Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 168
Offentligt
NOTAT
22. februar 2011
11/01113-1
/lkl-dep
Besvarelse af samrådsspørgsmål Q-S i forbindelse med samråd iErhvervsudvalget den 24. februar 2011 vedr. løn i Finansiel Stabilitet
Indledning:Tak for invitationen til at komme her i dag og redegøre for Fi-nansiel Stabilitets lønpraksis samt for lønningerne i FinansielStabilitets datterselskaber.
Inden jeg går i gang med at svare på de konkrete spørgsmål,som er stillet forud for dette samråd, vil jeg gerne sikre mig, atvi drøfter spørgsmålene om løn ud fra det samme udgangs-punkt.
For det første er det vigtigt at huske, at det er sådan, at vi medden generelle statsgarantiordning (Bankpakken), som et bredtflertal i Folketinget stod bag, stiftede Finansiel Stabilitet somet statsligt selskab. Selskabets formål var dengang at sikre allesimple kreditorer og derved overtage og afvikle nødlidendebanker. Dette er sket i en struktur, hvor Finansiel Stabilitet sel-skabsretligt betragtes som et finansielt holdingselskab, mens denødlidende pengeinstitutter alle er blevet overtaget af et datter-selskab, som Finansielt Stabilitet hver gang har oprettet tilformålet.
I følge de selskabsretlige regler, som også gælder statslige sel-skaber, så er det sådan, at det er det enkelte selskabs direktion,
2/14
der er ansvarlig for den daglige drift, mens det er det enkelteselskabs bestyrelse, der overordnet er ansvarlig for selskabetog dets drift. Staten kan - præcis som ejere i alle andre selska-ber - gøre sin indflydelse gældende via en generalforsamling.
Det er således også bestyrelsen, der fastsætter direktionens an-sættelsesvilkår, herunder løn. Som følge heraf er staten hver-ken involveret i fastsættelsen af lønniveauet for direktioneneller for medarbejderne i statslige selskaber.
Når det er sagt, er det generelt statens politik i forhold til stats-lige aktieselskaber, at bestyrelsen skal kunne tilbyde direktio-nen en konkurrencedygtig løn. Samtidig bør statslige selskaberikke være lønførende. Disse principper er også formaliseret ipublikationen Staten som aktionær, der er udarbejdet i regi afFinansministeriet med deltagelse af Trafikministeriet og Øko-nomi- og Erhvervsministeriet.
For det andet er det vigtigt indledningsvist at være opmærksompå, at Finansiel Stabilitet ifølge bankpakkerne er forpligtet tilat overtage alle medarbejdere - herunder også direktører - fra etnødlidende pengeinstitut. Det sker for at skabe ro og klarhedpå overdragelsestidspunktet, men betyder altså også, at Finan-siel Stabilitet skal honorere allerede indgåede aftaler mellemden nødlidende bank og den tidligere bestyrelse. Finansiel Sta-bilitet kan ikke komme ud af allerede indgåede aftaler med-mindre der fx er begået noget ulovligt ved indgåelsen.
3/14
For medarbejdere og dermed også direktionen i de nødlidendebanker, som Finansiel Stabilitet har overtaget, har det betydet,at disse - i overensstemmelse med de regler, som Folketingethar vedtaget - ikke har fået opsagt deres stilling ved overdra-gelsen.
Datterselskaberne er derfor bundet af de aftaler, som medar-bejderne har indgået med den nødlidende bank. For de almin-delige medarbejdere har det betydet, at de kontrakter, som dehar forhandlet med deres chefer, føres videre, mens det for di-rektionen har betydet, at de har fået de kontrakter, som de harforhandlet med den tidligere bestyrelse, ført videre. Dette gæl-der både i forhold til evt. bonus, fratrædelsesgodtgørelse mv.
