Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 141
Offentligt
949365_0001.png
949365_0002.png
NOTAT
25. januar 2011
10/06954-5
/cke-dep

Notat til Folketingets Europaudvalg om EU-Kommissionens høring

vedrørende gennemførelsesforanstaltninger til Solvens II-direktivet.

Rådet og Europa-Parlamentet nåede i april 2009 til enighed om det så-kaldte Solvens II-direktiv (2009/138/EF). Solvens II anlægger en risiko-orienteret tilgangsvinkel til beregning af forsikringsselskabernes kapital-krav.Der er en række bemyndigelser i Solvens II til, at Kommissionen skalvedtage gennemførelsesforanstaltninger, der nærmere præciserer elemen-ter i direktivet. Udkast til gennemførelsesforanstaltninger forventes frem-sat medio 2011. Kommissionen gennemfører en ekstern høring herommed frist den 26. januar 2011, hvortil der er fremsendt vedlagte hørings-svar.I høringssvaret udtrykkes generelt støtte til de foreslåede gennemførelses-foranstaltninger. Herudover berøres tre specifikke emner. Det drejer sigom behandling af dansk realkredit i beregning af selskabernes kapital-krav, beregning af levetidsrisici samt definition af den relevante rente-kurve, der indgår i beregningen af forsikringsselskabernes hensættelser.I forhold til behandlingen af dansk realkredit i forbindelse med beregningaf selskabernes kapitalkrav, så skal selskabernes eksponeringer overforsærligt dækkede obligationer (covered bonds), herunder danske realkre-ditobligationer, kapitaldækkes for renterisiko, kreditrisiko og koncentra-tionsrisiko. Fra dansk side arbejdes for, at særligt dækkede obligationerskal have en rimelig behandling under Solvens II. Det betyder, at de kapi-talkrav, der pålægges selskaberne på baggrund af deres beholdning afsærligt dækkede obligationer, ikke bør være større end den risiko, som erforbundet med disse obligationer.I det foreliggende udkast til gennemførelsesforanstaltninger er kapital-kravet, der relaterer sig til koncentrationsrisiko, lempet for særligt dæk-kede obligationer, der har en kreditvurdering på AAA og AA. Der indfø-res her en særlig grænse, som betyder, at et selskab kan holde 15 pct. afaktiverne i samme udsteder af særligt dækkede obligationer uden et kapi-talkrav. Dette er væsentligt, da der er få udstedere af fx realkreditobliga-tioner i Danmark, hvorfor selskaberne nemt får en stor eksponering over-for enkeltselskaber. For andre eksponeringer, der har en kreditvurderingpå AA og AAA, kan forsikringsselskaberne højst holde 3 pct. af aktivernei samme udsteder.
2/2
Tilsvarende er kapitalkravet, der relaterer sig til kreditrisiko på særligtdækkede obligationer, der har en kreditvurdering på AAA, blevet lempet,i forhold til øvrige AAA kreditvurderede eksponeringer. Lempelsen af-spejler den yderligere sikkerhed, som bl.a. det danske realkreditsystemindeholder. Fra dansk side arbejdes fortsat for, at særligt dækkede obliga-tioner, der har en kreditvurdering på AA, får en tilsvarende behandling iforhold til kreditrisiko.Det er positivt, at Kommissionen i sit udkast til gennemførelsesforan-staltninger tager hensyn til særligt dækkede obligationer, herunder danskrealkredit.For livsforsikringsvirksomheder er der i udkast til gennemførselsforan-staltninger fastlagt et niveau for beregning af levetidsrisici. Levetidsrisicianvendes til opgørelsen af hensættelserne i en livsforsikringsvirksomhed.Der gøres i høringssvaret opmærksom på, at de foreslåede regler over-vurderer risikoen forbundet med ændring i levetid.En vigtig del af beregningen af forsikringsselskabernes hensættelser er val-get af rentekurve til diskontering af de fremtidige betalingsstrømme. Op-bygningen af rentekurven indgår som en del af gennemførselsforanstaltnin-gerne. Der gøres i høringssvaret opmærksom på, at opbygningen af rente-kurven bør være fleksibel, og at der skal være mulighed for at indbygge enillikviditetspræmie baseret på objektive markedskriterier i stresssituationer.