Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 11
Offentligt
899741_0001.png
899741_0002.png
899741_0003.png
899741_0004.png

Økonomi- og Erhvervsministeriet.

København, den 29. september 2010.
a.
Økonomi- og Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at der anvendes1) 15,0 mio. kr. til Forbrugerombudsmandens behandling af større sager, der udspringer af den fi-nansielle krise,2) 10,0 mio. kr. til advokatbistand i 2010 i forbindelse med sager i forlængelse af ordningen omindskud af hybrid kernekapital i kreditinstitutter og3) 6,0 mio. kr. til udgifter i forbindelse med en advokatundersøgelse af forløbet vedrørende RoskildeBank-sagen.Der anmodes endvidere om Finansudvalgets tilslutning til, at udgiften finansieres med 21,0 mio. kr.fra indtægter fra præmier på individuelle statsgarantier for simpel, usikret gæld under Finansiel Stabi-litet og ved anvendelse af det overskud på 10,1 mio. kr., der er genereret i 2009 fra stiftelsesprovisionbetalt af ansøgere om indskud af hybrid kernekapital i kreditinstitutter.Ønsket om at imødegå finanskrisen har givet anledning til iværksættelse af en række tiltag for at sikretilliden til de danske pengeinstitutter (bankpakken) og normalisere udlånspolitikken og dermed mindskerisikoen for en selvforstærkende negativ spiral mellem den finansielle sektor og samfundsøkonomieni øvrigt (kreditpakken).På grund af finanskrisen optræder der dermed en række merudgifter på Økonomi- og Erhvervsmi-nisteriet område. Etableringen af krisetiltagene er sket ud fra en klar forudsætning om, at statensomkostninger ved de iværksatte tiltag finansieres af bank- og kreditsektoren.Som følge af bankpakken blev Finansiel Stabilitet etableret. Et af Finansiel Stabilitets formål er atyde individuelle statsgarantier for eksisterende og ny ikke-efterstillet, usikret gæld og for et særligtdækket obligationsudstedende eller særligt dækkede realkreditobligationsudstedende instituts samtDanmarks Skibskredit A/S’ supplerende sikkerhedsstillelse (junior covered bonds) med en løbetid påop til 3 år, jf. lov nr. 68 af 3. februar 2009 om ændring af lov om finansiel stabilitet.Som følge af kreditpakken blev der etableret mulighed for indskud af hybrid kernekapital til kredit-institutter i Danmark jf. lov nr. 67 af 3. februar 2009 om statslige kapitalindskud i kreditinstitutter ogder blev etableret en task force i Økonomi- og Erhvervsministeriets departement til behandling af an-søgninger om kapitalindskud.I tillæg til omkostninger afholdt i Finansiel Stabilitet, som dækkes af de modtagne præmier, ogomkostninger til den direkte behandling af ansøgninger om kapitalindskud, som er dækket af stiftel-sesprovision betalt af ansøgere om indskud af hybrid kernekapital i kreditinstitutter, kommer en rækkestatslige udgifter til advokatbistand, som ikke er dækket.For at sikre, at forudsætningen om fuld finansiering fra sektoren af statens udgifter til krisetiltageneer opfyldt, søges hermed om hjemmel til finansiering af følgende udgifter inden for de etableredeordninger:
b.
