Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 175
Offentligt
965833_0001.png
965833_0002.png
965833_0003.png
965833_0004.png
965833_0005.png
965833_0006.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
1. marts 2011
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af di-rektiv 2003/71/EF og direktiv 2009/138/EF for så vidt angår de beføjel-ser, der er tillagt Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- ogArbejdsmarkedspensionsordninger og Den Europæiske Værdipapirtil-synsmyndighed (Omnibus II) – KOM (2011) 08.
ResuméDen nye europæiske tilsynsstruktur trådte i kraft den 1. januar 2011 medetablering af en ny europæisk banktilsynsmyndighed (EBA), en ny europæ-isk tilsynsmyndighed for forsikrings- og arbejdsmarkedspensionsordninger(EIOPA) og en ny europæisk værdipapirtilsynsmyndighed (ESMA). Formå-let med omnibusdirektiverne er at justere lovgivningen, således at den nyeeuropæiske tilsynsstruktur kan fungere i praksis.Omnibus I blev færdigforhandlet i 2010 og vedrører bankområdet og vær-dipapirområdet. Kommissionen offentliggjorde den 19. januar 2011 forslagtil Omnibus II. Omnibus II vedrører Solvens II og Prospektdirektivet. Om-nibus II indeholder således forslag til en ændring af disse to direktiver forat udspecificere de beføjelser, EIOPA og ESMA får under disse to rammer,herunder hvilke områder EIOPA og ESMA kan fastlægge bindende tekniskestandarder indenfor.Herudover indeholder Omnibus II substantielle ændringer af Solvens II di-rektivet, som adresserer spørgsmål opstået i forbindelse med forberedelsenaf implementeringen af direktivet, herunder forslag til udsættelse af dele afSolvens II i op til 10 år.1.Baggrund og indhold
Formålet med omnibusdirektiverne er at justere lovgivningen, således atden nye europæiske tilsynsstruktur kan fungere i praksis.Herudover skal forslaget tilrette særligt Solvens II direktivet til Traktatenom Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), hvori mekanismen forKommissionen til at vedtage gennemførselsforanstaltninger ændres.
2/6
Kommissionens Omnibus II forslag præciserer EIOPA’s og ESMA’s befø-jelser i forbindelse med udmøntning af henholdsvis Solvens II-direktivet ogProspektdirektivet.Omnibus II omfatter således følgende to direktiver:Direktiv 2003/71/EC (Prospektdirektivet)Direktiv 2009/138/EC (Solvens II-direktivet)
Omnibus II blev offentliggjort den 19. januar 2011 og på dansk den 20. ja-nuar 2011.Yderligere Omnibus-direktiver kan blive aktuelle.ProspektdirektivetProspektdirektivet blev vedtaget i revideret version i 2010. Omnibus II præ-ciserer direktivet ved at overføre beføjelser til ESMA til at udarbejde udkasttil bindende tekniske standarder på følgende områder:Proces ved godkendelse af prospekter, herunder tidsfristerOffentliggørelse af prospekterSolvens II direktivetSolvens II indeholder blandt andet regler for, at forsikringsselskaberne hartilstrækkelig kapital til at dække den risiko, de påtager sig. Rammedirektivetfor Solvens II blev vedtaget af Europa-Parlamentet i 2009. EU-Kommissionen arbejder i øjeblikket på at færdiggøre et udkast til de nærme-re gennemførselsforanstaltninger til Solvens II og forventer at fremlæggeforslag i juni 2011, dog bliver forslaget først fremlagt, når Omnibus II ervedtaget. Omnibus II fastlægger EIOPA’s beføjelser ved udmøntning afSolvens II.Hovedformålet med reguleringen er at give forsikringstagerne betryggendebeskyttelse, at give forsikringsselskaber ensartede regler indenfor det indremarked, at øge europæiske forsikringsselskabers konkurrenceevne interna-tionalt og at understøtte finansiel stabilitet. Herudover ønsker EU-Kommissionen at sætte øget fokus på blandt andet stresstests og god sel-skabsledelse.I Omnibus II er der inkluderet et forslag til udsættelse af dele af Solvens II iop til 10 år, jf. ovenfor. Det er ikke præciseret i detaljer, hvilke emner der ertale om, men Kommissionen har bredt formuleret givet følgende ramme iforslaget:En maksimal overgangsperiode på 10 år vedrørende værdiansættel-se, kapitalberedskab, solvenskrav (SCR) og kapital-tillæg
3/6
En maksimal overgangsperiode på 3 år vedrørende indberetning tiltilsyn, selskabsledelse og offentliggørelse
