Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 172
Offentligt
964770_0001.png
964770_0002.png
964770_0003.png
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag af 15. februar 2011 til Rådets forordning om ind-førelse af en endelig antidumpingtold og om endelig opkrævning af denmidlertidige antidumpingtold på importen af visse endeløse filamenter afglasfibervarer med oprindelse i Folkerepublikken Kina.

Resumé

Kommissionen har pr. 16. februar 2011 udsendt forslag til Rådets for-ordning om indførelse af endelig antidumpingtold på import af visse glas-fiberfilamenter med oprindelse i Kina på 13,8 %. Indførelsen af antidum-pingtolden har betydning for bl.a. den danske komposit- og vindmøllein-dustri.

1.

Baggrund og indhold

Kommissionen foreslår vedtagelse af endelig antidumpingtold på importaf visse glasfiberfilamenter med oprindelse i Kina på 13,8 %. En enkeltkinesisk eksportør er givet en individuel toldsats på 7,3 %. Forslaget skalendeligt vedtages af Rådet på rådsmødet den 9.-10. marts 2011. Tolden ervæsentligt nedsat i forhold til den midlertidige antidumpingtold indført afKommissionen ved forordning nr. 812/2010 af 15. september 2010.Af forslaget fremgår det, at tolden omfatter visse afhuggede glasfibertrå-de, glasfiberrovings samt måtter af glasfiberfilamenter (eksklusiv måtteraf glasuld). Det oplyses, at produkterne primært anvendes i kompositin-dustrien til produktion af glasfiberforstærket plastik. Glasfiberforstærketplastik anvendes inden for en lang række områder, herunder til produkti-on af biler, vindmøllevinger, byggematerialer, forbrugsvarer m.m.Indførelsen af endelig antidumpingtold sker med hjemmel i EU's anti-dumping-basisforordning (Rådsforordning nr. 1225/2009) og er gældendei 5 år. Kompetencen til at indføre endelige foranstaltninger ligger hos Rå-det, som træffer beslutning med simpelt flertal.

2.

Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet skal efter EU's antidumping-basisforordning (Råds-forordning nr. 1225/2009) ikke høres i sagen.
2/3

3.

Nærhedsprincippet

Kompetence til at indføre endelige foranstaltninger ligger jf. EU’s anti-dumping-basisforordning (Rådsforordning nr. 1225/2009) hos Rådet.Spørgsmålet om nærhedsprincippet er derfor ikke relevant.

4.

Gældende dansk ret

Indførelse af antidumpingtolden vurderes ikke at have betydning i forholdtil gældende dansk ret.

5.

Høring

Forslaget har været sendt i høring i handelspolitisk specialudvalg. Der ermodtaget høringssvar fra Dansk Erhverv, Dansk Industri (herunder ogsåPlastindustrien i Danmark) og 3F.Dansk Erhverv har tilkendegivet, at de støtter regeringens holdning til sa-gen.Dansk Industri (og Plastindustrien i Danmark) har tilkendegivet, at de til-slutter sig regeringens holdning og er uenige i indførelsen af antidumping-tolden, men de glæder sig trods alt over, at toldsatsen er blevet mindre enddet først anlagte niveau.3F støtter regeringens holdning og mener, at anti-dumpingtolden kan kostedanske og europæiske arbejdspladser.

6.

Andre landes holdninger

EU's 27 medlemslande vurderes at være delt i forhold til indførelse af an-tidumpingtolden. Der forventes, på basis af drøftelserne i Rådsarbejds-gruppen, at være flertal for Kommissionens forslag.

7.

Foreløbig dansk holdning

Regeringen er imod indførelsen af endelig antidumpingtold på visse glas-fiberfilamenter med oprindelse i Kina. Dette er tilkendegivet over forKommissionen, og der er fra dansk side blevet arbejdet imod såvel mid-lertidige som endelige foranstaltninger. Økonomi- og erhvervsministerenhar endvidere rettet skriftlig henvendelse til handelskommissæren og ud-trykt bekymring over Kommissionens beslutning om indførelse af tolden.Indførelse af antidumpingtolden er i modstrid med den generelle danskehandelspolitiske linje om øget frihandel.Det er den danske vurdering, at Kommissionens undersøgelser ikke i til-strækkeligt omfang har taget højde for de negative konsekvenser, som an-tidumpingforanstaltningerne vil få for de europæiske brugervirksomhe-der. Endelig vurderes det, at indførelsen af antidumpingtolden vil medfø-re betydelige ekstraomkostninger for bl.a. den danske komposit- ogvindmølleindustri.
3/3

8.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Indførelse af antidumpingtolden skønnes ikke at have lovgivningsmæssi-ge og statsfinansielle konsekvenser.

9.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Økonomi- og Erhvervsministeriets analyser viser, at antidumpingtoldenmedfører ekstraomkostninger for de europæiske brugerindustrier. I Dan-mark vurderes især den danske komposit- og vindmølleindustri at bliveberørt af tolden.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Indførelse af antidumpingtolden skønnes ikke i sig selv at have yderligereadministrative konsekvenser for erhvervslivet.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Folketingets Europaudvalg er tidligere orienteret om sagen i forbindelsemed grundnotat om Kommissionens indførelse af midlertidig antidum-ping på glasfiberfilamenter ved forordning nr. 812/2010 af 15. september2010.