Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 63
Offentligt
918144_0001.png
918144_0002.png

DANISH OPERATORS

Offshore Oil and Gas Operators in Denmark
18. november 2010
FWS/loro/1952
FolketingetChristiansborg1240 fC0benhavnK
Att.: Folketingets Energipolitiske Udvalg (FEPU)og Europaudvalget
Samlenotat EPU Aim. del - Bilag 60Samlenotatets del 3 om "Meddelelse fra KommissionentilEuropa-Parlamentet ogRader":"Facing the challenge of the safety of offshore oil and gas activities"Danish Operators udtrykte pa medet i Specialudvalget for Klima og Energi den 9. november 2010en holdning, som er korrekt reflekteret pa samlenotatets side 11.Herudover har Danish Operators et enske om at fremkomme med felgende, overordnede kommen·tarer til ED Kommissionens Kommunikation. Detaljerede kommentarer for industrien udarbejdesgennem OGP til overbringelse til Kommissionen.For at sikre fyldestgerende svar til spergsmalene, som ulykken pa Deep Water Horizon rejser, bervisse principper, som ikkefremgarklart afKommunikationen, grelde:1. Det er vigtigt, at resultateme af de forskellige undersegelser, som er undervejs, kan vurderesfuldt ud forud for fastsrettelse af, hvilke tiltag der skal tages og af hvem - industrien, natio·nale myndigheder eller ED.2. Det trette netveerk afintemational, ED og national regulering, som har vist sig robust, rna ik·ke eendres, og det skal sikres, at ny regulering er bade passende og nedvendig.3. Ethvert nyt tiltag skal tage hensyn til de eendringer, der allerede er implementeret afindu·strien og myndigheder i andre omrader i verden som reaktion pa Deep Water Horizon ulyk·ken.Det ferste princip, som ogsa folges af OSPAR, omfatter, at medens der ikke skal skabes unedigeforsinkelser, vil det vrere upassende eller i veerste fald uforsvarligt at foretage eendringer uden ensund og gennemarbejdet vidensbase.Esp1anaden50. 1263Copenhagen K' Denmark Telephone:+45 3363 4097 •E-mail: [email protected]
2
De to andre principper kan sandsynligvis bedst implementeres gennem en eller flere ekspertarbejds·grupper, alt efter emnet, som inkluderer repreesentanter fra Kommissionen, medlemslandene, natio·nale myndigheder samt industrien.Anvende1se af alle tre principper burde kunne medvirke til, at manundgarrisiko for en uoverens· stemme1se mellem lovgivning og praktisk implementering. Bedste praksis benyttes allerede i de fire medlemslande (England, Holland, Danmark og Italien),som har betydelige offshore olie- og gasaktiviteter, samt Norge. Lovstruktureme, som er geeldende idisse lande, krrever, at industrien udarbejder trovrerdige Sikkerheds- og sundhedsredegerelser (Safe·ty Cases, UK), altsa at eftervise fra sag til sag, at risici er reduceret til et rimeligt lavt niveau, samtat driften er sikker pa alle dele af efterforsknings- og produktionsaktiviteteme.Ethvert nyt tiltag rna klart bygge pa dette trette netvrerk og undga at skabe uklarheder, som ikke ek·sisterer i dag. Uklarheder kan skabes ved at rendre pa ansvarlighedsforhold, som kan resultere i tabafkompetencer eller ved at opsplitte ansvarsomrader, som kan skabe tvetydighed omkring hvem,der er ansvarlig og i hvilket omfang. Dette er vigtigt bade ved udformning og ved implementeringafny regulering.Det vil vrere yderst vigtigt, at der etableres teet samarbejde mellem Kommissionen, medlemslande·ne, nationale myndigheder og industrien for at sikre yderligere forbedringer og for at undga forrin·gelser i omrader, som Kommissionen har identificeret for handling, og det er forstaet fra Kommuni·kationen, at et sadant samarbejde er planlagt.
Med venlig hilsen DANISH OPERATORS
~!~Formand
Cc: Energistyre1sen, Att.: Hr. Hans Erik Christensen