Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 61
Offentligt
918117_0001.png
918117_0002.png
918117_0003.png
Folketingets Energipolitiske UdvalgChristiansborg1240 København K
Ekstern høring over udkast til lovforslag om energimærkning af energirela-terede produkter (produktmærkningsloven)./.Til Udvalgets orientering fremsendes vedlagt udkast til lovforslag om energi-mærkning af energirelaterede produkter. Energistyrelsen har d.d. sendt udkasttil lovforslaget i ekstern høring.Lovforslaget har til formål at fremme energibesparelser ved at tydeliggøre pro-dukters energiforbrug for forbrugerne og dermed give forbrugerne mulighed forat vælge de mere energieffektive modeller.Forslaget til lov om energimærkning af energirelaterede produkter har endvideretil formål at gennemføre Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2010/30/EU af19. maj 2010 om angivelse af energirelaterede produkters energi- og ressource-forbrug ved hjælp af mærkning og standardiserede produktoplysninger. Direkti-vet er en omarbejdning af energimærkningsdirektivet fra 1992. Fristen for gen-nemførelsen af direktivet er den 20. juni 2011.Omarbejdningen af energimærkningsdirektivet har til formål at udvide dets an-vendelsesområde, der i øjeblikket kun omfatter husholdningsapparater, til ogsåat dække handels- og industrisektoren. Desuden inddrages såkaldte energirela-terede produkter, der ikke selv forbruger energi, men hvis anvendelse har be-tydning for energiforbruget. Et eksempel på energirelaterede produkter kan væ-re vinduer og døre. Dette bringer direktivets anvendelsesområde på linje meddet nyligt udvidede genstandsområde for direktivet om miljøvenligt design(2009/125/EF).Energimærkningsdirektivet omhandler krav om mærkning (A-G skalaen) og in-formation om energirelaterede produkters energiforbrug til slutbrugerne. Selveudformningen af energimærket er baseret på den kendte A-G skala. Skalaenkan suppleres med klasse betegnelserne A+, A++ og A+++. Farveskalaen inde-holder maksimalt 7 forskellige farver, og den højeste klasse er mørkegrøn.Energimærkets udformning og klasse fastlægges i de forskellige delegerederetsakter (forordninger) for de enkelte produkter.Den gældende lov nr. 450 af 31. maj 2000 om fremme af besparelser i energi-forbruget samler en række ret forskellige bestemmelser, som har til formål at
Ministeren18. november 2010J.nr. 2010-176
fremme energibesparelser hos forbrugerne. Loven er ændret 5 gange og inde-holder således ikke længere en komplet samling af de lovregulerede tiltag for atfremme besparelser i energiforbruget. Energimærkning af produkter har et sær-skilt kapitel i loven og lever ikke indholdsmæssigt op til de krav der i dag stilles ihenhold til det omarbejdede energimærkningsdirektiv. For at rette op herpå, ogfor at øge brugervenligheden bl.a. ved i den udstrækning det er muligt, at følgeeco-designlovens opbygning, fremsættes forslag om en ny lov om energimærk-ning frem for et ændringsforslag til den gældende lov.Lovforslaget vil finde anvendelse på produkter, for hvilke der i EU er vedtagetdelegerede retsakter (forordninger) i medfør af energimærkningsdirektivet. Dedelegerede retsakter sikrer en samtidig ikrafttrædelse i EU’s medlemslande ogmedvirker til en dynamisk og smidig udvikling af energimærkningssystemet.Lovforslaget vil pålægge leverandører af de produkter, som omfattes af delege-rede retsakter at oplyse og dokumentere produkters energiforbrug, herunder pågrundlag af objektive målinger angive hvilken energiklasse produktet tilhører.Forhandlere af sådanne produkter vil blive pålagt at forsyne produkterne medEU’s energimærke i annoncer, udstillinger og lignende, uanset hvordan salget tilforbrugeren finder sted.Lovforslaget indeholder en ny bestemmelse om, at energieffektivitetsklassenskal angives i alt reklamemateriale, der indeholder energi- eller prisoplysningerom produkter.Lovforslaget indeholder bestemmelser om markedsovervågning for at sikre eneffektiv håndhævelse af direktivet. Herunder kontrol af om kravene er opfyldt ioverensstemmelse med lovforslaget og de relevante forordninger. Der findesflere former for kontrol. Butikskontrol, hvor kontrollen består af at efterse ommærkningen er korrekt og synlig påført produkterne hos forhandlere. Annonce-kontrol, hvor kontrollen går på om de annoncerede produkter har korrekt mærk-ning. Produktkontrol, hvor produkter testes for at sikre, at mærkningen er kor-rekt. Den nuværende praksis indebærer, at leverandøren dækker de udgifter til-synsmyndigheden har i forbindelse med tilsynet i de tilfælde, hvor der konstate-res mangler ved produktet i henhold til lovforslaget eller delegerede retsakter.Disse bestemmelser videreføres, og udvides til også at omfatte forhandlere. Ef-terlever forhandleren ikke tilsynsmyndighedens påbud fra tidligere butikskon-trolbesøg, kan forhandleren pålægges at dække udgifterne ved opfølgningskon-trollen.Lovforslaget indeholder skærpede sanktionsmuligheder, herunder at der kantræffes afgørelser om forbud og påbud, samt afgørelse om at produktet skalforbydes eller trækkes tilbage fra markedet. Lovforslaget indeholder en ny be-stemmelse om, at der kan ske konfiskation af den økonomiske fordel, der eropnået ved en overtrædelse af lovforslaget eller en delegeret retsakt.I henhold til den gældende lov, kan der ske offentliggørelse af resultater af til-synet og afgørelser om påbud og forbud. Disse bestemmelser videreføres i lov-forslaget.Endvidere indeholder lovforslaget en bemyndigelse til klima- og energiministe-ren til at udstede regler, som pålægger offentlige institutioner og virksomheder,
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
der indgår offentlige indkøbskontrakter, i videst muligt omfang at købe de mestenergieffektive produkter. Bestemmelserne er baseret på artikel 9 i direktivet.Det er bl.a. en forudsætning for indkøbskravet, at det er omkostningseffektivt,økonomisk og teknisk gennemførligt.Lovforslaget indeholder endvidere en ændringsbestemmelse til lov om miljøven-ligt design af energirelaterede produkter (eco-designloven) jf. lovbekendtgørelsenr. 1068 af 15. september 2010. Ændringsforslaget præciserer hvem der er an-svarlig for overholdelse af regler om eco-design.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 3
Med venlig hilsen
Lykke Friis