Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 80
Offentligt
926592_0001.png
926592_0002.png
926592_0003.png
926592_0004.png
926592_0005.png
926592_0006.png
926592_0007.png
926592_0008.png
926592_0009.png
926592_0010.png
Vejen mod 95% CO2 reduktion i 2050.....….rollen for brint & brændselsceller til transportForetræde for Det Energi Politiske Udvalg 2. Dec. 2010
www.hydrogenet.dk|www.hydrogenlink.net
95% reduktion af CO2 fra transport i 2050…Analyse af forskellige teknologiers bidrag i EU• Fakta baseret analyse af batteri, brint & plug-in biler frem mod 2050 i EU• 30 virksomheder har indleveret seneste udviklingsresultater og forventninger• ”McKinsey & Company” har bistået med uafhængig analyse af data
Rapport tilgængelig på:www.zeroemissionvehicles.eu
Bilproducenter
Olie & Gasselskaber
Energiselskaber
Industri
Myndigheder & Organisationer
www.hydrogenet.dk|www.hydrogenlink.net
Alle teknologier findes i 2050…men forskellige scenarier for markedsandele• Markedsandel for teknologierne afhænger af mange forhold• Tre scenarier er opsat som afspejler forskellige udviklingsretningerScenarie 2 – balanceret andel for alle teknologier - er analyseret nærmere
Scenarier for markedsandel i 2050
5% 10% 25%
60%
25%
35%
35%
5%
50%
25%
20%5%
Brint
Batteri Plug-in
Benzin/diesel
www.hydrogenet.dk|www.hydrogenlink.net
Brint & batterier er nødvendig!…biobrændstof prioriteres til den tunge transport• Kun brint og batterier kan sikre 95% reduktion af CO2 i biler• Biobrændstof i biler udgør 24% i 2050 – resten til fly, skibe, lastbiler & fødevarer• Batterier til korte ture og mindre biler - Brint til længere ture og større biler• Brint fra enten fossil energi (CO2 lagring) eller vedvarende energi
Benzin
CO2 g/km
DieselPlug-inBrintBatteri
95%Km.rækkeviddewww.hydrogenet.dk|www.hydrogenlink.net
Hvad koster det? – for EU…udrulning af brint er selvfinansierende fra 2030BRINTI 2050 er brint billigst pr. kørt km i de større biler• De større biler udgør 50% af bilparken og 75% af CO2 udledningen• 745 mia. kr. investering i infrastruktur frem mod 2050 (35% af bilparken)7.500 – 15.000 kr. pr. brintbil
BATTERIER• I 2050 er batterier på niveau med brint og plug-in i mindre biler• 4.000 mia. kr. til opladningsinfrastruktur frem mod 2050 (70% af bilparken)11.000 – 18.500 pr. bil – både batteri og plug-in
www.hydrogenet.dk|www.hydrogenlink.net
Hvordan dækkes merprisen?…i forhold til benzin og diesel frem mod 2030…
Rammebetingelser gør brint konkurrencedygtig fra 2020:44.700 kr. i afgiftsregulering pr. bil – finansierer brintbilen!3,5-4,9 kr. i afgifter pr. liter benzin/diesel – finansierer infrastrukturen!
Dansk afgiftsfritagelse for brintbiler til 2015 udgør 100.000 – 200.000 kr. pr. bilFrem mod 2020 bør brintbiler begynde at bidrage med afgifter!Rammebetingelser for infrastruktur nødvendige!
www.hydrogenet.dk|www.hydrogenlink.net
Oslo45 km150 km
Stavanger165 km75 km175 km
DANMARK 2015 VISION»I 2015 skal det være muligtat købe brintbiler og tankebrint i hele Danmark og køretildeomkringliggendelande. Der skal være mindreend 150km til nærmeste brinttankstation for hele landetog 15 km i de større byer«Mange/store stationer i større byer
120 km
150 km
Gothenburg80 km65 km150 km90 km130 km120 km80 km90 km100 km150 km105 km150 km155 km160 km230 km
WestDenmark
Få/små stationer i regioner & korridorer120 km
Aarhus
Stationer i drift (7)
Copenhagen& Malmö
Stationer under etablering (3)Stationer under overvejelse (20)Clean Energy Partnership TysklandX kmVej distance mellem køretøjer
Hamburg
290 km
Berlin
www.hydrogenet.dk|www.hydrogenlink.net
Rentabel udrulning frem mod 2015…13 tankstationer – 2.600 køretøjerLandsdækkende netværk af tankstationer – muliggør markedsintroduktion200 biler pr. station gør driften rentabel – alle skatter betales på brintSamlet investering ca. 75 mio. kr. – 27.000 kr. pr. bil

Brintbil er konkurrencedygtig med afgiftsfritagelse!

•Bidragpå ~50% af infrastruktur nødvendig!Virksomheder & bruger dækker resten
www.hydrogenet.dk|www.hydrogenlink.net
Første skridt – København 2013…NextMove projekt – 10 biler & 6 stationer~10 brintbiler til Københavns KommuneEtablering af 6 brint tankstationer i Købehavn100% bæredygtig brint produktion på tankstationen
Samlet investering ca. ~70 mio. kr.Der er ansøgt midler fra:• Center for grøn transport• INTEREG• EU Brint Program• Egenfinansiering
www.hydrogenet.dk|www.hydrogenlink.net
www.hydrogenet.dk|www.hydrogenlink.net