Datterselskaber til Finansiel Stabilitet har efter overtagelsenmulighed for at opsige medarbejdere og genforhandle kontrak-ter, men kun i det omfang og efter de varslingsregler, som ogsågælder for enhver anden virksomhed. Det er klart, at hvis endirektør i et datterselskab opsiges, så er Finansiel Stabilitetforpligtet til at honorere vedkommende i overensstemmelsemed den kontrakt, som selskabet har overtaget - dette gælderogså, hvis direktøren i følge sin kontrakt har krav på et gyldenthåndtryk.Spørgsmål Q:Ministeren bedes redegøre for Finansiel Stabilitets lønpraksis,herunder udbetaling af lønninger til krakkede bankers direktio-ner, samt om denne praksis er i overensstemmelse med reglerfor god selskabsledelse.
4/14
Svar:Lønningerne i Finansiel Stabilitet og dets datterselskaber skalvære i overensstemmelse med principperne i publikationenStaten som aktionær samt anbefalingerne for god selskabsle-delse.
Det følger af anbefalingerne for god selskabsledelse, at det ervigtigt, at der er åbenhed og transparens om alle væsentligeforhold vedrørende principperne for og størrelsen af ledelses-medlemmernes vederlag. Det fremgår endvidere, at en konkur-rencedygtig vederlæggelse er en forudsætning for at tiltrækkeog fastholde kompetente medlemmer af et selskabs ledelse.Den samlede vederlæggelse, dvs. den faste og den variable delsamt andre vederlagskomponenter, bør ligge på et rimeligt ni-veau og afspejle ledelsens selvstændige indsats, ansvar ogværdiskabelse for selskabet. Den variable del af vederlaget skalbaseres på realiserede resultater over en periode med sigte pålangsigtet værdiskabelse.
Jeg skal undlade at remse alle Komitéens anbefalinger op her –jeg vender alligevel tilbage til emnet om lidt, når jeg skal svarepå det næste spørgsmål.
Det følger af principperne for aflønning i statslige selskaber, atdisse ikke bør være lønførende. Dels kan dette føre til lønglid-ning - både blandt selskabets og branchens øvrige medarbejde-re og i den statslige sektor. Dels vil det være uhensigtsmæssigt,
5/14
hvis statslige midler forvrider konkurrencen mellem statsligeog private selskaber.
Dette skal selvfølgelig holdes op i mod det faktum, at vi skalsikre en ordentlig og redelig afvikling af de banker, som Fi-nansiel Stabilitet A/S har overtaget. For at kunne sikre dettemå datterselskaberne nødvendigvis også drives og ledes af per-soner med erfaring fra sektoren, som er indstillet på at påtagesig det særlige, midlertidige og ikke-taknemmelige arbej-de, som afvikling af banker indebærer. Finansiel Stabilitet harover for mig oplyst, at det i visse tilfælde kræver, at vi kan til-byde nogle ansættelsesvilkår, der gør det muligt at få de rigtigepersoner til at drive banker under afvikling.
Hvis vi lægger ud med at se på lønningerne i holdingselskabetFinansiel Stabilitet, så indgår bestyrelsens honorar i FinansielStabilitet som en post i årsrapporten og godkendes af general-forsamlingen - hvilket vil sige staten.
Formand og næstformand for bestyrelse i Finansiel Stabilitetmodtager hvert år i alt 600.000 kr. i honorar, mens de øvrige 5medlemmer af bestyrelsen modtager i alt 750.000 kr. om året.For regnskabsåret 2009 udgjorde vederlaget til formand ognæstformand i alt 1.375.000 mio. kr. og vederlaget til de øvrige5 medlemmer i alt 832.000. Grunden til, at honoraret for 2009er højere end det fastsatte, skyldes udbetalingen af et variabelthonorar. Honorarerne til formand, næstformand og øvrigemedlemmer i Finansiel Stabilitets bestyrelse er højere end i
6/14
øvrige statsejede selskabers bestyrelse. Det skal ses i lyset afformandskabets særlige arbejdsopgaver i forbindelse medovertagelse af nødlidende banker.
