Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 102
Offentligt
Folketingets EuropaudvalgFormand Anne-Marie Meldgaard
Folketingets RetsudvalgChristiansborgDK-1240 København KTlf. +45 33 37 55 00Fax +45 33 32 85 36www.ft.dk[email protected]
21. REU alm. 2010Udtalelse vedr. Kommissionens grønbog om europæisk aftaleret for forbru-Ref. decemberdelgere og erhvervslivet (KOM (2010) 348)KontaktMaiken Bork Clausen,udvalgssekretær
Kære Anne-Marie MeldgaardUnder henvisning til Folketingets Europaudvalgs anmodning til FolketingetsRetsudvalg og Erhvervsudvalg af 13. september 2010 om udtalelse vedr.Kommissionens grønbog om europæisk aftaleret for forbrugere og erhvervsli-vet (KOM (2010) 348) har udvalgenes medlemmer følgende bemærkninger:Venstres medlemmer af udvalgene udtaler:Kommissionens grønbog om løsningsmodeller for indførelse af en europæiskaftaleret for forbrugerne og erhvervslivet hilses velkommen, og der opfordrestil, at diskussionen om grønbogens indhold kobles til den aktuelle debat omrelanceringen af Det Indre Marked.Principielt støttes enhver bestræbelse på at fjerne barrierer for fri samhandelinden for det europæiske samarbejde, og det anerkendes, at medlemsstater-nes forskellige aftaleretlige regimer kan udgøre en særlig udfordring – især forsmå og mellemstore virksomheder, der søger ud på nye markeder. Venstrestøtter en meget udbredt aftalefrihed for virksomheder i deres samhandel oganerkender, at et velfungerende og praktisk indre marked forudsætter trans-parens og forudsigelighed i det retlige grundlag for denne samhandel.Behovet for en drøftelse af perspektiverne i en europæisk aftaleret i forhold tilat bidrage til fornyet vækst og beskæftigelse anerkendes, men det er afgø-rende, at enhver drøftelse tager udgangspunkt i skyldige hensyn ikke kun tilsikring af en sund konkurrence også over nationalgrænser men også til ennødvendig og rimelig sikring af forbrugerrettigheder.Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalgene udta-ler:
Dir. tlf.
+45 33 37 55 19
1/1
Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti finder det positivt, at Kommissi-onen har taget initiativ til at undersøge mulighederne for en fælles europæiskaftaleret for forbrugere og erhvervsdrivende. Det pointeres i den forbindelse,at behovet for et fælles europæisk aftaleinstrument vokser i takt med udbre-delsen af e-handel. Samtidig anerkendes det, at forskellige nationale aftaleret-lige systemer kan udgøre en væsentlig barriere for især små og mellemstorevirksomheders adgang til andre medlemsstaters markeder. Derfor støttes in-tentionerne i grønbogen om at harmonisere reglerne på området for at gøredet nemmere for især små og mellemstore virksomheder at sælge varer påtværs af landegrænserne i EU.Samtidig er det helt afgørende, at forbrugerne sikres et højt niveau af rettig-heder og beskyttelse. Til opfyldelsen af dette formål er det en forudsætning, atlovgivningen i alle medlemsstaterne er fuldt ud belyst, så det sikres, at en fæl-les europæisk aftaleret ikke forringer retsstillingen for forbrugerne i nogen afmedlemsstaterne. Kun på den måde vil en fælles europæisk aftaleret kunneøge tilliden blandt europæiske forbrugere til det indre marked.Opfyldes denne betingelse, synes et minimumsdirektiv om europæisk aftale-ret (løsningsmodel 5) at opfylde intentionerne i grønbogen bedst, hvorfor den-ne løsningsmodel er at foretrække.Det er samtidig vigtigt, at aftaleinstrumentet i dets indhold tilrettelægges såoverskueligt som muligt – både af hensyn til forbrugere og SMV’er med be-grænsede juridiske ressourcer. Derfor er en løsning, der dækker så mangeanvendelsesområder som muligt at foretrække, hvorfor aftaleinstrumentet børdække både indenlandske og grænseoverskridende aftaler og kunne anven-des til aftaler mellem erhvervsdrivende såvel som mellem forbrugere og er-hvervsdrivende.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalgene udtaler:Dansk Folkeparti finder det vigtigt, at der både for forbrugere og erhvervsdri-vende er bedst mulig adgang til at handle på tværs af grænserne i EU. Derforer det som udgangspunkt fornuftigt at søge en harmonisering af aftaleretten iEU-landene. Dog skal der også være plads til nationale særregler, hvor særli-ge nationale hensyn gør sig gældende. Især for iværksættere, mindre og mel-lemstore virksomheder er det vigtigt, at det indre marked fungerer så smidigtsom muligt, da denne gruppe af virksomheder - i modsætning til større virk-somheder og koncerner - ikke har de samme ressourcer til at klare juridiskeog aftalemæssige besværligheder.Model 5 med indførelse af minimumsregler kan være en løsning, hvor de en-kelte lande så kan vælge en højere implementeringsgrad, hvor der kan tageshensyn til nationale særregler og hensyn. Hvis denne model vælges, er detimidlertid vigtigt, at en højere implementeringsgrad ikke skaber barrierer forvirksomhedernes handel over grænserne, herunder e-handel mellem landene.