Omnibus II præciserer på hvilke specifikke områder inden for hvert direk-tiv, at EU-tilsynsmyndighederne kan udarbejde udkast til bindende tekniskestandarder, for eksempel vedrørende værdiansættelse og tilsynsindberetnin-ger. Herudover tilpasses direktiverne den nye procedure for bilæggelse afuenigheder mellem forskellige landes tilsyn, hvor EIOPA får en mæglendefunktion og i sidste instans beslutningskompetence, såfremt der er uenighedmellem de nationale tilsyn. Omnibus II specificerer eksempelvis, at EIOPAskal inddrages, såfremt der opstår uenighed mellem nationale tilsyn, der erinvolveret i anerkendelse af en model i en grænseoverskridende koncern.Endelig foretages en række konsekvensrettelser, fx i forhold til udvekslingaf information mellem nationale tilsyn og de nye EU-tilsynsmyndigheder.Herudover skal forslaget tilrette særligt Solvens II direktivet til Traktatenom Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), hvori mekanismen forKommissionen til at vedtage gennemførselsforanstaltninger ændres. Gen-nemførelsesforanstaltningerne i Solvens II blev tidligere vedtaget via komi-tologisystemet men skal med Omnibus II vedtages som delegerede retsak-ter.Der indgår endvidere en række tekniske emner i Omnibus II og her vil kunblive fremhævet spørgsmål vedrørende beregning af tekniske hensættelser.En væsentlig komponent ved beregning af de tekniske hensættelser til dæk-ning af forsikringsforpligtelserne under Solvens II er den risikofrie rente-struktur, der anvendes til at tilbagediskontere fremtidige betalingsstrømme.Den generelle definition af den risikofrie rentestruktur er med i Solvens IIgennemførselsforanstaltninger og omtales samtidigt overordnet i OmnibusII-forslaget.I Omnibus II-forslaget præciseres det, at EIOPA fastsætter vilkårene om-kring illikviditetspræmien. Illikviditetspræmien er et tillæg til værdiansæt-telsen (tillæg til den risikofri rentestruktur). Præmien er generelt set nul,men som skal anvendes, når der opstår en markedssituation med ekstremtlikviditetspres. I Omnibus II forslaget er det angivet, at EIOPA har beføjelsetil at fastlægge, hvornår illikviditetspræmien skal tages i anvendelse.2.Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke oplysninger om Europa-Parlamentets holdning.3.Nærhedsprincippet
Det vurderes, at udkastet er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, daensartede konkurrencevilkår i EU samt øget grænseoverskridende konkur-rence fordrer fælles regler og ensartet fortolkning af og tilsyn med disse.
4/6
Herudover udmønter forslaget i høj grad allerede vedtaget EU-regulering iform af den nye europæiske tilsynsstruktur og Solvens II direktivet.4.Gældende dansk ret
ProspektdirektivetProspektdirektivet er implementeret i Lov om værdipapirhandel og pro-spektbekendtgørelsen.Solvens IIForsikringsområdet er reguleret i lov om finansiel virksomhed med tilhø-rende bekendtgørelser. Herunder kan særligt nævnes bekendtgørelse omsolvens og driftsplaner, bekendtgørelse om ledelse og styring, samt be-kendtgørelse om finansielle rapporter for forsikringsselskaber og tværgåen-de pensionskasser.5.Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for den finansielle sek-tor med frist den 11. februar 2011. På baggrund af høringen har Finanstilsy-net modtaget nedenstående kommentarer.Forsikring & Pension finder, at der fra dansk side i forhandlingerne børlægges afgørende vægt på, at der i forbindelse med eventuelle overgangs-regler sikres et level playing field for de danske forsikringsselskaber. Derbør derfor ikke være entydigt fokus på hurtig dansk implementering.Realkreditrådet bemærker, at der i Solvens II gennemførselsforanstaltnin-gerne indgår uhensigtsmæssige ”cliff effects” for realkreditobligationer ifastlæggelsen af kapitalkravet til spændrisiko på obligationerne. ”Cliff ef-fects” er den effekt der kan forekomme, når et værdipapir nedgraderes, oghvor kapitalbelastningen kan gøre at forsikrings- og pensionsselskaber hur-tigt vil frasælge værdipapirerne fra obligationsbeholdningen.Realkreditrådet anfører i den forbindelse, at en nedgradering af realkredit-udstedelser fra ratingklasse AAA til AA næsten vil fordoble kapitalkravetpå disse obligationer hos forsikrings- og pensionsselskaberne.Realkreditrådet finder, at det er vigtigt for det danske realkreditmarked, atder i de endelige gennemførselsforanstaltninger ikke indgår sådanne ”cliffeffects”.Hvis det ikke er muligt at finde en tilfredsstillende løsning i gennemførsels-foranstaltningerne, foretrækker Realkreditrådet den længst mulige over-gangsperiode for indfasning af de nye kapitalkrav til spændrisiko.