AU004176
2
Sager ved ForbrugerombudsmandenDer vil være udgifter til større verserende sager ved Forbrugerombudsmanden, som allerede er på-begyndt, og hvor der kan forventes prøvning i flere retsinstanser og en deraf følgende varighed ogkompeksitet af sagerne, som kræver bl.a. Kammeradvokatens bistand. Dertil kommer sager fra de fi-nansielle ankenævn, herunder Pengeinstitutankenævnet, hvor de pågældende banker ikke vil følge dekendelser, der er truffet i nævnene.Forbrugerombudsmanden vurderer på baggrund af den hidtidige udvikling, at der årligt med virkningfra 2010 må forventes anvendt 3,0 mio. kr. til bl.a. bistand fra Kammeradvokaten, honorering af særligesagkyndige, betaling af retsafgifter, merarbejde mv. I dette skøn er der indarbejdet en forventning om,at der i gennemsnit årligt gennemføres 2 større retssager samt ca. 4 – 6 prøvesager, hvor Kammerad-vokatens bistand er nødvendig. Sagerne forventes at forløbe over 4-5 år, hvorfor den samlede udgiftforventes at beløbe sig til ca. 15 mio. kr.Da både omfanget og antallet af sagerne er behæftet med en vis usikkerhed, foreslås det, at midlerneafsættes som en pulje, som udmøntes på de årlige tillægsbevillingslove.Sager i forlængelse af kapitalindskudsordningenDet fremgår af § 8, stk. 9, i lov om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutter, at kreditinstitutter, dertilføres hybrid kernekapital, skal betale statens udgifter til eksterne rådgivere og administration af ord-ningen samt, at økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.Af § 15, stk. 1, i den bekendtgørelse, som er udstedt i medfør af loven (bktg. nr. 228 af 26. marts2009), fremgår det, at et kreditinstitut, der tilføres statslig hybrid kernekapital, skal betale en individuelstiftelsesprovision, som skal dække alle statens omkostninger til udarbejdelse, planlægning og admi-nistration, herunder brug af eksterne rådgivere.Af bekendtgørelsens § 15, stk. 3, fremgår, at i tilfælde af, at der opkræves for meget i stiftelsespro-vision i forhold til de faktiske afholdte udgifter, vil dette blive tilbagebetalt til kreditinstitutterne.Med Akt 101 26. februar 2010 har Finansudvalget givet tilslutning til, at der kan afholdes udgiftertil eksterne rådgivere, nedsættelse af task-force mv. i tilknytning til udarbejdelse, planlægning og gen-nemførsel af ansøgningsprocessen vedrørende statsligt kapitalindskud i kreditinstitutter. Udgifternefinansieres af indtægter fra kreditinstitutter. Det er desuden givet tilslutning til, at Økonomi- og Er-hvervsministeriet i tilfælde af underdækning kan optage forskellen mellem udgifter og indtægter direktepå tillægsbevillingsloven 2009, samt at der i tilfælde af overdækning vil blive modreguleret og tilba-gebetalt til kreditinstitutter.Der er i 2009 opkrævet i alt 120,6 mio. kr. i stiftelsesprovision. Udgifterne til udarbejdelse, plan-lægning og administration i 2009 udgjorde 110,5 mio. kr., hvor langt hovedparten bestod i udgifter tileksterne finansielle- og juridiske rådgivere. Der er dermed et overskud på ordningen i 2009 på 10,1mio. kr.Det har efterfølgende vist sig, at der i forbindelse med administration og opfølgning på de enkeltekapitalindskud er udgifter forbundet hermed også i 2010. Det er bl.a. i forbindelse med en mulig kon-vertering af de statslige kapitalindskud til aktiekapital, aftalebindinger ifm. omdannelse af selska-bsstruktur, udarbejdelse af redegørelser til Kommissionen mv. Der forventes i den forbindelse en rækkeyderligere sager vedr. administration af kapitalindskuddene.En række af disse sager har en juridisk natur, hvor det, også af hensyn til de ganske betydelige beløbdet kan dreje sig om, vil være hensigtsmæssig at trække på enten Kammeradvokaten eller anden eksternjuridisk rådgivning. Der kan derudover være sager, der kræver involvering af ekstern finansiel eks-pertise. Kammeradvokatens assistance har således eksempelvis været nødvendig i forbindelse medsager i relation til forbuddet om tilbagekøb af egne aktier i aftalen om statsligt kapitalindskud, og derforventes at opstå behov for yderligere akvokatbistand i forhold til selskabsretlige spørgsmål, somopstår i forbindelse med frivillig konvertering mv.
