Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 115
Offentligt
942486_0001.png
942486_0002.png
942486_0003.png
942486_0004.png
NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
5. januar 2011

Forslag til Rådets afgørelse om Den Europæiske Unions indgåelse af

protokollen af 2002 til Athen-konventionen af 1974 om søtransport af

passagerer og deres bagage (Athen-konventionen) – KOM (2010) 686

Resumé

Forslagets formål er at godkende Unionens tiltrædelse af 2002 Athen-konventionen og at pålægge medlemsstaterne at ratificere konventioneninden en vis frist. Ratifikation af konventionen kræver Unionens accept,da der er EU-kompetence på området. 2002 Athen-konventionen giversom den første IMO-konvention Unionen mulighed for at blive selvstæn-digt kontraherende part. De juridiske og politiske konsekvenser af detteer uklare.Selve forslaget vil ikke kræve lovændring.

1.

Baggrund og indhold

Kommissionens forslag til rådsafgørelse er fremsat den 30. november20101.Formålet med Rådets afgørelse er at godkende, at såvel de enkelte med-lemsstater som Unionen ratificerer 2002 Athen-konventionen inden envis frist. Begrundelsen er, at konventionen så vil træde i kraft samtidigtfor alle medlemsstaterne.Forslaget er fremsat med hjemmel i Lissabon-traktatens artikel 100, stk.2, og kan vedtages med kvalificeret flertal efter artikel 218.2002 Athen-konventionen, der er vedtaget af FN´s søfartsorganisation,IMO, vedrører ansvar for skader på passagerer og deres bagage undertransport til søs og har til formål at forbedre passagerernes retsstilling.Hovedelementerne i konventionen er en forhøjelse af ansvarsgrænsernefor personskade og skader på gods og objektivt ansvar og forsikringspligtfor transportøren for skader, der opstår i forbindelse med skibets drift.
Forslaget er et ændringsforslag til en forslag KOM(2003)375 fra 24. juni 2003. Det op-rindelige forslag blev sat i bero på grund af en strid mellem Spanien og UK om Gibral-tars stilling i forbindelse med blandede aftaler. Striden blev løst i 2007.
1
2/4
Konventionen indeholder også regler om domstolskompetence samt an-erkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser.Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 392/2009 af 23. april2009 om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under søtransportaf passagerer (benævnt Athen-forordningen) gennemfører stort set 2002Athen-konventionen.Det betyder, at Unionen har eksklusiv kompetence med hensyn til at til-træde 2002 Athen-konventionen for så vidt angår anliggender, som eromfattet af forordningen. Derfor kan EU-medlemsstaterne ikke ratificereuden Unionens accept.Den 22. december 2000 vedtog Rådet forordning nr. 44/2000 om retter-nes kompetence og anerkendelse af fuldbyrdelse af retsafgørelser på detcivil- og handelsretlige område (kaldet ”Bruxelles 1-forordningen”).Danmark er som følge af det retlige forbehold ikke bundet direkte af for-ordningen. Danmark er dog ifølge parallelaftalen af 16. november 2005tilknyttet Bruxelles 1-forordningen på mellemstatsligt plan. Det betyder,at Danmark er forpligtet til at opnå Unionens accept af ratifikation af in-ternationale aftaler, der berører dette område. Det vil være tilfældet medAthen-konventionen. Dette er derfor også afspejlet i forslaget til Rådetsafgørelse om ratifikation af konventionen.På de af 2002 Athen-konventionens områder, som ikke går igen i Athen-forordningen, er der dog fortsat delt kompetence – eksempelvis bestem-melsen om medlemsstaternes adgang til at fastsætte højere erstatningsbe-løb end dem, der er fastsat i konventionen.2002 Athen-konventionen indeholder, som den første IMO-konvention,en bestemmelse om, at en ”regional organisation for økonomisk integra-tion” kan ratificere konventionen2. Dette er baggrunden for, at Unionenifølge forslaget selvstændigt bliver kontraherende part til konventionen.Forslaget pålægger desuden medlemslandene at ratificere konventionen(inden for deres kompetenceområder) inden den 31.december 2011. Be-grundelsen er, at Athen-forordningen og 2002 Athen-konventionen der-med vil kunne træde i kraft samtidigt i alle medlemslandene.

