantifonden til dæ k-ning af eventuelle krav, som fonden på et tidspunkt måtte få mod det pågældende luftfartsselskab.I praksis foregår det ved, at private rejsekunder k an købe en konkursdækning for en pris af 20 kroner, når der bestilles en fl y-billet hos et selskab, der er registreret i fonden. Hvis luftfartsselskabet skulle gå konkurs, vil den rejsende med den frivi lligekonkursdækning være dækket på samme måde som, hvis man havde købt en pakkerejse.Det vil sige, at den rejsende kan få sine penge tilbage, hvis luftfartsselskabet går konkurs eller blive sikret hjemtransport , hvisen konkurs måtte indtræffe efter at man har rejst ud med de pågældende luftfartsselskab.For luftfartsselskaberne betyder det, at der skal stilles en garanti, der er afhængig af værdien af solgte billletter med til købtkonkursforsikring. Garantien skal stilles i et pengeinstitut eller ved deponering af statsobligationer.Svarer salget af billetter, hvor kunderne har tilkøbt konkursforsikring, til eksempelvis 250 millioner kroner, skal luftfartsselska-bet stille en garanti på 2,5 millioner kroner og en yderligere garanti på 1 million kroner for hver 100 millioner kroner omsæ tningoverstiger 250 millioner kroner.Men indtil videre er det kun omkring 1 procent af alle rejsende med rutefly fra Danmark, der har valgt at tegne forsikringen.Hos Cimber Sterling var der i begyndelsen af 2010 omkring 5 procent af alle private passagerer, der tegnende ko nkursdæknin-gen, men selskabet er i lighed med en lang række andre selskaber nede på 1 procent af samtlige dækningskrævede billetter.Konkurrenceforvridende lovgivning"Idéen om en konkursdækning er god nok, men en dansk særlov som man ønsker at forvalte på noget så internationalt somluftfart er svær at håndtere," siger Cimber Sterlings administrerende direktør Jacob Krogsgaard. "Der er klare problemer medat forvalte lovgivningen, der er ekstremt konkurrenceforvridende."Selskaber som Ryanair og easyJet kan eksempelvis smyge sig udenom lovgivningen, da selskaberne ikke har repræsentation iDanmark. Andre selskaber som eksempelvis Norwegian har undladt at leve op til Re jsegarantifondens krav og er nu blevet po-litianmeldt af fonden.Hovedproblemet er, at garantistilllelsen ligger beslag på luftfartsselskabernes finansielle beredskab. I forbindelse med gara nti-stillelsen for det første år, hvor loven er i kraft, har Rejseg arantifonden som hovedregel skønnet, at der skal stilles garanti foren omsætning, der svarer til 25 procent af salg af billetter til private - uanset hvor mange, der reelt har tegnet konkursforsi k-ring.Det kan teoretisk set skabe pres på likviditeten hos luftfartsselskaberne, hvilket direktør i Rejsegarantifonden Birgitte Fjeldhoff,da også medgiver. "Det kan man godt forestille sig. Men vi er nu ved at behandle indberetningerne fra alle fire kvartaler i 2 010,hvorefter garantistillelsen vil blive reguleret i forhold til disse tal," siger Birgitte Fjeldhoff.Hos Cimber Sterling ønsker man lovet lavet om. "Loven trænger til at blive revideret. Vi har tilbudt Erhvervs - og og Økonomi-nisteren samt Transportministeren at bistå med råd og vejledning. Minsterie rne mener, at Rejsegarantifonden forvalter lovenkorrekt, men vi ønsker i stedet loven lavet om. Danmark skal holde op med at lave særlovgivning på områder af denne art," s i-ger Jacob Krogsgaard.