Honorarerne til formand, næstformand og øvrige medlemmer iFinansiel Stabiltiets bestyrelse er lavere end C20 gennemsnittet(men højere end Midcap).
Aflønningen af bestyrelsesmedlemmer i Finansiel StabiltietA/S’ datterselskaber følger som udgangspunkt en opdeling i etfast og som noget ekstra også et variabelt honorar. Det fastehonorar udgør også her 300.000 kr. til formand og næstfor-mand for bestyrelsen og 150.000 kr. til øvrige bestyrelsesmed-lemmer. Det variable honorar udbetales i forbindelse med enekstraordinær indsats, og skal godkendes af Finansiel Stabili-tets ledelse. Aflønningen følger den anvendte praksis i Finan-siel Stabilitet. Medarbejdere i Finansiel Stabilitet oppebærerikke honorar for bestyrelsesposter i Finansiel Stabilitets datter-selskaber.
Ser vi på direktøren i Finansiel Stabilitet, så er det generelt så-dan, at fastsættelsen af direktionens ansættelsesforhold og af-lønning er en af bestyrelsens vigtigste arbejdsopgaver.
Finansiel Stabilitet har oplyst, at direktøren i Finansiel Stabili-tet fik udbetalt 1.877.000 kr. for 2010.
7/14
Bestyrelsen for statslige selskaber har samme pligt til at stillekrav til ledelsen som bestyrelsen for et privatejet selskab. Le-ver direktionen ikke op til forventningerne, må bestyrelsen ud-skifte denne, hvis dette tjener aktionærernes interesser.
Omvendt har bestyrelsen i statslige selskaber - ligesom i pri-vatejede selskaber - mulighed for at belønne en velfungerendedirektion og udarbejde programmer, der belønner usædvanligtgode resultater.
Finansiel Stabilitet har oplyst, at der ikke blev udbetalt bonustil direktøren i 2010, men at direktøren modtager 400.000 kr. ibonus primo 2011 for en ekstraordinær indsats i 2010.
Direktørens løn er lavere end i de fleste større statsejede sel-skaber, eksempelvis DONG, DSB, TV2, Posten Norden, Kø-benhavns Lufthavn, SAS og Metroselskabet og på niveau medlønnen i Danske Spil. Sammenligningen er baseret på tal inkl.incitamentsløn.
Det kan desuden konstateres, at lønnen er væsentligt lavere endbåde C20 og Midcap. I følge årsrapporterne for 2009 og de iøvrigt tilgængelige oplysninger, så fik en administrerende di-rektør, hvis selskab befandt sig i C20, i gennemsnit ca. 7,7mio. kr. For MidCap var gennemsnittet ca. 5 mio. kr.
Finansiel Stabilitet A/S har indhentet oplysninger om de enkel-te datterselskabers bonuspolitikker, herunder deres principper
8/14
for udbetaling af bonus. oplysningerne fremgår af min besva-relse af spørgsmål 68.
Helt kort fremgår det her, at Amagerbanken af 2011, EBHBank og Pantebrevsselskabet af 2. juni 2009 ikke har nogenbonusordning. De resterende banker har i særlige tilfælde afta-ler med specifikke medarbejdere om bonus, særligt i relation tilmuligheden for fastholdelse.
Spørgsmål R:Finder ministeren det rimeligt, at lønningerne til direktører iflere af de krakkede banker under Finansiel Stabilitet er de hø-jeste blandt statens selskaber, og at de udbetalte direktionsløn-ninger i 2009 under statens administration var højere end førkrisen, hvor bankerne eksisterede som private selskaber?Svar:I har i tillæg hertil spurgt mig om det rimelige i lønningerne fordirektørerne i datterselskaberne til Finansiel Stabilitet.
