Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 166
Offentligt
960670_0001.png
960670_0002.png
960670_0003.png
960670_0004.png
960670_0005.png
960670_0006.png
960670_0007.png
960670_0008.png
960670_0009.png
960670_0010.png
960670_0011.png
960670_0012.png
960670_0013.png
960670_0014.png
960670_0015.png
960670_0016.png
960670_0017.png
960670_0018.png
960670_0019.png
960670_0020.png
960670_0021.png
960670_0022.png
960670_0023.png
960670_0024.png
960670_0025.png
FOLKETINGETS ERHVERVSUDVALG:
VELKOMMEN TILCOPENHAGENFASHIONWEEK
FORMAND POUL SØNDERBÆK:
DAGENS PROGRAM
14-02-2011
PROGRAM FOR BESØG12.40 VELKOMST / FROKOST/ PRÆSENTATIONER13.15 RUNDVISNING PÅ CIFF14.00 MODEUGENS STØRSTE TRENDSHOW14.25 AFGANG TIL TERMINAL 214.40 RUNDVISNING TERMINAL 215.10 EVT. AFGANG TIL GALLERY15.30 RUNDVISNING PÅ GALLERY16.00 RETUR TIL CHRISTIANSBORG
3
ADM. DIREKTØR: PREBEN WEGENER FRIIS:
PRÆSENTATION AF DANSKMODE & TEXTIL
14-02-2011
BRANCHENS ORGANISATION SIDEN 189535O MEDLEMMER - STOR DEL AF BRANCHEN MED*
KONTINGENTFINANSIERET25 MEDARB., PLACERET I KØBENHAVN OG HERNINGSAMMEN MED BELLA CENTER – CIFF-SKABER
VISIONEN FOR DM&T:
ET UDPLUK AF DE CA. 450BRANDS DANSK MODE & TEXTILREPRÆSENTERER
14-02-2011
VISION:
Mode- og textilbranchenseget og foretruknevidencenter – branchensambassadør ogallianceudvikler7
KONCEPT
14-02-2011
KERNEYDELSERVidencenterHR/ArbejdsretHandelsjuraTold/HandelspolitikMiljø/TeknikCSR
AmbassadørBranchemarkedsføringPolitisk interessevaretagelseOverenskomstforhandlingerMedlem af DA
AllianceudviklerAlliancer/netværk i DanmarkInternationale netværkBranchens samlingspunkt
TrendHjemmeside
9
14-02-2011
BRANCHEN LIGENU….
BRANCHEUDVIKLING:2005 – 2010 BEKLÆDNINGAlle tal i mio.kr.
200519.91817.29418.344879.605
200621.51218.99520.9198810.224
200723.38420.96025.3819010.875
200823.29021.02124.1599011.328
200921.31319.59521.19792-
201024.07822.519-93,5-
SAMLET OMS.SAMLETEKSPORTSAMLETIMPORTEKSPORT-ANDELANT. BESKÆFT.
BRANCHEUDVIKLING:2005 – 2010 TEKSTIL:Alle tal i mio.kr.
200510.0006.5037.656657.086
200610.5136.8087.260656.987
200711.6177.8448.860666.817
200810.4807.1328.225686.653
20098.3985.7355.97168
20108.0375.5876.18470
SAMLET OMS.SAMLETEKSPORTSAMLETIMPORTEKSPORT-ANDELANT. BESKÆFT.
