Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 159
Offentligt
957278_0001.png
957278_0002.png
957278_0003.png
10. februar 2011
NOTAT

Orientering af Folketingets Erhvervsudvalg om det internationale

arbejde i FN's Søfartsorganisation, IMO

I det følgende redegøres der for de væsentligste nyere resultater ogigangværende forhandlinger i IMO.

Ansvar og erstatning ved ulykker til søs med farligt gods

I april 2010 vedtog en international diplomatkonference en protokol omansvar og erstatning i forbindelse med ulykker til søs, der sker ved trans-port af farligt og forurenende gods. Den nye protokol erstatter i praksisHNS-konventionen fra 1996, som aldrig er trådt i kraft internationalt.Protokollen fastlægger rederens objektive ansvar og tvungen forsikring.Derudover etableres en erstatningsfond, der anvendes, når skaderne over-stiger rederens ansvar. 2010-protokollen sikrer en global regulering afforureningsansvaret til gavn for både skadeslidte, miljøet og skibsfartser-hvervet.

Transport af farligt gods i fast form

Med virkning fra 1. januar 2011 trådte nye obligatoriske regler for trans-port af farligt gods i kraft. Reglerne fastlægger fælles globale regler forsikker transport af produkter, som kan have en række farlige egenskaber,såfremt de håndteres forkert. Der kan være tale om ladninger som kul, derkan selvopvarme og afgive brandbare gasser, eller spagnum, som undertransporten kan ændre sig fra fast til flydende form og derved påvirkeskibets stabilitet m.v. Reglerne hæver dermed det globale sikkerhedsni-veau for transport af farligt gods i fast form.

Uddannelse af søfarende

I juni 2010 blev der ved en diplomatkonference vedtaget revision afIMO’s konvention for uddannelse af søfarende, sønæring og vagthold iskibe (STCW-konventionen). Revisionen af konventionen medfører bl.a.indførelse af en international promillegrænse på 0,5 for alkohol, kvalitets-sikring af krav til kompetencer for tankskibsbesætninger og internationalestandarder for vurdering af sundhedstjek af søfarende. Derudover harman vedtaget en justering af reglerne for hviletid, der bedre sikrer den sø-farende tilstrækkelig hvile. Der er i forbindelse med revisionen sket engenerel styrkelse af uddannelsesniveauet. Konventionen træder i kraft 1.januar 2012.

Sejlads i arktiske farvande

SØFARTSSTYRELSEN
Vermundsgade 38 C2100 København Ø
Tlf.Fax
39 17 44 0039 17 44 01
CVR-nr. 29 83 16 10EAN-nr. 5798000023000[email protected]www.sofartsstyrelsen.dk
ØKONOMI-OGERHVERVSMINISTERIET
Den stigende sejlads i de arktiske farvande har skabt større opmærksom-hed om sikkerheden i forbindelse med sejlads i isfyldte farvande; ikkemindst efter at passagerskibet EXPLORER forliste i Antarktis i 2007. IIMO er internationale regler for skibes sejlads i arktiske farvande samtvejledende kompetence- og uddannelseskrav til besætningen under udar-bejdelse. For at gøre de nye regler fremtidssikrede og robuste foretager enarbejdsgruppe en analyse af de risici, som er forbundet med at sejle i dearktiske egne. Danmark er særdeles aktiv i arbejdet og blandt danskemærkesager kan fremhæves krav om lukkede redningsbåde og isprojektø-rer om bord på skibe, der sejler i arktisk farvand, samt at krydstogtskibesejler parvis. Arbejdet forventes afsluttet i 2012-2013.

Skibsfartens udledning af CO2 – indsats på klimaområdet

I forhandlingsforløbet i IMO har Danmark fremsat tre konkrete forslag.Det første er et forslag om en række principper, som IMO har besluttet atlægge til grund for en fremtidig klimaregulering. Det andet er et forslagom et designindeks, som indebærer, at nye skibe bygges CO2-effektive.Forslaget vil i bedste fald kunne vedtages i juli 2011. Endelig er det tredjeet forslag om at indføre et brændstofbidrag for skibe i international fart.Bidraget skal indbetales til en international fond, der bl.a. skal finansiereklimatiltag i udviklingslande. En række lande samt en industriorganisati-on har støttet den danske idé om et brændstofbidrag eller en videreudvik-ling heraf. I foråret 2011 skal de fremsatte forslag drøftes på et ekstraor-dinært møde, og målet er, at det i juli 2011 i IMO vil blive besluttet, hvil-ket forslag der reelt skal udvikles.Endvidere arbejder regeringen fortsat for, at en ny global klimaaftale un-der FN’s Klimakonvention, UNFCCC, indeholder et samlet globalt re-duktionsmål for skibsfartens CO2-udledning. Det er væsentligt, at regule-ringen ikke skaber konkurrenceforvridning og omfatter alle skibe, uansethvilket flag de sejler under.

Ny konstruktionsstandard for skibe

I maj 2010 vedtog IMO for første gang internationale standarder for,hvordan skibes skrog skal bygges i fremtiden. Standarderne har tidligere ipraksis ligget hos private klassifikationsselskaber. Konstruktionsstandar-den vil i første omgang gælde for olietankskibe og bulkskibe. Nye skibeaf disse typer skal således fremover være konstrueret og bygget i henholdtil standarden for at være tilstrækkelig sikre, robuste og miljøvenlige.Herved minimeres risikoen for tab af skibet eller forurening af havmiljøetsom følge af strukturelle fejl i konstruktionen. Konstruktionsstandardenvil træde i kraft 1. januar 2012 og have effekt for nybyggede skibe pr. 1.juli 2016.

Skibsmeldesystem for Øresund

Siden 2007 har Danmark og Sverige drevet et frivilligt skibsmeldesystemi Øresund. I efteråret 2010 vedtog IMO et dansk/svensk forslag om at gø-re det frivillige skibsmeldesystem obligatorisk for hele Øresund. Syste-
met, SOUNDREP, opereres af en skibstrafiktjeneste (VTS) fra et fællesdriftscenter i Malmø. Til sammenligning med andre skibsmeldesystemerøger SOUNDREP i mindre grad de administrative bryder om bord, fordide påkrævede meldinger i stor udstrækning baseres på oplysninger sendtfra skibenes automatiske identifikationssystem (AIS), samt ved at nød-vendige oplysninger kan fremsendes på forhånd. SOUNDREP gøres ob-ligatorisk fra 1. september 2011.