Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 129
Offentligt
Den aktuelle situation i dansk søfartv/direktør Jan Kastrup-Nielsen, J. Lauritzen A/S,formand for Danmarks Rederiforenings Erhvervsudvalg
Danmarks mest globale erhverv
Status efter krisen1. Ny stor valutaindsejling2. Større handelsflåde3. Flere rederier og nye skibe på vej
1. Ny stor valutaindsejling
Mia. kr. 1991-20102001501005001991199419972000200320062009
2. Større handelsflådeHandelsflådens udvikling i BT2000 - 201014.00012.00010.000
8.0006.0004.0002.0000200020012002200320042005200620072008200920102011
3. Flere rederier og nye skibe på vej
• 5-7 nye rederier• Svenske og danske rederier• Flere skibe og nybygninger på vej
Dansk søfart kommer styrket ud af krisenÅrsager:• Konkurrenceevne
• Knowhow• Effektivisering og omstrukturering
Helt nødvendige rammebetingelser•Tonnageskat (2002)– Global standard, der ligestillerDanmark med vorekonkurrenterDansk internationalt skibsregister(DIS, 1988)– Nettolønninger– Udenlandske søfolkStabilitet under vekslenderegeringer har sikret vækst.Fastholdelse af grundlæggenderammevilkår med løbendeservicetjek er afgørende.
•
••
Justeringer for dansk søfart•••••Internationale, flagneutrale regler om sikkerhed, sundhed ogmiljø.sikring af nødvendig kvalificeret og konkurrencedygtigarbejdskraft.færre administrative byrder.at Danmark fortsat gør sin indflydelse gældende i internationalefora for at sikre opretholdelse af liberale driftsvilkår.at den danske udenrigstjeneste fortsat er til stede på de vigtigemarkeder.
Andre udfordringer• Klimaregler:– International løsning udenkonkurrenceforvridning– Erhvervetseffektivitetsmålsætning: 15 –25 pct. i 2020• Miljø: Eks. overholdelse strengekrav til skibes brændstof i Nord- ogØstersøen uden at mistemarkedsandele til landtransport• Pirateri: Fortsat dansk militærtilstedeværelse samt merelangsigtede løsninger
Danish Shipping- A global choice