Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 64
Offentligt
PRESSEMEDDELELSE | November 2010
Ny rapport sætter pris på batteri- & brintbilerMere end 30 virksomheder og organisationer har sammen med McKinseyoffentliggjort en omfattende rapport der analyserer teknologier som kan reducereCO2 udledningen fra personbiler i 2050 med 95%. Ifølge rapporten er alleteknologier nødvendige, dog særligt batteri- & brintbiler, da biobrændstof ogforbedring af energiudnyttelsen for konventionelle personbiler ikke alene er nok.Rapporten viser at både brint og batterier har potentiale til at matche prisen påbenzin- og dieselbiler allerede fra 2025. Bilproducenter og olieselskaber er derfori færd med at planlægge udrulning af brintbiler i Tyskland og næste skridt kanvære Danmark og Skandinavien da brinttankstationer allerede er under etableringligesom afgiftsfritagelser muliggør en tidlig markedsintroduktion.
Sidste år enedes EU & G8 landende om at CO2 udledningen skal reduceres med 80%inden 2050. For transportsektoren betyder dette at CO2 udledningen skal reduceres med95% inden 2050, samtidig med at antallet af biler forventes at stige betydeligt i sammeperiode. Dette kræver introduktion af nye teknologier og brændstoffer, daenergiudnyttelsen i konventionelle forbrændingsmotorer i personbiler ”kun” forventesforbedret med 30%.Rapportens aktører, som bl.a. tæller adskillige olie og energiselskaber samtbilproducenter, forventer ikke at brug af biobrændstoffer og plug-in hybridbiler kan løseudfordringen alene. Det skyldes primært at mængden af bæredygtig biobrændstof tilpersonbiler er usikker, da en øget efterspørgsel kan forventes til fødevare ogenergiproduktion samt den tungere transport (fly, skibe og lastbiler). Samtidig viserrapportens CO2 beregninger over hele energikæden at batteri- og brintbiler er enestekendte teknologier som kan muliggøre en 95% reduktion af CO2 udledningen.Tekniske analyser i rapporten fremhæver også en naturlig segmentering hvad angåranvendelse af henholdsvis batterier og brint i forskellige størrelser af personbiler.Batterier er velegnede i mindre biler og til korte ture grundet kort rækkevidde og langopladningstid, mens den hurtige optankning og lange rækkevidde for brint gør denanvendelige i større biler og længere ture.Rapporten anviser forskellige scenarier for en mulig markedsandel i EU for forskelligeteknologier i 2050. I et middelscenarie udgør brint 25%, batterier 35%, plug-in hybrid35% og forbrændingsmotorer 5%. For dette scenarie er der blevet foretaget omfattendeberegninger af de totale omkostninger pr. kørt km for hver af teknologierne, over helekøretøjets levetid. Dette dækker alle omkostninger til køretøjet, brændstof, service ogetablering af den nødvendige optankningsinfrastruktur.Beregningerne viser at prisen pr. kørt km for de forskellige teknologier i 2050 ersammenlignelig i de mindre personbiler, mens brintbiler er billigst i de større biler. I dagudgør de større biler 50% af bilparken i EU og 75% af den samlede CO2 udledning.At brintbiler er billigere end batterier i de større personbiler skyldes bl.a.
Side1af2
omkostningerne til infrastruktur, som er billigere for brint. Rapporten har beregnet atdet vil koste mellem 7.500-15.000 kr. pr. bil at etablere en brint infrastruktur i Europa,mens prisen for opladningsinfrastruktur vil beløbe sig til 11.000-18.000 kr. pr. bil.Frem mod 2025 vil både batteri og brintbiler være dyrere pr. kørt km hvorfor det vilkræve betydelige merinvesteringer at bringe teknologierne på markedet, sammenlignetmed konventionelle teknologier. Alene frem mod 2020 kræves en merinvestering ibrintbiler og tankstationer på op imod 186 mia. kr. mens batteribiler og ladestandere vilkræve næsten 600 mia. kr.Fra 2030 vil en forsat udrulning af brintbiler og tankstationer dog være selvfinansierendeda omkostningerne pr. kørt km vil være konkurrencedygtig. Indtil da er afgiftsreguleringeller rammebetingelser nødvendige for både batteri- og brintbiler.Rapporten har beregnet at en afgiftsregulering som favoriserer batteri- og brintbilermed 44.000 kr. pr. bil kan gøre teknologierne konkurrencedygtige allerede fra 2020 ogdermed lukke gabet frem mod 2030. Tilsvarende kan en afgiftsregulering på 3,5-4,9 kr.pr. liter benzin/diesel gøre brint brændstof og infrastruktur konkurrencedygtige i 2020.Rapporten anviser også mulige næste skridt i forhold til udrulning af brintbiler ogtankstationer. Første skridt er allerede i gang hvor bilproducenter og olieselskaber isamarbejde med den tyske regering er ved at udarbejde en forretningsplan for udrulningi Tyskland. Næste skridt, ifølge rapporten, er at bruge erfaringerne fra Tyskland til atudarbejde en trinvis udrulningsplan for de forskellige lande i Europa.Danmark og Skandinavien står i en stærk position til at blive et udrulningsområde på ligefod med Tyskland, da etablering af brint tankstationer allerede er i gang, ligesom atbilproducenter er aktive med afprøvning af brintbiler i området. Ligeledes gørafgiftsfritagelser gør brintbiler i bl.a. Norge og Danmark at prisen på køretøjet kan værekonkurrencedygtig allerede fra 2015.Bag rapporten står mere end 30 virksomheder og organisationer herunder ledendebilproducenter og olie/energiselskaber som har indleveret deres seneste og fortroligeudviklingsresultater og forventninger frem mod 2050 for de forskellige teknologier.Konsulentvirksomheden McKinsey har bistået med analyser af de indleverede data.
Download rapporten:www.zeroemissionvehicles.euDansk sammendrag:www.hydrogenlink.net/PTE-Rapport-Dansk-Sammenfatning.pdf
Brint & Brændselscelle Partnerskabet i Danmark |
www.hydrogennet.dkEt Offentligt Privat Partnerskab for brint og brændselsceller i Danmark, bestående af virksomheder, viden institutioner &offentlige aktører. Partnerskabet sikrer samarbejde og koordinering af F/U/D aktiviteter indenfor området gennemudvikling af fælles strategier og anbefalinger.Foreningen Hydrogen Link Danmark |
www.hydrogenlink.netogwww.scandinavianhydrogen.orgHydrogen Link arbejder for at fremme udbredelsen af brændselscelle elektriske biler og etableringen af brint tankstationeri Danmark. Hydrogen Link er en del af, ”Scandinavian Hydrogen Highway Partnership”, der arbejder for at etablere brinttankstationer i og udbrede brændselscelle biler de skandinaviske lande.
Side2af2