Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 111
Offentligt
941329_0001.png
941329_0002.png
HVAD SKAL DANMARK LEVE AF I FREMTIDEN?
Spørgsmålet om hvad vores lille ubetydelige land skal leve af i fremtiden, må og skal afstedkomme enstørre fokus ikke kun i erhvervslivet og de bonede politiske gulve, men også i befolkningen. Når jeg tilladermig at kalde os ubetydelige, er det alene fordi vi ikke er berettiget til at få så meget opmærksomhed som vireelt får – ind i mellem - det kan vi være stolte af det, men vi må og skal erkende at vi skal rette fokus modnye områder for at overleve i den globale økonomi og konkurrence.Vi har haft industrier der har betydet noget på verdensmarkedet. Vi har og har haft forskning iverdensklasse, men vi må også erkende at tempoet på nye markeder for alvor har sat fart på udviklingen oggivet vores lille land baghjul. Der arbejdes sikkert stenhårdt på at få vores store industri-ikoner frem påverdens scenen i et forsøg på at fastholde markedsandele. Det sker både via af professionelle indsatser fraledelserne i disse virksomheder, men også via organisationer og de politiske miljøer.Alle disse indsatser er overordentligt prisværdige, men desværre måske også forgæves. Jeg siger ikke at viendeligt har tabt kampen mod de store stærke nationer der kan udvikle, designe og producere langt, langtbilligere end vores højt skattede land. Vi er dømt til at tabe – hvis ikke vi finder nye veje.Mange stolte traditioner er der gennem tiden gjort op med og både danske design og produktion er flyttetudenfor landets grænser for blot at holde en form for position på verdensmarkedet totalt set eller indenforden eller nicher man måtte agere i. Vi ser derfor landsdele der lider under de ellers forholdsvis store lokaleindustrier der har måtte lukke ned – eller flytte udenfor landets grænser for at klare sig. Således må vierkende at det er andre ting vi skal blive ”verdensmestre i”.Er det forskning, viden og innovation – måske. Dejligt at se de dagsordener der taler for disse ting ogarbejder for de vigtige områder.Nye og andre veje kunne også være vores såkaldte ”Velfærdsmodel” eller den samfundsstruktur vi harbygget op. Det er også en eksportvare. Velfærdsteknologi kunne blive et nyt og større område for os og viskal rykke nu inden Japan overhaler os for alvor. Vores modeller for ”Offentlige og private partnerskaber”kan ligeledes være et udviklingsområde, der kan skabe ny opmærksomhed omkring hvordan man driver etsamfund, som en forretning.Ser vi på det mere basale så er vores samfund, vores land, vores kultur også en vare vi kan ”sælge”. Det skalske via en målrettet turisme indsats – hvor vi netop kan sikre at vi kan tjene penge – turistkroner – påudenlandske gæster fra nær og fjern. Vi har et godt produkt at sælge – det hedder ”Danmark”. Detindeholder både H.C. Andersen, Den Lille Havfrue – men især vores samfundsmodel og ganske mangeandre ting som lande ude omkring ønsker at stifte bekendtskab med. Vi har i mange år underkendt detprodukt som Danmark er. Nu er tiden inde til at sætte kraftig fokus på turismen og udviklingen af et af deeneste erhverv vi ikke kan outsource. Turismeindustrien har slet ikke fået den opmærksomhed som fortjentog mange har svigtet tanken om at det er et stærkt produkt vi har, men som vi ”bare” mangler atmarkedsføre. Turismen er ikke kun de gæster der ønsker at holde ferie her i landet, men i høj grad ogsåerhvervsturismen som giver møder, kongresser og konferencer til landet – såvel feriemarkedet som
erhvervsturismen er vigtige og derfor skal indsatsen også ske begge steder. Det vil kunne begunstige såvelde store byer som det såkaldte og snart forhadte begreb – ”Udkants Danmark”.Lad os nu få en opmærksomhed og støtte til turisterhvervet. Se Danmark som en vare der skal sælges, seDanmark som et produkt som mange sikkert gerne vil have men som rigtigt mange ikke kender.Vi har en unik situation nu – hvor turisme erhvervet står sammen og ganske mange organisationer nu harfundet en fælles vej og prioritering som forslag til regeringen og oppositionen om hvor de kan gøre enforskel.Turisterhvervet kan ganske mange ting samme og hver for sig – men uden en fælles retning og et sejt trækogså understøttet politisk så glem det – vi syner hen og bliver glemt.Derfor er min opfordring til alle i og omkring turisterhvervet – lad os tage godt imod fremtiden og ikkemindst er forventningen at politikere på begge sider af midten tager ansvar for at Danmark kommer påverdenskortet som turistdestination for både ferie og erhvervsturismen.Henrik BuschDirektør/FormandFormand for Repræsentantskabet Wonderful CopenhagenFormand for Bedre By (København)Slotsvej 10 A2920 Charlottenlund