5/6
6.
Andre landes holdninger
Enkelte lande har ønsket en udsættelse af dele af Solvens II i op til 10 år.Øvrige lande har endnu ikke udtrykt klare holdninger til Omnibus II.7.Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side støttes ændringerne til Prospektdirektivet, der følger af Om-nibus II.Fra dansk side støttes helt overordnet rettidig implementering af Solvens IImed henblik på at sikre en god kapital- og risikostyring i forsikringssekto-ren samt en god forbrugerbeskyttelse for forsikringstagere. Danmark støtterligeledes etablering af en effektiv ny europæisk tilsynsstruktur via præcise-ring af EIOPA’s kompetencer.Fra dansk side anerkendes det, at der på udvalgte områder vil være behovfor overgangsordninger i forbindelse med implementeringen af Solvens II.Kommissionens forslag er imidlertid uklart i relation til hvilke områder, derskal etableres overgangsordninger på samt hvor lange overgangsordninger,der skal indføres. Den kan give en række udfordringer, da mange institutterallerede har indstillet sig på de nye reglers ikrafttræden.Fra dansk side arbejdes der for, at overgangsperioden for centrale dele afSolvens II bliver væsentligt kortere end de 10 år, som Kommissionen fore-slår, under hensyntagen til, at der fortsat sikres et level playing field i EU.Herudover arbejdes der fra dansk side for at fastholde momentum og undgå,at Solvens II rammedirektivet genåbnes og for at sikre, at Solvens II gen-nemførselsforanstaltningerne ikke udskydes, således at Solvens II vil kunneimplementeres fra januar 2013 som planlagt.Fra dansk side er det endvidere vigtigt, at inkluderingen af en illikviditets-præmie af hensyn til at muliggøre effektiv risikostyring i virksomhederne,fastlægges på basis af observerbare markedsdata frem for via en beslutningfra EIOPA.8.Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
For Finanstilsynet vil der blive øget ressourcetræk ved overgang fra SolvensI til Solvens II. Det skyldes dels implementeringen i dansk lovgivning, delsgodkendelse af interne modeller samt ændringer i den løbende tilsynsvirk-somhed. Finanstilsynet har som følge heraf fået tildelt ressourcer.For både Solvens II og Prospektdirektivet er det muligt, at de konkrete bin-dende standarder vil kunne føre til behov for lovændringer.Forslaget vurderes ikke at have direkte statsfinansielle konsekvenser.
6/6
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens udspil til Omnibus II er uklart i relation til hvilke områder,der skal etableres overgangsordninger på samt hvor lange overgangsordnin-ger, der skal indføres. De samfundsøkonomiske konsekvenser kan derforikke vurderes endeligt på nuværende tidspunkt.Såfremt der vælges meget lange frister på centrale emner, kan det skabeusikkerhed på de finansielle markeder, idet der bliver tale om et overgangs-regime mellem Solvens I og II, hvilket ikke er et entydigt signal til marke-derne.10.Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Kommissionens udspil til Omnibus II er uklart i relation til hvilke områder,der skal etableres overgangsordninger på samt hvor lange overgangsordnin-ger, der skal indføres. De administrative konsekvenser for erhvervslivet kanderfor ikke vurderes endeligt på nuværende tidspunkt.Forslaget kan betyde høje tilpasningsomkostninger for finansielle virksom-heder, hvis det vedtages i sin nuværende form, fordi de vil skulle tilpassesig overgangsperioden mellem Solvens I og II.11.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den nye tilsynsstruktur blev forelagt for Folketingets Europaudvalg i no-vember 2009. Omnibus I blev fremlagt for Folketingets Europaudvalg i de-cember 2009. Omnibus II har ikke tidligere været forelagt Folketingets Eu-ropaudvalg.