Som jeg også tidligere har sagt, så har Finansiel Stabilitet medovertagelsen af de nødlidende banker også overtaget en for-pligtelse til at honorere de aftaler, som medarbejdere - herun-der direktører - har haft med den nødlidende bank.
Staten er ikke involveret i fastsættelsen af lønniveauet for di-rektionen eller for medarbejderne i statslige selskaber – dette eralene et bestyrelsesanliggende.
9/14
Jeg vil dog gerne gøre jer opmærksom på, at Finansiel Stabili-tet har oplyst mig om, at lønningerne for direktørerne i Finan-siel Stabilitets datterselskaber generelt set ligger under de løn-pakker, som de pågældende banker gav de direktører, der sad ibanken, inden Finansiel Stabilitet blev involveret.
Man skal huske på, at lønnen til direktørerne i bankerne indenFinansiel Stabilitets involvering, som udgangspunkt var sam-mensat af både en fast og en variabel del – herunder aflønningmed optionsprogrammer.
For Finansiel Stabilitets datterselskaber kan jeg endvidere op-lyse, atDirektøren for EBH Bank i perioden 21. november 2008- 31. december 2009 fik 2,2 mio. kr.Direktøren for Løkken Sparebank i perioden 24. marts2009 - 31. december 2009 fik 1 mio. kr.Direktørerne for Roskilde Bank i perioden 1. januar2009 - 31. december 2009 fik i alt 15,3 mio. kr. (Heriindgår kontraktmæssig fratrædelsesgodtgørelse og lønpå 11,7 mio. kr., til den direktør, der udtrådte af direkti-onen ved udgangen af april 2009 - inden Finansiel Stabi-litet overtog banken).Direktøren for Pantebrevsselskabet fik i perioden 2. juni2009 - 31. december 2009 900.000 kr.Direktørerne for Nova Bank Fyn fik i perioden 28. maj2009 - 31. december 2009 4,4 mio. kr.
10/14
For de nødlidende banker, som Finansiel Stabilitet først harovertaget i 2010, kan jeg oplyse, aten foreløbig opgørelse for perioden 11. februar 2010 -31. december 2010 viser, at direktøren for Finansie-ringsselskabet fik 1 mio. kr. (samlet årligt fast honorar),og desuden er der udbetalt 411.550 i variabelt fastsathonorar.En foreløbig opgørelse for perioden 14. oktober 2010 -31. december 2010 viser, at direktøren for Eik BankDanmark 2010 fik 83.333 kr. ( i månedligt honorar).En foreløbig opgørelse for perioden 14. oktober 2010 -31. december 2010 viser, at direktøren i Eik Banki Fø-roya fik 250.000 kr. ( i månedligt honorar).
Det er bestyrelsen, der er ansvarlig for lønnen til direktionen.Når det så er sagt, så er der vigtigt, at bestyrelsen sikrer, at manhar kompetente personer til at påtage sig det midlertidige ar-bejde med at sikre en ordentlig og redelig afvikling af de ban-ker, som Finansiel Stabilitet A/S har overtaget. Det kræver, atvi kan tilbyde nogle ansættelsesvilkår, der gør det muligt attiltrække sådanne personer.
Jeg har gjort mig den umage at sammenligne lønnen for direk-tørerne i datterselskaber til Finansiel Stabilitet med oplysnin-ger om lønningerne for administrerende direktører i selskaber,hvor staten er majoritetsejer. Gør man det, så vil man opdage,at lønningerne for direktørerne i datterselskaberne faktisk lig-
11/14
ger på niveau med små og mellemstore selskaber, når der sesbort fra fratrædelsesgodtgørelserne.
Når det så er slået fast, så er det et meget centralt punkt formig, at finansielle virksomheders lønpolitik helt generelt ikkefører til overdreven risikotagning.
Vi har med de nye regler for finansielle virksomheder, somtrådte i kraft den 1. januar, strammet reglerne for aflønning ifinansielle virksomheder.