2.

Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentets behandling er endnu ikke påbegyndt.

3.

Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører, at størstedelen af 2002 Athen-konventionen er eks-klusiv EU-kompetence. EU-medlemsstaterne kan derfor ikke ratificere udenUnionens accept.
2
REIO-klausul jf. artikel 19.
3/4
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet eroverholdt.

4.

Gældende dansk ret

En del af de områder, der er indeholdt i 2002 Athen-konventionen, er re-guleret i søloven.

5.

Høring

Forslaget forventes sendt i høring i EU-specialudvalget vedrørende skibs-fartspolitiske spørgsmål.

6.

Andre landes holdninger

Hovedparten af medlemsstaterne er generelt positive over for forslaget, sommuliggør ratifikation af 2002 Athen-konventionen, der anses for en vigtigIMO-konvention. Ikrafttrædelse af konventionen betyder, at erstatningsreg-ler for passagerer ved søtransport ikke kun vil gælde isoleret for EU-medlemsstaterne, men også internationalt.Nogle lande er skeptiske over for, at forslaget medfører, at Unionen bliverselvstændig kontraherende part til konventionen, da det endnu er uafklaret,hvad den juridiske konsekvens af dette er.En række lande stiller spørgsmål ved, om Unionen har kompetence til at på-lægge medlemsstaterne at ratificere konventionen, ikke mindst på de områ-der, hvor medlemsstaterne fortsat har kompetence – og i så fald med hvilketflertal (kvalificeret flertal eller enstemmighed).Flertallet af lande har også udtrykt bekymring for, om det foreslåede tids-punkt for fælles ratifikation giver tilstrækkelig tid til at gennemføre de nati-onale lovgivningsprocedurer, der skal være på plads før ratifikationen.

7.

Foreløbig dansk holdning

Danmark støtter en rådsbeslutning, som bemyndiger EU-medlemsstaternetil at ratificere 2002 Athen-konventionen, fordi det er vigtigt at sikre passa-gerne bedre rettigheder globalt.Danmark foretrækker dog den fremgangsmåde, som man tidligere har gjortbrug af ved Bunkerskonventionen, hvor medlemsstaterne blev bemyndigettil at ratificere konventionen på Unionens vegne3.
Rådets beslutning af 19. september 2002 om bemyndigelse af medlemsstaterne til at ra-tificere Bunkerskonventionen. Danmark var ikke omfattet, men fik en selvstændig ac-cept grundet vores retlige forbehold, jf. Kommissionens afgørelse af 22.4.2010 om be-myndigelse af Danmark til at ratificere den internationale konvention af 2001 om civil-retligt ansvar for forureningsskader forårsaget af bunkerolie.
3
4/4
Danmark lægger vægt på, at det afklares, hvilke juridiske og politiske kon-sekvenser det vil få, at Unionen bliver kontraherende part til 2002 Athen-konventionen. Ligeledes bør det afklares, i hvilket omfang afgørelsen med-fører, at der overføres kompetencer på det søretlige område til Unionen.På grund af den danske parallelaftale om Bruxelles 1-forordningen vedrø-rende gensidig anerkendelse og fuldbyrdelse af domme afsagt af en domstoli et andet EU-land, er Danmark forpligtet til at opnå Unionens accept af rati-fikation af 2002 Athen-konventionen. Det er endnu ikke afklaret, om Unio-nens erklæring i forslaget kan anses som en tilstrækkelig accept.

8.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget til Rådets afgørelse har i sig selv ikke lovgivningsmæssige ogstatsfinansielle konsekvenser for Danmark.Ikrafttrædelse af Athen-forordningen/konventionen indebærer dog, at derskal foretages en række konsekvensrettelser i søloven. Bl.a. skal der ind-føres objektivt ansvar for transportøren samt pligt for rederen til at forsik-re sig mod dette ansvar.

9.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget til Rådets afgørelse har i sig selv ikke samfundsøkonomiske kon-sekvenser.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget til Rådets afgørelse har ingen administrative konsekvenser.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.