2/2
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalgene udtaler:Det Konservative Folkeparti finder det positivt, at Kommissionen med grønbo-gen har taget initiativ til at overveje forskellige løsningsmodeller for indførelseaf en europæisk aftaleret for forbrugerne og erhvervslivet med henblik på atstyrke det indre marked. Et velfungerende indre marked uden unødige barrie-rer for samhandlen i EU er således af meget stor betydning for både forbru-gerne og erhvervslivet.For Det Konservative Folkeparti er det imidlertid helt afgørende, at spørgsmå-let om, hvorvidt der er behov for et europæisk aftaleretligt instrument, belysesmeget grundigt, inden forslag til et sådant instrument eventuelt udarbejdes.Efter Det Konservative Folkepartis opfattelse må der således først og frem-mest tilvejebringes solide oplysninger om, hvori behovet for et instrument igivet fald består. I modsat fald vil det ikke være muligt at vurdere, hvilketnærmere indhold instrumentet bør have, ligesom det ikke umiddelbart vil væremuligt at vurdere, om et eventuelt forslag til en bindende retsakt på områdetvil være foreneligt med nærheds- og proportionalitetsprincipperne.Det Konservative Folkeparti har i den forbindelse noteret sig, at den danskehøring over grønbogen ikke ses at tegne et fuldstændig entydigt billede af, omder er behov for et europæisk aftaleretligt instrument, og hvori dette behov igivet fald består.Det Konservative Folkeparti er endvidere af den opfattelse, at et instrument,der vil kunne indebære, at nationale, mere grundlæggende aftaleretlige reglerfraviges, under alle omstændigheder må give anledning til mere principielleovervejelser. I den forbindelse vil Det Konservative Folkeparti umiddelbartvære skeptisk over for eventuelle forslag, der måtte indebære en egentligharmonisering på området.Når det er sagt, vil Det Konservative Folkeparti kunne støtte velafbalanceredetiltag på området, i det omfang sådanne tiltag vil medføre reelle forbedringeraf virksomhedernes, herunder de små og mellemstore virksomheders, vilkår,uden at hensynet til forbrugerbeskyttelsen herved på nogen som helst mådesættes over styr. Det bemærkes i den forbindelse, at en afgørende forudsæt-ning for, at sådanne reelle forbedringer – og dermed en styrket samhandel idet indre marked – kan opnås, må være, at et eventuelt lovgivningstiltag ska-ber en høj grad af klarhed i retstilstanden på det område, der i givet fald regu-leres.
3/3
Det Konservative Folkepartis endelige holdning til spørgsmålet om et europæ-isk aftaleretligt instrument vil på den anførte baggrund nøje afhænge af Kom-missionens redegørelse for resultatet af høringen over grønbogen og Kom-missionens yderligere undersøgelser af behovet for indførelsen af et sådantinstrument. Den nærmere vurdering af de spørgsmål, som et europæisk afta-leretligt instrument måtte give anledning til, må efter Det Konservative Folke-partis opfattelse afvente det konkrete forslag til retsakt, som Kommissionenherefter eventuelt måtte fremlægge.Enhedslistens medlemmer af udvalget udtaler:Enhedslisten er positiv overfor indførelsen af minimumsregler om forbruger-beskyttelse, så længe medlemslandene fortsat har mulighed for at lave indivi-duelle forbedringer i deres nationale lovgivninger. Minimumsregler er godt forforbrugerne og kan være med til at give et løft i de lande, hvor forbrugerrettig-hederne er ringe. Enhedslisten går imidlertid ikke ind for en totalharmonise-ring, som bl.a. model 5 til og med 7 lægger op til, da totalharmoniseringer for-hindrer, at medlemslandene kan være forgangsland på forskellige områder.Området aftaleret for forbrugere og erhvervslivet er omfattet af det danskeretsforbehold. Enhedslisten mener, at de lande, der indgår i samarbejdet, selvskal have lov til at bestemme, hvorvidt reglerne skal gælde for dem eller ej.Enhedslisten mener ikke, at løsningsmodellerne hverken sigter på at beskytteforbrugerne eller gøre livet lettere for forbrugerne på den ene eller virksomhe-derne på den anden side (jf. Forbrugerrådets høringssvar). Løsningsmodel 4lægger op til frit valg, men for mange mindre virksomheder er det svært attage stilling til, hvilken lov der skal gælde for virksomheden, og valget er end-nu vanskeligere, ja nærmest umuligt for privatpersoner. Modellerne bør derforalene omhandle aftaler mellem erhvervsdrivende.Enhedslisten er alene positiv over for model 1 og 2, der lægger op til inspirati-ons- og værktøjskasser.Med venlig hilsenPeter Skaarup,Fmd. for Folketingets RetsudvalgHelge Sander,Fmd. for Folketingets Erhvervsudvalg
4/4