Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 138
Offentligt
947835_0001.png
947835_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN

Besvarelse af spørgsmål 81 alm. del stillet af Europaudvalget den 10.

december 2010 efter ønske fra Kim Mortensen (S).

Spørgsmål:

Ministeren bedes - i forlængelse af svaret på spørgsmål 9 EUU alm. del -oplyse, hvad der er den indholdsmæssige begrundelse for, at et projekt forledige støttet med midler fra Den Europæiske Socialfond, forestået af ennon-profit-organisation rammes af statsstøtteregler, mens projekter medkompetenceløft af ansatte i virksomheder ikke betragtes som statsstøtte?Ministeren bedes i den forbindelse beskrive den indholdsmæssige forskelog ikke blot henvises til, at der for ansatte er en gruppefritagelse, menikke for ledige.Spørgsmålet skal ses i lyset af, at når der søges midler til at give en lediget kompetenceløft og hjælpe vedkommende tilbage i beskæftigelse, så gårstøtten til at opkvalificere den enkelte. En enkelt virksomhed gavnes ikkeheraf, så der er tale om statsstøtte. I fortolkningen af statsstøttereglerne erdet så den private aktør – her en non-profit-organisation – der anses for atmodtage statsstøtte. Hvis der via Socialfonden derimod ydes støtte tilopkvalificering af ansatte i en eller flere virksomheder, hvor man reeltkan sige, at denne opkvalificering af de ansatte medarbejdere ikke blotgavner den enkelte, men også den enkelte virksomhed, så er der i fortolk-ningen af statsstøttereglerne ikke tale om statsstøtte til den/de pågældendevirksomhed(er), hvad der logisk set forekommer uforståeligt i forhold tilsituationen for ledige. Som aktør – er en non-profit-organisation hellerikke omfattet af statsstøttereglerne, selvom den opgave, som aktøren lø-ser, ikke er forskellig i de to tilfælde med indsats for ledige og ansatte.Ministeriet bedes forklare den logik, der hersker i en dansk og i enEU-sammenhæng i forhold til dette.

Svar:

Som anført i svaret på Europaudvalgets spørgsmål 73 alm. del finderstatsstøttereglerne anvendelse i alle de tilfælde, hvor der er tale om støttetil økonomisk aktivitet. Det betyder, at både projekter for ledige og pro-jekter med kompetenceløft for ansatte omfattes af statsstøttereglerne, hvisstøtten ydes til finansiering af økonomisk aktivitet. Der er derfor ikkeindholdsmæssig forskel på, hvornår et projekt for ledige og et projekt foransatte er omfattet af statsstøttereglerne.Kommissionen har i den generelle gruppefritagelsesforordning for stats-støtte (forordning nr. EF 800/2008 af 6. august 2008) bestemt, at vissetyper af statsstøtte, bl.a. uddannelsesstøtte til ansatte, kan tildeles uden
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
Kommissionens forudgående vurdering og godkendelse af støtten. Detbetyder imidlertid ikke, at der ikke er tale om statsstøtte, men alene, atKommissionen forudgående har bestemt, at denne form for støtte er for-enelig med det indre marked.Alle virksomheder kan omfattes af bestemmelserne i gruppefritagelses-forordningen, når de som arbejdsgivere lader deres medarbejdere uddan-ne ved hjælp af midler fra Socialfonden. Dette gælder også nonprofitor-ganisationer.I forhold til projekter gennemført for ledige er der heller ikke forskel pånonprofitorganisationer og private virksomheder. Men i denne type pro-jekter er der tale om, at en aktør, som led i sit virke som kursusudbyder,modtager støtte til sin virksomhed på kursusmarkedet. I øvrigt er det ikkeafgørende for bedømmelsen, hvorvidt den pågældende virksomhed optje-ner et overskud ved aktiviteterne. Spørgsmålet om statsstøtte opstår alle-rede i kraft af, at virksomheden får støtte til økonomisk aktivitet og er ikonkurrence med virksomheder på det indre marked, der ikke modtagerstøtte.I de tilfælde, hvor projekter har karakter af økonomisk aktivitet, vil støt-ten derfor skulle anmeldes til og godkendes af Kommissionen før støttenkan ydes, hvis ikke der er mulighed for at anvende reglerne omde mini-mis-støtteeller andre bestemmelser i den generelle gruppefritagelsesfor-ordning, som ikke kræver forudgående godkendelse af Kommissionen.Den myndighed, der modtager en ansøgning om strukturfondsstøtte skaldels vurdere, om projektet lever op til de nationale udvælgelseskriterierog herefter, om der er tale om støtte til økonomisk aktivitet. Hvis der ertale om støtte til økonomisk aktivitet, skal støtten overholde statsstøtte-reglerne, hvilket indebærer, at støtten først kan ydes efter Kommissionensgodkendelse eller i henhold tilde minimis-reglerneeller den generellegruppefritagelsesforordning. Dette gælder, uanset om der er tale om pro-jekter for ansatte eller ledige.