14-02-2011
AKTUEL PROGNOSE – MODE:72 % OPLEVER FREMGANG I OMS. I 1. HALVÅR 2011/201019 % FORVENTER SAMME OMS. I 1. HALVÅR 2011/201011 % FORVENTER MINDRE OMS. I 1. HALVÅR 2011/2010TYSKLAND OG SVERIGE STÅR FOR STØRSTE VÆKSTSPANIEN OG STORBRITANNIEN FALDERHVER 4. VIRKSOMHED FORVENTER ANSÆTTELSER70 % FORVENTER IKKE ANSÆTTELSERSTØRSTE MARKEDER ER TYSKLAND, SVERIGE, HOLLAND, NORGE,FINLAND
13
BRANCHENS UDFORDRINGER NU
14-02-2011
NOGLE AKTUELLEUDFORDRINGERKRISE: BANK, LIKVIDITET, DEBITORER,BUTIKSLUKNINGERINDTJENING / STIGENDE RÅVAREPRISERBEHOV FOR EKSPORTVÆKST – EJ KAPITAL -EJ STØTTEENERGIAFGIFTER (TEKSTIL)EJENDOMSFORBEHOLD
15
14-02-2011
EJENDOMSFORBEHOLD –DRØFTELSER MEDERHVERVSUDVALGET:KØB PÅ KREDIT – VIGTIG FINANSIERINGSKILDE
EJENDOMSFORBEHOLD I USOLGTE VARER BØR SIKRESGYLDIGHED – OGSÅ VED VIRKSOMHEDSPANTVIRKSOMHEDSPANT BØR SYNLIGGØRES (CVR-REG.)
BRANCHENS KOMMENDEUDFORDRINGER?
14-02-2011
BUD PÅ ET PAR UDFORDRINGER…KONKURRENCESITUATIONEN / EKSPORTRESSOURCER TIL INNOVATIONVIDEN / UDDANNELSESIKRE DE NYE/SMÅ INNOVATIVEVIRKSOMHEDER”PLATFORME”SOURCING
18
14-02-2011
PRÆSENTATION AFCOPENHAGENFASHION WEEKAKTØRERSAMARBEJDEUDSTILLEREGÆSTERBETYDNING-EKSP.UDVIKLING
UDVIKLINGSDIR.KASPER EIS,DANSK MODE &
TEXTIL:
19
14-02-2011
UDVIKLING I COPENHAGENFASHION WEEK12.000 m212.000 besøgende10% fra udlandet54.000 m2(heraf BC ca. 42.000 m2)50.000 besøgende40-50% fra udlandet40 shows
”DM&T ogmesserneintensiverersamarbejdet”
200619471960-197019931998200520102011
20
14-02-2011
DEN NYE MODEUGEPLATFORMDrømmen: Non-profit, neutral, skandinavisk platform!Samarbejde mellem de væsentligste aktører i modeugen: CIFF, CIFFKIDS,Gallery, CPH Vision, Terminal 2 og Dansk Mode & TextilRepræsenterer ca. 2500 udstillere og 360 medlemmer
CPH Kids på vej ind i samarbejdet fra august 2011Danish Fashion Institute/Copenhagen Fashion Week ApS har ikke ønsketat indgå på lige vilkårRepræsenterer 91 medlemmer, heraf ca. 60 modevirksomheder
Samarbejdet er finansieret via tilskud fra messerne og DM&T. Initiativerneinkluderer:Fælles markedsføring overfor indkøbere og presseFælles servicering og VIP-behandling af indkøbere og presse (hotel, fly, shuttle etc.)
21
Fælles hjemmeside, fælles kundeloyalitetsprogrammer (kommer senere)Indkøberen er Kongen!
Finansieringen ønskes senere støttet via sponsorater og offentlige tilskud
14-02-2011
MODEUGEN HAR STORBETYDNING FOR KØBENHAVN“It is estimated that London Fashion Week generates over£100 million perannumfor the London economy…”
“Research into the economic impact of Air New Zealand Fashion Week foundthe event to be worth an estimated$23.2 millionto the New Zealand economy interms of total output generated, and an estimated $19.2 million in the Aucklandeconomy…”“An independent study done by the city of Barcelona looking at how muchrevenue the trade fair brought to that metropolis estimated business wortharound€80 to €100 million,in the form of hotel bookings, taxi fares, hospitalitygenerally and other forms of business. Wowereit himself has hopes of aninjection of around€120 million into Berlin's economyas a result of Bread &Butter's presence…”22
14-02-2011
HUSK…
Det er udstillerne og messerne, der eromdrejningspunktet for CopenhagenFashion Week! Uden dem – ingenindkøbere – og ingen modeuge!
23
Fri debat
24
14-02-2011
DANSK MODE &TEXTIL VIL GERNEASSISTEREFOLKETINGET….
Eksempler:HØRINGSPART• BRANCHEINFO• IDEGENERERING
Brug mode- og
tekstilbranchensegen organisation
25