Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 129
Offentligt
NORDENCarsten Mortensen,CEO
Virksomhedsbesøg,Folketingets Erhvervsudvalg,Hellerup, 12. januar 2011
THE PREFERRED PARTNER IN GLOBAL TRAMPSHIPPING. UNIQUE PEOPLE. OPEN MINDED TEAMSPIRIT. NUMBER ONE.1
Dampskibsselskabet NORDEN A/S | 52 Strandvejen | DK-2900 Hellerup | www.ds-norden.comPræsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 2011
DAGSORDENVelkommen
Hvem er vi?ForretningsmodelSamfundsansvar
Aktuelle cases
Carsten Mortensen
Administrerende direktør(CEO), født i 1966.1997Ansat i NORDEN som leder afTørlastafdelingen.2004Koncerndirektør (COO)
2005President (CEO).•Næstformand i Danmark Rederiforening•Medlem af Executive Committee,International Chamber of Shipping (ICS)Præsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 20112
SNAPSHOTS FRA 140 ÅRS HISTORIEEt af verdens ældste, børsnoterede rederierFrem til 1970’erne primærttonnage providertil linjerederierInd i tørlast i 1970’erne og tank i 1980’erne2008
Rekord-resultat2002007
1871
20051998-1999
OMXC20
1751501251007550250
1875-76
Ny strategi – indchartredeskibe med købsoptioner1932
M.v. NORDEN sejler påKina og Japan
13 af 14 skibe lagt op1940-45
1971
1884
Mads C. Holm er med til atstifte DanmarksRederiforening
4 skibesænkes,4 lagt op
Førstetørlastskibekontraheres
1996-2005
Udekontorer1990
Tankafdeling
1871
1877
1883
1889
1895
1901
1907
1913
1919
1925
1931
1937
1943
1949
1955
1961
1967
1973
1979
1985
1991
1997
2003
Præsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 2011
2009
3
Antal aktive skibe
Mads C. Holm stifter ogbørsnoterer NORDEN; førsteskib leveres i 1872
Norient Product Pool
EN FØRENDE GLOBAL TRAMP OPERATØRTørlastProdukttank
Capesize
LR1
Post-PanamaxMRPanamaxTørlast kontorerTank & Norient Product Pool kontorerHavnekaptajnerSite offices på værfter
Handysize
Handymax
En af industriens mest moderne flåderNetværk af kontorer og havnekaptajnerPools i Handysize, Post-Panamax og Tank4
Handysize
Præsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 2011
NORDENs AKTIVITETERVores skibe tilbagelægger årligt over7,7 mio. sømil. Det svarer til, at visejler357 gangerundt om klodenTørlastTanker
Vi anløber en havn i gennemsnithver 3. timedøgnet rundt, verdenrundt. I alt ca. 2.500 årligehavneanløbVi transporterer ca. 60 mio. tonsråvarer om året, svarende til vægtenaf ca.20 Storebæltsbroer.
21%47%
CoalSaltCement/clinkerIron oreGrain
7%7%8%10%
Other
Tank
4%7%13%
13%
Fuel oilGas oil46%
BenzinNaphtaJet fuelOther
18%
Præsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 2011
5
GLOBALT REDERI MED LOKALE RØDDERLokalt videnscenterNæststørste rederi i DanmarkFunktioner: Befragtning, Operation,Teknisk Afdeling, koncernfunktionerCa. 18.000 danske, navnenoteredeaktionærer13 skibe under dansk flag og flerepå vejUdstrakt brug af danskeleverandører til skibsbyggeri i AsienDansk governance.
Global arbejdspladsKontorer i Shanghai, Mumbai,Annapolis, Rio de Janeiro,Singapore5 site offices på værfter i Kina (3),Korea (1), Vietnam (1)560 medarbejdere til søsCa. 220 skibe på verdenshaveneAlle kunder er internationale
40-50% af alle transporter er ind tilAsien.
Fortsat dansk tilknytningHistorikRammevilkårMaritimt clusterPræsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 20116
TAL FOR TIÅRETFlådeuviklingAntal skibe (ult.)250
Udvikling i egenkapitalUSD mio.2500
Udvikling i antal medarbejdereAntal medarbejdere900800
2182002000
818
1.952
700600
150
124
1500
500400
100
1000
337
61150
300200
239
37
500
90,500
1000
: Total
: Til søs
: Til lands
Præsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 2011
7
FLEKSIBEL FORRETNINGSMODELAktiv flåde kan hurtigt tilpasses efterspørgsel og markedsudsigterFlåde beskæftiges ud fra portefølje- og risikovurdering
Fleksibel flådeKapacitet
Afdækning og kundefokusBeskæftigelse
Køb og salgTekniske kompetencerin-houseOptionsbaseretfleksibilitet5-7 årige perioderFleksibilitet og stordriftArbitragemulighederSingle-trip skibe
Egne (24)Langtidsind-befragtede m.optioner (41)Andre chartredeskibe (153)
Lastekontrakter(COA’er)TC outFFA marketSpotmarked
KunderelationerLogistiske fordele
2-5 årige lejeperioderHurtig, nem dækning
Medarbejdere
Brand
Systemer
Præsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 2011
8
FORRETNINGSMODEL VISTE SIT VÆRD UNDER KRISENJustering i forhold til nye markedsvilkårActive fleet
KrisenAktiv flåde reduceret med 86 skibepå 9 måneder i 2008-0923 skibe solgt efter Lehmann krakAdministrationsomkostningerreduceret med 29% i 2009
250
200-86 skibe
+72 skibe
150
Efter krisenOptimering af tørlastflåden ved salgaf skibe og enkelte købKøb af tankskibeOptimering af nybygningsprogramog kontraktportefølje – men altidmed respekt for indgåede aftaler
100
50
0Q3Q4Q1Q2Q3Q4Q1Q2Q32008 2008 2009 2009 2009 2009 2010 2010 2010TørlastTank9
Præsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 2011
Status & fremtidsudsigterTørlastRelativt høje priser på skibeSund efterspørgselFortsat stor efterspørgsel på kul i AsienLavere jernmalmeksport fra Indien til Kina
Tank
Historisk lavt marked; lave skibspriserSund efterspørgsel på langt sigtTilgangen af skibe har toppet; megetbegrænset antal nye ordrerUdfordrende marked fremover
Massiv tilgang af skibeSvingende markedsvilkår fremoverDen primære udfordring er strukturelt
Den primære udfordring er lavøkonomisk vækst i Europa og USA
overudbud af tonnage
Mio. dwt35302520
Leveringer til tørlastflåden
1510
50Q1Q2Q3Q4Q1Q2Q3Q4Q1Q2Q3Q4
Mio. dwt1161141121101081061041021002009
Clean Tanker Fleet
2010
2011
2012
2008Forventet
2009
Faktisk
2010
Clean Fleet End Year (LHA)10
Præsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 2011
SAMFUNDSANSVAR
Præsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 2011
11
NORDENS INDFLYDELSESSFÆREFokus på medarbejdere og aktiver i NORDEN, datterselskaber og joint ventures= vi passer vores egen butik uden at forsøge at redde verden
Medarbejdere og skibe iNORDEN, datterselskaber ogjoint ventures
Skibsværfter,ejere af skibemedkøbsoptioner
Hovedleve-randører,skibsejere,T/C partnere
Sponsor-programmer,sundheds-forsikrings-ordninger,scholarships
DanmarksRederiforening,InternationalChamber ofShipping,INTERTANKO
Kontrolsfære
Indflydelsessfære
Aktivitetssfære
Ingen aktivitet
Særlige fokusområder:•Klima og miljø,•Sundhed, arbejdssikkerhed, velfærd og uddannelsePræsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 201112
HANDLINGSPLAN FOR KLIMAET (Eksisterende skibe)1.Slide valves (sikrer ren forbrænding)2.CASPER System (sikrer optimal hastighed i
9.Jævnlig kontrol af turbo-charger10.Jævnlig kontrol af ladeluftkøler11.Jævnlig kontrol af brændstofpumpe og insprøjtning12.Aktiv støtte til forskning og udvikling inden for
forhold til forbrug af brændstof)
3.Alpha Lubrication System4.Exxon Mobil Scrape Down Analysis System5.Torque Measuring System (justering af motor)6.Garbage Monitoring & Reporting System7.Fuld afrensning af skrog hvert 5. år8.Rensning af skibets propeller hver 6. måned
miljø.
3 yderligere initiativer gennemført i 2010:
•••
Elektriske kedler på alle NORDENs 38.000 dwttankskibeInstallation af GreenSteamTMpå 4 Post-PanamaxUdskiftning af bundmaling.
Resultater: CO2reduceret med 3,5% i 2010,ekskl. resultater af slow steamingMål for 2011: Reducere CO2med min. 3,5%
Præsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 2011
13
SKÆRPET FOKUS PÅ KLIMA (Fremadrettet)Green Ship of the Future
NORDEN deltager i 2 projekter(GreenSteamTMog ECA Retrofit Technology)
Eco Vessel of the future (NORDEN-
projekt)
Samarbejde med værfter, eks.:
Ændret propellerdesign og større hovedmotorhar reduceret brændstofforbrug med 11% på2 nye skibe
Tilsvarende projekt med andet værftforventes at kunne opnå en reduktion på ca.8,6%
Ny turbolader ifbm. ombygning til
issejlads, ca. 3% reduktion
MOEPS: kommunikationssystem (Norient)
reducerede brændstofforbrug med USD3.8 million i Q3 2010 og CO2-udledningmed 25.000 tons
Indbefragtning af brændstofeffektive
skibe. 10-15% forventet lavere forbrug.14
Præsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 2011
UDDANNELSEEgen international shipping traineeuddannelseStort indtag af danske
officersaspiranterer uddannelse
Ca. 80-90 af NORDENs medarbejdereSamarbejde med Shanghai Maritime
University siden 2005
Legater og stipendieprogrammer i
Singapore og på Fillippinerne.TraineesOfficersasp.
Årligt indtag35
3025201510502005200620072008200920102011
Præsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 2011
15
ET PAR AKTUELLE CASES
Præsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 2011
16
UDENRIGSPOLITIK ELLER CSRCase
4. januar 2011:Mail fra NGO AFRIKAKONTAKT om at et skib med NORDENsnavn på er set i havn i Vestsahara (besataf Marokko siden 1975)Udtalelse fra FN fra 2002 omudvindingen af fosfat i det besatteområde "that no such activity can takeplace if the Sahrawis are not consulted.”
Skibet NORD LEADER er enlangtidsindbefragtning, som igen ervidereudlejet til 3. partProces: Fact finding - svar 7. jan. –AFRIKA KONTAKT publicerer på dereshjemmesideBrud på international lov?Overensstemmelse med UN GlobalCompact?
Præsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 2011
17
FØRSTE PIRATANGREB PÅ NORDEN SKIBCase
22. dec. 2010, kl. 4.00:NORDSTRAIT bliver angrebet af pirater950 sømil ud for Somalias kystPiraterne åbner ild mod skibet ogforsøger at komme om bordPiraternes angreb forhindres afskibets piratberedskabEfter 2 timer afbryder piraternederes angreb og sejler væk.
Præsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 2011
18
TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN
Præsentation af NORDEN / Virksomhedsbesøg, Folketingets Erhvervsudvalg, Hellerup, 12. januar 2011
19