Reglerne skal medvirke til at sikre, at finansielle virksomhe-ders aflønning af ledelsen og af ansatte, hvis aktiviteter harvæsentlig indflydelse på virksomhedens risikoprofil, ikke førertil overdreven risikovillig adfærd. Der er desuden fastsat reg-ler, der bl.a. begrænser brugen af variabel løn.
For dem der modtager statsstøtte - altså også datterselskaber tilFinansiel Stabilitet - er der samtidig fastsat et loft over den va-riable aflønning for direktion og bestyrelse på 20 pct. af denfaste grundløn inklusive pension henholdsvis det faste honorar.
Loftet omfatter også finansielle holdingvirksomheder og der-med også Finansiel Stabilitet. I tillæg hertil indføres en regelom, at virksomheder, der får en frist fra Finanstilsynet om op-fyldelse af solvenskrav, ikke må udbetale variabel løn til direk-tion og bestyrelse.
12/14
Med de nye regler er det endvidere et krav for finansielle virk-somheder, at det skal oplyses i årsrapporten, hvor stor densamlede aflønning er for direktionen, bestyrelsen og andre væ-sentlige risikotagere, fordelt på fast og variabel løn, samt antal-let af modtagere. Det gælder samtidig, at direktionens og be-styrelsens individuelle lønninger skal offentliggøres.
Det gælder endvidere, at generalforsamlingen (eller tilsvaren-de) skal tage stilling til den finansielle virksomheds afløn-ningspolitik, herunder retningslinjer for incitamentsaflønningog for maksimale fratrædelsesgodtgørelser.
Desuden er der indført krav om, at de finansielle virksomhe-der, fx på hjemmesiden, skal oplyse kunderne om, i hvilketomfang medarbejdere med kundekontakt har en variabel afløn-ning, der er afhængig af, om medarbejderen opfylder salgsmål.Virksomhederne skal allerede overholde god skik reglerne,hvor det gælder, at en medarbejder i en finansiel virksomhed,som har en særlig interesse i rådgivningens resultat, skal in-formere kunden om arten og omfanget heraf.
Derudover fastholdes der et forbud mod etablering af nye ellerforlængelse af eksisterende aktieoptionsprogrammer eller lig-nende ordninger for direktionen i finansielle virksomheder, derhar modtaget statsligt kapitalindskud eller individuel statsga-ranti. Forbuddet gælder så længe, virksomheden modtagerstatsstøtten.
13/14
Det er Finanstilsynet, der fører tilsyn med de finansielle virk-somheders aflønningspolitik og påser, at de finansielle virk-somheder har en lønpolitik, der er i overensstemmelse med ogfremmer en sund og effektiv risikostyring.
Spørgsmål S:Er ministeren enig med bestyrelsesformanden for FinansielStabilitet, Henning Kruse Petersen, i, at åbenheden omkringFinansiel Stabilitets lønpraksis bør være på et absolut mini-mum, og stemmer denne praksis overens med regeringens poli-tik om åbenhed om statsselskaber?Svar:Med reglerne om aflønning, som jeg netop har refereret, såmener jeg faktisk, at vi har sikret os, at der er den tilstrækkeli-ge åbenhed omkring aflønning i den finansielle sektor - herun-der også i Finansiel Stabilitet A/S.
Jeg er naturligvis stor tilhænger af, at vi i staten er åbne ogtransparente i forhold til aflønning.
Jeg har spurgt Finansiel Stabilitet, hvorvidt formanden har væ-ret citeret korrekt i forhold til hans udtalelser om åbenhed omlønpraksis i Finansiel Stabilitet. Finansiel Stabilitet har oplyst,at bestyrelsesformand Henning Kruse Petersen er citeret for athave sagt, at ” voresårsberetninger i butikken af minimumminimorum”. Oplysninger om lønningsforhold skal være ioverensstemmelse med almindelige regler herfor, og FinansielStabilitet har oplyst at ville tilstræbe fuld åbenhed om disseforhold.
14/14