3
Udgifterne skønnes samlet set at andrage 10,0 mio. kr. i 2010.Roskilde Bank-sagenDer er i forbindelse med sagen vedrørende Roskilde Bank udarbejdet et kommissorium til brug foradvokatundersøgelse vedrørende Finanstilsynets og Økonomi- og Erhvervsministeriets departementsrolle i forbindelse med Roskilde Bank A/S. Den uvildige advokatundersøgelse er igangsat på baggrundaf Statsrevisorernes bemærkninger til Rigsrevisionens beretning (14/2008), og skal belyse det faktiskebegivenhedsforløb omkring Finanstilsynets håndtering af opfølgningen over for Roskilde Bank A/S påtilsynets påbud og risikooplysninger, samt manglende fastholdelse af tilsynets skøn over bankens sol-vensbehov. Undersøgelsen skal tillige belyse orienteringen af Økonomi- og Erhvervsministerietsdepartement i relation til de tilsynsmæssige forhold omkring Roskilde Bank i tiden op til, at Finanstil-synet i juli 2008 anmodede om mandat til at føre drøftelser med forskellige pengeinstitutter med henblikpå en privat løsning af likviditetsproblemerne i Roskilde Bank A/S.Undersøgelsen forventes at indebære, at der skal foretages en gennemgang af en samlet dokument-masse på 30.000-35.000 sider, udarbejdes registrant, udarbejdes skriftlig redegørelse indeholdendestillingtagen til, om det modtagne materiale danner tilstrækkeligt grundlag for den ønskede vurdering,foretages en endelig vurdering samt udarbejdes en endelig rapport. Udgifterne herved estimeres til 6,0mio. kr.FinansieringPå baggrund af den politiske hensigt om, at branchen (penge- og kreditinstitutterne) skulle afholdeomkostningerne til de etablerede ordninger, vurderes det, at ovennævnte udgifter må sidestilles medudgifter i regi af Finansiel Stabilitet, og omkostningerne til direkte sagsbehandling vedrørende kapita-lindskud, og i lighed med disse udgifter finansieres inden for de to ordninger.Der anmodes derfor om tilslutning til, at omkostningerne ved Roskilde Bank-sagen, øvrige verse-rende sager samt sagerne fra ankenævnene finansieres af nettoindtægter fra præmier (garantiprovision)på individuelle statsgarantier for simpel, usikret gæld. Garantiprovisionen vedrørende individuellestatsgarantier tilfalder staten, som modsvarende godtgør Finansiel Stabilitet ethvert tab på garantiord-ningen. Nettoresultatet af garantiprovision og omkostninger i Finansiel Stabilitet vurderes ved udgan-gen af august 2010 at ville udgøre 64,6 mio. kr., hvoraf 21,0 foreslås indtægtsført på forslag til lov omtillægsbevilling for finansåret 2010 med henblik på finansiering af udgifterne til advokatbistand ogekstern finansiel ekspertise mv. til de nævnte sager.Samtidig anmodes om tilsagn til, at udgifterne til advokatbistand og ekstern finansiel ekspertise mv.i forbindelse med opfølgning på kapitalindskud i 2010 finansieres gennem anvendelse af det overskudpå 10,1 mio. kr., der er genereret i 2009. Det betyder, at den endelige opgørelse af overdækning påordningen ikke baseres alene på overskuddet genereret i 2009, men medtager de samlede udgifter fremtil udgangen af 2010. Hvis der ved udgangen af 2010 fortsat er overdækning vil dette blive modreguleretog tilbagebetalt til kreditinstitutter.Den foreslåede disposition kan konteringsmæssigt specificeres således:§ 08.11.01.Departementet10.Almindelig virksomhed22.Andre ordinære driftsomkost-ningerReserve til sager hos Forbrugerombudsmanden(NY)10.Reserve til finansielle sager
6,0 mio. kr.
§ 08.24.79.
4
§ 08.23.05.
Reserver og budgetregulerin-gerFinansiel Stabilitet20.Statsgaranti for simpel, usikret gæld25.Finansielle indtægter
79.
15,0 mio. kr.
21,0 mio. kr.
c.
Anmodningen fremsættes nu for at sikre, at de nødvendige udgifter til advokatbistand mv. kan af-holdes i 2010.Under henvisning til ovenstående anmoder Økonomi- og Erhvervsministeriet om Finansudvalgetstilslutning til, at der anvendes1) 15,0 mio. kr. til Forbrugerombudsmandens behandling af større sager, der udspringer af den fi-nansielle krise,2) 10,0 mio. kr. til advokatbistand i 2010 i forbindelse med sager i forlængelse af ordningen omindskud af hybrid kernekapital i kreditinstitutter, jf. punkt a. og3) 6,0 mio. kr. til udgifter i forbindelse med en advokatundersøgelse af forløbet vedrørende RoskildeBank-sagen.Der anmodes endvidere om Finansudvalgets tilslutning til, at udgiften finansieres med 21,0 mio. kr.fra indtægter fra præmier på individuelle statsgarantier for simpel, usikret gæld under Finansiel Stabi-litet og ved anvendelse af det overskud på 10,1 mio. kr., der er genereret i 2009 fra stiftelsesprovisionbetalt af ansøgere om indskud af hybrid kernekapital i kreditinstitutter.På forslag til lov om tillægsbevilling for 2010 opføres følgende:IndtægtUdgift- Mio. kr. -6,015,021,0
e.
§ 08.11.01.§ 08.24.79.§ 08.23.05.
Departementet (Driftsbev. )Reserve til sager hos Forbruger-ombudsmanden (NY)Finansiel Stabilitet
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 29. september 2010
BRIANMIKKELSEN/ Niels AmmitzbøllTil Finansudvalget.